Spontane Reboot AMD Systeem

Pagina: 1
Acties:

• Almering
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02-2024

Almering

Notebook niet voor games!

Topicstarter
Mijn AMD XP Pctje liep altijd wel lekker tot dat ie spontaan begon te rebooten in windows XP.

Regelmatig een reboot met BSOD en STOP meldingen, waarna die een mem-dump doet waar je niks zinnigs uit kunt halen. Echter zijn meeste reboots zonder BSOD en ook in de windows logging valt er niks raars te vinden. Dus

ik dacht hardware probleem.....

BSOD hebben meestal een van deze meldingen:

1. Page_fault_in_no_paged_area ati2cqag.dll stop 050
2. ATI2DVAG ATI2DVAG stop 0EA
3. n/a STOP 07F

Specs:

AMD 2600+
ASUS A7V8X
9700 Pro 128 MB
1024 MB RAM (1x 512, 2x 256)
2x WD 160 RAID 0
Voeding 350 Watt AOPEN

de volgende zaken zijn al vervangen/uitgeprobeerd:

>>> NIeuw MOBO EPOX 8KHA+ naar ASUS A7V8X
>>> Nieuwe CPU koeler (ilde 33 en stressed 40)
>>> Nieuwe Powersupply van 300 W noname naar 350 W Aopen
>>> BIOS upgedate naar laatste versie
>>> RAM modules eruit en er opnieuw in
>>> 1 ram module erin en evt. andere volgorde van de modules
>>> BIOS setting anders gezet (oa. mem timings)
>>> De PCI kaarten andere volgorde in de PC gezet
>>> Video kaart/via 4in1/ soundkaart drivers e.d. updated
>>> Windows XP pro updated

Al deze zaken hielpen niet.... ik heb nog steeds spontane reboots :'(

Als ik Memtest86 voledig draai (3,5 uur, test 1t/m 8) op de default settings vind ie geen problemen. (maakt niet uit welke modules), Wanneer ik echt de optie "BIOs-All" selecteer vindt ie wel heel veel errors en hangt op test 4. (Ongeacht aantal en type ram modules/mobo/bios settings). Beetje rare setting en ik hecht hier niet veel waarde aan.

Ik weet niet meer wat het probleem kan zijn... het heeft me al veel tijd en geld gekost. Hebben jullie nog tips/adviezen/ervaringen....??

[ Voor 13% gewijzigd door Almering op 03-09-2005 16:22 ]

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Het lijkt aan de videokaart danwel videokaart driver te liggen, ik zie dat je de drivers al geupdate hebt, je kunt ook eens kijken of het vervangen van je videokaart helpt. En controleer ook even of je videokaart niet extreem warm wordt.

If I can't fix it, it ain't broken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt vrijwel alles al geprobeerd, maar ik zo niet staan dat je ook een andere cpu hebt geprobeerd. Heb je de core van dat ding al eens bekeken? Als die namelijk brakkig is kun je een zeer instabiel systeem krijgen.

Gezien je een grondige TS hebt gedaan op de andere onderdelen denk ik dat het hier wel zo'n beetje moet liggen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik gok eigenlijk ook een beetje op de videokaart als ik die BSOD meldingen zo zie...
Videogeheugen wellicht? Andere kaart heb je nog niet geprobeerd zo te zien?

Saved by the buoyancy of citrus

• LoWang
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 10:38
Ik zou inderdaad je videokaart eens bekijken. Volgens deze BSOD's is het je videokaart namelijk:
2. ATI2DVAG ATI2DVAG stop 0EA

De koelertjes die op deze videokaarten zitten zijn meestal maar net toerijkend, misschien dat deze vuil/niet goed meer is? Aangezien je al verschillende drivers geprobeerd hebt kan het een oververhittings probleem zijn.

Onstabiele cpu Vcore lijkt mij niet aangezien hij al een andere voeding en ander mobo geprobeerd heeft, wat volgens mij de enige veroorzakers daarvan kunnen zijn.

edit:

oeps las iets te snel ovr de post van Terw_Dan heen. Je bedoelt de core van de cpu zelf ipv de Vcore 8)7
Misschien inderdaad ook handig om eens te checken.

[ Voor 14% gewijzigd door LoWang op 03-09-2005 14:35 ]

• Thandor
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Probeer de PC eens onder te klokken. Zet de FSB dus op 100MHz :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Almering

Almering

Topicstarter
Borizz schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:21:
Het lijkt aan de videokaart danwel videokaart driver te liggen, ik zie dat je de drivers al geupdate hebt, je kunt ook eens kijken of het vervangen van je videokaart helpt. En controleer ook even of je videokaart niet extreem warm wordt.
Meestel zijn de reboots gedurende windows en niet eens tijdens het gamen. Zeker in windows wordt de kaart nauwelijks warm...
Terw_Dan schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:22:
Je hebt vrijwel alles al geprobeerd, maar ik zo niet staan dat je ook een andere cpu hebt geprobeerd. Heb je de core van dat ding al eens bekeken? Als die namelijk brakkig is kun je een zeer instabiel systeem krijgen.

Gezien je een grondige TS hebt gedaan op de andere onderdelen denk ik dat het hier wel zo'n beetje moet liggen.
Bij het vervangen van de koeler zag de core er nog prima uit! Ook CPU stress tests gaan goed
Cyphax schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:27:
Ik gok eigenlijk ook een beetje op de videokaart als ik die BSOD meldingen zo zie...
Videogeheugen wellicht? Andere kaart heb je nog niet geprobeerd zo te zien?
Inderdaad, ik zal eens een videokaart uitwisselen.
LoWang schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:31:

De koelertjes die op deze videokaarten zitten zijn meestal maar net toerijkend, misschien dat deze vuil/niet goed meer is? Aangezien je al verschillende drivers geprobeerd hebt kan het een oververhittings probleem zijn.

Onstabiele cpu Vcore lijkt mij niet aangezien hij al een andere voeding en ander mobo geprobeerd heeft, wat volgens mij de enige veroorzakers daarvan kunnen zijn.
Koeler op de kaart draait prima.... Bij de bios check bleek Vcore is trouws prima in range te zijn.

------------

Toch bedankt voor de tips... ik ga even een videokaart uit wissellen.

• Almering

Almering

Topicstarter
Thandor schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:38:
Probeer de PC eens onder te klokken. Zet de FSB dus op 100MHz :)
Dit hielp helaas niet....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Page fault BSOD's worden veroorzaakt door ernstige fouten in het geheugenmanagement. Dit omvat het fysieke geheugen (RAM, de geheugenreepjes in je mobo), de L2 cache van de CPU en het virtueel geheugen (swapfile/pagefile op de harddisk). Het geheugen heb je al uitgesloten. De L2 cache wordt in zekere mate ook getest in memtest (met name tests 5, 7 en 8 ), dus dat kun je ook min of meer uitsluiten. De harddisk heb je nog niet uitgesloten. Neem een kijkje in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers onder het stukje "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" voor achtergrondinfo, tips en linkjes naar diagnosetooltjes :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 03-09-2005 16:27 ]

Pagina: 1