Toon posts:

2x512 MB, wel dual channel, geen 1024 MB

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een 2e reep van 512 MB geheugen erbij gekocht, het betreft een Crucial Ballistix PC3200 512 MB. Deze wilde ik bij mijn oude Crucial Ballistix PC4000 512 MB prikken, dit gaat allemaal prima in single channel op mijn K8N Neo2 van MSI, maar nu probeer ik dit in dual channel te draaien dan heb ik het volgende probleem. De pc boot dan gewoon, geeft aan dat er dual channel gedraait wordt, maar dat er maar 512 MB geheugen is ontdekt. In windows is dit precies hetzelfde, zelfs bij taakbeheer is maar 512 MB beschikbaar, hoewel Sisoft Sandra wel aangeeft dat er Dual channel gedraait wordt (een bench geeft dit ook aan).

Ik heb al de FAQ en de rest van het forum doorgespit, niks nuttigs gevonden. Ook de website van MSI en Crucial geven geen uitkomst...

Excuses voor de onhandige titel, maar ik wist niet hoe ik het anders moest verwoorden

• Troy_BP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-01-2022
zover ik het dual channel verhaal begrijp dien je gebruik van identieke geheugen modules te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn in principe ook identieke geheugenmodules. Ze hebben dan wel andere type namen, maar ze zijn fysiek hetzelfde, het zijn beide micron chips die voor dezelfde snelheiden geschikt zijn. De PC4000 versie is namelijk ook maar enkele euro's duurder dan de PC3200 versie.

En stel, dat dit geen identieke modules zijn, dan zou de configuratie wel moeten werken toch? Er kan dan toch alleen instabiliteit onstaan?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

het zou wel moeten werken, maar soms kan het zelfs zo zijn dat de PC gewoon niet meer opstart...
misschien dat de reepjes nu als enkelzijdig worden beschouwd en er maar 256MB aangesproken word van beide repen?

kwam vroeger wel eens voor iig... weet niet of dat nu nog wel gebeurd....

edit:
ik draai trouwens dualchannel met een reepje Samsung DDR333 256MB en een reepje Corsair Valueselect DDR333 256MB op een A7N8X Deluxe... werkt zonder problemen
dus het lijkt mij dat zelfs totaal verschillende merken repen samen moeten kunnen werken...

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 03-09-2005 02:15 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik neem aan dat je ze in bank 1 en 2 hebt zitten ivm OCing? Zo ja probeer 1 en 3.
Bios versie? v1.0a is net uit.

Verwijderd

Topicstarter
@ mForce: Ik heb ze nu in single channel zitten, dat betekend bank 1 en 3. Als ik ze in bank 1 en 2 ga doen, krijg ik het dualchannel probleem zoals in de TS staat beschreven.

Mijn biosversie is 1.a3, het is een beta bios, misschien is het slimmer om naar 1A te upgraden? Of zal het niet veel uitmaken?

@ FireWurX: Ik vind dat een best logische verklaring voor het probleem, je zegt dat het vroeger voorkwam, maar dit is een aardig nieuw moederbord, en het geheugen is net zo oud. De bios geeft ook geen opties voor single of double sided geheugen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2005 11:41 ]

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 11:54

Janao

Dog Clubbing Cat

wat ik begrepen heb, is dat Dual channel wel werk met verschillende dimms (als je geluk hebt).

maar dat het voor stabieliteit en compatibiliteit toch altijd beter is om een DC setje te kopen... of iniedergeval 2 reepjes uit de zelfde batch

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat heb ik nog steeds geen idee waarom ik maar 512mb van de 1024mb beschikbaar heb.

Paar dagen terug een mailtje naar MSI gestuurd, maar nog niks terug :(

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
Vaak kan je in de BIOS zien hoeveel geheugen in welk geheugenbankje zit. Staat daar 2 x 256MB of 1x 512MB ? Als er 2x 256MB staat dan zal het toch zo zijn dat je RAM op de een of andere manier als single-sided herkend wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bios geeft niet die exacte informatie, maar ik doe nu toch een vreemde ontdekking...

Windows taakbeheer geeft aan: 512 MB
Windows Systeeminformatie geeft aan: 512 MB
CPU-Z geeft aan: 1024 MB :?

Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?

Verwijderd

Ik heb zelf op dit moment 2x Ballistix 512DDR500 (PC4000) draaien op dual channel.
Nou ben ik van plan om weer 2 identieke 512 modules aan te schaffen maar dan DDR400, als ik deze erin zou prikken vervalt dan de dual channel mode?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 01:02:
Ik heb zelf op dit moment 2x Ballistix 512DDR500 (PC4000) draaien op dual channel.
Nou ben ik van plan om weer 2 identieke 512 modules aan te schaffen maar dan DDR400, als ik deze erin zou prikken vervalt dan de dual channel mode?
nee, maar je moet de traagste modules wel voor zetten, anders gaan ze op de snelheid van de andere repen lopen en dat levert errors op.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik draai op 2-5-2-2 met de pc4000 modules.
Is dat ook mogelijk wanneer ik de 2 pc3200 modules gebruik?

Verwijderd

mss dat bij u opstart ini file /maxmem 512 staat?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de boot.ini gecheckt, omdat er dus misschien maxmem=512 in zou staan, maar dat is niet het geval.

Wat ik wel opmerkte is dat er nog een OS in staat die ik alweer verwijderd heb (Win XP 64bit edition) misschien dat dit iets van invloed heeft?

• evil kim
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 15:29
staat alles vast ingesteld in het bios, de frequentie, de timings, enz. miss kan dit voor problemen zorgen als de dimms niet volledig identiek zijn.
Pagina: 1