Nieuwe digicam voor nachtfoto's en binnen

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 13:34

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Het zit zo, op dit moment heb ik een Point-and-shoot camera, de Fuji Finepix A310.
Ik ben gek op nachtfoto's van steden, snelwegen etc... maar deze camera krijgt dat er bijna niet scherp op, of alles bewogen, of er is veel ruis etc... Ook voor het fotograferen van vliegtuigen 's nachts lukt echt niet met deze camera. En dat is zeer lullig als je om 5u op schiphol staat!

Ook in minder verlichte ruimtes presteerd deze camera gewoon slecht. Toen ik laatst in Rome was, en foto's in het vaticaan wilde maken, lukte dit bijna niet.

Dit komt allemaal naar mijn idee door:

- Het feit dat dit een point-and-shoot camera is
- De langst instelbare sluitertijd maximaal 2 seconden is

Ik ben nu dus opzoek naar een nieuwe digitale camera. Ik wil er geen 700 euri aan uitgeven, maar ik heb er toch wel een redelijk bedrag 300-400 euro (camera only) voor over om gewoon een goede camera van te kopen, want ik ben toch echt uitgekeken op m'n finepix a310.

Ik heb al gekeken naar verschillende modellen, zoals de Canon A60, maar ik heb eigenlijk geen idee welke camera's behoorlijk ruisvrij fotograferen. Wat moeten de specificaties dan zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Roland_EM25 op 02-09-2005 11:13 ]

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Het is vrij simpel: des te groter de sensor (CCD/CMOS) des te lichtgevoeliger is deze sensor en minder gevoelig voor ruis (omdat de individuele lichtgevoelige 'puntjes' wat groter kunnen zijn). Hierdoor kun je hogere iso waarden kiezen waardoor de sluitertijd omlaag kan en de fotos minder snel bewogen zullen worden. En welke camera's hebben grote sensoren: juist dSLR's. Die vallen helaas niet binnen je budget dus je zal altijd een compromis krijgen van relatief veel ruis of lange sluitertijden. De high-end prosumer camera's vallen helaas in dezelfde prijscategorie.

Als je met nachtfoto's vooral foto's bedoeld die je vanaf een statief maakt (of ondersteund) dan kan je natuurlijk gewoon een simpele compact-camera kopen en de sluitertijd op een paar seconden instellen. Dan krijg je ook al prima fotos!
Ook voor het fotograferen van vliegtuigen 's nachts lukt echt niet met deze camera
Dat klinkt toch als een behoorlijk extreme eis (bewegende vliegtuigen neem ik aan). Snelle beweging + weinig licht. Dat is typisch iets voor dSLR's + dure telelenzen.

btw. de canon a60 is toch al een super oud model btw? Je bedoelt zeker de S60?
Vaak kun je bij de reviews van foto's ook wel nachtfotos vinden. Dan kun je makkelijk beoordelen of het goed genoeg is voor jou. Zie daarvoor de gebruikelijke review sites.

[ Voor 78% gewijzigd door T.T. op 02-09-2005 11:26 ]

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
hmm, misschien is het dan toch slim om door te sparen voor een digitale spiegelreflex camera. Als ik er dan maar wel een beetje van verzekerd ben dat ik er echt lang (jaar of 10) mee vooruit kan!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Kijk anders is op ebay of marktplaats voor een 2de hands 300d ofzo...

Verwijderd

Ik heb eventueel wel een paar nachtfoto's gemaakt met aan a40, de slutiertijd kan in ieder geval tot 15 seconden... en het is een wat oudere canon met maar 2 mp, maar op zich nog aardige foto's..
ik heb alleen geen webspace waar ik het op kan dumpen.. Moet ik je ff mailen anders?

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Dat zou wel mooi zijn! tommeijers at chello dot nl

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Sja, of kijk naar een G5 van canon 2e hands.

Ik weet niet of ik de mijne nog wel weg doe, omdat je er geen drol meer voor krijgt en hij genoeg heeft gekost...

Een 2e hands 300d of 30d zou een optie zijn, omdat die amper last hebben van ruis.Maarja, die zijn weer iets groeter dan een compact camera...

Gadgets FTW!

Verwijderd

toch maar ff een upload plek gevonden

http://www.uploadimago.net/show.php/351/110-1016_img.jpg

http://www.uploadimago.net/show.php/352/110-1070_IMG.JPG

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 11:43 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ursamajor schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 11:30:
Sja, of kijk naar een G5 van canon 2e hands.

Ik weet niet of ik de mijne nog wel weg doe, omdat je er geen drol meer voor krijgt en hij genoeg heeft gekost...

Een 2e hands 300d of 30d zou een optie zijn, omdat die amper last hebben van ruis.Maarja, die zijn weer iets groeter dan een compact camera...
Wanneer dat het enige "nadeel" is... :)
Je krijgt er veel meer voor terug dat dat iets groter zijn ruim goed maakt... :)
Je zal alleen op zoek moeten gaan naar objectieven...
Die kunnen goedkoop zijn, maar ook aardig aan de prijs, afhankelijk wat je wilt natuurlijk...
Of je zou kunnen kijken naar een 2de hands 300d kit...
Daar zit als het goed is al een objectief bij...

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
De nieuwe Fuji cameras kunnen hogere ISO (tot 1600) waarden aan dat ook aardig zal helpen bij slecht licht fotos (de F10, of de S9500 of de s5600). misschien zijn dat ook wel goede opties. waarbij de s9500 en de s5600 volgens mij een aardige zoom hebben

[ Voor 17% gewijzigd door Mad_Cow op 02-09-2005 11:56 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ShellGhost schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 11:47:
[...]
Of je zou kunnen kijken naar een 2de hands 300d kit...
Daar zit als het goed is al een objectief bij...
Ja, maar dát objectief is echt totaal ongeschikt voor vliegtuigspotten. Of je moet directe toegang hebben tot de runways en beschikken over een totale doodsverachting. ;)

@TS: Ik denk dat je de twee dingen die je wil doen (zoals ik begrijp) event uit elkaar moet halen en per onderwerp het eisenpakket vaststellen.

1. Nachtfotografie (stadsgezichten, snelwegen etc).
- Lange sluitertijden (>1s) voor mooie lighttrails op snelwegen e.d.: dus statief!
- Meer groothoek dan tele, over het algemeen, i.v.m. overzicht.
- Prestaties op hogere ISO's zijn niet belangrijk aangezien je toch een statief kunt gebruiken en daardoor lekker op ISO 50/64/100 kunt werken
- Flaregedrag van het objectief is belangrijk; denk aan flares veroorzaakt door felle straatlampen en schijnwerpers!
-Snelheid camera en AF-systeem zijn totaal irrelevant.

2. Vliegtuigspotten
- Korte sluitertijden zijn vereist om de actie goed vast te leggen. Bij slecht licht zul je dus je toevlucht moeten zoeken tot hogere ISO's.
- Tele is belangrijker dan groothoek, aangezien je op een behoorlijke afstand van de vliegtuigen zult zijn.
- Flaregedrag e.d. is bij telelenzen over het algemeen niet zo'n issue, aangezien je meestal met een tele geen felle lichtbronnen in beeld brengt (of dit makkelijk kunt vermijden.)
- Snelheid camera en AF moeten voldoende hoog zijn om flink wat platen te kunnen vangen.

Zoals je ziet, zijn de eisen aan je camera nogal verschillend. Je kunt het ook anders fomuleren: het vliegtuigspotten stelt de echt hoge eisen; het nachtwerk kan zo'n beetje met elke cam (en een statief!) Het lastigste is de tegenstrijdigheid in het objectief: aan de ene kant wil je veel groothoek (overzicht), van de andere kant wil je veel tele voor het spotten. Je wil dus ófwel een compact cam met super/hyperzoom (met als nadeel dat deze objectieven slecht presteren), of je hebt een systeem nodig met verwisselbaar objectief.

Dit laatste is uiteraard de ideale oplossing, ook vanwege de (afhankelijk van het gekozen objectief) veel snellere AF en veel betere prestaties op hoge ISO's. Nadeel van een (D)SLR zijn uiteraard de kosten. Een body is nog wel te behappen, maar je hebt ook objectieven nodig (ja, minimaal twee, gezien de doeleinden), filters, wellicht nog een flitser enz. enz. enz.

Kortom: ik denk dat het zuiver een kwestie is van budget :) Als je veel te besteden hebt, is een SLR nu eenmaal the way to go. Als bruin het wat minder kan trekken, dan zul je je toevlucht moeten zoeken in compact-cams of je zou kunnen kijken naar een analoge SLR. Maar dan blijf je natuurlijk dure objectieven nodig hebben en dingen als film en ontwikkelkosten komen er dan ook ineens bij.

[ Voor 76% gewijzigd door koraks op 02-09-2005 12:05 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tegen het bewegen is uiteraard een statief handig.

Je hebt toch wel zo'n mini statiefje? Voor 10-20 euro kun je ze niet laten liggen en ze zijn ook handig mee te nemen.

Behalve sensor is uiteraard ook de lens belangrijk. Ik geloof dat je diafrragema is. Als dit een groot bereik heeft heb je dus ook wat meer lcihtgevoelgiheid. ( http://www.dpreview.com/learn/?/key=aperture )

je A310 heeft een range van F2.8 - F4.8 / ??
de S60 die hierboven aangeraden wordt heeft een range van F2.8 - F5.3 / F8.0 (beetje meer dus)

Je diafragma heeft geloof ik een grotere range als je uitgezoomd bent. Dus uitzoomen geeft je meer lichtgevoeligheid op. Affijn, iets om in je selectie mee te nemen.

/edit:
Koraks hieronder snapt het iets beter.....maar de moraal van het verhaal is dat je behalve naar de sensor (grote vallen buiten je budget ben ik bang), ook nog naar je de lens kunt kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door leuk_he op 02-09-2005 12:12 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• koraks
  • Niet online
leuk_he schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:03:
je A310 heeft een range van F2.8 - F4.8 / ??
de S60 die hierboven aangeraden wordt heeft een range van F2.8 - F5.3 / F8.0 (beetje meer dus)
Juist minder dus. De S60 is op tele ietsje minder lichtsterk dan de A310 (f/5.3 vs. f/4.8)
Je diafragma heeft geloof ik een grotere range als je uitgezoomd bent. Dus uitzoomen geeft je meer lichtgevoeligheid op. Affijn, iets om in je selectie mee te nemen.
Klopt. Lastige is alleen dat je over het algemeen juist aan de tele-kant de snelheid echt nodig hebt. Het gaat dus eigenlijk met name om het maximale diafragma aan de tele-kant.

Verwijderd

Is het misschien een idee om een tweedehands film-SLR te kopen? Film fotocamera's worden tweedehands voor dumpprijzen verkocht, vaak als set met iets of wat verouderde lenzen. Laat dan de negatieven inscannen, en je bent klaar. Okee, het inscannen kost je wat, maar de camera en lenzen krijg je praktisch gratis.

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 20:56:
Is het misschien een idee om een tweedehands film-SLR te kopen?
Dat is inderdaad ook een optie. Maar deze optie heeft ook sterke nadelen...
Film fotocamera's worden tweedehands voor dumpprijzen verkocht
Jep, een tweedehands SLR body (met AF) kun je voor wènag krijgen :) No problem there.
vaak als set met iets of wat verouderde lenzen.
En daar begint het gelazer. Deze 'iets of wat verouderde lenzen' hebben meestal een slechte AF, wat bij vliegtuigspotten redelijk funest kan zijn. Meestal hebben we het ook over zoomlenzen, en zoomlenzen van, pakweg, 10 à 15 jaar oud komen qua resolutie, contrast, vignettering, CA enz. nog niet in de buurt van hedendaagse cheap-ass zooms.
Laat dan de negatieven inscannen, en je bent klaar. Okee, het inscannen kost je wat, maar de camera en lenzen krijg je praktisch gratis.
Lenzen krijg je dus absoluut niet gratis. Fatsoenlijke lenzen kosten net zoveel als fatsoenlijke lenzen voor een dSLR: het zijn namelijk dezelfde objectieven! Een body tik je voor een habbekrats op de kop, maar objectieven blijven een grote investering, of je nu analoog of digitaal schiet!

De enige overweging is IMHO: schiet je zó weinig platen dat je het verschil tussen een analoge SLR bidy en een digitale SLR body niet binnen afzienbare termijn 'terugverdient' doordat bij digitaal film-, scan- en ontwikkelkosten wegvallen? Alleen dán is een analoge SLR een oplossing! Als je gewoon lekker veel plaatjes wil schieten, dan heb je een nieuwe dSLR body over het algemeen binnen een jaar terugverdiend. Tel daarbij de voordelen van het gemak van digitaal en de steilere leercurve op, en de keus is snel gemaakt, lijkt me.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ook lange tijd gebruik gemaakt van een Fuji FinePix A205S, en een 3-tal maanden van een Canon Ixus I5. (En die simpele Ixus deed het toch heel wat beter dan die Finepix!!)
Vaak maak ik foto's overdag, maar in de zomer maak ik ook regelmatig foto's van artiesten die in het donker aan het optreden zijn, en dan zie je toch echt veel verschil.

Foto's:
Foto van de Fuji FinePix A205S
Foto van de Canon Ixus I5

Op dit moment valt mijn oog op een Panasonic Lumix FZ-5 / Canon Powershot S2 IS / Sony DSC-H1 . (ja, ik wil toch een weer een nieuwe :P )
Deze camera's hebben allemaal een redelijk beeld in het donker (met een beetje bewerken kun je er goede foto's van afdrukken), een groot zoombereik (12x analoog, 2x digitaal), en natuurlijk ook een Image Stabilizer tegen trillingen van je handen.

Al bij al mooie camera's waarvoor je ongeveer 500 euro moet neertellen, dit is iets meer dan jouw budget, maar nog altijd veel goedkoper dan een dSLR.

Natuurlijk blijft een dSLR beter, maar zo is dat met alles...

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

een 2e hands D30 is nog goedkoper.

Verwijderd

Ik heb zelf vorige maand een sony H1 gekocht voor 415 euro en deze bevalt me erg goed, en je kan deze uitgebreid handmatig instellen (focus, diafragma f2.8 tot f8.0, sluitertijd 30sec tot 1/1000sec., witbalans etc.) En de 12x optische zoom is ook lekker voor vliegtuig spotten lijkt mij. Tevens kun je nog tele of groothoek voorzet lensen erop monteren en diverse filters. En hij ligt lekker slr achtig in de hand.

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 14:24

Nohead

PSN ID: Nohead

Ik zou zeggen kijk eens naar de Fuji S5600!!
hele aardige camera 5mp. alles is handmatig in te stellen sluitertijden tot 30sec.
10x optische zoom.
Heb zelf de S5500 en ben erg tevreden over de mogelijkheden van de cam. Ook nachtfoto's schieten gaat heel goed zeker met een statief erbij.
Kijk eens rond op de fuji S topic en lees er meer over.

Verwijderd

Roland_EM25 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 11:10:

Ik ben nu dus opzoek naar een nieuwe digitale camera. Ik wil er geen 700 euri aan uitgeven, maar ik heb er toch wel een redelijk bedrag 300-400 euro (camera only) voor over om gewoon een goede camera van te kopen, want ik ben toch echt uitgekeken op m'n finepix a310.

Ik heb al gekeken naar verschillende modellen, zoals de Canon A60, maar ik heb eigenlijk geen idee welke camera's behoorlijk ruisvrij fotograferen. Wat moeten de specificaties dan zijn?
Ik heb zelf de Canon A40. Is al wat ouder, de A510 is de meest recente in deze serie.
Is een gewone compactcamera, maar kan wel 30s belichten. Dus leuk voor nachtfoto's.
Vliegtuigen 's nachts fotograferen kan ik vergeten; dat word bewogen, en 3x zoom is niet heel veel.

Je kunt ook kijken (gezien je budget) naar een Ultra-Zoom camera. Deze hebben lenzen met 10x optische zoom. Minolta heeft er een paar in de 300-400 range met beeldstabilisatie (!), dan is er nog de Canon S2 (beetje duur) en van Kodak en Olympus zijn er ook leuke 10x zoom camera's.
Deze hebben allemaal veel meer mogelijkheden dan je huidige fuji.

En kijk eens op http://www.dcresource.com
Die kerel post van elke camera die hij reviewt een aantal nachtfoto's, speciaal om de ruis te beoordelen.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mad_Cow schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 11:53:
De nieuwe Fuji cameras kunnen hogere ISO (tot 1600) waarden aan dat ook aardig zal helpen bij slecht licht fotos (de F10, of de S9500 of de s5600). misschien zijn dat ook wel goede opties. waarbij de s9500 en de s5600 volgens mij een aardige zoom hebben
Die F10 van Fuji is idd heel erg goed... zo goed zelfs dat ik de andere camera's meteen uit mijn kop heb gezet.
Foto's maken als het licht is zal ongetwijfeld met zowat elke camera goed lukken, alleen in het donker heb je wel iets apparts nodig, en nu blijkt ineens dat zo'n klein ding zulke foto's kan maken.

Ik heb er maar 1 woord voor: ONGELOOFLIJK _/-\o_

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ik heb even wat gezocht over die Fuji H10, maar er zijn toch een paar dingetjes die ik er toch wel graag op wil hebben:

- Sluitertijd voorkeuze
- evt beeldstabilisator

Dat heeft de H10 niet, wat ik jammer vind, want voor de rest ziet de camera er perfect voor mij uit!

Verwijderd

koraks schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 10:21:
En daar begint het gelazer. Deze 'iets of wat verouderde lenzen' hebben meestal een slechte AF, wat bij vliegtuigspotten redelijk funest kan zijn. Meestal hebben we het ook over zoomlenzen, en zoomlenzen van, pakweg, 10 à 15 jaar oud komen qua resolutie, contrast, vignettering, CA enz. nog niet in de buurt van hedendaagse cheap-ass zooms.
Dat is absolute onzin. M'n ruim 20 jaar oude Tamron 80-200 kan zich op al die criteria nog prima meten met m'n Pentax 50-200 van een paar maand oud. 't Ding is wel 3x zo groot en 4x zo zwaar, maar de optische kwaliteit is zeker niet minder.

En slechte AF? (die Tamron heeft niet eens AF)
Decennia lang hebben mensen de meest fraaie foto's gemaakt zonder AF. Als een slechte AF "bij vliegtuigspotten redelijk funest" is, heb je als fotograaf niet goed geanticipeerd.

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

Roland_EM25 schreef op zondag 04 september 2005 @ 11:14:
Ik heb even wat gezocht over die Fuji H10, maar er zijn toch een paar dingetjes die ik er toch wel graag op wil hebben:

- Sluitertijd voorkeuze
- evt beeldstabilisator

Dat heeft de H10 niet, wat ik jammer vind, want voor de rest ziet de camera er perfect voor mij uit!
Ik denk dat de Fuji Finepix S5600 de camera voor jou is! Want:

Hoge ISO mogelijk: van 64 tot 1600! Praktisch geen enkele compactcamera heeft dat (behalve een paar andere Fuji's) Dus handig voor in het donker.
10x zoom, is handig bij vliegtuigen spotten.
Sluitertijd & diafragma voorkeuze
Geen beeldstabilisator, maar ISO 1600 is veel effectiever, want de beeldstabilisator compenseert alleen de trillingen uit je hand. En als je vliegtuigen fotografeert is de achtergrond misschien scherp, maar het vliegtuig nog steeds niet.

In oktober komt deze camera uit, en kost €359,- bij koopdigitaal.nl

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Pagina: 1