[server-side scriptingtaal] Welke is het profesioneelst ?

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:34
Ik ben al een aantal weken op zoek naar een profesionele taal om een dynamische website voor een bedrijf te bouwen. Welke taal staat professioneel ? ASP(X), PHP, CGI of iets anders ?

Ik heb al lopen zoeken op Google en op op GoT. De resultaten van Google zijn allemaal webdesign-bedrijven.
Hier op GoT kwam ik op dit topic uit, maar deze is van 2001. Vanwege de datum zal ik niet op het topic reageren.
Verdere zoekresultaten leveren niets op.
Maar wat is nu, anno 2005, een professionele taal voor een bedrijf ?
Graag niet 1 taal in de hemel prijzen, maar kom met argumenten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:34

we_are_borg

You will Comply

Ik denk niet dat één van deze talen profesioneler is dan de ander, ze doen eigenlijk het zelfde een website laten zien. De één heeft dit voordeel de andere weer dat, maar om nu te zeggen ASP staat profesioneler op een website dan PHP. Het uiteindelijke resultaat hoe ziet en voelt de website is denk ik belangrijker voor een bezoeker dan te kijken welke achter extensie er gebruikt is.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 22:08

ripexx

bibs

Over welke taal staat er genoeg op het GoT. Daarnaast is het voor een bedrijf opzich niet relevant, of je nu ASP, JSP, CGI, PHP, CF of wat dan ook gebruikt.

buit is binnen sukkel

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

we_are_borg schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 09:27:
Ik denk niet dat één van deze talen profesioneler is dan de ander, ze doen eigenlijk het zelfde een website laten zien. De één heeft dit voordeel de andere weer dat, maar om nu te zeggen ASP staat profesioneler op een website dan PHP.
Ben ik toch benieuwd, wáárom je ASP (en waarschijnlijk zijn broertjes en zusjes) professioneler vind dan bijvoorbeeld PHP.

Met PHP kan je namelijk precies hetzelfde als ASP (of dat bij JSP zo is weet ik niet, maar denk het wel eigenlijk) alleen de syntax is anders.

Tevens zie je ook veel bedrijven kiezen voor PHP. Dus als ASP écht professioneler was, hadden bedrijven dat wel neem ik aan. :) Zelf ben ik PHP developer
Het uiteindelijke resultaat hoe ziet en voelt de website is denk ik belangrijker voor een bezoeker dan te kijken welke achter extensie er gebruikt is.
True, maar ik denk eerder dat de topicstarter het vanuit de developer kant bedoelt. Want vanuit de gebruikers kant boeit het toch geen malle moer welke scripttaal gebruikt word, als ze de content maar krijgen die ze verwachten... :)

Misschien kan je ook wel [google=PHP vs ASP] of [google=ASP vs PHP] om informatie in te winnen. Denk dat je dan ook wel een heleboel zal vinden.

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

pjvandesande

GC.Collect(head);

GJ-tje schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 09:40:
[...]
Ben ik toch benieuwd, wáárom je ASP (en waarschijnlijk zijn broertjes en zusjes) professioneler vind dan bijvoorbeeld PHP.

Met PHP kan je namelijk precies hetzelfde als ASP (of dat bij JSP zo is weet ik niet, maar denk het wel eigenlijk) alleen de syntax is anders.
Ik neem aan dat je het hebt over ASP en niet over ASP.NET ;)

• Onbekend
Voor de simpele gebruiker is het helemaal niet belangrijk of het een platte HTML is of een dynamisch script. Het gaat om wat op het scherm staan en als de links die werken is het goed.
Maar een gebruiker die wat meer bedreven is op het internet, zal snel de broncode gaan bekijken. Ook andere bedrijven bekijken de broncode en vallen over regels zoals
code:
1
<!-- generated by freeware www.********.com //-->

Met Google zoeken kom ik bijvoorbeeld op een site met deze tekst:
Kijk op eender welke site of forum van PHP of ASP, en je zal onvermijdelijk de discussie PHP vs. ASP tegenkomen. Vaak monden zulke discussies in pure flamings uit. Argumenten die worden aangebracht zijn vaak ook eerder idiologisch van aard "opensource is goed","windows is slecht", dan echt over de talen zelf.
Om die reden ga ik niet begin met een zoveelste "versus" discussie. Beide doen ze goed waarvoor ze zijn gemaakt, beide hebben ze nadelen en voordelen.
Daarom heb ik deze vraag hier op GoT gesteld.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

questa schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 09:45:
Ik neem aan dat je het hebt over ASP en niet over ASP.NET ;)
AFAIK zijn er veschillende ASP 'versies' voor op het web :) Dacht dat ASP.NET er ook een was, maar is dus niet zo... Weet ik dat ook weer :9

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 11:58
en dat ze in flamings uitmonden is omdat men voorkeuren gaat aanvallen. het is echt wat jij (of de developer) wil met een website. de keuze of een programmeertaal professioneel is lijkt mij totaal irrelevant. je kan de keuze beter basseren op wat voor website je wil, want de gebruiker is toch diegene die een goede feel moet hebben en alles moet kunnen doen wat de developer beoogt heeft.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:23
Als ik puur kijk naar mijn ervaringen, dan zou ik zeggen ik dat ASP.net het professioneelst is, en PHP(4) en ASP3 amateuristisch. (met andere talen heb ik geen ervaring)

Maar jij vraagt welke taal professioneel staat. En das een rare vraag natuurlijk. Je moet programmeren in een taal die je goed kent zodat je snel en goed resultaat kan leveren. Niet gaan programmeren in een taal die je pas gisteren voor het eerst hebt gehoord omdat je denkt dat de naam professioneel is.

Het maakt voor jouw klant en zijn bezoeker (als het goed is dan) niets uit of een website gemaakt is in php,asp(.net),perl,Ruby,jsp of whatever. Als het maar werkt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ramon de Jesus schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 10:09:
Niet gaan programmeren in een taal die je pas gisteren voor het eerst hebt gehoord omdat je denkt dat de naam professioneel is.
Ik mag aannemen, dat de naam van een programmeer- of scripttaal er niet toe doet om 'te laten zien' of het professioneel is ja of nee.

Dat kan (naar mijn mening) alleen de syntax van die taal... :) En dan maakt het naar mijn mening gewoon totaal niet uit of je PHP wilt of ASP, omdat je met allebei hetzelfde kan doen (zij het met een totaal andere syntax).

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 03-09-2005 10:17 ]

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 17:37
Ook onbekend schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 09:59:
Voor de simpele gebruiker is het helemaal niet belangrijk of het een platte HTML is of een dynamisch script. Het gaat om wat op het scherm staan en als de links die werken is het goed.
Maar een gebruiker die wat meer bedreven is op het internet, zal snel de broncode gaan bekijken. Ook andere bedrijven bekijken de broncode en vallen over regels zoals
code:
1
<!-- generated by freeware www.********.com //-->

Met Google zoeken kom ik bijvoorbeeld op een site met deze tekst:
[...]
Daarom heb ik deze vraag hier op GoT gesteld.
Nu heb je het over iets anders, nl. de opmaak van je HTML-code, dit heeft in principe niets met ASP, PHP, ... te maken.

Om op je eerste vraag terug te komen, ik denk dat professioneel in dit verband een relatief begrip is:
- ASP.NET is van Microsoft dus zouden sommige mensen kunnen denk dat dit beter/professioneler is dan "gratis" PHP.
- Als je een wat meer technisch onderlegde klant hebt, kan ik me voorstellen dat deze weer liever voor PHP kiest.

Conclusie: het ligt aan de klant welke taal hij/zij professioneel vindt.

Ik denk dat de keuze van een serverside scriptingtaal afhankelijk kan zijn van de volgende factoren:
- eventuele bestaande sourcecode in een bepaalde taal --> omschrijven naar nieuwe taal?
- ervaring, kennis en ideeën van de developer
- kosten van aanschaf van o.a. developmenttools

Succes!

• Onbekend
Canard schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 10:20:
[...]
Nu heb je het over iets anders, nl. de opmaak van je HTML-code, dit heeft in principe niets met ASP, PHP, ... te maken.
Nee, klopt. Maar het was als voorbeeld om aan te geven dat er mensen naar de achterliggende code van de website gaan bekijken.
Canard schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 10:20:
Ik denk dat de keuze van een serverside scriptingtaal afhankelijk kan zijn van de volgende factoren:
- eventuele bestaande sourcecode in een bepaalde taal --> omschrijven naar nieuwe taal?
- ervaring, kennis en ideeën van de developer
- kosten van aanschaf van o.a. developmenttools

Succes!
Er is nu alleen een webpagina die in HTML is geschreven. Dus het maakt niets uit in welke taal ik hem dynamisch ga maken.
Ik heb enige kennis van ASP.NET en van PHP.
De kosten maken ook niet uit. PHP is gratis te downloaden, en het bedrijf heeft al licenties voor .NET programmeersoftware.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-04 15:05
Als het goed is ziet een klant niet eens wat voor scripting erachter zit. Om een stukje van A List Apart te quote:
Good URLs should have a form like /products/cars/bmw/z8/ or /articles/january.htm and not something like index.php?id=12. But the latter is the kind of URL most publishing systems generate. Are we stuck with bad URLs? No.
Er is nog een stukje waarin ze uitleggen dat de bezoeker eigenlijk niet mag zien wat voor systeem erachter draaid, maar dat ben ik eventjes kwijt. Waar het op neer komt, iedere programmeertaal is even professioneel, en de klant moet het verschil niet eens kunnen zien want die ziet alleen de output.

Verwijderd

Als je voor een scriptingtaal gaat zou ik toch Ruby kiezen. Met die object-georienteerde scriptingtaal kan je ten minste nog een mooi domain opzetten en komt daarbij dat het ontwikkelen ervan sneller gaat. Ik maak in ieder geval sneller een Ruby website dan een Asp (classic)-site.
Als je meer exotische dingen gebruikt: webservices, desktop-apps die de inhoud van de website veranderen of het een hele grote modulaire website moet zijn zou ik voor asp.net kiezen.
Dat is enkel vanuit technisch standpunt bekeken.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Welke taal staat professioneel ? ASP(X), PHP, CGI of iets anders ?
"Staat professioneel"? Ben je serieus? Dat is echt totale onzin criteria. Je kiest een ontwikkelomgeving om zijn mogelijkheden en vanwege bestaande kennis van de ontwikkelaars.

Er zijn ook geen argumenten te geven waarom een taal professioneler zou zijn dan een ander. Of iets professioneel is ontwikkeld bepaal je ana de hand van de documentatie en de onderliggen code. Niet aan de ontwikkelomgeving.

Daarnaast, als dit echte criteria zou kunnen zijn, dan had je zelf al wat vooronderzoek kunnen doen waarom de ene taal professioneler zou zijn dan de ander. Dit mist totaal in je topicstart.

Als je bedoelt "welke taal is de beste", ook dan is het totale onzin criteria aangezien je 0,0 info geeft over wat je nu precies wilt gaan ontwikkelen.

Daarnaast voegt een topic zoals dit vrij weinig toe. Een hoop mensen zullen aangeven dat het niet uitmaakt, en een aantal andere mensen zullen hun eigen taal gaan aanprijzen met wat opsomming terwijl vaak de vergelijking met andere talen totaal wordt vergeten.

[ Voor 14% gewijzigd door Creepy op 03-09-2005 10:47 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.