Toon posts:

[RAID] Na vervanging harde schijf herstel onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een RAID 1 opstelling op de onboard RAID controller van mijn Asus P4C800-E Deluxe moederbord. De opstelling werkte perfect, ook toen een harde schijf stuk ging. Ik heb de stukke schijf vervangen met exact hetzelfde type. Na het booten ziet de controller de nieuwe schijf en vraagt om de RAID opstelling te herstellen. Dit gaat hij doen TOT de 69%. Bij de 69% geeft hij een melding: "Critical error in raid setup".

Heeft iemand een idee hoe ik dit oplos. Ik heb al meerdere harde schijven geprobeerd.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 19:46 . Reden: typ-foutje raid 0 moest raid 1 zijn ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

RAID0 kun je niet herstellen. De data wordt verdeeld over twee schijven en is er een van kapot ben je alles kwijt. Staat allemaal keurig in de FAQ.
Level 0 - Block-level striping zonder pariteit
In feite mag RAID 0 niet tot RAID worden gerekend, omdat pure striping niet Redundant is. Immers, de data wordt simpelweg zonder enige vorm van extra controle verdeeld over de schijven. Dat verklaart ook min of meer de benaming van deze level: RAID 0 (nul).

Bij RAID 0 wordt de data in blokjes verdeeld en elk blokje komt telkens op een andere harde schijf terecht. De grootte van deze blokken zijn vooraf instelbaar. Geen redundancy betekent ook geen bescherming van de data; mocht er een harde schijf uitvallen, dan ben je al je data kwijt.

[ Voor 68% gewijzigd door Guardian Angel op 02-09-2005 19:39 ]

ARME AOW’er

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34
Ja dan had je RAID-1 moeten hebben.
Dan kan je het wel neem ik aan :)

Verwijderd

Topicstarter
ID-College schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 19:40:
Ja dan had je RAID-1 moeten hebben.
Dan kan je het wel neem ik aan :)
Kut, Raid 1 bedoel ik. Typ-foutje. Probleem bestaat dus nogsteeds.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 19:48 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:44
Controleer die schijf dan eens met behulp van een tooltje (van de fabrikant van je schijf). Als deze fouten geeft, is deze waarschijnlijk ook aan het eind van zijn latijn.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Waar herstel je de array? 'Gewoon' in de RAID-setup of onder Windows?

ARME AOW’er

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 14:19

TheBorg

Resistance is futile.

Wat voor controller zit er op dat mobo?
Als je Ghost ofzo hebt kun je de schijven ook tijdelijk aan een non-RAID controller hangen en dan dupliceren. Mijn Promise prul merkt daar helemaal niets van. :P

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-02 17:32
draait je systeem wel goed op die oude disk?
misschien is die ook wel bijna stuk....

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 20:43:
Controleer die schijf dan eens met behulp van een tooltje (van de fabrikant van je schijf). Als deze fouten geeft, is deze waarschijnlijk ook aan het eind van zijn latijn.
Het systeem draait perfect op de overgebleven schijf. Ik heb windows de schijf met chkdsk /r laten controleren maar die kon niets vinden.
Guardian Angel schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 20:45:
Waar herstel je de array? 'Gewoon' in de RAID-setup of onder Windows?
Ik probeer de array te herstellen in de RAID-setup. Ik heb ook al geprobeerd de array te verbreken en opnieuw te maken met de nog werkende schijf als source en een nieuwe andere destination harddisk. Het zijn overigens allemaal nieuwe schijven.
TheBorg schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 20:46:
Wat voor controller zit er op dat mobo?
Als je Ghost ofzo hebt kun je de schijven ook tijdelijk aan een non-RAID controller hangen en dan dupliceren. Mijn Promise prul merkt daar helemaal niets van. :P
Goed idee. Zal alleen wel even een klusje zijn. het is een promise fastrak controller

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Normaliter zou je inderdaad de array kunnen verbreken om daarna, na een reboot, de tweede schijf eraan te hangen en opnieuw de array te configureren waarna de rebuild gestart kan worden.

Eigenlijk zou er hierna niets mis kunnen gaan.

De Ghost optie is een aardige. In dat geval zou ik het nog anders doen. Ik zou de image op een derde HD zetten, dan de huidige array verbreken, de schijven formateren, de array weer aanmaken en de image terugzetten omdat je dan zeker weet dat de beide schijven exact dezelfde bron hebben toegewezen gekregen.

[ Voor 42% gewijzigd door Guardian Angel op 02-09-2005 22:43 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oplossing gevonden. Op advies van jullie heb ik van Maxtor een tooltje gedownload die de hele disk controleert in een soort DOS omgeving. Dit tooltje vond een fout op de "nog werkende" disk en heeft het hersteld. Of beter gezegd. Hij heeft de clusters als fout gemarkeerd. Hierna werkte het herstellen van array goed. Nu vraag ik me alleen twee dingen af:

1 De harddisk is pas een paar maanden oud, vallen de beschadigde clusters onder de garantie of had Maxtor precies hetzelfde gedaan als ik de schijf terug had gestuurd?

2 1 schijf van de mirror raid heeft nu clusters die gemarkeerd staan als "niet gebruiken" Zullen dan precies die clusters op de andere schijf ook niet gebruikt worden? Ik ben wel benieuwd hoe dat werkt met een mirror raid.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat laatste vraag ik me nu ook ineens af. :)

Bad clusters is een gebrek aan de HD en valt onder de garantie. Gewoon een RMA aanvragen. Helaas kost het je wel € 16,50 aan porto en duurt het via de creditcardoptie nog ruim een week voordat je een andere HD (refurnished) in huis hebt. Voordeel van de CC-methode is dat je de eigen verpakking van Maxtor kunt gebruiken.

ARME AOW’er

Pagina: 1