Toon posts:

waarom wordt er altijd over "extreem rechts" geschreven?

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Haatartikel De Morgen: zelf klacht indienen, en verspreiden in Engeland!
Gisteren diende ik klacht in wegens racisme tegen haatkrant De Morgen bij het Centrum voor racismebestrijding, en dit wegens het anti-Britse haatartikel dat verscheen op 30 augustus onder de duidelijke titel ‘waarom wij de Britten haten’.
Op die aankondiging is bijzonder veel positieve respons gekomen. De linkse hypocrisie, waarbij je niets onvriendelijke mag zeggen over Marokkanen of Turken, maar wel straffeloos mag schimpen op Europeanen, stuit blijkbaar veel mensen tegen de borst. Mensen uit Vlaanderen vragen me hoe ook zij hun bezwaar kunnen uiten. Vanuit Engeland wordt het artikel opgevraagd, zowel in originele versie als vertaald, om het ook daar aan te klagen.
Graag laat ik dus weten dat iedereen makkelijk en snel klacht kan indienen bij het Centrum via dit mailadres: centrum@cntr.be. Uiteraard weet ik dat het Centrum nooit een echte klacht bij het gerecht zal indienen tegen de linkse vriendjes van De Morgen, en dat het Centrum werd opgericht alleen om het VB te bestrijden. Maar om ook hun hypocrisie aan te klagen is dit soort klachten toch zinvol; waarom wordt vermeend anti-Marokkaans racisme streng aangepakt, en flagrant anti-Brits racisme niet?
Als je vrienden of kennissen van Britse afkomst of nationaliteit hebt, of vrienden of familie in Engeland, stuur dit bericht dan zeker aan hen door en vraag hen ook klacht in te dienen via centrum@cntr.be. (Als ze het Nederlands niet machtig zijn, kom dan morgen terug, dan zet ik een Engelse vertaling van het haatstuk online.)
Een voorbeeld van een klacht zou kunnen zijn:
‘Bij deze dien ik klacht in wegens overtreding van de racismewet door de krant De Morgen en haar redacteur Eeckhaut in een artikel van 30 augustus 2005, onder de titel ' waarom wij Britten haten' op pagina 2.
Het artikel is duidelijk te beschouwen als aanzetten tot haat tegen een welbepaalde bevolkingsgroep, namelijk personen van Britse nationaliteit of afkomst.
De tekst gaat o.a. als volgt:
Waarom wij de Britten zo haten - Geen enkele andere volksgemeenschap slaagt erin om de vakantie van anderen zo vakkundig om zeep te helpen als de Britten. Ze doen dat een hele zomer lang en overal waar de zon schijnt met hun unieke mengsel van baldadigheid en arrogantie, hun pathetische drankzucht, hun gebrek aan smaak, en eigenlijk gewoon hun lelijkheid en stompzinnige aanwezigheid. (…) Een geluk is nog wel dat een Brit op vakantie erg gemakkelijk te herkennen valt. Een kaalgeschoren hoofd met een veel te grote en goedkope zonnebril; een roodverbrande stierennek; een stel wanstaltige tatoeages verspreid over het bovenlijf, voor zover dat niet bedekt is met een voetbalshirt van Manchester United, Chelsea of Celtic Glasgow; een halveliterpint altijd bij de hand. (…) De dame in het gezelschap verdeelt haar aandacht tussen de jengelende kinderen en het overgordijn dat ze bij het inpakken met de topjes in de kleerkast verward heeft. Wie een Brits stel op vakantie heeft gezien begrijpt waarom de Engelse kranten vol staan met dramatische verhalen over binge drinking, obesitas en tienerzwangerschappen.’
Gelet op de niet aflatende ijver van uw Centrum om via publieke verklaringen de partij Vlaams Belang ertoe aan te zetten geen 'cliché's' te gebruiken over allochtonen, noch teksten te publiceren die 'veralgemenend' zijn of een 'zondebokmechanisme' hanteren, twijfel ik er niet aan dat uw Centrum thans ook meteen en publiek aan de krant De Morgen zal vragen, dit soort teksten niet meer te publiceren. Er is immers duidelijk sprake van haat (zelfs letterlijk in de titel van het stuk), van cliché's, van veralgemening en van zondebokmechanisme.
U zal mij wel op de hoogte willen houden van het gevolg dat u aan deze klacht geeft.’
Knippen, plakken en versturen, en zeker bezorgen aan al je Engelse vrienden! Wat dat laatste betreft: morgen zal ik ook een Engelse vertaling van het stuk op deze site zetten.

Verwijderd

Je hebt zeker een punt. Gisteren op het werk kwamen Russen ter sprake, mensen vertelden hoe arrogant en hebberig ze Russen vonden, maar ik ken een Russische en heb daar nooit iets van ondervonden. Indien het echter over Marokkanen of Turken ging zouden hun uitspraken al gauw als racistisch beschouwd worden.

Ik vind dat mensen individueel beoordeeld moeten worden en dat je niet zomaar een hele bevolkingsgroep over dezelfde kam kan scheren. Anderzijds vind ik dat kritiek moet kunnen en ik heb er geen probleem mee dat anderen negatief schrijven over ons.

Verwijderd

Alle vormen van generalisatie zijn dom en moeten daarom tegengegaan worden, en daarom is zo'n generaliserend stuk over engelsen, ijslanders of limburgers net zo fout als een stuk over marrokanen.

Om terug te komen op jouw vraag in de titel, extreem rechts heeft nu eenmaal de neiging om makkelijk te generaliseren en te discrimineren. Vandaar dat extreemrechts terecht in beschaafde landen uitgesloten wordt van samenwerking met normale politieke partijen. Dat zo'n artikel geplaatst wordt betekent niet dat er met extreemrechts niets mis is, alleen dat ze geen patent hebben op idioten en domme mensen die lopen er helaas bij links ook rond alleen heeft extreem rechts er relatief de meeste.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kan je de krant inscannen? Zodat we de nuances en manier van publiceren kunnen zien. Is dat geschreven als een grote "Engelsen mop" of is het een serieus artikel?

Waarom altijd over "extreem rechts" geschreven word?

Dankzij het falen van de klassieke partijen wordt extreem rechts enorm populair, de meeste mensen hebben al minstens 20 jaar op alle mogelijke partijen gestemd en het gaat nog altijd niet beter. Dus ze gaan naar een alternatieve partij, het blok.

Hier in België is de cordon sanitaire de grootste fout van de laatste 50 jaar, dankzij de cordon sanitaire kan het blok niet bewijzen. In het verleden heeft men de communisten laten meeregeren, deze konden hun beloftes niet waarmaken en verdwenen met de eerstvolgende verkiezing. Dus het volk zal blijven doorstemmen totdat het blok groter wordt dan alle andere partijen tesamen, dan zal het blok kunnen bewijzen aan het volk of ze hun beloftes kunnen waarmaken. De doorbraak van het blok wordt ook als de "vooravond van WOII" beschouwd, vandaar dat men zoveel erover schrijft.

Marokkanen (Berbers om correct te zijn) lijken crimineler te zijn volgens bepaalde interpretaties de cijfers, terwijl je de cijfers moet klasseren per welvaartsklasse. Armen zullen gemakkelijker gaan stelen tov de middenklasse, ondertussen zit de upperclass te corrupteren, belasting ontduiken, frauderen. Maar ze doen het professioneel en komen niet gemakkelijk aan het licht.

Verwijderd

Ik denk dat je de humor in het door jou geciteerde stuk gemist hebt. Ik kan alleen afgaan op wat je hier citeert, maar dat komt op mij niet heel serieus over. Kan overigens niet zeggen dat ik het erg waardeer of grappig vind en ik ben blij dat het niet in mijn krant staat, maar ik geloof er geen barst van dat de schrijver een diepgewortelde, racistische haat heeft tegen engelsen ;) Er is een wereld van verschil tussen generaliseren vanuit een mislukte poging om een grof humoristisch, satirisch bedoeld stukje te schrijven, en generaliseren vanuit gemeende buitenlanderhaat of -angst. Als je zoals wijlen Theo van Gogh moslims geitenneukers noemt, vindt driekwart van het land je een lompe zak en diswalificeer je je voor elke inhoudelijke discussie, maar je zal er niet juridisch op veroordeeld worden.

Met hypocrisie heeft dat niets te maken.

Verwijderd

even een andere vraag: volgens mij is "Brit" geen ras maar een nationaliteit.
Hoe de morgen zich hier racistisch gedraagt zie ik dus niet echt, engelsen hebben dezelfde huidskleur, hetzelfde geloof, ...
Op sommige futiliteiten verschillen ze (munteenheid, links rijden) maar dat zijn geen echte kenmerken voor rassen.

Volgens mij heeft dit gewoon in de morgen gestaan omdat domme mensen in een krant geen zeer interesant wetenschappelijk artikel willen lezen maar iets wat ze al weten, iemand die hun gelijk geeft. de meeste mensen die de morgen lezen hebben waarschijnlijk vooroordelen als "nederlanders zijn gierig" en "engelsen zijn dom"en bij gebrek aan deftig nieuws hebben ze er een "artikel" over geschreven (weet ik nu zo niet, misschien is het gewoon een column) om de mensen te bevestigen dat het een algemeen gegeven onder de morgen lezers dat Engelsen dom zijn.

Zelf vind ik het niet zo erg, is waarschijnlijk een column ofzo, en in zowat alle columns vind je veralgemening omdat het gewoon grappig is, nouja soms.
Racisme zie ik hier helemaal niet is, veralgemening zeker, maar als je iemand moppen over nederlanders/belgen/duitsers/fransen hoort tappen is het net hetzelfde, waarschijnlijk is dit als een grappige column bedoelt en vind ik die veralgeming ook niet erg, zelf de domste de morgen lezer moet zich wel realiseren dat niet alle britten dikke nekken hebben.

PS: mijn excuses voor alle schlachtoffer van mijn veralgemening die stelt dat mensen die de morgen lezen geen interesant nieuws waarderen

Verwijderd

rapture schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:36:

Hier in België is de cordon sanitaire de grootste fout van de laatste 50 jaar, dankzij de cordon sanitaire kan het blok niet bewijzen. In het verleden heeft men de communisten laten meeregeren, deze konden hun beloftes niet waarmaken en verdwenen met de eerstvolgende verkiezing. Dus het volk zal blijven doorstemmen totdat het blok groter wordt dan alle andere partijen tesamen, dan zal het blok kunnen bewijzen aan het volk of ze hun beloftes kunnen waarmaken. De doorbraak van het blok wordt ook als de "vooravond van WOII" beschouwd, vandaar dat men zoveel erover schrijft.
Hitler slaagde er dan ook wél in om zijn beloftes waar te maken...

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 03:10:
even een andere vraag: volgens mij is "Brit" geen ras maar een nationaliteit.
Hoe de morgen zich hier racistisch gedraagt zie ik dus niet echt, engelsen hebben dezelfde huidskleur, hetzelfde geloof, ...
Op sommige futiliteiten verschillen ze (munteenheid, links rijden) maar dat zijn geen echte kenmerken voor rassen.
Nou, het britse ras heeft zeer wel duidelijke kenmerken: moeilijkheden met de tongmotoriek, grote tatoeages, bij de mannelijke exemplaren met name op het bovenlichaam, bij de vrouwelijke (die voor het meerdendeel de typische lelijkheid van de vrouwtjes van het engels-britse ras hebben) met name tussen begin grote schaamlippen en navel of rond de navel en op de onderrug. Ook is een duidelijk kenmerk van het britse ras dat ze zonder mogelijkheid regelmatig warm bier te nuttigen niet levensvatbaar zijn Ook de groei van spencers op de bovenlichamen van de mannetjes is zeer specifiek kenmerk van het ras. Andere kenmerken zijn in het aangehaalde artikel vermeld.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:19:
Je hebt zeker een punt. Gisteren op het werk kwamen Russen ter sprake, mensen vertelden hoe arrogant en hebberig ze Russen vonden, maar ik ken een Russische en heb daar nooit iets van ondervonden. Indien het echter over Marokkanen of Turken ging zouden hun uitspraken al gauw als racistisch beschouwd worden.

Ik vind dat mensen individueel beoordeeld moeten worden en dat je niet zomaar een hele bevolkingsgroep over dezelfde kam kan scheren. Anderzijds vind ik dat kritiek moet kunnen en ik heb er geen probleem mee dat anderen negatief schrijven over ons.
Da's altijd zo. Tis altijd turken dit... antilianen dat..... chinezen zijn gaar en die surinamers.... pfff

Maar jij Rey, jij bent wel aardig*

8)7

Daar val ik steil van achterover. Eerst lopen ze je midden in je face af te zeiken, en vervolgens maken ze voor jouw een utizondering 8)7
Gelukkig ken ik 'genoeg' turken, marrokanen, surinamers, belgen, duitsers, antilianen enzovoorts om ieder voor zich te beoordelen, ipv de hele groep op 1 bult te schuiven.

*beetje-surinaams, beetje-antiliaans, vleugje-chinees en 50% van hollandse bodem
rapture schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:36:
Om een of andere reden heeft het CD(de enige echt rechtse partij in NL) zichzelf nooit kunnen profileren zoals het blok in belgie. Ik denk dat de stemplicht daar iets mee te doen heeft. Tenslotte als je het niet eens bent met de huidigestand van zaken en toch moest stemmen, dan stem je dus op ' de oppositie' wat dus steevast het vlaams blok is want niemand wil met hen een coalitie vormen..
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 11:21:
[...]

Hitler slaagde er dan ook wél in om zijn beloftes waar te maken...
Je bedoeld het duizendjarige 3e rijk, waarbij de oorzaak van het kwaad, de Joden,zigeuners en buitenlanders, uitgeroeit zijn en alleen het meest superieure arische ras overleeft en heerscht over europa?

Even afgezien van het feit dat dat rijk een kleine 8-9 jaar heeft bestaan, zijn de joden nu meer verspreid dan ooit, tot het niveau van on-uit-roeibaarheid(tenzij je d'r een internationale klopjacht van maakt). De huidige leiders van europa, chirac, blair en die knakkerd in duitsland zijn niet echt prototype ariers.

De nazi droom was een leugen, altijd al geweest. Op zo'n manier kun je geen rijk stichten...(nouja het ging pas echt fout toen men rusland binnen viel en en-masse amerikaanse schepen torpedeerde)
8)7

[ Voor 51% gewijzigd door Rey Nemaattori op 05-09-2005 09:14 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Alle vormen van generalisatie zijn dom
Ben jij hier nu ook niet aan het generaliseren? 8)7 :9

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

naitsoezn schreef op woensdag 07 september 2005 @ 14:07:
[...]

Ben jij hier nu ook niet aan het generaliseren? 8)7 :9
Daar lijkt het wel op :P

Generalisatie is juist hartstikke handig, en ook hard nodig, als het niet doet blijf je namelijk tot in de oneindigheid bezig met details.

Het is onmogelijk om 6 miljard mensen door, en door te leren kennen dus zal je altijd moeten generaliseren. Het enige waar je op moet letten is de manier waarop je dat doet en dat je ook je eigen oordeel op waarde weet te schatten.

[ Voor 0% gewijzigd door naitsoezn op 05-09-2016 12:16 . Reden: nickchange edit ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:29
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:04:
Haatartikel De Morgen: zelf klacht indienen, en verspreiden in Engeland!
Gisteren diende ik klacht in wegens racisme tegen haatkrant De Morgen bij het Centrum voor racismebestrijding, en dit wegens het anti-Britse haatartikel dat verscheen op 30 augustus onder de duidelijke titel ‘waarom wij de Britten haten’.
Op die aankondiging is bijzonder veel positieve respons gekomen. De linkse hypocrisie, waarbij je niets onvriendelijke mag zeggen over Marokkanen of Turken, maar wel straffeloos mag schimpen op Europeanen, stuit blijkbaar veel mensen tegen de borst. Mensen uit Vlaanderen vragen me hoe ook zij hun bezwaar kunnen uiten. Vanuit Engeland wordt het artikel opgevraagd, zowel in originele versie als vertaald, om het ook daar aan te klagen.
Graag laat ik dus weten dat iedereen makkelijk en snel klacht kan indienen bij het Centrum via dit mailadres: centrum@cntr.be. Uiteraard weet ik dat het Centrum nooit een echte klacht bij het gerecht zal indienen tegen de linkse vriendjes van De Morgen, en dat het Centrum werd opgericht alleen om het VB te bestrijden. Maar om ook hun hypocrisie aan te klagen is dit soort klachten toch zinvol; waarom wordt vermeend anti-Marokkaans racisme streng aangepakt, en flagrant anti-Brits racisme niet?
Als je vrienden of kennissen van Britse afkomst of nationaliteit hebt, of vrienden of familie in Engeland, stuur dit bericht dan zeker aan hen door en vraag hen ook klacht in te dienen via centrum@cntr.be. (Als ze het Nederlands niet machtig zijn, kom dan morgen terug, dan zet ik een Engelse vertaling van het haatstuk online.)
Een voorbeeld van een klacht zou kunnen zijn:
‘Bij deze dien ik klacht in wegens overtreding van de racismewet door de krant De Morgen en haar redacteur Eeckhaut in een artikel van 30 augustus 2005, onder de titel ' waarom wij Britten haten' op pagina 2.
Het artikel is duidelijk te beschouwen als aanzetten tot haat tegen een welbepaalde bevolkingsgroep, namelijk personen van Britse nationaliteit of afkomst.
De tekst gaat o.a. als volgt:
Waarom wij de Britten zo haten - Geen enkele andere volksgemeenschap slaagt erin om de vakantie van anderen zo vakkundig om zeep te helpen als de Britten. Ze doen dat een hele zomer lang en overal waar de zon schijnt met hun unieke mengsel van baldadigheid en arrogantie, hun pathetische drankzucht, hun gebrek aan smaak, en eigenlijk gewoon hun lelijkheid en stompzinnige aanwezigheid. (…) Een geluk is nog wel dat een Brit op vakantie erg gemakkelijk te herkennen valt. Een kaalgeschoren hoofd met een veel te grote en goedkope zonnebril; een roodverbrande stierennek; een stel wanstaltige tatoeages verspreid over het bovenlijf, voor zover dat niet bedekt is met een voetbalshirt van Manchester United, Chelsea of Celtic Glasgow; een halveliterpint altijd bij de hand. (…) De dame in het gezelschap verdeelt haar aandacht tussen de jengelende kinderen en het overgordijn dat ze bij het inpakken met de topjes in de kleerkast verward heeft. Wie een Brits stel op vakantie heeft gezien begrijpt waarom de Engelse kranten vol staan met dramatische verhalen over binge drinking, obesitas en tienerzwangerschappen.’
Gelet op de niet aflatende ijver van uw Centrum om via publieke verklaringen de partij Vlaams Belang ertoe aan te zetten geen 'cliché's' te gebruiken over allochtonen, noch teksten te publiceren die 'veralgemenend' zijn of een 'zondebokmechanisme' hanteren, twijfel ik er niet aan dat uw Centrum thans ook meteen en publiek aan de krant De Morgen zal vragen, dit soort teksten niet meer te publiceren. Er is immers duidelijk sprake van haat (zelfs letterlijk in de titel van het stuk), van cliché's, van veralgemening en van zondebokmechanisme.
U zal mij wel op de hoogte willen houden van het gevolg dat u aan deze klacht geeft.’
Knippen, plakken en versturen, en zeker bezorgen aan al je Engelse vrienden! Wat dat laatste betreft: morgen zal ik ook een Engelse vertaling van het stuk op deze site zetten.
Ik snap er geen woord van :/

Verwijderd

moet je daarvoor het hele artikel quoten ;)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:29
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 20:49:
[...]

moet je daarvoor het hele artikel quoten ;)
Ja :P

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Topicstarts die uit knip en plakwerk bestaan accepteren we niet.

[ Voor 133% gewijzigd door Confusion op 14-09-2005 22:16 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.