Toon posts:

Sound in linux.

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe krijg ik mijn soundkaart aan de gang onder linux slackware 7.0??
Kernel maken onder X weet ik wel
(open een terminal scherpje cd /usr/src/linux make mrproper ect.

en dan hoe moet ik mijn sount hier in plaatsen? ?

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

welke geluidskaart? als hij niet wordt ondersteund kan je direct ophouden.

Verwijderd

RTFM
/usr/src/linux/Documentation/sound/*
/usr/doc/Linux-HOWTOs/Sound-HOWTO

Verwijderd

Topicstarter
Soundblaster 128 live

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog andere tips advies ect.
128 live creative Vula

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:18
Die wordt gewoon standaard gesupport als ik me niet vergis. De meeste distro's regelen dat vanzelf maar anders moet je zorgen dat je soundcore en nog een paar dingen als module of in je kernel zelf hebt en dat je de module hebt voor je soundcard. Als je die dan met modprobe start moet ie het gewoon doen. En dan regel je ff dat ie de sound modules vanzelf laad bij het opstarten

Verwijderd

Met cat /proc/pci kun je zien welke chipset erop zit.Dit zal es1370, es1371 of emu10k1 zijn.
Als je zelf wilt compileren mag je de module zelf opzoeken in de config.
In /etc/modules.conf kun je dan de regel neerzetten:
alias sound es1371
bij een es1371 chiset.
Danm zou hij het moeten doen.
Vaak is het handig om zoiets als esound en sox (software) te installeren. Veel programma's leunen hierop

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Live is geen ES1370/1371, dacht ik.
Voor drivers, zie opensource.creative.com en www.alsa-project.org.

"This is the noise that keeps me awake."

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Om maar eens verder te gaan op deze discussie...

Ik heb hier een Linux bak met Redhat 7.0 en doe een poging de geluidskaart aan de praat te krijgen, zodat we het ding ook als 'mp3-server' kunnen gebruiken. :)

sndconfig zegt dat het een Ensoniq|5880 AudioPCI is.
Op de kaart staat dat het een Creative Labs ding is, model: CT4810.
Win2k meldt dat het een Creative SB AudioPCI (WDM) is en daar werkt-ie wel.
Ik weet dat Creative Labs Ensoniq heeft opgekocht dus op zich klopt die informatie wel. Dus ik was op zoek naar Creative drivers voor dit kaartje, maar strand daar dus...

In deze thread staat het eea. over Esound enzo, dus ik dacht dat eens te proberen. Esound heeft echter de audiofile nodig. Dus die ook gedownload. En daar beginnen de problemen (of daar gaan ze dus verder). confgiure werkt, maar make heeft het volgende te melden:
code:
1
2
3
4
5
gcc -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I.. -I../libaudiofile    -g -O2 -c twentyfour.c
twentyfour.c: In function `main':
twentyfour.c:232: Internal error: Floating point exception.
Please submit a full bug report.
See <URL:http://www.gnu.org/software/gcc/bugs.html> for instructions.

Lijkt me lastig...
Vraag is dus: heb ik Esound wel nodig? Is er een andere methode om dit kreng aan de praat te krijgen? Is er wat te doen aan die foutmelding? Waar komt die foutmelding vandaan? Waarom moet toch alles in Linux moeilijk gaan? Waarom is het al donker? Waarin is het geen zomer meer? |:( :)

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Verwijderd

Kijk 's wat het is met 'cat /proc/pci' zou ik zeggen.

Verwijderd

Betreffende module in /etc/rc.d/rc.modules ontdoen van comment (#). Een andere optie is de alsa drivers downloaden en die compileren maar da's wat lastiger...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

SB Live is de EMU10K. en die ondersteuning kan je dus gewoon mee compilen

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Het schijnt dat de SB128 PCI (overigens niets met Live! te maken) in verschillende varianten komt. CT chip, Ensonic 1370 en 1371, gewoon een goedkope meukchip van Ensoniq, dat enige tijd geleden door Creative overgenomen is.

Over de SB128 PCI is een hoop ellende te vinden in verband met Linux. Zelf heb ik ooit Red Hat 6.1 gedraaid, waar ie na installatie meteen werkte.

Nu pas geleden Mandrake 8.0 geinstalleerd, waar ik in ene verbaast opkeek vanwege dat Ensoniq1370 gedoe. Na speuren via http://groups.google.com (voor Linux users erg makkelijk voor ervaringen van anderen) er achter gekomen, dat het inderdaad wel eens een Ensoniq chip kon zijn. Enfin, geluid deed het niet.

Probeer sndconfig eens te draaien. Ik kreeg daarmee de melding, om PNP yes uit te zetten in de bios. Uitgezet en meteen deed het geluid het. Onder KDE nu wel geluid, maar weer niet met XMMs, maar na de OSS driver gekozen te hebben als output, voila, draaien maar.

Misschien even proberen?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het fijne van die PCI kaartjes is dat ze je bak niet laten crashen indien hij er niet in zit terwijl je de module laadt. Tevens hoef je geen opties mee te geven met die dingen, dus er al eens aan gedacht om maar gewoon wat modules te proberen :? Gewoon voor de SB 128PCI zijn dat de 1370 voor oudere kaarten en de 1371 voor nieuwere. En ja, als hij draait op een andere ensoniq chip is het eigenlijk gewoon geen SB 128 en ben je genaaid...
Pagina: 1