cpudiode temperatuur ?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• silverfaustx
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
op motherboard monitor staat cpudiode naast de cpu socket temp
wtf is de diode ? de socket lijkt me de chip zelf toch?

bovendien die van mij is echt veel heet komt wel tot de 70c en de socket tot 60 idle , en niet oc
het is n asus a7n8x deluxe met n amd xp 3000+ barton (met de boxed hsf)
geen agp 3d card in het systeem en de fan gaat zon 4500 rpm...
heb geen casefans en de paste op de hsf lijkt me nog goed wat het blok voelt ook warm aan (goede geleiding dus)

waar aan zou de temp kunnen liggen gelijk, na n boot is die al heet??

Verwijderd

De cpu diode temp, is de temp van het sensortje op de cpu zelf. De socket temp, is de temp van een sensortje van het moederbord ter hoogte van de socket (zit onder de cpu normaal??). Dus als alles goed is gaat de cpu diode temp altijd het hoogste zijn van de 2, en gaat deze ook het meest accurate zijn. Als je cpu 70-60 graden wordt, zou je heatsink al héél warm moeten aanvoelen.

• silverfaustx
  • Niet online
was de beste manier om dit optelossen?

newe heatsink + fan + as5 + casefans ??

ik kreeg die temp trouwens als ik op de normale cpu speed sta van 2.1ghz (166x13)
als ik op 100x13 sta dan is de temp van diode 60 en de socket 50c
de case is in bijde gevalen het zelfde zo'n 30-35c

[ Voor 56% gewijzigd door silverfaustx op 03-09-2005 12:45 ]

Verwijderd

Hoe/welke thermal paste zit er momenteel tussen? Zit er veel stof tussen? Is er een goed airflow in de case?
Ik zou eerst eens proberen (als dit nog niet het geval is) met een dun laagje AS5 en zien of het een verschil geeft.

• silverfaustx
  • Niet online
heb de mobo + cpu van n vriend overgenomen inc de boxed fan die bij de amd barton 3000+ zit
de heatsink zit al zn eigen pasta op (lijkt wel of het soort n klei is,van die grijs/roze strips je weet wel) maar zag er niet goed meer uit
denk dat ik as5 nodig heb

heb casefans geprobeerd maar daar werd de cpu zelf niet koeler van (de mobo zelf wel iets)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zit je heatsink wel recht gemonteerd? geen krassen op de bodem?
geen andere dingen tussen CPU plaatje (dus niet de core, maar er omheen) wat de heatsink misschien scheef drukt?

anyway, diode temp is idd de temp die de diode in de CPU zelf doorgeeft, en deze is het meest accuraat.
sinds de eerste AthlonXP's zit deze diode er in (ivm oververhittingsproblemen met oudere athlons zonder sensor, die daarom niet konden afslaan als het te warm werd)

al een andere heatsink geprobeerd?
of een grotere (meer CFM) fan op de heatsink gezet?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

silverfaustx schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 19:52:
heb de mobo + cpu van n vriend overgenomen inc de boxed fan die bij de amd barton 3000+ zit
de heatsink zit al zn eigen pasta op (lijkt wel of het soort n klei is,van die grijs/roze strips je weet wel) maar zag er niet goed meer uit
denk dat ik as5 nodig heb

heb casefans geprobeerd maar daar werd de cpu zelf niet koeler van (de mobo zelf wel iets)
Bedoel je een nieuwe heatsink? Dan is dat spul dat er al op zit Thermalpad. Dit is niet zo'n fantastische kwaliteit en kan je altijd verwijderen en in de plaats AS5 gebruiken. Als de heatsink niet nieuw is, en de paste is nog van een vorige keer: moet je die sowieso verwijderen en nieuwe aanbrengen!!!

• silverfaustx
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 20:00:
[...]

Als de heatsink niet nieuw is, en de paste is nog van een vorige keer: moet je die sowieso verwijderen en nieuwe aanbrengen!!!
dat wil ik ook gaan doen
ik twijfel nu over 2 dingen
of ik haal as5 of voor de zelfde prijs kan ik al n newe hsf kopen bv, n FalconRock II of WhisperRock V)
zolang het maar stil en koel is is het voor mij prima !

ps.
dat was het woord wat ik zocht voor die pre applied paste die "thermalpad"

[ Voor 13% gewijzigd door silverfaustx op 03-09-2005 21:17 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

silverfaustx schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 21:05:
[...]

dat wil ik ook gaan doen
ik twijfel nu over 2 dingen
of ik haal as5 of voor de zelfde prijs kan ik al n newe hsf kopen bv, n FalconRock II of WhisperRock V)
zolang het maar stil en koel is is het voor mij prima !

ps.
dat was het woord wat ik zocht voor die pre applied paste die "thermalpad"
als je toch voor een nieuw stil model wil gaan, kijk dan eens naar de CNPS7000 of CNPS7700 van Zalman... die zijn echt stil, en niet zo duur.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 03:35

Nox

Noxiuz

toen een maat van me zijn sink er verkeerdom gooide, was zijn diode zon 20 graden warmer, dat weet ik wel. het is een aparte temp sensor. het schijnt met een klein fannetje tussen je sink en CPU zelf op te lossen te zijn (mits je cooler goed zit)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Zat ff op Wikipedia te kijken, daar werd me verteld dat een Diode een ding is dat stroom in 1 richting doorlaat. Is het niet zo dat de diode dan veruit het heetste van de hele processor is, aangezien daar (alle??) stroom doorheen komt om de processor te voeden?

• silverfaustx
  • Niet online
de cpu socket is 10c minder dan de diode , is trouwens ook te hoog
dus er gaat zeker newe pasta of n betere/stille koeler op

dus de vraag = n artic silver 5 halen of voor de zelfde prijs n andere hsf (die al zelf n pad heeft) ??

ps

hoeveel verschil maakt het met temp als n n el cheapo pasta (50 cent) vergelijk met de as5 (5€)

edit de hsf zit er trouwen wel perfect op de socket , want de ene kant heeft n verhoging daar heb ik wel op gelet

[ Voor 16% gewijzigd door silverfaustx op 03-09-2005 21:53 ]

• silverfaustx
  • Niet online
FireWurX schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 21:38:
[...]

als je toch voor een nieuw stil model wil gaan, kijk dan eens naar de CNPS7000 of CNPS7700 van Zalman... die zijn echt stil, en niet zo duur.
30 € voor n koeler vindt ik al veel , zit te denken onder de 10 euro

Verwijderd

Enkele graden, maar wat belangrijker is, is dat je de paste goed aanbrengt, dus in een heel dun en egaal laagje.
Ik betwijfel het echter of een sink van dezelfde prijs als AS5, een paar euro dus, wel uberhaupt beter gaat zijn dan de boxed koeler...
Als je het probleem opgelost wilt hebben denk ik dat je beter investeerd in een sink van toch minstens een 25 euro en AS5 en daarbij nog een goede casefan.
Met een compromis ga je niet echt tevreden zijn van het resultaat...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

silverfaustx schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 21:55:
[...]

30 € voor n koeler vindt ik al veel , zit te denken onder de 10 euro
arctic copper silent 3 @ gistron voor 9.90 dan? die is opzich ook erg stil...

• silverfaustx
  • Niet online
zie ook n Zalman CNPS5100-Cu in de pricewatch (moet wel socket a zijn btw)

ja weet dat as5 de beste is maar tis zo prijzig heh :'(

• silverfaustx
  • Niet online
de goedkoopste as5 inc verz kosten die ik heb kunnen vinden is 9 euro
maar bij de mycom hebben ze n "CoolerMaster PTK-002 koelpasta" staan op hun site voor 7 € (hun zitten hier bekant om de hoek zeg maar dus scheelt weer verzenden)

iemand ervaring met die ptk002 ?
of zal ik voor die 2 € en verzend gedoe toch de as5 halen

zal toch geen andere koeler halen want deze boxed is nog prima lijkt me , en beter n goede pasta dan n crappy hsf nie waar 8)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

silverfaustx schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 22:01:
zie ook n Zalman CNPS5100-Cu in de pricewatch (moet wel socket a zijn btw)

ja weet dat as5 de beste is maar tis zo prijzig heh :'(
arctic ceramique is ook erg goed, dus daar zou je ook voor kunnen gaan

edit:
ptk2 heb ik zelf geprobeerd, maar vind het een kut pasta... veel te stug... lastig te verspreiden en temperatuur ging er niet mee omlaag...

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 03-09-2005 23:35 ]

• silverfaustx
  • Niet online
o das minder, dan haal ik die as5 wel van pczaak.nl

• Nox

Nox

Noxiuz

silverfaustx schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 23:40:
o das minder, dan haal ik die as5 wel van pczaak.nl
je weet hoe je het moet insmeren ?

hand in boterham zakje doen, uitwrijven over je core.

daarna met de pasta even je HS dof maken, meer niet.

foto's zijn ook wel ergens te vinden.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• silverfaustx
  • Niet online
ja hoe het erop gaat snap ik nu wel (zag guides)
maar hoe haal je die oude thermal pad troep eraf?

• silverfaustx
  • Niet online
hm al n goedkopere zaak gevonden , al verzenden ze het daar in n envelop....

Verwijderd

silverfaustx schreef op zondag 04 september 2005 @ 04:19:
ja hoe het erop gaat snap ik nu wel (zag guides)
maar hoe haal je die oude thermal pad troep eraf?
Tja, daar zit iedereen altijd wel een beetje op te knoeien en te zoeken. Wat ik zelf al eens heb gebruikt en werkt heel goed: Akasa Tim Cleaner
Verder zou wasbenzine ook goed werken. (of alcohol)
Het is een beetje zoeken wat op de desbetreffende soort pasta het beste werkt. Alles moet mooi verwijderd zijn, en ga voorzichtig te werk dat erniets kaopt gaat...

• Nox

Nox

Noxiuz

ik pakte altijd iets met alcohol, en dan een beetje op een keukenrol doen.

ik heb vrij lange nagels, dus nagel in keukendoekje en langs mijn core gegaan. zo was het perfect schoon :)

• silverfaustx
  • Niet online
ik lees dat veel ppl normale wasbenzine gebruiken , kost iets van n euro voor n liter (al heb ik waarschijnlijk maar n paar druppels nodig....)
de troep wat op de hsf zit kan ik wel met n scheermes/creditcard afhalen tis toch maar hard metaal
op de cpudie zelf zal ik wat voorzichterig moeten zijn......

morgen ff wat as5 bestellen of is el cheapo paste/pad goed zat, ik ga toch niet veel oc

Verwijderd

En in de reacties eronder staat, dat het naar citoen riekt. Dit is net zoals de Akasa TIM Cleaner, die ruikt ook naar citroen omdat die nu eenmaal op citroenzuur gebaseerd is. Dit zal dus ook bij deze ArtiClean zijn. zijn vergelijkbare producten denk ik. Misschien kan je zelf een oplossing van citroenzuur maken om de vettigheid te verwijderen?

• silverfaustx
  • Niet online
ik ga gewoon wasbenzine proberen (waar koop je dit ?)
lees dat veel het daarmee doen

• silverfaustx
  • Niet online
dit gevonden op amd support forum

http://forums.amd.com/index.php?showtopic=50678

checklist voor of de pc teheet is 8)
Pagina: 1