Powerstrip met VGA --> SCART werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe ik het probleem beter moet omschrijven. Ik ben vanaf gistermiddag 16 uur bezig om powerstrip aan de gang te krijgen op mijn systeem:

• AMD Athlon 64 3000+ Venice
• Asus A8N SLI Premium
• Asus EN6600 Silencer 256MB PCIe
• Powerstrip 3.59
• Nieuwste nVidia drivers
• WIndows MCE 2005
• VGA ---> RGB SCART converter
• Grundig Cinaro MFW-5310 82cm 100Hz BBTV

Op de een of andere manier wil het gewoon niet werken. Als ik op m'n TFT voor een bepaalde custom resolutie kies, gaat powerstrip heel eigenwijs in 640x480 mode werken. Ik kies bijvoorbeeld voor 720x576, ik druk op apply, volgens powerstrip is de nieuwe resolutie ingesteld, maar als ik dan naar advanced timings ga, staat hij weer op 640x480 (hij is ook nooit op 720x576 gesprongen). Via remote desktop wil hij uberhaupt niks anders doen dan 640x480 of 1400x1050 (dat is de resolutie van het laptopscherm). Nu is 640x480 opzich ook wel acceptabel, maar ik krijg de horizontale en verticale timingparameters niet goed ingesteld zodat ik stabiel beeld krijg. Hieronder enkele voorbeelden van wat er fout gaat:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/PS/CRW_1299.jpg
De allereerste poging met timings die ik op deze site vond

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/PS/IMG_1300.jpg
Na wat tweaken van deze timings kreeg ik dit resultaat, dit is een stilstaand beeld

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/PS/IMG_1302.jpg
Nog verder getweakt, het begon haast leesbaar te worden

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/PS/IMG_1303.jpg
En toen hadden we iets wat opzich leesbaar was, stond in beide richtingen stil, dat gaf hoop

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/PS/powerstrip1.jpg
Dat was met deze instellingen

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/PS/powerstrip2.jpg
Maar met behulp van Sprite_tm hebben we betere timings gevonden, helaas maar met 288 beeldlijnen

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/PS/PIP.jpg
En dan hadden we dit dubbele beeld

Onderhand weet ik niet meer of dit uberhaupt gaat werken, de pixelclock van de videokaart wil niet laag genoeg lijkt het soms wel, dan wordt de pixelclock rood, geen idee wat dat precies betekent. Ik weet zeker dat er hier in AVH mensen met ervaring met deze constructie rondlopen. Aan de kabel kan het haast niet liggen, aangezien die ooit van Sprite_tm is geweest en het bij hem prima deed (onder linux). Ik heb diverse "foolproof" FAQ's doorlopen op internet, waaronder dit topic op een ander forum, enkele topics hier op GoT, dit topic op een ander forum, deze howto en het Powerstrip forum.

Dus als iemand weet hoe je die timings voor elkaar krijgt? En waarom kan ik geen composite sync aanvinken?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Grrrrrene
  • Niet online
*schop*

Heeft niemand zoiets aan de praat gekregen?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik had al gereageerd in het A61 topic en ik herinner me net ineens iets nu ik je foto's er hier bij zie. Het kan aan de kabel liggen. Dat was bij mij ook het geval. Het probleem bij mij was dat het composite sync signaal direct aan de SCART hing en dat betekent bij sommige TV's dat ze er niet mee overweg kunnen omdat het signaalniveau te hoog is: oversturing dus de sync is dan niet goed. Ik heb er toen naar voorbeeld van andere schakelingen een 1 KOhm weerstand tussen gezet. En daarna lukte het ineens wel om zonder al teveel moeite een stilstand en scherp beeld te krijgen. Zoals jij het nu hebt kun je klooien tot je een ons weegt want het sync signaal klopt gewoon niet dus je beeld is of 1 grote chaos, of het is leesbaar maar staat niet stil.

Dit komt uit m'n HTPC topic:
Het testen was een ramp en het geheel leek maar niet stabiel te krijgen te zijn. Het scherm bleef scrollen. Toen kwam ik erachter dat de VGA 5V sync signaal uitspuugt terwijl SCART aan 0.3V genoeg heeft. Oversturing dus, en dan vervormt het sync signaal. Toen een extra 1KOhm weerstand tussen het sync signaal en de SCART pin gesoldeerd en toen was het opgelost :)
Let ook hier op:
Ik zie wat je probleem is :) Je muiscursor is OK maar de rest niet. Je moet tiling uitzetten. Bij de custom resolution window moet je dubbelclicken op de header boven de horizontale resolutie en dan op OK/Yes clicken in de dialog die opent.

"If you are confronted with a screen where everything is garbled but the mouse cursor looks fine then try disabling tiling. This is done in a hidden option In PowerStrip. Go toDisplay Profiles -> Advanced Timing Options -> Custom Resolutions and double click the "New Resolution" title bar, it should then pop up a window that will allow you to disable tiling."

[ Voor 46% gewijzigd door Exirion op 05-09-2005 10:48 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-04 13:08
Heb je al geprobeerd vinkje bij 'Interlaced' aan te zetten?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

La_Pazz schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:06:
Heb je al geprobeerd vinkje bij 'Interlaced' aan te zetten?
Volgens mij staat die toch echt aan:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Grrrrrene/PS/powerstrip1.jpg

En die 15.125 is volgens mij gelijk aan wat ik heb.

EDIT1:

En ik zie nu pas dat je helemaal geen Composite Sync signaal aan kunt zetten :X

Je bent niet de enige:
Im alten PC werkelte eine alte ATI Grafikkarte, in deren Treiber konnte man den vom Barco geforderten Composite Sync ganz bequem per SOftware einstellen und fortan war die Welt bunt. Im neuen PC schwitzt nun eine hochmoderne PCIe Graka von MSI mit Nvidia 6600 Chipsatz (natürlich passiv gekühlt).

Mir ist es bisher leider nicht gelungen, den Composite Sync einzustellen. Ohne dieses Signal bleibt der Barco aber leider ziemlich dunkel.

Weiss jemand zufällig, ob die Karte das sicher nicht kann (wäre blöd, müsste ich noch extra ne kleine Schaltung basteln und dazwischenhängen) oder wie ich den Composite Sync activieren kann. Ein Schaltplan der Graka wäre auch hilfreich....
In het minst gunstige geval heb je pech en kan de Geforce 6600 helemaal geen Composite Sync signaal uitspugen. Dan zul je een schakelingetje moeten solderen dat hsync+vsync omzet naar composite sync.

EDIT2:

Ik vrees dat je idd pech hebt:
VGA > RGB Scart kun je met een Nvidia kaart wel gebruiken, alleen moet je dan wel middels een stukje hardware een sync combiner maken die van de H-sync + V-sync een Composite Sync maakt.
Je kunt dan beter omruilen voor een passief gekoelde ATI 9600/9800 ofzo (Radeons kunnen allemaal wel Composite Sync uitsturen).

[ Voor 78% gewijzigd door Exirion op 05-09-2005 11:49 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik soldeertechnisch geen donder van deze materie afweet, de converter is nml door Sprite_tm in elkaar gezet. Hij heeft een composite sync afgetapt van Hsync en Vsync (ofzo). Iets met diodes enzo, zoals ik al zei: ik weet er niet veel vanaf, maar volgens hem is het dus niet nodig :) En over dat interlaced: we hebben het op 2 manieren geprobeerd: interlaced aan en interlaced uit met gewoon halve aantal aan beeldlijnen. Beide wilde niet werken. Powerstrip heeft aardig wat vooringestelde modes voor PAL en NTSC (is ook een optie aangezien de TV dat ondersteunt). De TV heeft ook veel instellingen zoals bijvoorbeeld PAL 60, iets wat we _ook_ al hebben geprobeerd :)

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 05-09-2005 13:58 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Grrrrrene schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:55:
Ik moet zeggen dat ik soldeertechnisch geen donder van deze materie afweet, de converter is nml door Sprite_tm in elkaar gezet. Hij heeft een composite sync afgetapt van Hsync en Vsync (ofzo). Iets met diodes enzo, zoals ik al zei: ik weet er niet veel vanaf, maar volgens hem is het dus niet nodig :)
Ben benieuwd hoe hij het precies gedaan heeft. Als de spanning van zijn composite sync signaal wederom 5V is dan zou je eens moeten proberen er nog een weerstand tussen te zetten. Je hebt goeie kans dat je TV dan wel goed kan syncen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-04 08:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, met zo'n zelfde kabel (met sync met transistor) had ik hetzelfde probleem, dubbel beeld... Gaf bij mij niet zo, omdat ik nu een ati kaart heb, maar ik heb het ook nooit op kunnen lossen...

• Grrrrrene
  • Niet online
Exirion schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:57:
[...]

Ben benieuwd hoe hij het precies gedaan heeft. Als de spanning van zijn composite sync signaal wederom 5V is dan zou je eens moeten proberen er nog een weerstand tussen te zetten. Je hebt goeie kans dat je TV dan wel goed kan syncen.
Ik zal 's kijken, dat moet met mijn soldeertechnieken nog wel mogelijk zijn ;) Ik heb uiteraard weinig zin om bij de winkel waar die GF6600 vandaan komt te gaan zeuren om een ATi kaart, vooral omdat deze GF vrij cheap was en nog aardig mee kan komen qua 3D. Dus als de kabel zelf al een composite signaal genereert, probeer ik het met deze nVidia op te lossen.

Voorlopig doen we dat maar ff via s-video, maar RGB over scart is toch mooier :)

Overigens: waarom is die timing zo TV-afhankelijk? Een DVD speler bijvoorbeeld heeft toch ook maar 1 soort signaal wat hij als output geeft op de SCART uitgang als hij RGB moet geven? En iedere willekeurige RGB-ondersteunende TV moet dat dan toch snappen?

* Grrrrrene krijgt bijna zin om een LCD TV met DVI/HDMI te kopen, veel minder van dit soort problemen :Y)

Edit: Aangezien m'n beide soldeerbouten het begeven hebben, blijkbaar, kom ik hier niet eerder dan morgen op terug...

[ Voor 52% gewijzigd door Grrrrrene op 05-09-2005 16:40 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 15:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Exirion schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:57:
[...]

Ik kan het schema zo 123 niet vinden, maar het was iets met een transistor die als and-poort diende en op die manier de vsync en hsync (beide ingesteld op negatieve polariteit) samenvoegt. Ik heb het ding zelf een tijdlang tot volle tevredenheid gebruikt. De 5V om in RGB-mode te gaan word gegenereerd door de hsync en vsync met 2 diodes en een condensator te clampen/bufferen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sprite_tm op 05-09-2005 14:05 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sprite_tm schreef op maandag 05 september 2005 @ 14:04:
Ik kan het schema zo 123 niet vinden, maar het was iets met een transistor die als and-poort diende en op die manier de vsync en hsync (beide ingesteld op negatieve polariteit) samenvoegt. Ik heb het ding zelf een tijdlang tot volle tevredenheid gebruikt.
Dat doet me vermoeden dat het niveau van dat signaal 5V (afgezien van wat spanningsval) is, net als wanneer je composite sync direct vanaf een VGA uitgang haalt. De weerstand waarover ik het had wordt lang niet altijd gebruikt maar mijn vorige TV kon met geen mogelijkheid syncen zonder die weerstand. Is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat oversturing met 5V op een ingang waar 0.3V verwacht wordt een behoorlijk vervormd signaal kan opleveren ;)

Zie: http://utopia.knoware.nl/...on/Engineering/SCART.html

En je kunt ook wel ergens vinden dat de VGA sync TTL (5V) is.

[ Voor 12% gewijzigd door Exirion op 05-09-2005 14:18 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Update: Ik heb er een 510Ohm weerstandje (hogere weerstand had ik niet) tussen gesoldeerd (op pin 20 meen ik), maar nu synct hij helemaal niet meer. Dat kan natuurlijk aan mijn soldeer kwaliteiten liggen, dus vanavond komt Sprite_tm ff kijken of ik een prutser ben :P

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 06-09-2005 20:27 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarschijnlijk is jouw kabel zo gemaakt:

http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/circuit

Geen idee hoe betrouwbaar dit werkt, en of het op elke TV goed kan werken. Maar als ik hier kijk dan zou die weerstand idd wel eens overbodig kunnen zijn.

Dit is iets complexer:

http://www.tkk.fi/Misc/El...cuits/vga2tv/circuit.html

Kun je niet jouw PC+kabel op de TV van Sprite_tm testen? Of woont ie een beetje ver weg :P

Als je het op jouw TV niet voor elkaar krijgt dan zou ik echt proberen om te ruilen voor een Radeon kaart. Dan heb je ook aan eenvoudigere VGA->SCART kabel genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Exirion op 06-09-2005 20:53 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Hij woont niet zozeer ver weg, maar om nou met een bigtower (kast is nog steeds niet geleverd :() op de fiets (MTB, zonder bagagedrager dus) door Enschede te fietsen... ;)

En tsja, ruilen voor een ATi, daar hebben we hem al te lang voor helaas :/

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Update?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

*KUCH*

Altijd leuk als mensen wat laten horen als er met ze is meegedacht.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 12:39

sphere

Debian abuser

Exirion schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 23:22:
*KUCH*

Altijd leuk als mensen wat laten horen als er met ze is meegedacht.
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/4466/FFFFFF/5C5850

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat was ook alweer het idee achter een forum?

• Grrrrrene
  • Niet online
Naja, het werkt nog steeds niet en als er verder geen tips meer uit zo'n topic komen kan ik wel blijven melden dat het niet werkt, maar 't werkt gewoon niet en zonder geniale tips zal het ook niet gaan werken ;)

Kortom: ik heb het maar opgegeven, blijkbaar wil het op mijn TV of met mijn videokaart niet gaan werken, so be it. De s-video uitgang is best goed, dus daar redden we ons wel mee. Misschien dat ik nog 's een goedkope X300 koop voor een paar tientjes en 's uitprobeer of het daarmee wel wil werken (ATi schijnt beter te werken), maar voorlopig doen we het wel via s-video dus...

En Exirion: als je wil dat ik ergens een update post, weet je me toch te vinden op ICQ of MSN?

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 02-10-2005 23:35 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 12:39

sphere

Debian abuser

Grrrrrene schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 23:35:En Exirion: als je wil dat ik ergens een update post, weet je me toch te vinden op ICQ of MSN?
Het is natuurlijk veel leuker om te drammen
:X

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1