Network shares mappen als 'echte' harddisk mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 09:19

mahi

God bless GoT

Topicstarter
We hebben op het werk sinds enige tijd de computerinfrastructuur wat aangepast. Elke computer (Windows XP workstations) werkt nu met een soort van roaming profile op een aparte fileserver (Linux / Samba). Dus via een network share. Dat werk perfect en dankzij RAID en regelmatige backups van dat systeem zouden we vrij veilig moeten zitten. Maar dat is niet het probleem...

We hebben bepaalde software die niet met network shares overweg kan. Ook het mappen van een driveletter schijnt niet te werken. In Windows lijkt alles normaal, maar in het programma verschijnen alle drives tot zelfs externe USB harddisks... behalve de network drive. De firma die deze software voor ons geschreven heeft contacteren voor een update ligt nogal moeilijk aangezien ze enkele jaren geleden overkop zijn gegaan. Het gaat echter om een duur pakket (ontwikkelingsuren) waarvoor geen direct alternatief bestaat - buiten nogmaals zoiets (maar dan beter) te laten ontwikkelen. Daar voelen we nu even niet veel voor :)

Momenteel behelpen we ons door telkens de nodige bestanden van de network share naar de locale harddisk te kopiëren, vandaar in het programma te gebruiken en dan later weer terug te zetten. Maar dat is omslachtig en leidt tot verschillende versies van de bestanden waardoor er verwarring ontstaat over welk nu de juiste versie is.

Dus is mijn vraag: De standaard Windows drive letter mapping voor network shares is duidelijk niet voldoende, maar aangezien gewone harddisks, floppy's, cd-roms en externe harddisks herkend worden, bestaat er geen programmaatje dat een network share kan doen uitschijnen alsof het een echte drive is? Een soort van virtual drive voor een network share?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er een iso van maken en die mounten met daemon tools zou kunnen, maar dat wordt het bestand read only.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt natuurlijk ook het probleem dat mensen, als ze een file deleten deze echt kwijt zijn. Of gebruik je om dit te voorkomen speciale software op de server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
En jullie hebben zeker ook niet de sourcecode van het progsel?
Vragen jullie ff ander bedrijf om eraan verder te werken, ipv helemaal overnieuw maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Marzman: Een iso is onwerkbaar. Het gaat om veel bestanden die frequent geupdate moeten worden.

grizzlybeer: Daarvoor is er een geavanceerd rechtenbeheer en een synchronisatieprogramma op de fileserver.

defusion: Neen helaas niet. De software is aangekocht voor ik hier werkte en blijkbaar bezitten we geen source code. Anders had ik er zelf wel even naarr kunnen kijken.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat is je budget?

iSCSI zou een optie zijn, zie hier:
iSCSI thuis

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer eens met 'subst' - sommige programma's laten dat soort drives wel zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Subst probeer ik maandag wel eens (weekend he jongens :P), maar vooral die iSCSI interesseert me. Dat ga ik zeker eens verder onderzoeken. Dat lijkt perfect wat ik nodig heb te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Een oplossing over een totaal andere boeg : Draaie de applicatie op een terminal server en laat de gebruikers naar deze applicatie connecten.
De app draait lokaal op de server waar de files op de lokale schijf staan, en de app zal dus niet gaan mekkeren.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tenzij de app weer eens niet TS-aware is....

* alt-92 kent ze helaas wel, foxpro databeestjes vinden dat ook niet lekker.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

breek me de bek niet open :X :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, maar ik heb met iSCSI de hele handel aan de praat gekregen. Subst bracht helaas geen uitkomst, maar iSCSI werkte nagenoeg van de eerste keer perfect. Alleen het compileren van iscsitarget op m'n Linux bakje heeft me hoofdbrekens gekost. Iscsitarget werkt blijkbaar alleen op vanilla kernels en ik gebruikte de mm-sources omwille van een RAID controller waarvan de driver enkel in de mm-sources te vinden is. Gelukkig heb ik met de hulp van de iscsitarget mailinglist de hele handel toch nog gecompileerd gekregen en vanaf daar was het kinderspel :)

Bedankt alleszins voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wauw :)

Leuk om te zien dat het ook nog eens echt aanslaat :)

Pagina: 1