Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12 Volt koeler op Versterker.

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een cooler liggen die ik graag op me koelribben wou bouwen.

Mijn versterker koelribben worden goed heet en had nog zon 12 v koelertje liggen dus heb ik die op mijn koelvinnen gemonteerd
http://img398.imageshack.us/img398/9864/p10100022ll.jpg

Plaatje zonder de koeler.

Maar nu heb ik die + en - van die koeler gewoon in me speaker uitgang gedrukt. Wat gebeurt er:
Als je hem zeer hard zet begint ie zachtjes te draaien.

Ik zou graag willen dat hij continu aan de volle snelheid draait, weet iemand waar je hem kan aansluiten op een versterker? (iedere versterker heeft dezelfde principes?) dus wie weet waar ik hem kan aansluiten. Ik heb al aan de netrafol geprobeert en de rolling panel aansluiting, deed het niet.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In principe is het niet nodig (of zou het niet nodig zijn) om het ding extra te koelen aangezien hij het gewoon aan zou moeten kunnen. Maargoed.

Misschien kan je beter een adapter nemen (van 12 volt of minder) en daar je fan aan hangen. Hoef je je versterker ook niet open te slopen :)

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Haal ergens een oude adapter of iets dergelijks van 12 v vandaan dat zal een stuk beter werken.
Want op deze manier sloop je je versterker.
[edit]Te laat...

[ Voor 7% gewijzigd door Jan_ op 02-09-2005 17:58 . Reden: Te laat ]

www.elecdev.nl

Verwijderd

Topicstarter
JER00N schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 17:57:
In principe is het niet nodig (of zou het niet nodig zijn) om het ding extra te koelen aangezien hij het gewoon aan zou moeten kunnen. Maargoed.

Misschien kan je beter een adapter nemen (van 12 volt of minder) en daar je fan aan hangen. Hoef je je versterker ook niet open te slopen :)
het is wel nodig omdat ik er een zware subwoofer bij aanheb, ik wil gewoon een antwoord of een alternatief, ik heb geen zin in een dikke adapter erbij. mss bouw ik er dan wel een oude voeding in

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02
Op je speakeruitgangen staat, zolang je versterker nog heel is, een wisselspanning. Je fan heeft een gelijkspanning nodig, dus het het niet zo vreemd dat het zo niet werkt. De eenvoudigste manier lijkt me je versterker open schroeven, meten op welke spanning je bak draait en een serieweerstand berekenen zodat je fannetje z'n 12V krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
het is al gelukt, koeler ermooi opgelymt en dikke 13 volt adapter erop.

hij blijft nu lekker fris :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:43:
het is al gelukt, koeler ermooi opgelymt en dikke 13 volt adapter erop.

hij blijft nu lekker fris :)
13V adapter :?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

fans kunnen soms wel 70 volt hebben :) helaas je lagers niet altijd..

tip: bouw die adapter IN je versterker en trek de 220 van de stekker die in de versterker zit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:17
Ja, het is geen harde schijf ofso :)

Ventilatoren zijn ongelooflijk duurzaam (uitgerekend dat de mijne bij normaal gebruik over 146 jaar uitgeserveerd zou moeten worden) dus die kunnen wel tegen een stootje

Of doel je op de 13V ipv 12V-adapter?

Edit: Spuit 13 (oef wat een scherpte :+ )

[ Voor 6% gewijzigd door Yofresh op 02-09-2005 18:54 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Verwijderd

Topicstarter
tjah hier lag nog een 13.8v adapter heb geen zin om nieuwe 12volt te halen, hier draait ie ook prima op.

Verwijderd

Topicstarter
noksiejus schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:53:
[...]

tip: bouw die adapter IN je versterker en trek de 220 van de stekker die in de versterker zit.
eej ja goed idee, dan kan je het heel netjes wegwerken, maar krijgt de versterker dan wel genoeg stroom? ( ik kan heel makkelijk bij de 220 lijn btw, kan er zo aan solderen )

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:42
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:56:
[...]

eej ja goed idee, dan kan je het heel netjes wegwerken, maar krijgt de versterker dan wel genoeg stroom? ( ik kan heel makkelijk bij de 220 lijn btw, kan er zo aan solderen )
het feit dat je die vraag stelt, zegt eigenlijk al dat je voor je eigen veiligheid en die van je huisgenoten maar het beste van die 230V aansluiting af kunt blijven.

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Pak eens een multimeter en prik eens wat rond in het voedingsdeel voor de juiste spanning( wel voorzichtig natuurlijk), dit heb ik ook gedaan om een fan aan te kunnen sluiten in een DVD-speler. De dvd speler werd namelijk te warm, waardoor na 15 minuten kijken, hij leeserrors begon te geven. Na even wat meten had ik al snel een 12v lijn gevonden, rond gat in de bovenkant van de behuizing gemaakt, fan ingebouwd die nu precies op de draaiende dvd blaast, fanguard ervoor en een aan/uit schakelaartje aan de zijkant en klaar is Kees.

[CM] Flightcase Mod

Verwijderd

daniel75 schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 09:25:
[...]

het feit dat je die vraag stelt, zegt eigenlijk al dat je voor je eigen veiligheid en die van je huisgenoten maar het beste van die 230V aansluiting af kunt blijven.
Lol....droog...but true :+

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:56:
[...]

doh. versterker staat paralul met je fan (adapter)

dus je stroom word hoogstens wat hoger, en het zal je meer kosten op je energie rekening. uitgaande van een kleine euro of minder per jaar :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1