P4C800 Deluxe, AC97 kraakt bij hoge CPU belasting

Pagina: 1
Acties:

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
Sinds een aantal weken kraakt mijn geluid bij het afspelen van muziek, na het belasten van de cpu, ik weet dat dit heel veel voorkomt, en dat er overal oplossingen te vinden zouden moeten zijn... waar :?
Volgens de modjes kun je in de search veel vinden, ja verouderde topics en topics die gesloten zijn voordat er een antwoord gevonden was, met de tekst "gebruik de search".

Ik heb een p4c800 deluxe en ik heb de nieuwste bios. er zit een ac97 chipje op, voor mijn geluid.
Deze geeft dus een krakend signaal door, die zich pas voordoet na de eerste keer belasten van de cpu.
Ik heb de faq van tweakers gelezen, de faq van asus en op het forum van asus rondgezocht, maar ik kan er niks over vinden en het stoort me ontzettend.

Wie heeft dit ook gehad en wel een oplossing gevonden?
En ja, ik weet wel een beetje hoe ik mijn drivers e.d. moet instellen.
Bedankt (Nee in de search staat _geen_ oplossing)

Ik had iets gelezen over dat je cpu een te hoog voltage zou kunnen krijgen... maar ik betwijfel of dit relevant is :?

[ Voor 8% gewijzigd door paazei op 02-09-2005 18:39 ]

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51
paazei schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:37:
Ik had iets gelezen over dat je cpu een te hoog voltage zou kunnen krijgen... maar ik betwijfel of dit relevant is :?
Waar heb je dit gelezen?
Als het zo is: Heb je je PC OC'et? Staat je Vcore goed?
Al een "Load Default Settings" geprobeerd in je BIOS?

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zover ik weet heb je dan SoundMax, probeer deze: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/misc/audio/Adiwdm_3665.zip eens.

[ Voor 6% gewijzigd door _XipHiaS_ op 02-09-2005 18:49 ]

• paazei
Niks123Random3 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:41:
[...]

Waar heb je dit gelezen?
Als het zo is: Heb je je PC OC'et? Staat je Vcore goed?
Al een "Load Default Settings" geprobeerd in je BIOS?
Nee, niks geOC't, alles standaard snelheden.
Ik heb em gedownload, ik zal hem eens proberen

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 21:13

ATR

Ik had hier ook last van op mijn ASUS A7V880 met een AC97 SoundMax-chip.

Het probleem heb ik opgelost door het systeem-volume en het WAVE-volume omlaag te zetten. Dan moet natuurlijk het hardwarematigevolume van de luidsprekers omhoog. In mijn geval de receiver.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En dit: ftp://ftp.asus.com.tw/pub...adi/1985/1985WDM_3713.zip is zo te zien een iets nieuwere.

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-05 06:51
Mijn OB lan en OB geluid deelden een IRQ, dat ff anders gezet, en nu kraakt ie niet meer. (hij kraakte bij netwerkbelasting)

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• paazei
DJFliX schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 13:16:
Mijn OB lan en OB geluid deelden een IRQ, dat ff anders gezet, en nu kraakt ie niet meer. (hij kraakte bij netwerkbelasting)
Hoe zou ik dat moeten fixen? in de bios ben ik wel een lijstje met van die irq dingen tegen gekomen, maar irq :? daar heb ik normaal nooit zoveel mee te maken...

Ik heb de nieuwste soundmax drivers voor MIJN moederbord gedownload, versie 3630, maar die kwamen ergens uit 2003. Op de site van soundmax staat dat ik ze van asus moet downloaden en de nieuwste waren deze :? Ik weet niet hoe jullie bij die nieuwere drivers komen? (ik heb ze geprobeert, maart bij het installen zegt hij dat er geen driver is gevonden, handmatig lukt ook niet)

Maar anyway, nieuwe soundmax drivers... geen nut. Geluid kraakt nog steeds als de nete...

[ Voor 7% gewijzigd door paazei op 03-09-2005 16:02 ]

• paazei
Iemand nog een suggestie? ik kan echt niks meer verzinnen... Ik moet echt van die herrie af.
Net een silverstone lc14M met afstandbediening en display en alles, en dan is mijn geluid zo verneukt dat ik niet eens muziek kan luisteren :(

[ Voor 81% gewijzigd door paazei op 04-09-2005 22:13 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:27
Probeer in het BIOS eens met de PCI-delay te spelen.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Ik heb wel een suggestie: koop een PCI soundblaster live 24-bit (bulk) voor 25 EUR.

Zo goed als alle normale ac97 oplossingen hebben last van gekraak en slechte signal-to-noise ratio. Kan verder niet veel aan doen, er bestaan 'mini-oplossingen' die het probleem lichtjes verhelpen, maar zelf vind ik die maar niks, ze verhelpen het probleem niet voldoende.

Oh, en 25 EUR om van die herrie af te zijn is het wel waard, vind ik toch!

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 01:18

SiGNe

Ook hoi!

Realtek heeft nu ook nieuwe drivers voor de AIT chipsets, die schijnen ook te kraken en met de nieuwe drivers niet meer:
meuktracker: Realtek AC'97 A3.76

Niet?
[Specs]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt.

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier ook een P4C800 Deluxe gebruiker. En inderdaad zo af en toe een kraak. Zit al om te kijken naar een andere geluidskaart. Zelfs in samenwerking van een 3com onboard netwerk kaart en een sblive gaf zo danig rare bijgeluiden op mijn speakers dat het niet echt safe meer was om het geluid hoog te zetten.

Dus ben toen maar naar onboard geluid gegaan. Ik zal de drivers eens vervangen.

• paazei
-Skyhawk- schreef op zondag 04 september 2005 @ 23:48:
Hier ook een P4C800 Deluxe gebruiker. En inderdaad zo af en toe een kraak. .
Af en toe een kraak had ik ook, nu volgens mij nog steeds, maar dat is niet te horen door al het andere gekraak heen. Het is niet een kraakje, maar het is een soort van constant gekraak bij een bepaalde toonhoogte, vooral bij de bass.
Het zijn niet mijn speakers die een lekke condensator hebben ofzo, want dat heb ik al getest.

Maar, ik heb hier een audigy platinum liggen, gekregen van een vriend. Deze kaart heeft een front panel, met daarop een hoop aansluitingen en knoppen enzo, maar ik kan deze niet in mijn kast bouwen, aangezien er in mijn nieuwe kast klepjes zitten waar alleen het cd-laatje uitkomt. Ik kan er dus geen ander apparaten in zetten.
Deze front is nodig om de kaart te installeren, anders doet hij het niet.
Ik heb geen geld over voor een geluidskaart, aangezien ik net een hardeschijfcrash heb gehad en omdat ik zonder dvd speler zit (dell dvd spelers doen het niet op een ander moederbord:?).

Wat zou er kunnen interfereren met mijn geluid(chip)?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:27
zetje01 schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:15:
Probeer in het BIOS eens met de PCI-delay te spelen.

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

paazei schreef op maandag 05 september 2005 @ 00:31:
[...]
Maar, ik heb hier een audigy platinum liggen, gekregen van een vriend. Deze kaart heeft een front panel, met daarop een hoop aansluitingen en knoppen enzo, maar ik kan deze niet in mijn kast bouwen, aangezien er in mijn nieuwe kast klepjes zitten waar alleen het cd-laatje uitkomt. Ik kan er dus geen ander apparaten in zetten.
Deze front is nodig om de kaart te installeren, anders doet hij het niet.
kun je het klepje er niet uitslopen en de front-panel passend maken?
lijkt mij dat zo'n panel niet kast afhankelijk is.
ok misschien sloop je het klepje er wel uit zodat hij niet meer terug kan, maar als het een werkende oplossing is?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• paazei
Gekkenhuis schreef op maandag 05 september 2005 @ 01:18:
[...]

kun je het klepje er niet uitslopen en de front-panel passend maken?
lijkt mij dat zo'n panel niet kast afhankelijk is.
ok misschien sloop je het klepje er wel uit zodat hij niet meer terug kan, maar als het een werkende oplossing is?
http://www.silverstonetek...c14m/34%20view/LC14BM.jpg

Zon panel is niet kast afhankelijk, zon klepje is drive afhankelijk. Deze kast is ontworpen om alleen dvd drives uit te poepen aan de voorkant, anders zou dat betekenen, dat ik de dremel erin moet zetten en net als uit een aluminium plaat, een 5,25" rechthoek zelf zou moeten maken...
Kast kosste 240 euro en ik heb hem net een week, ik ben niet van plan om door een geluidskaart die niet werkt zonder frotn deze kast naar de neuk te helpen...

Tegenwoordig heeft niet iedere kast 3 drivebays en 2 diskette dingen meer...

Ik ga dus maar weer in mijn bios lopen zoeken :?

[ Voor 9% gewijzigd door paazei op 06-09-2005 15:14 ]

Pagina: 1