[Access/SQL] Content op basis van weekdag*

Pagina: 1
Acties:

• degoeroe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Topicstarter
Ben een redelijke newbee op query gebied. Heb flink gegoogled op zoekwoorden als: +query +"ms access" +criteria +servertime en dit forum door gespit maar niet gevonden wat ik nodig heb:

Heb in MS Access een lijst met medewerkers staan die normaliter allemaal op vaste dagen afwezig zijn. Ik zou graag d.m.v. een query de juiste afwezige medekwerkers willen laten zien op de juiste weekdag. Dus ik wil vooraf invoeren dat dhr. Jansen afwezig is op maandag en donderdag. De output wordt getoond op een display systeem bij onze receptie maar dat systeem (Win XP SP2 werkstation) weet natuurlijk alleen via z'n systeem datum wat voor weekdag het is. Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat m'n database ook echt op bijvoorbeeld vrijdag de afwezigen van vrijdag laat zien? Hoe krijg ik dus bijvoorbeeld een systeemtijd in een query verwerkt op bovenstaande manier?

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Zoek eens naar de (WEEK)DAY en DATE functies binnen Access. Wat je kan doen is een tabel opnemen waarin je aangeeft wie op welke dag(en) aan- of afwezig is. Vervolgens kan je aan de hand van de dag van de week ;) bepalen of je iemand al dan niet zichtbaar moet maken :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Deze denk ik :
http://www.techonthenet.c...unctions/date/weekday.php

Ik weet alleen de functie voor de huidige datum niet van Access (wilde gok: now()).
Als je die dan ook omzet naar weekday dan kun je daarop vergelijken in je query.

• degoeroe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Topicstarter
BtM909 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 15:33:
Wat je kan doen is een tabel opnemen waarin je aangeeft wie op welke dag(en) aan- of afwezig is.
Dat is dus hoe ik het nu heb inderdaad. Maar ik ben denk ik nog newbee-eriger dan je denkt want ik begrijp niet helemaal wat je met je uitleg bedoeld 8)7

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

Verwijderd

BtM909 bedoeld dat je in Access een tabel erbij maakt, je hebt nu al een tabel met medewerkers met waarschijnlijk een unieke sleutel op die tabel.

dan maak je nog een tabel afwezig met de velden:
Uniek iets uit medewerkerstabel
weekdag (afwezig)

zo kun je dus iedereen die op een bepaalde dag van de week afwezig is ophalen.