Toon posts:

Verschil Tussen Serial ATA (Sata) & Serial ATA-2 (Sata-2)

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ey kan iemand mij vertellen wat nou precies het verschil is tussen Serial ATA en Serial ATA-2 ??
Ik heb namelijk een Hitachi Deskstar 7K500 500GB HDD en die wil niet werken op een barebone: MSI MEGA 865 PRO Barebone PC S-775 I865G.

Omdat dat Serial ATA-150 is en ik zo geen barebone moederbord kon vinden met een SATA-2 connection. Ik heb wel gezien dat MSI een nieuw moederbord heeft ontwikkeld met deze connection maar ik weet niet of deze ook voor de Barebones bestemd is... Maar jah dan zit ik alsnog met die SATA-2 HDD.

Maar kan iemand mij dan vertellen wat het verschil is tussen SATA en SATA-2 ??

Hartelijk bedankt alvast.

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Heb je zelf al iets gevonden?
Vind dit trouwens iets meer voor Opslagmedia & IO-Controllers.
Lees daar de FAQ even door. Genoeg te vinden...

[ Voor 146% gewijzigd door Daugobelion op 02-09-2005 12:56 ]

Verwijderd

De sata 2 die wordt gebruikt, is pure marketing praat ze noemen het zo omdat het een hogere bandbreedte heeft (wat toch niet gebruikt wordt) en soms NCQ en TCQ. Normaal zou het moeten werken, doe anders even een bios update of check de faq op msi oid. Ergens zal wel iets tussen staan :)

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

okee, SATA is de enige echte officiele benaming, het staat voor:

SATA => 150MB/s datadoorvoer

SATA II wordt vooral als marketing term gebruikt, het kan staan voor:

SATA II => 300MB/s datadoorvoer
of
SATA II => SATA + NCQ

Tegenwoordig hebben die floeper in de marketing bureaus weer iets nieuws om de gebruiker te verwarren/helpen (het is maar hoe je het ziet)

SATA 2.5 => 300MB/s + NCQ

Zo blijven we bezig natuurlijk, dat ze het in één keer goed doen.... :r

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:30
Dit hoort idd niet hier in PMG maar in OM en I/O. Maar ook dan is het antwoord simpel te vinden. Check de site van de SATA group en daar heb je zo het officiële antwoord gevonden: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
Hij zou het iig moeten doen. De schijf is in eerste instantie SATA1. Dat was bij mijn T7K250 ook zo (ook SATAII). Heb dit handmatig naar SATA2 moeten zetten (mijn moederbord ondersteund dat), maar standaard staat deze ALTIJD op SATA1 en zou hij dus gewoon moeten werken. Zorg ervoor dat je maar één voedingsstekker in je HDD stopt en dat de kabels goed zijn aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 18:17:
Hij zou het iig moeten doen. De schijf is in eerste instantie SATA1. Dat was bij mijn T7K250 ook zo (ook SATAII). Heb dit handmatig naar SATA2 moeten zetten (mijn moederbord ondersteund dat), maar standaard staat deze ALTIJD op SATA1 en zou hij dus gewoon moeten werken. Zorg ervoor dat je maar één voedingsstekker in je HDD stopt en dat de kabels goed zijn aangesloten.
En hoe zet je die dan om naar SATA2?

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ik heb dit topic eens doorgelezen omdat ik een nieuwe schijf wil kopen. Namelijk een: Samsung Spinpoint, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300. Maar nou heb ik een Asrock P4Dual-915L moederbord, en die heeft 4 Serial Ata 1.5Gb/s connectoren.

Kan ik daar deze schijf op aansluiten ?
En dan kan ik hem gewoon op 'kanaal 1' = S-Ata1 zetten (zo staat het op het moederbord).

Ben nog niet zo goed met pctjes :P.

Met vriendelijke groet,
Dave

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:11
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:35:
Beste Tweakers,

Ik heb dit topic eens doorgelezen omdat ik een nieuwe schijf wil kopen. Namelijk een: Samsung Spinpoint, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300. Maar nou heb ik een Asrock P4Dual-915L moederbord, en die heeft 4 Serial Ata 1.5Gb/s connectoren.

Kan ik daar deze schijf op aansluiten ?
En dan kan ik hem gewoon op 'kanaal 1' = S-Ata1 zetten (zo staat het op het moederbord).

Ben nog niet zo goed met pctjes :P.

Met vriendelijke groet,
Dave
Ja, dat moet werken. Daarnaast kan je die Samsung disks ook met een jumper op s-ata 1,5 zetten.

Verwijderd

Ricardo87 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:36:
[...]

Ja, dat moet werken. Daarnaast kan je die Samsung disks ook met een jumper op s-ata 1,5 zetten.
Oke dan, dan eerst maar eens even een cooler voor me 478 halen, en dan de schijf.

Mijn dank!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:11
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:41:
[...]

Oke dan, dan eerst maar eens even een cooler voor me 478 halen, en dan de schijf.

Mijn dank!
Ik kan je een Arctic Cooling Super Silent 4 Ultra TC van harte aanraden. Kosten zowat niets maar presteren uitstekend.

Verwijderd

Ricardo87 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:44:
[...]

Ik kan je een Arctic Cooling Super Silent 4 Ultra TC van harte aanraden. Kosten zowat niets maar presteren uitstekend.
Ha, dan had ik de zelfde op het oog.

Zijn de orginele intel coolers ook nog wat ?

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 16:46
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 23:00:
[...]

En hoe zet je die dan om naar SATA2?
programma wat je op de Hitachi site kunt downloaden.
er zijn 2 versies eentje voor op een cd-rom te branden en een andere voor diskette.
Beide moeten via Dos gedaan worden.
Pagina: 1