Toon posts:

[XP] windows setup herkent grootte SATA-schijf niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

vandaag een nieuwe SATA-schijf (Maxtor 6L200MO) gekocht. Deze hangt aan een splinternieuw Asus A8N-SLI moederbord. Bios herkent deze mooi, maar in Windows Setup wordt ie weergegeven als 128 GB. IK heb hier de "OM Faq" al gelezen, maar daar staan blijkbaar alleen oplossingen in voor als je windows al geinstalled hebt. Zou ik met die Big drive-enabler dit nog aan de praat kunnen krijgen, na het installen van Windows? Want morgen heb ik niet veel tijd om heel die zooi opnieuw te doen... IK heb ook al de drivers van mijn moederbord-cd geprobeerd en heel dat F6-gedoe, maar dan blijft het ook zo. De site van Maxtor zegt me ook de BD-enabler te gebruiken, maarja dan moet je eerst windows hebben. ALs ik de hele schijfruimte tevoorschijn zou kunnen toveren zonder eerst windows te moeten installen, zou ik heel blij zijn. ALvast bedankt

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Je bios zou volgens mij de schijf zonder problemen moeten herkennen. problemen met de grootte van Hdd's doen zich vnl voor met ouder spul!

kijk ff of je hdd een jumper heeft om de capaciteit te beperken en controleer evt de firmware versie van je hdd en van je mobo.

edit:
en hier al gekeken :?

[ Voor 25% gewijzigd door the_stickie op 02-09-2005 22:48 ]

Verwijderd

hmmm, dit heb ik al eens ergens gelezen.. als je windows xp gebruikt zou ik service pack2 eens installeren als je dat nog niet gedaan hebt, anders weet ik het ook niet :?

*edit
umm lijkt dat ik verkeerd zit 8)7 |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 22:55 ]

Verwijderd

Maxblast draaien en de schijf preppen lijkt me de meest logische optie.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

The_Stickie schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 22:46:
Je bios zou volgens mij de schijf zonder problemen moeten herkennen. problemen met de grootte van Hdd's doen zich vnl voor met ouder spul!

kijk ff of je hdd een jumper heeft om de capaciteit te beperken en controleer evt de firmware versie van je hdd en van je mobo.
S-ATA schijven kennen geen jumpers wat logisch is omdat (vooralsnog) er maar een schijf per kanaal gebruikt kan worden.

Het probleem zit naar ik denk toch in de set-up van het BIOS. Ik ga er van uit dat er eerst een RAID-configuratie aangemaakt moet worden net als bij mijn K8V Deluxe.

Mogelijk is er inderdaad ook nog sprake van het Maxtor probleem met een Sli MB.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 02-09-2005 22:50 ]

ARME AOW’er

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

je moet een install pakken met sp2 geintegreerd (ben niet zeker of downloaden en install zelfde effect geeft)!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

vervolg op mijn post:
Service Pack 1 (en 2) van Microsoft downloaden.

Windows XP ondersteunt slechts harde schijven tot 137Gb zonder SP1

Vanaf SP1 is dat normaal opgelost.

(Schijf partitioneren kan ook helpen, vb in 2x 100Gb opsplitsen)

Verwijderd

Topicstarter
@SJOKZ

Heel erg bedankt, ff mijn vader zijn cd'tje erbij gehaald om te testen, met die SP1 gaat die dus wel. Wederom bedankt tweakers!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Guardian Angel schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 22:49:
[...]

S-ATA schijven kennen geen jumpers wat logisch is omdat (vooralsnog) er maar een schijf per kanaal gebruikt kan worden.

Het probleem zit naar ik denk toch in de set-up van het BIOS. Ik ga er van uit dat er eerst een RAID-configuratie aangemaakt moet worden net als bij mijn K8V Deluxe.

Mogelijk is er inderdaad ook nog sprake van het Maxtor probleem met een Sli MB.
je vrehaal gaat op voor master/slave jumpers, maar capaciteitsbeperking zou evt zinvol kunnen zijn. Al moet ik toegevn dat ik niet weet of het ook op S-ATA schijven voorkomt :X
Pagina: 1