Toon posts:

[WD 60-160] scherp geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de laatste tijd bezig geweest met het stiller maken van mijn pc. Tuurlijk zorgen de verschillende fannetjes voor aardig wat blaasgeluiden, maar het geluid wat me het meeste irriteert, komt van mijn twee harde schijven.

Het gaat om één van 60 en één van 160 Gb, beide van Western Digital. Die van 60 Gb maakt het meeste geluid, wat ik het beste kan beschrijven als piepend/scherpzingend. Die van 160 Gb maakt hetzelfde geluid, alleen dan zachter.

Data Lifeguard kan op beide schijven geen fouten/problemen vinden.

Het zijn ook niet losse schroefjes die de geluiden veroorzaken.

Hebben jullie enig idee of ik iets aan dit geluid kan doen?

Ik dacht zelf aan iets als geluids-isolatie.

Alvast bedankt voor jullie reakties.

Verwijderd

Topicstarter
Is er echt niemand die mij wat tips kan geven?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

JE zou hier eens kunnen kijken. Zijn niet echt goedkoop maar werken wel goed. http://www.silentmaxx.de/festplatten_entkoppler.php

edit:
Die 60GB is waarschijnlijk al een oud beestje en daar zou ik niet teveel meer in inveesteren. Dan kun je beter een nieuwe grotere samsung spinpoint kopen die vanwege hun stilte erg geliefd zijn bij HTPC bouwers en audiobewerkingsbakken.

[ Voor 50% gewijzigd door under-world op 04-09-2005 12:31 ]

Verwijderd

Grote kans dat daar niets aan te doen is behalve inderdaad zoals gezegd een HD-silencer of iets in die geest kopen. Ik ben zelf ook van Western Digital afgestapt omdat ik vond dat ze een vervelende, snerpende toon maakten. Ik had dan weliswaar een 120 GB 1200JB (dus drie platters en meer herrie) maar wat ik bij anderen heb gehoord is dat de modellen met twee platters ongeveer hetzelfde geluid maken.

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-02 09:29

oXygeN

oftewel oxje...

Waarschijnlijk gewoon het lager van de schijf, doe je nix aan, maar kan nog jaren goedgaan hoor...

Et geluid is wel irritant ja

\o/

Verwijderd

Mijn ervaring is, welk merk je ook gebruikt, welk model, je moet het treffen met een HD. De een maakt nu eenmaal meer geluid dan de ander en doe je niks aan. Omruilen mag lijkt me als het geluid niet overeen komt met de specificatie's :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het vervelende is dat dit soort geluiden vaak pas na een lange tijd naar boven komen. Ik heb het zelf ook met één van mijn Western Digitals en heb daar gewoon een silencer voor gehaald. Dat vind ik persoonlijk makkelijker dan een RMA procedure en 120GB backupen. :/
Zolang er geen fouten of iets in die richting zijn, kan je er maar beter gewoon niet op letten. Mijn disk maakt nu al ruim 2 maanden herrie maar werkt verder nog prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Laurent op 04-09-2005 15:59 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Dat onderste dingetje van die Silentmaxxlijn is zelf ook nog wel te een beetje na te maken. Resonanties tegengaan door de schijf in rubbers op te hangen kan het geluid ook al zwaar doen verminderen. Postelastiek is prima geschikt maar heeft 1 groot nadeel: het wordt hard en valt uit elkaar na verloop van tijd. Rubber zoals bijvoorbeeld van die tentrubbers om je tent aan je haringen te bevestigen zijn ideaal en kost bijna niks. Er wil nog wel eens een discussie ontstaan of dat niet slecht is voor de schijf maar volgens mij valt het wel mee. Ik heb mijn 10k schijf ook in de rubbers in een 5 1/4 bay hangen en het heeft bij mij super geholpen. Bij mij werd het geluid door de kast versterkt omdat er ook andere onderdelen gingen meeresoneren. Sluit ook je kast niet uit en spoor de bron van het geluid op door bijvoorbeeld eens te testen als je de schijf op een anti-statische zak op een zachte ondergrond legt naast de computer. Dan heb je toch eerst een indicatie van hoe de schijf ongeveer zal klinken als ie vrij wordt opgehangen. Je hebt ook setjes van soort rubber schoefjes met ringen die je kant en klaar kan kopen voor dit soort doeleinden. Bij kasten zoals bijvoorbeeld de Coolermaster Stacker en de Antec Sonata worden de schijven standaard al in hun brackets in rubbers opgehangen, of hang het hele bracket in rubbers.

[ Voor 17% gewijzigd door under-world op 04-09-2005 19:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
under-world schreef op zondag 04 september 2005 @ 18:57:
Dat onderste dingetje van die Silentmaxxlijn is zelf ook nog wel te een beetje na te maken. Resonanties tegengaan door de schijf in rubbers op te hangen kan het geluid ook al zwaar doen verminderen. Postelastiek is prima geschikt maar heeft 1 groot nadeel: het wordt hard en valt uit elkaar na verloop van tijd. Rubber zoals bijvoorbeeld van die tentrubbers om je tent aan je haringen te bevestigen zijn ideaal en kost bijna niks. Er wil nog wel eens een discussie ontstaan of dat niet slecht is voor de schijf maar volgens mij valt het wel mee. Ik heb mijn 10k schijf ook in de rubbers in een 5 1/4 bay hangen en het heeft bij mij super geholpen. Bij mij werd het geluid door de kast versterkt omdat er ook andere onderdelen gingen meeresoneren. Sluit ook je kast niet uit en spoor de bron van het geluid op door bijvoorbeeld eens te testen als je de schijf op een anti-statische zak op een zachte ondergrond legt naast de computer. Dan heb je toch eerst een indicatie van hoe de schijf ongeveer zal klinken als ie vrij wordt opgehangen. Je hebt ook setjes van soort rubber schoefjes met ringen die je kant en klaar kan kopen voor dit soort doeleinden. Bij kasten zoals bijvoorbeeld de Coolermaster Stacker en de Antec Sonata worden de schijven standaard al in hun brackets in rubbers opgehangen, of hang het hele bracket in rubbers.
In wat voor opzicht kunnen rubbers volgens anderen slecht zijn voor een harde schijf?

• under-world

under-world

ooh-la dots

Waar het met name om gaat is dat in de behuizing een armpje met koppen steeds heen en weer gaat, dit levert een moment op, dat, hoe gering ook, door de flexibiliteit van het elastiek op de behuizing overgebracht word. Dit zou dan een negatieve invloed hebben op de levensduur van de schijf.
Pagina: 1