Pentium 4 of D?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:36
hoi,

ik wil een comp samestellen op Dell en nu staat er pentium D bij, wat een stuk duurder is dan een pentium 4, wat is nu precies het verschil en wat kan ik beter kiezen? ik verwacht wel dat de PC nieuwe spellen zoals battlefield 2 enzo kan draaien...

welke is sneller:
Intel® Pentium 4 processor with HT technology 640 (3.20GHz, 800FSB, 2MB cache) of de
Intel® Pentium® D Processor 820 (2.80GHz, 800MHz fsb, 2x1MB cache)

de pentium D is ongeveer 22 euro duurder dan de pentium 4, maar deze is wel 0.4Ghz minder, maar ik heb er zelf niet veel verstand van... welke is dus sneller en waarom?

edit: die 2.8G pentium D is niet een stuk duurder, maar als je bv. de 3.2 Ghz pakt is die al zo'n 350 euro duurder...

[ Voor 10% gewijzigd door Dekar op 02-09-2005 19:32 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 22:58

nAffie

...

dualcore?

meh.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik ben niet op de hoogte van Pentium nummering en dergelijke, maar aan die 2 x 1MB cache te zijn kan dat wel eens een dual-core processor zijn :) Daarover is weer genoeg op GoT te vinden.

Verwijderd

De D is een dual-core processor, de pentium 4 ondersteunt hyper threading. Allebei heel leuk, maar alleen als de software die je gebruikt is geoptimaliseerd voor het gebruik van meerdere processors. Met de huidige games heb je er niet zoveel aan, en kun je veel beter investeren in een goede videokaart.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Alleen in programma's die voor meerdere processors al zijn geschreven. In single-threaded programma's zal een hoger geklokte single-core processor sneller zijn.

Overigens is een AMD64 in games in het algemeen sneller dan beide Pentiums..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Dekar
bedankt voor de snelle reacties, weet iemand toevallig een site waar ik een goede PC zelf kan samenstellen met die AMD 64 erin?

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Als je spelletjes wil spelen, internet browsen, beetje office applicaties, films kijken,.... Dan kan je beter de 640 kopen.

Als je daadwerkelijk video wil coderen, audio coderen, professionele programma's draaien (CAD en dergelijken..) dan kan je beter de 820 nemen.

Misschien een leuk idee als je nog 50 euro te spenderen hebt: koop een 650, LOL :*)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Dekar
TetsuoShima schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 19:45:
Als je spelletjes wil spelen, internet browsen, beetje office applicaties, films kijken,.... Dan kan je beter de 640 kopen.

Als je daadwerkelijk video wil coderen, audio coderen, professionele programma's draaien (CAD en dergelijken..) dan kan je beter de 820 nemen.

Misschien een leuk idee als je nog 50 euro te spenderen hebt: koop een 650, LOL :*)
ok bedankt voor de info, dan neem ik dus gewoon de 640 via dell, en met die 50 euro kan ik weer een paar pilsjes kope :p

EDIT: is trouwens alienware.com iets?
AMD Athlon™ 643000+ Processor
Microsoft® Windows®XP Home Edition
512MB Single Channel DDRPC-3200 SDRAM 400MHz
80GB 7200 RPM SATA w/8MB Cache
ATI RADEON™9550SE 128MB
Integrated 5.1 Audiowith Digital Out

[ Voor 20% gewijzigd door Dekar op 02-09-2005 19:50 ]

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Dekar1 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 19:42:
bedankt voor de snelle reacties, weet iemand toevallig een site waar ik een goede PC zelf kan samenstellen met die AMD 64 erin?
Elke online pc-winkel bied je de mogelijkheid pc's samen te stellen. Maar als je jezelf er echt mee bezig wil houden, dan dien je echt alles zelf te kiezen: Mobo, proc, mem, GPU, audio, HDD, DVD-/+RW, case, cooling,...

Vooralleer je dan alles gevonden hebt dat je graag wil, ben je wel effe bezig. Als je geen zin hebt om zo 'diep' te graven, dan kom je waarschijnlijk goedkoper uit met een DELL. Als je wel precies weet hoe en wat, dan kan je voor de prijs van die DELL, waarschijnlijk een 'zwaarder' systeem samenstellen...

Kijk alleen al maar naar de software, die moet je ook nog appart bijkopen als je er zelf een bouwt, terwijl bij een DELL zit er toch al wat bij...

Maar goed, ik bouw alles zelf, maar je moet gewoon beslissen of je je tijd erin wil steken of niet...
Dekar1 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 19:47:
[...]

ok bedankt voor de info, dan neem ik dus gewoon de 640 via dell, en met die 50 euro kan ik weer een paar pilsjes kope :p

EDIT: is trouwens alienware.com iets?
AMD Athlon™ 643000+ Processor
Microsoft® Windows®XP Home Edition
512MB Single Channel DDRPC-3200 SDRAM 400MHz
80GB 7200 RPM SATA w/8MB Cache
ATI RADEON™9550SE 128MB
Integrated 5.1 Audiowith Digital Out
Alienware is een erg bekend 'modders' of 'custom-pc-builders' merk. Het schijnt dik in orde te zijn, maar je betaalt er ook dik voor!!!

Het systeem wat je eruit gekozen hebt, is vrij mager en de GPU is al helemaal niks (naar mijn bescheiden mening)!

[ Voor 29% gewijzigd door TetsuoShima op 02-09-2005 19:53 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Dekar
ik blijf gewoon bij de pentium 4 van dell, is niet veel moeite en goed genoeg voor mijn doen, bedankt voor de replies, deze topic kan wat mij betreft dicht...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Als je Battlefield 2 (e.d.) wilt gaan spelen kun je veel beter de AMD Athlon 64 kopen. Deze is voor gaming sowieso beter. Qua office moet je de zuinigste nemen (De AMD Athlon 64) en voor encoding van zowel audio als video kun je het beste voor de Pentium 4 gaan.

Over het algemeen is de AMD Athlon 64 verreweg de beste keus omdat deze veel koeler blijft en in de meeste gevallen ook sneller is :).

Mijn advies: Zoek naar systemen met een AMD Athlon 64 processor aan boord. Combineer dat met 1GB PC3200 Cas2.5 (of Cas2 maar dat is weer duurder), een flinke hardeschijf en een goede videokaart :)
Salland Automatisering heeft ook een aantal standaard systemen die configureerbaar zijn. Alternate heeft dit ook :) (PC-Builder)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Dekar
die PC builder is wel vet handig, maar enige probleem is dat ik bv de koeler enzo ook zelf moet kiezen waar ik dus geen verstand van heb :p

ook de moederborden en nog meer dingen waar ik geenv erstand van heb...

[ Voor 22% gewijzigd door Dekar op 02-09-2005 19:59 ]

Verwijderd

normaal zal die wel voor een standaardkoeling zorgen die genoeg is. t is alleen als je zelf een andere erop wil zetten dat het zelf een beetje zoeken is (hoewel zoeken... als ie niet past zegt alternate het)

• Dekar
dus koeler van 20 euro ofzo is goed genoeg?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De AMD Athlon 64 Boxed processoren hebben al een koeler in de doos. (Net zoals de Intel Pentium 4 dat heeft).
Qua moederborden, MSI, ASUS, DFI, etc.
Het zijn allemaal leuke moederborden. Bekijk eens een aantal samengestelde PC's en kijk wat voor een moederbord er in zit. Je voert dan bv. 'naam van moederbord + review' in bij Google en kijkt of het moederbord een beetje bij jouw past :)

Zorg wel voor een Socket 939 moederbord ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 02-09-2005 20:03 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Zou een van zalman aanbevelen. Die zijn stil(in te stellen) en koelen beter dan de boxed koeler(s).
De zalman 7700cu of de zalman 7000b-cu zou ik je aanraden(ff kijken of de 7700 wel past :) met je moederbord )

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Ik ben het er volledig mee eens dat op het moment de athlon 64 de beste processor is, maar helaas voor Dekar1 verkoopt DELL geen AMD. Mijn opmerking ivm. het gebruik van de 640 en 820 sloeg op het gebruik van Intel processoren. Als je ook rekening gaat houden met AMD-procs dan klopt de statement niet meer volledig.

Maar op zich is er niks mis met een 640. Is gemiddeld even snel als 3000 à 3200 + van AMD en de 6xx reeks heeft ook speciale powersaving-features ingebouwd. Nu goed, ze zijn op gebied van verbruik nog altijd een hoop minder zuinig dan de Athlon64's, maar op intel-vlak is dat wel het beste wat je momenteel kan krijgen. ( of je moet er zelf een bouwen met een Asus-mobo een 479to478 piece en een heeeeeele dure Pentium M, das nog een pak beter natuurlijk)

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:08

Iavak

no savegame

Ja meestal koelen ze wel voeldoende, mits je niet overklockt. Alleen maken goedkopere koelers meestal wel meer geluid.

Edit:
wow, gaat hard hier in dit topic, was nog een reactie op zijn koeler vraag.

[ Voor 30% gewijzigd door Iavak op 02-09-2005 20:05 ]

• Dekar
ToFast schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 20:03:
Zou een van zalman aanbevelen. Die zijn stil(in te stellen) en koelen beter dan de boxed koeler(s).
De zalman 7700cu of de zalman 7000b-cu zou ik je aanraden(ff kijken of de 7700 wel past :) met je moederbord )
bij elke koeler die ik ook maar kies komt er een uitroeptekentje bij de koeler + processor te staan...

EDIT: ik heb nu de AMD Athlon 64 3700+ (2,2 GHz) en daar zit al een koeler standaard op, dus das in orde :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dekar op 02-09-2005 20:08 ]

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Thandor schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 20:02:
De AMD Athlon 64 Boxed processoren hebben al een koeler in de doos. (Net zoals de Intel Pentium 4 dat heeft).
Let er wel op dat Athlon boxed coolers bekend staan om hun 'relatief' slechte kwaliteit. Je kan inderdaad beter een Zalman nemen, heb ik persoonlijk zeer goede ervaringen mee.

En denk er ook aan dat je waarschijnlijke minder goede support krijgt van een online pc-shop, dan van een OEM-system manufacturer. Het niet voor niks dat bedrijven, scholen, en dergelijke tegenwoordig eerder een DELL kopen voor op kantoor dan dat ze er bij de PC-boer een bestellen...

• Dekar
TetsuoShima schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 20:07:
[...]

Let er wel op dat Athlon boxed coolers bekend staan om hun 'relatief' slechte kwaliteit. Je kan inderdaad beter een Zalman nemen, heb ik persoonlijk zeer goede ervaringen mee.

En denk er ook aan dat je waarschijnlijke minder goede support krijgt van een online pc-shop, dan van een OEM-system manufacturer. Het niet voor niks dat bedrijven, scholen, en dergelijke tegenwoordig eerder een DELL kopen voor op kantoor dan dat ze er bij de PC-boer een bestellen...
tering waar je allemaal maar op moet letten bij een PC kopen... :p

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:35

Bene

list incomprehension

Als je geen sleutelaar bent, blijft gewoon bij Dell. On-site garantie en een voorgeinstalleerd systeem gaan je een hoop stress besparen. Voor de keuze tussen P4 en P4-d: koop je de PC vooral voor games, neem de P4. Wil je vooral aan de slag met applicatie, tekenen, filmpjes en noem het maar op: neem de P4-d.

(Een AMD64 ligt beter qua prijs / kwaliteit. Maar als je geen zin hebt om d'rin te duiken en alle termen je nu al afschrikken wordt je een stuk gelukkiger van een kant en klare oplossing.)

Edit:
In de Tbird tijd, ja. Maar tegenwoordig zijn de boxed AMD koelers gewoon goed, zowel qua geluid als qua koeling. Zowiezo, de TS (topic-starter) lijkt mij met z'n eerste post hier geen die-hard tweakert ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Bene op 02-09-2005 20:14 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

TetsuoShima schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 20:07:
[...]

Als ik de verhalen over de AMD Athlon 64 koeler i.c.m. een AMD Athlon 64 3500+ of lager valt dat nog wel mee. Het kan natuurlijk beter maar voor een standaard processor moet het toch voldoende zijn ?.

Zeker als Cool 'n Quiet geactiveerd wordt :9

Een tijdje geleden heb ik nog een 'verhaaltje' geschreven over het aanschaffen van een AMD Athlon 64. Misschien kun je er iets mee :)
Thandor in "Nieuwe Processor"

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 02-09-2005 20:12 ]

• Dekar
het ziet er naar uit dat ik toch maar een pentium bij Dell ga halen, dit ziet er voor mij betrouwbaarder uit met o.a. de garantie en als ik een 3.2Ghz koop met 1 Gig ram kan ik er wel weer een paar jaar mee door...

bedankt voor alle replies

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dekar1 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 19:58:
die PC builder is wel vet handig, maar enige probleem is dat ik bv de koeler enzo ook zelf moet kiezen waar ik dus geen verstand van heb :p

ook de moederborden en nog meer dingen waar ik geenv erstand van heb...
Met alle respect, maar doe daar eens wat aan :o

GoT is niet www.beginnersweb.nl ...

We verwachten niet dat je bij je eerste post alles weet wat er te weten valt over computers, wel dat je zelf op zoek gaat naar oplossingen en je inleest over zaken waar je geen verstand van hebt. We hebben hier in het subforum een uitgebreide FAQ, verder zijn er veel reviews van de verschillende CPUs te vinden op internet.

Zo'n system configurator/PC Builders is natuurlijk leuk en wel, maar als je niet snapt wat je aan het configureren bent heb je er nog geen donder aan. Lees je dus in, kijk eens rond en dan kom je er waarschijnlijk zelf uit. Zo niet mag je hier best om hulp vragen, maar doe het dan conform het beleid, dus met vermelding van wat je al gezocht hebt, op welke termen je gezocht hebt en wat je tot nu toe gevonden hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.