EOS 300d maakt halve foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103094

Topicstarter
Hallo,

Dank voor de interesse in dit topic. Ik heb nu anderhalf jaar een Canon EOS 300D, ongeveer 9000 foto's mee gemaakt. Vorig week echter bleef de spiegel hangen (denk ik) met als resultaat dat alleen de bovenste helft wordt belicht, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ikrule/canon.jpg
Ik heb Canon gebeld waar me werd verteld dat ik de camera ter reparatie moest opsturen. Ik vind uiteraard dat dit een defect is wat nog lang niet had mogen gebeuren, ik meen wel eens op Radar te hebben gezien dat een produkt als dit toch zeker 2 jaar zonder dergelijke problemen zou moeten werken. Ondanks de garantietermijn van 12 maanden (plus een extra maand) ben ik van mening dat de camera onder garantie gerepareerd moet worden.

Herken je dit probleem of heb je een tip hoe ik dit wel onder garantie zou kunnen laten repareren? Misschien kan ik het wel zelf doen?

Hoe dan ook, dankjewel.

Update 08-09

Dank allemaal voor de replies. Ik heb de camera begin april 2004 gekocht. Reden dat ik zo laat (mijn excuses :D ) reageer is dat ik een foto wilde maken van de camera zonder lens. Ik heb mn gsm ervoor gebruikt, k-kwaliteit dus.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ikrule/nr1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ikrule/nr2.jpg
Als ik afdruk zie ik de spiegel omhoogklappen, daaronder zit het tweede sluitergordijn, en die blijft uitgeklapt zoals op de 2e foto. Als ik het tweede sluitergordijn inklap en een foto maak is de hele sensor belicht. Dat klepje blijft dan ingeklapt maar zorgt er ook voor dat de autofocus niet meer werkt.
Mn volgende aktie zal zijn dat ik de verschillende partijen zal aanschrijven en ik denk inderdaad dat die klep vervangen zal moeten worden.

Nogmaals hartelijk bedankt allen.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 103094 op 08-09-2005 22:17 . Reden: Foto's en bevindingen toevoegen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:12

servies

Veni Vidi Servici

Je zult 'm toch ter reparatie moeten opsturen, anders kunnen ze het nooit verhelpen.
Wat de garantie betreft... ik zou eens naar je verkoper stappen, misschien dat er met hem wat te regelen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55
Het lijkt me een niet helemaal opklappende spiegel, zie je iets speciaals aan je spiegel, als je zonder lens een foto maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
timcooijmans schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:32:
Het lijkt me een niet helemaal opklappende spiegel, zie je iets speciaals aan je spiegel, als je zonder lens een foto maakt?
of de onderste sluiterhelft.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:33

Zoefff

❤ 

Ik denk niet dat het aan je spiegel ligt, maar aan je sluitergordijn voor de sensor. Op de D70 is een sensor-cleaning optie waarbij de spiegel omhoog klapt en het sluitergordijn wegklapt, zoiets zal vast ook op de 300D zitten. Probeer dat eens, en kijk wat je dan ziet. Ik denk dat een deel van het sluitergordijn dan blijft hangen.

Verder vind ik 9000 foto's niet echt veel nee. Ik geloof dat de levensduur van de sluiter in de 10D en 20D rond de 100k ligt, ik kan me niet voorstellen dat die voor de 300D veel lager ligt.

Sowieso moet je dit laten repareren, en ik vind dat Canon hier inderdaad garantie op moet geven. Vermeld daarbij natuurlijk wel dat je pas 9000 foto's met de camera hebt gemaakt. Hoe lang heb je de camera eigenlijk?

Topictitel van de "[fotografie]" tag ontdaan.. Dat het daar over gaat lijkt me nogal logisch in FG :D

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Laatst online: 21:55
Zoefff schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 17:36:
Ik denk niet dat het aan je spiegel ligt, maar aan je sluitergordijn voor de sensor. Op de D70 is een sensor-cleaning optie waarbij de spiegel omhoog klapt en het sluitergordijn wegklapt, zoiets zal vast ook op de 300D zitten. Probeer dat eens, en kijk wat je dan ziet. Ik denk dat een deel van het sluitergordijn dan blijft hangen.

Verder vind ik 9000 foto's niet echt veel nee. Ik geloof dat de levensduur van de sluiter in de 10D en 20D rond de 100k ligt, ik kan me niet voorstellen dat die voor de 300D veel lager ligt.

Sowieso moet je dit laten repareren, en ik vind dat Canon hier inderdaad garantie op moet geven. Vermeld daarbij natuurlijk wel dat je pas 9000 foto's met de camera hebt gemaakt. Hoe lang heb je de camera eigenlijk?

Topictitel van de "[fotografie]" tag ontdaan.. Dat het daar over gaat lijkt me nogal logisch in FG :D
Naar mijn weten zitten de lamellen van een 300D verticaal niet horizontaal,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Volgens de europese richtlijn zou een digitale camera 2 jaar mee moeten gaan, en ik denk dat dit inderdaad nog onder de garantie voorwaarden zou vallen. Om gebruik te maken van dat recht moet je de zaak voor laten komen bij de kantonrechter. Hiervoor kun je gratis rechtsbijstand vragen bij bijv. Das.

De zaak laten voorkomen bij de kantorechter kan wel een paar maanden wachttijd duren en kost je sowieso wel een bepaald bedrag (rond de 110 euro?). Als alles meezit, dan krijg je van de rechter de kosten vergoed van het onderdeel dat vervangen zal worden. Helaas moet je nog wel de eventuele verzendkosten betalen om het product bij de reparateur te krijgen, en je zal wel de onderzoekskosten moeten betalen die de reparateur in rekening brengt, want volgens de rechter moet een reparateur natuurlijk ook zijn geld verdienen. Onderzoekskosten van een reparateur beginnen meestal bij de 47 euro.

Dus sowieso moet je rekenen op een bepaald bedrag van (ik denk) 150 euro om het op die manier te laten repareren. Even kijken hoeveel Canon rekent voor een 300D reparatie (www.etbass.nl) --> 149 euro.

Of het dan de moeite waard is om maanden werk en evenveel of zelfs meer geld te besteden om je recht te halen... dat lijkt mij dus van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Als je je camera opstuurd en hij ziet er goed uit (geen valschade) en een briefje waneer het gebeurt is valt het vast wel onder garantie. Verzendkosten en misschien admin.kosten zullen wel gemaakt worden denk ik. Niet dreigen met rechtzaken ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet onder coulance zullen verhelpen. Vaak hoor je nooit iets meer als dingen wel netjes verholpen worden buiten de garantie periode, wel de negatieve verhalen.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

timcooijmans schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:14:
[...]

Naar mijn weten zitten de lamellen van een 300D verticaal niet horizontaal,
De lamellen bewegen van boven naar beneden, vertikaal dus.
Ze zijn daarvoor horizontaal geplaatst.

offtopic:
Confusing

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 11:55

Floor-is

5.2

Zoefff schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 17:36:
8< 8<
40.000 voor de 10D, ik dacht 20.000 voor de 300D, maar ik kan me vergissen. 100k iig niet, de 1D2/1Ds2/1D2N hebben ±200k garantie :)

Ik denk overigens dat het je 2e gordijn is, dus niet de spiegel. Wellicht is daar wat vet tussen gekomen of stof ofzo. Die dingen zijn nogal gevoelig :)

[ Voor 17% gewijzigd door Floor-is op 03-09-2005 15:52 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 09:49
Lijkt me sterk dat de levensduur van de sluiter van zulke professionele camera's maar rond de 20000 ligt. Ik zit nu met mijn Pentax Optio 33L (ja compactcam), aan foto 22 864, en dat in iets meer dan een jaar tijd. Moet ik nu verwachten dat ie elk moment de geest kan geven?
En over het probleem van de TS, dat lijkt me geen geval van een haperende spiegel. Er is namelijk geen enkele stand waarbij de spiegel de bovenste helft juist kan afbeelden en de onderste niet, of hij zou al gebogen moeten zijn, wat niet kan uiteraard. Een haperend sluitergordijn zou een realistischer probleem zijn. Zou je het zelf niet kunnen fixen? Als je de bulbmode gebruikt of zo moet je dat gordijn toch vast zien zitten als de lens eraf is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

breinonline

Are you afraid to be known?

MMach schreef op zondag 04 september 2005 @ 04:02:
Lijkt me sterk dat de levensduur van de sluiter van zulke professionele camera's maar rond de 20000 ligt. Ik zit nu met mijn Pentax Optio 33L (ja compactcam), aan foto 22 864, en dat in iets meer dan een jaar tijd. Moet ik nu verwachten dat ie elk moment de geest kan geven?
Nee, jij hebt waarschijnlijk een puur elektronische sluiter en dat is niet te vergelijken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41

Korakal

Up up up!

Ik ben er pasgeleden naar op zoek geweest en ik kwam voor de 300D de meeste hints naar 50.000 shutter cycles tegen, zie ook http://www.bobatkins.com/...ital_rebel_xt_vs_20d.html
20.000 lijkt me niet een reële waarde...

Dan even inhaken op de vraag van de topicstarter: ik zou 't vooral niet zelf gaan proberen, maar de camera (eventueel 'onder protest') laten repareren. Een stukke camera heb je niks aan, dus maken moet sowieso. Mochten ze de volle mep in rekening brengen dan kun je daar tegenin gaan met inderdaad het verhaal van economische levensduur (danwel coulance), etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Garantie is tegenwoordig toch 2 jaar volgens de wet?

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Garantie is misschien wel twee jaar volgens de wet, maar net als bij auto's is er een bovengrens. :) Zo iets als: "5 jaar of 200.000km" en dat geld dus ook voor DSLR's: 2 jaar of 50.000 cycles. Die cycles worden bijgehouden in je cammy en de producenten houden je er toch echt aan.

Neemt niet weg dat je met ±10k cycles gewoon aanspraak moet maken op de garantie, of dit nu een jaar is of anderhalf: je kunt er redelijkerwijs van uitgaan dat je camera minstens 40k cycles meegaat. :)

BTW: Mijn 10D heeft nu ruim 165k cycles gehad en is inmiddels met haar 3e sluitersetje bezig...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Floris schreef op zondag 04 september 2005 @ 12:32:
BTW: Mijn 10D heeft nu ruim 165k cycles gehad en is inmiddels met haar 3e sluitersetje bezig...
Wat kost een sluiter met montage eigenlijk?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

twixx schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:18:
[...]

Ja, dat interesseert mij ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Volgens de nederlandse wetgeving is het zo dat een degelijk product een redelijke garantie termijn mee moet krijgen. Als Canon of bijv Nikon een jaar mee geeft dan staat dit redelijk tot verhouding. Van een plastic speelgoed autootje kan je verwachten dat er nauwelijks garantie op zit, wellicht een half jaar ofzo.

De EU doet echter een aanbeveling aan fabricanten om 2 jaar garantie te geven. Maar je hebt er iig nog steeds geen recht op.

Wel is het zo dat je mag verwachten dat een product niet een maand na de garantie opeens de geest geeft zoals in jouw geval. Je kan met de verkoper (importeur of fabricant, liefst ook in deze volgorde) in onderhandeling gaan om het product te laten repareren maar dat je maar een bepaald percentage van de kosten zelf hoeft te bepalen. Dit is te bepalen aan de hand van de leeftijd van het product in verhouding met de door de fabricant geschatte leeftijd te behalen door het product. Kan me een item van Kassa/Radar herinneren vorig jaar toen dit met TV of wasmachines aan bod kwam.

Overigens hoop ik dit niet snel mee te maken. Mijn D70 heeft in de afgelopen 2 maanden een 10k aan shots moeten maken...

[ Voor 7% gewijzigd door jules op 04-09-2005 14:03 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De bovenste bedoel je? Het plaatje valt ondersteboven op je sensor, dus dit is je bovenste sluiterhelft :)

Het lijkt me dat dit gewoon onder garantie verholpen moet worden, maar daar kom je alleen achter als je er ff om vraagt. Maar wat ik nog nergens lees: wanneer heb je die cam nou gekocht?

Overigens heb ik het laatst opgezocht: 300D zou 50k moeten halen, 10D 100k en 20D ook zoiets. Mijn 5 jaar oude D30 moet zelfs 40k aankunnen, dus ik zou niet weten waarom je genoegen moet nemen met 10k bij jouw camera :)

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 04-09-2005 14:32 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kennis van me moest bij de 300D bij de 41K aan een nieuwe sluiter, die 40-50K zou heel goed kunnen. Sowieso mag je verwachten dat een camera zoiets wel kan halen, maar 10K zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 22:07
Ik zit ongeveer op de 10.000 foto's met m'n 300D nu. Nog geen problemen gelukkig. Alleen heb ik mijn camera in het buitenland gekocht dus als zoiets gebeurd heb ik waarschijnlijk een probleem. Wat kost zo'n sluiter eigenlijk ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

KaMiKaZe schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:56:
Ik zit ongeveer op de 10.000 foto's met m'n 300D nu. Nog geen problemen gelukkig. Alleen heb ik mijn camera in het buitenland gekocht dus als zoiets gebeurd heb ik waarschijnlijk een probleem. Wat kost zo'n sluiter eigenlijk ?
Zolang het een Europees model is gaat ie gewoon naar www.etbass.nl . Die repareren de spullen voor Canon in Europa.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grzzl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-04 14:07
MartijnGizmo schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:01:
[...]

Ja, dat interesseert mij ook wel.
Bij de D70 €400,- de helft van de camera. (Gaat wel ong 100.000 mee officieel 50.000)

Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

twixx schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:18:
[...]

De eerste was tijdens garantie, dus heb ik niet betaald. De tweede keer kosttte me € 369,- ex BTW. Daar zat wel een batterijklepje, een grote schoonmaak, een touch-up voor de lensvatting (rubberen ringen, schroefjes e.d.) bij...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Grzzl schreef op zondag 04 september 2005 @ 15:00:
[...]

Bij de D70 €400,- de helft van de camera. (Gaat wel ong 100.000 mee officieel 50.000)
Woei, da's wel prijzig. Ah well, hij gaat dus nog wel ff mee :)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij http://www.rofarepair.nl/ kost een nieuwe sluiter (voor canon) rond de 200 euro.. dus vergeet etbass ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Ik bedenk me nu dat het wel de spiegel zou kunnen zijn. Het zou toch kunnen dat de spiegel niet helemaal opklapt en zo de sensor voor een deel belicht? Onthou dat het beeld ondersteboven ontvangen wordt. De spiegel klapt omhoog, dus dat klopt ook.
Het zou ook verklaren dat de rand niet scherp is, aangezien het niet op het beeldvlak gestopt wordt, maar ervoor.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001

Zoefff

❤ 

Het is alleen jammer dat de TS nog geen feedback heeft gegeven, terwijl 'ie gisteren nog op GoT is geweest. In mijn vorige post geef ik de tip om de 'sensor cleaning' optie aan te zetten, waarschijnlijk kan je daarmee in 1 klap zien of het de spiegel of het 2e sluitergordijn is. Maargoed, we wachten af :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

mjah, afwachten it is...
Maar ikzelf vind het toch eng dat je die lamellen moet laten vervangen. Dat is echt iets waar ik nooit bij stilgestaan heb, dat die dingen ook sluiten. Nu zullen die krengen van mijn F70 wel iets steviger zijn, maar toch.
Naja, analoog zit je nog niet snel aan de 20k. Dat zijn iets van 700 rolletjes.

blog
sow
eee

Pagina: 1