AMD 64 3000 constant bezig

Pagina: 1
Acties:

• Tha Ertenal
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05-2022
Ik heb net een nieuwe pc gekocht met een amd 64 3000 erin, en als ik helemaal niks doe, en op ctrl+alt+delete druk, zegt me taakbeheer dat de processor constant bezig is. Hij wordt rond de 75% steeds gebruikt. Daarvan gaat 99% naar niet-actieve syste...
Ik had hiervoor een athlon xp 2000+, maar die kwam nooit zo hoog als ik niks doe.

Mijn pc:
AMD Athlon 64 3000+ Venice
Gigabyte K8NMF-9 (nforce 4 chipset)
512MB DDR kingston
windows xp home sp2

Programmas die dan draaien:
- steam
- msn
- eigen server
- avg free virus scanner
(programmas die ook onder de athlon xp 2000+ draaiden)

Maar hoe komt het dan dat m'n cpu zoveel wordt gebruikt?

AMD Phenom II X6 1090T | 2x 4GB Kingston | Geforce GTX 560TI | Creative I-Trigue L3450

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Al eens gecontroleerd op spyware? Wellicht dat een of ander raar proces je cpu bezig houdt.
(programmas die ook onder de athlon xp 2000+ draaiden)
Ik neem aan dat dat niet met dezelfde windows install is als de huidige en je dus gewoon met een nieuwe mobo ook windows hebt geherinstalleerd.

• Tha Ertenal
ja, maar herinstall van windows maakt niet zoveel uit. Hier staat sp2 op, en dat kon niet op de 2000+. En 99% van de processor gaat naar niet actieve syste... (hoe heet dat ook alweer)

AMD Phenom II X6 1090T | 2x 4GB Kingston | Geforce GTX 560TI | Creative I-Trigue L3450

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 14:44
doe eens alt - ctrl - del en bekijk onder processen waar je CPU dan zoveel aandacht aan geeft.

doe effe een google.com op bijvoorbeeld explorer.exe en je komt erachter wat je cpu usage nu zo hoog doet oplopen

PVoutput

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 23:04

Bob

Als 99% van de cpu tijd naar niet-actieve sysprocessen (system idle process) gaat, dan is uw cpu niets aan het doen hoor, hier is dat ook zo.

Afbeeldingslocatie: http://users.fulladsl.be/spb2357/cpu.GIF

Verwijderd

Als 'niet actieve processen' (Engels: system idle process) 99% gebruikt, dan betekent dat dat jouw CPU voor 99% aan het rondlummelen is :+ De taskmanager in XP houdt daar rekening mee: alleen processen die daadwerkelijk cpu time nemen, worden in de grafiek weergegeven.

• Liberia
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-12-2021
Jou CPU ondersteund een feature "Cool n Quite" die bij de juiste instellingen ervoor zorgt dat wanneer dat kan de clocksnelheid van de processor wordt teruggeschaald van 2GHz maar 800MHz. Op een dergelijke lage clocksnelheid eisen die virus scanner en al die andere programma's een relatief veel hoger percentage van je CPU.

my .02

Verwijderd

Dat System Idle Process heeft denk ik iedereen als 'ie op CTRL+ALT+Delete drukt. Het betekend in ieder geval niet dat je proc continu bezig is. Stel dat er een ander programma is dat 'hangt' en dus wel al je CPU opslokt, dan zul je zien dat die bijv. 95% van je CPU gebruikt en het System Idle Process maar 1 of iets dergelijks. Ik zie het altijd als: 100% - processorbelasting = System Idle Process. Beetje krom misschien maar niets aan de hand dus ;).

Verwijderd

Daar zit je er, naar mijn mening, toch flink naast. Een virusscanner zoals AVG neemt, wanneer hij in de achtergrond werkt en niet echt actief is - zoals 98% van de tijd - echt niet meer dan een procentje of twee, drie. Schroef je de kloksnelheid terug naar 800 MHz, een factor 2.5, dan zou de cpu load nog niet boven de acht procent uitkomen en topicstarter heeft het hier over vijfenzeventig procent of meer.

Maar we kunnen natuurlijk sowieso verder niets als we niet weten welk proces de cpu time neemt, maar volgens mij hebben we het hier over het idle process en dat betekent gewoon dat je pc niets aan het doen is. :)

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tha Ertenal schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:06:
Ik heb net een nieuwe pc gekocht met een amd 64 3000 erin, en als ik helemaal niks doe, en op ctrl+alt+delete druk, zegt me taakbeheer dat de processor constant bezig is. Hij wordt rond de 75% steeds gebruikt. Daarvan gaat 99% naar niet-actieve systeem processen.
Het is hier half gezegd maar ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken :+ Je zegt dat 99% naar de niet actieve systeem processen gaat. Windows laat ongebruikte processortijd ook in een percentage zien en dat is dus dat niet actieve systeem processen ding. Als je op het tabblad klikt waar je groene grafieken vind, dan is de bovenste daarvan je daadwerkelijke processor gebruik.

• Tha Ertenal
tjah, dat is dus het probleem. Dat groene geeft aan dat ie 75% bezig is. ff screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.ertenal.net/taak.jpg

Verwijderd

Sinds kort heb ik ongeveer hetzelfde probleem :? M'n pc is niet vertraagd ofzo iets, in ieder geval merk ik dat niet. Games lopen net zo lekker als voorheen. Alleen als ik gewoon niks aan het doen ben, gewoon op het bureaublad zie ik dat dat lampje ( harde schijf indicator ofzo ) om de 2 seconden knipperen en maakt 'ie het geluid dat hij bezig is.

Mijn PC: AMD 64 3000+ s939 venice
1024mb RAM
XFX 6600GT
Asus A8N-SLI
160GB WD HDD

Ook als ik gewoon aan het msn'en ben of internetten piekt de CPU-usage naar 50-70% ofzo. En hoor ik datzelfde geluid weer van dat lampje. Maar het loopt allemaal niet slomer dan voorheen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 14:49 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:36

sphere

Debian abuser

Je geeft nu juist niet een screenshot van "de groene" :?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Tha Ertenal
nee, maar dat maakt niks uit. In screenshot staat onderaan 79%. Das zelfde als groene.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Dit duidt op een hardware probleem. Check eens of al je hardeschijven en DVD-spelers/-branders wel op DMA staan en niet op PIO. Dit komt mij namelijk zeer bekend voor :+

Verwijderd

Hehehe je bent vergeten het groene te painten, maar ik zie wat je bedoeld..

Het kan iets van spyware zijn, of je virusscanner die je hd scant?!

• Tha Ertenal
probleem is dat ik het heb sins me nieuwe cpu (al poosje), en de scanner dus niet constant aant scannen is, en bij athlon xp 2000+ deed ie normaal. Er zit verder niks op wat extra is.

Verwijderd

The__Virus schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 14:50:
Dit duidt op een hardware probleem. Check eens of al je hardeschijven en DVD-spelers/-branders wel op DMA staan en niet op PIO. Dit komt mij namelijk zeer bekend voor :+
Kun je mij vertellen hoe je dat moet doen? Ik kan het wel vinden in mijn BIOS ik weet alleen niet hoe het moet instellen. Er staat namelijk : PIO = auto, mode 0, mode 1, mode 2 etc .
UDMA= stond volgens mij het zelfde .

Verwijderd

Bij Apparaatbeheer -> IDE ATA/ATAPI-Controllers -> [Primair/Secundair etc] IDE Kanaal -> Eigenschappen -> Geavanceerd -> Overdrachtsmodus

Verwijderd

Thx, het heeft jammergenoeg geen enkel effect :/

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik denk dat je last hebt van spyware/malware of virussen..... Of geen goede drivers voor je mobo(chipset) of ide/sata controller. Gebruik eens microsoft antispyware(=beta nog..maar wel goed en gratis) en virusscanner

Ook kan het zijn door een achterblijvend programmatje/.exe kijk eens waar die 75% cpu kracht heen gaat... Kill die task en zoek hem op en verwijder hem..

Het kan ook zijn dat windows gaat indexeren(bestanden van de hardeschijf voor optimalisaties) of iets dergelijks...

[ Voor 27% gewijzigd door ToFast op 02-09-2005 20:22 ]

Verwijderd

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen :r Ik heb verschillende Spy-ware programma's gebruikt, hebben allemaal niks gevonden. Hetzelfde geldt voor de virusscanner. Heb de nieuwste chipsetdrivers geïnstalleerd, heeft geen enkel effect. De CPU-usage is gewoon echt niet normaal ik heb er even een screen-shot van gemaakt: http://img.photobucket.co...as/sigsandshiz/asdasd.jpg

In die tijd zat ik alleen te internetten ( forums checken ) en had ik MSN aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 21:58 ]

• Satch
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 21:56:
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen :r Ik heb verschillende Spy-ware programma's gebruikt, hebben allemaal niks gevonden. Hetzelfde geldt voor de virusscanner. Heb de nieuwste chipsetdrivers geïnstalleerd, heeft geen enkel effect. De CPU-usage is gewoon echt niet normaal ik heb er even een screen-shot van gemaakt: [afbeelding]

Hier is toch niks vreemd aan? Forums gebruiken vrij veel cpu usage hoor. Al die banners en flash advertenties... Msn neemt ook vaak wel een paar % in. Snap niet wat het probleem zo is?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 21:56:
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen :r Ik heb verschillende Spy-ware programma's gebruikt, hebben allemaal niks gevonden. Hetzelfde geldt voor de virusscanner. Heb de nieuwste chipsetdrivers geïnstalleerd, heeft geen enkel effect. De CPU-usage is gewoon echt niet normaal ik heb er even een screen-shot van gemaakt: http://img.photobucket.co...as/sigsandshiz/asdasd.jpg

Wat ik daar zie ik heel normaal hoor voor een beetje inetten en msnnen....

Verwijderd

Dus het is normaal terwijl ik gewoon naar een pagina zit te kijken dat hij piekt naar 100% en de harde schijf indicator in vuur en vlam staat en lawaai maakt?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
mja, een internetpagina bekijken betekent natuurlijk wel dat je die moet downloaden en renderen.
klikken (muisdriver), driver netwerkkaart op de harde schijf opslaan, inlzen, interpreteren weergeven en dan nog al dat flash gedoe... je pc heeft heus wel werk als je "alleen maar" wat surft.
dan heb ik het niet eens over antivirus ofzo!

Je moet voor de grap eens zo snel mogelijk scrollen en je cpu gebruik in het oog houden :+

Mensen vergeten vaak dat simpele diengen daarom niet uit het niks komen ;)

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 13:55
Als je pc goed werkt heb je niets te klagen denk ik. Mijn cpu usage is altijd 100%, maar dat komt omdat ik een distributed computing client aan heb staan. Ondanks die 100% werkt m'n pc toch nog heel snel, 'k merk er helemaal niets van. Merk jij die 75% usage dan echt in de reactietijd van je pc?

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:27
Mag ik er even op wijzen dat smeerhaas niet de topicstarter is?

• Satch
  • Niet online
Cold_Phoenix schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 22:08:
Als je pc goed werkt heb je niets te klagen denk ik. Mijn cpu usage is altijd 100%, maar dat komt omdat ik een distributed computing client aan heb staan. Ondanks die 100% werkt m'n pc toch nog heel snel, 'k merk er helemaal niets van. Merk jij die 75% usage dan echt in de reactietijd van je pc?
Dat is een onterechte vergelijking. Zo'n dcc gebruikt alleen wat over is. Als je browser dus bijvoorbeeld processor kracht nodig heeft gaat dat dcc programma dus snel op een lager pitje. Als je echt continu 100% gebruikt met bijvoorbeeld prime95 zal die niet zo soepel meer lopen ;)

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 13:55
Ja, oké, misschien beetje een kromme vergelijking :P

Maar verder, merk je echt serieus iets van die 75% usage tijdens het gamen, internetten etc?

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

Verwijderd

Je hebt een eigen server op je pc kan deze het niet zijn die zoveel % van je cpu gebruikt.
Had ook een tijdje geleden op een p4 2.8 ghz dat ie altijd tegen de 75-100 liep heb dan naar de taskmanager gegaan en dit proces gekilled was een proces dat zoveel % gebruikte kende het ook niet.
Nu is het ook weg. bleek achteraf een of ander ding te zijn voor netwerken.

• Tha Ertenal
nee, ik merk er verder ook niks van, maar dat van die eigen server maakt niets uit. Want zoals ik al zei: dat had ik ook op me xp2000+ en daar gaf dat geen probleem.

• Bob

Bob

Volgens mij is het gewoon een bijwerking van Cool 'n Quiet. Dat spul heeft nog wel gekke bijwerkingen, bvb in een oud spel als UT loop je enkele seconden snel en dan weer traag, CnQ afzetten en hups, het gaat weer prima.
Zet dus ff cool 'n quiet af, dan weten we ook weer of het daaraan lag.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hier overigens absoluut geen problemen met CnQ. Bij een vriend van me werkt CnQ ook gewoon naar behoren. Dus uhm lekker vaag?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Bob

Bob

Ik heb het idd enkel nog maar in UT meegemaakt. imo kwam dat doordat het spel zo oud is dat de cpu niet genoeg te doen had en daardoor constant switchte tussen snel en traag.

• Tha Ertenal
hm. valt idd te proberen. Maar hoe zet je dat uit?

• Bob

Bob

Control Panel > Power Options > Power Schemes > Always On (of iets anders, zoek het ding dat het meeste stroom zou moeten zuipen)
Normaal gezien draait de cpu dan altijd op max speed.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
En natuurlijk C 'n Q in de BIOS uitzetten. Gewoon bij Advanced -> CPU settings of iets dergelijks.

• Bob

Bob

The__Virus schreef op zondag 04 september 2005 @ 11:38:
En natuurlijk C 'n Q in de BIOS uitzetten
Hoeft normaal niet, maar kan helpen als windows geen zin heeft.
Pagina: 1