Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-11 11:14
Ik overweeg de aanschaf van een Palm Tungsten E2 PDA. Ik heb nu een antieke Palm IIIxe, maar dat ding is een beetje gaar en het gepruts met losse batterijen die steeds leeg zijn als het niet uitkomt ben ik ook spuug zat.
Dus de Tungsten E2. Nu vraag ik me af of het noodzakelijk is om van die screenprotector-gevallen aan te schaffen. Op m'n huidige palm heb ik die dingen nooit gebruikt en ik heb ook geen krassen of andere beschadigingen. Het lijkt me dat nieuwe palm's niet zwakker zijn, maar misschien is dit wel het geval. Wie weet dat?
En is de aanschaf van zo'n hardcase nuttig? Ik heb meestal m'n palm in m'n binnenzak van m'n jas. Er zit een beschermklepje bij, ik denk dat dat wel voldoende is.. maar misschien niet?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik denk dat het antwoord ja en ja is. Geldt niet alleen voor de E2, maar ook voor alle andere PDA's. Denk dat je trouwens waanzinnig blij zult zijn met een E2. Echt een geweldig scherm, prima batterijduur voor een PDA (een van de verbeteringen tov T|E). Het is en blijft een vertrouwde Palm, maar vergeleken met jouw oude eentje op steroiden :D

Alors.

• Martin Sturm
Stereotomy schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 11:54:
Ik denk dat het antwoord ja en ja is. Geldt niet alleen voor de E2, maar ook voor alle andere PDA's. Denk dat je trouwens waanzinnig blij zult zijn met een E2. Echt een geweldig scherm, prima batterijduur voor een PDA (een van de verbeteringen tov T|E). Het is en blijft een vertrouwde Palm, maar vergeleken met jouw oude eentje op steroiden :D
Wat bedoel je nu meet 'ja en ja'? Dat het wel nuttig is (een hardcase en schermprotectie-dingen) of juist niet? (m'n vragen zijn een beetje onduidelijk gesteld :P , waardoor een 'ja' of 'nee' antwoord niet echt toereikend is :+ )

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Oh, ja wel degelijk nuttig bij moderne PDA's :P

Alors.

Verwijderd

Zeker een hardcase kopen!

Ik heb zelf de (oude) Tungsten E en heb na 2 weken ook een aluminium hardcase gekocht. Vrij prijzig, maar dubbel en dwars waard. In de 1e 2 weken met het standaard "flip-ding" toch wat kleine krasjes opgelopen (vooral op achterkant van Palm). In de 1,5 jaar daarna met hardcase geen enkele beschadiging meer erbij!

• Martin Sturm
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 13:16:
Zeker een hardcase kopen!

Ik heb zelf de (oude) Tungsten E en heb na 2 weken ook een aluminium hardcase gekocht. Vrij prijzig, maar dubbel en dwars waard. In de 1e 2 weken met het standaard "flip-ding" toch wat kleine krasjes opgelopen (vooral op achterkant van Palm). In de 1,5 jaar daarna met hardcase geen enkele beschadiging meer erbij!
Ok, en van die beschermfolie voor je scherm? Is dat ook echt noodzakelijk? Ik heb echt nog nooit ook maar 1 krasje op het scherm van m'n huidige palm gehad, en over het algemeen neemt de gevoeligheid van je scherm niet toe als je er allerlei dingen overheen plakt/legt.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Dat zeggen mensen met oudere Palms wel vaker. Ik weet niet precies of vroegah alles van glas was gemaakt oid, maar de huidige schermen zijn inderdaad niet erg krasvast. Ik raad de Brando Ultraclears aan, te koop op de eerste hit van Google op "Brando"

Kijk ook op www.palmclub.nl bij de reviews van deze screenprotector. Het eerste wat ik koop als ik een nieuwe PDA koop (eh... je snap me) is een screenprotector en een case. Okee, dat zijn twee dingen maar ik heb nogal haast om dit alles op te schrijven. :P
n over het algemeen neemt de gevoeligheid van je scherm niet toe als je er allerlei dingen overheen plakt/legt.
Ik merk geen verschil. Behalve dat ik *meer* met mijn scherm durf te doen, en me veiliger voel. Een soort condoom zeg maar. :P

[ Voor 22% gewijzigd door Stereotomy op 02-09-2005 17:00 ]

Alors.

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 05:58
Ik heb sinds 2-3 weken een Tungsten E2. Hij werkt geweldig, had hiervoor een Sony Clie SJ22 maar dit werkt echt een stuk beter.
Ik heb hem direct met Brando Workshop Screenprotector en Innopocket alu case gekocht. Ik vind het met screenprotector zelfs beter schrijven dan zonder.
De case vind ik ook belangrijk, het is toch een stukje bescherming. De alu case beschermt ook tegen vallen (ben het niet van plan te testen :9).

PSN - 500px - Flickr

• Martin Sturm
Ik denk dat ik dan ook maar een alu case en van die screenprotectors aan ga schaffen. Ik heb gelijk m'n pa (die sinds kort een Tungsten T5 heeft) ook maar even van die screenprotectors aangeraden.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:40
Ik heb zelf een TH55, en ik wou dat ik er direct een screenprotector op had gedaan. Nu zitten er allemaal krasjes op het scherm, ondanks dat ik alleen met de stylus het scherm aanraak.

Vooral bij het schrijven op de graffiti area is het vervelend.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Hoe ziet die standaard beschermhoes er eigenlijk uit van die E2?

en behalve batterijduur, waar issie beter op tov van de E?
De E is namelijk al voor 160 EUR verkrijgbaar inmiddels.

Ik vraag me af of het die 50 EUR verschil waard is voor ieman'd die een agenda wilt :P

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Martin Sturm
De E2 heeft een helderder scherm. Daarnaast is de processor sneller en heeft hij ingebouwde bluetooth. De E2 heeft bovendien flash-geheugen ipv regulier geheugen, waardoor de gegevens behouden blijven wanneer je batterij leeg is. Bij de E is je Palm helemaal leeg zodra je batterij leeg is, en moet je er dus een backup op terug zetten.

Overigens ben ik toch maar een stapje hoger aan het kijken naar de Tungsten T5. Die heefst standaard ongeveer 160MB geheugen beschikbaar.. voor de E2 moet je daarvoor toch eerst een SD-kaartje kopen. En dan is het prijsverschil opeens niet meer zo groot, terwijl je dan wel een groter scherm hebt, een snellere processor en de mogelijkheid om je Palm als USB-drive te gebruiken. 8)7 . Keuzes :P (De E2 is nu echter wel op voorraad bij PDAShop.nl, terwijl de Tungsten T5 nu niet leverbaar is :( ).

• paQ
  • Nu online

paQ

BT vind ik niet belangrijk
vast geheugen wel, en ik als ergens dat de batterijen VEEL langer mee zouden gaan.

Overstap naar de T5 zie ik niet zitten.
het is 'maar een agenda'

• Martin Sturm
paQ schreef op maandag 05 september 2005 @ 12:28:
BT vind ik niet belangrijk
vast geheugen wel, en ik als ergens dat de batterijen VEEL langer mee zouden gaan.

Overstap naar de T5 zie ik niet zitten.
het is 'maar een agenda'
Ja, dat is waar.. het grootste voordeel van de T5 is eigenlijk het grotere scherm en de drive mode. Als dat laatste op de E2 zat, zou ik niet meer twijfelen denk ik, want dan kan ik hem morgen binnen hebben en voor het geld wat ik uitspaar een flinke SD-kaart kopen.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

http://www.softick.com/

Card Export maakt van je Palm + kaartje een kaartlezer. Kost helaas geld. Je kunt ook de freeware total commander oplossing gebruiken, tutorial heb ik niet bij de hand maar staat uitgebreid beschreven op de Palmclub.

Alors.

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-11 13:47

Zak

Ik ga dan wel geen E2 kopen maar een T5. Ook even wachten tot hij weer beschikbaar is ;)

Wat ik erbij ga bestellen:
-een cradle (Omdat je 'm daar sneller inzet dan dat je een kabel inplugt)
-Screenprotector

Een case of beschermhoes of iets dergelijks ben ik nog over ana het denken. Het moet dan wel nog op de cradle passen en mag niet te groot en zwaar worden.

• Martin Sturm
Ik denk dat ik toch maar voor de E2 ga, en dan het uitgespaarde geld investeer in wat extra accessoires. Overigens is de Tungsten T5 alleen interessant als je hem bestelt bij PDAShop.nl (waar ie dus niet op voorraad is), want verder is ie overal veel duurder en vaak ook niet op voorraad. Alleen Pixmania claimt hem voor 300 euro op voorraad te hebben, maar gezien hun shopsurvey ga ik die gok toch niet wagen.

Ik ga er denk ik een screenprotector, alu-case en een 1GB SD-kaart bij kopen (kan ik tenminste vooruit :P ). Ik twijfel nog over een cradle. bij m'n huidige palm heb ik er wel een, maar om nu te zeggen dat het zo enorm handig is... ik denk niet dat ik die echt zal missen. (ik kom met de huidige accessoires lijst op 324 euro :) )

Wat is de reden dat je trouwens de T5 verkiest boven de E2 (just curious)? Mijn vader heeft een T5, en daar heb ik dus afgelopen weekend even mee zitten spelen.. het is wel een enorm gaaf ding, waardoor ik eigenlijk die ben gaan overwegen... maar die is toch weer een stuk duurder en ik wil hem primair als agenda gebruiken (m'n E2 dus).

[ Voor 14% gewijzigd door Martin Sturm op 05-09-2005 13:53 ]

• Zak

Zak

Eigenlijk vooral door de resolutie. En door het extra geheugen. Nou alleen nog maar wachten tot hij beschikbaar is :(

• Martin Sturm
Zak schreef op maandag 05 september 2005 @ 15:21:
Eigenlijk vooral door de resolutie. En door het extra geheugen. Nou alleen nog maar wachten tot hij beschikbaar is :(
De resolutie is hetzelfde, alleen is het beschikbare schermoppervlak iets groter (bij de T5 is het schrijfoppervlak ook gewoon scherm, terwijl dit bij de E2 'vast' is, en dus geen scherm. Het geheugen is in principe hetzelfde, alleen heeft de T5 een 'onboard flashkaart'.
* Martin Sturm heeft zojuist de E2 bestelt, met alu case, 1GB geheugen, screenprotector en goede oordopjes. Hopelijk is alles morgen binnen :)

• Zak

Zak

Martin Sturm schreef op maandag 05 september 2005 @ 15:44:
[...]

De resolutie is hetzelfde, alleen is het beschikbare schermoppervlak iets groter (bij de T5 is het schrijfoppervlak ook gewoon scherm, terwijl dit bij de E2 'vast' is, en dus geen scherm. Het geheugen is in principe hetzelfde, alleen heeft de T5 een 'onboard flashkaart'.
Nou het is dus niet hetzelfde. De resolutie van de T5 is 320*480 en van de E2 is het 320*320. Dat vind ik een groot verschil. Als je het schrijfoppervlak verbergt kan je daar ook gewoon gegevens op weergeven. En dat is best veel vind ikzelf. En verder zit er veel meer geheugen in. Vandaar dus mijn keuze voor de T5

• Martin Sturm
Zak schreef op maandag 05 september 2005 @ 16:10:
[...]

Nou het is dus niet hetzelfde. De resolutie van de T5 is 320*480 en van de E2 is het 320*320. Dat vind ik een groot verschil. Als je het schrijfoppervlak verbergt kan je daar ook gewoon gegevens op weergeven. En dat is best veel vind ikzelf. En verder zit er veel meer geheugen in. Vandaar dus mijn keuze voor de T5
Ja, precies, het is het stukje van het schrijfoppervlak wat toeneemt, maar in verhouding is het aantal pixels hetzelfde. Bij de T5 van m'n pa heb ik gemerkt dat je toch wel erg vaak dat schrijfvlak in beeld heb, en dan is het toch best wel veel geld voor 140x320 pixels extra :P Het volledige scherm gebruiik je denk ik alleen als je foto's weergeeft, filmpjes afspeelt of de PDA als navigatiesysteem gebruikt. Filmpjes afspelen en navigatiesysteem ga ik toch niet gebruiken, en foto's weergeven denk ik ook niet zoveel (de CF-kaartjes van m'n camera kan ik niet eens in de meeste PDA's gebruiken, dus daar zal ik het ook niet voor gebruiken).
Dat geheugen is dus wel relatief. Het geheugen voor programma's is 55MB, de rest (ca 160MB) is gewoon geheugen voor mp3's, plaatjes, etc. Hetzelfde als een SD-kaartje. Dat geheugen is eigenlijk niet echt een reden om de T5 te preferen boven de E2, aangezien een los SD-kaartje van 256MB goedkoper is dan het prijsverschil tussen de E2 en de T5 (dat is namelijk 100 euro, waarvoor je dus makkelijk een 1GB kaartje hebt). De enige reden dus waarom je echt een T5 boven de E2 zou moeten verkiezen is het grotere scherm en de snellere processor (416MHz voor de T5 vs. 200MHz voor de E2, alleen schijnt dit verschil in de praktijk niet heel erg merkbaar te zijn, volgens een review is het zelfs dat de E2 grote programma's sneller opent dan de T5 (http://www.bargainpda.com...D=2484&review=Tungsten+E2)
In fact, the speed of just opening applications and large databases is better than the 2x as fast (CPU wise) T5. I don't know what palmOne did to the non-volatile memory (the same type that is in the T5 and Treo 650 which enable you to keep your data even if the battery goes), but it is a very large difference in running similar applications. In my testing, I timed the speed to load a 200k Monopoly game from the memory card and the T5 took nearly 8 seconds, the E2 took less than 4. I also ran my Bible+ software to see how well the E2 would stand to opening large reference files saved on a memory card, and I have to say that I was quite impressed. Load speed was quite good in all applications.
Ik vind 100 euro niet opwegen voor het klein beetje grotere scherm wat je krijgt. Zelfs het Drive Mode van de T5 kun je op de E2 krijgen door het 16 euro dure programma CardExport II van Softick.

Bovenstaande zaken in overweging nemend, zou de enige reden dat ik de T5 zou nemen ipv de E2 het mooiere uiterlijk zijn. Ik wil hem echter puur als agenda en mp3-speler gebruiken, en daarvoor maakt het gewoon niet uit of je de T5 of de E2 neemt. Dan kies ik toch voor de E2 met extra accessoires voor hetzelfde geld als een T5 zonder accessoires. Het heeft ongeveer een week geduurt voordat ik deze beslissing heb genomen, en ik denk dat ie weloverwogen is :P
Het geheel (Tungsten E2, 1GB SD-kaart, Alu-beschermhoes, screenprotector en goede oordopjes (Sennheiser)) is vanmiddag op de post gegaan en als het goed is heb ik het morgen binnen _/-\o_

• Zak

Zak

Ja je hebt gelijk 100 euro is veel geld voor eigenlijk alleen die extra pixels. Maar dan koop je nog een extra geheugenkaart. Want die heb ik niet meer liggen (zit in de telefoon) en dan is die 100 euro opeens nog maar 70 euro. En ja voor design mag je ook een beetje betalen ;)

En verder denk ik die extra pixels wel te gebruiken omdat ik nou op mijn huidige pda (sl-10 met ook al 320 bij 320) erg veel pdf's en word en excel bestanden gebruik. Ik blijf bij mijn keuze.

• Mercure
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-01-2022
Maakt het eigenlijk uit welke bluetooth gps muis je koopt bij je E2? En werkt de E2 met TomTom5?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Alle BT GPS muizen zouden moeten werken en ja, E2 werkt prima met Tomtom5.

Alors.

• paQ
  • Nu online

paQ

Mijn schoonvader heeft vandaag de E2 aangeschaft.
Ik denk toch dat ik maar voor de loox 420 kies.
De wifi daarin vind ik de meerprijs zeker waard. dát en het grotere display.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:40
paQ schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:12:
Mijn schoonvader heeft vandaag de E2 aangeschaft.
Ik denk toch dat ik maar voor de loox 420 kies.
De wifi daarin vind ik de meerprijs zeker waard. dát en het grotere display.
Dat kan, maar dan heb je geen PalmOS. Als je persé WIFI wilt, kun je ook een SDIO-wifi kaartje halen. Ik heb ook wifi op mijn pda, maar ik gebruik het maar weinig.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Met een lagere resolutie zodat je de pixels gewoon kunt tellen. Pixeltellen is alleen met vergrootglas mogelijk op de Tungsten|E2.

Alors.

• paQ
  • Nu online

paQ

ik heb inmiddles naar volle tevredenheid de loox 420
supergeweldig apparaatje. en reuze makkelijk te bedienen.
ook inbellen via bluetooth via gsm naar ISP enz...

• Martin Sturm
Ik krijg m'n Palm Tungsten E2 vandaag eindelijk. Ik had hem al dinsdag kunnen hebben, maar de lokale TPG-postbode is schijnbaar te dom om onze bel in te drukken, en heeft dus tot twee keer toe een briefje in de bus gesmeten dat ik niet thuis was (terwijl ik dat wel degelijk was :( ) da's wel een beetje nadeel van wonen in een flat... vroeger bij m'n ouders thuis kon je de postbode gewoon zien komen en miste je dus nooit een pakje.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Martin Sturm schreef op donderdag 08 september 2005 @ 10:07:
Ik krijg m'n Palm Tungsten E2 vandaag eindelijk. Ik had hem al dinsdag kunnen hebben, maar de lokale TPG-postbode is schijnbaar te dom om onze bel in te drukken, en heeft dus tot twee keer toe een briefje in de bus gesmeten dat ik niet thuis was (terwijl ik dat wel degelijk was :( ) da's wel een beetje nadeel van wonen in een flat... vroeger bij m'n ouders thuis kon je de postbode gewoon zien komen en miste je dus nooit een pakje.
Hehe, ik ben vanochtend langs de PDAshop gegaan om m'n E2 Protection Pack op te halen. Hij was uitverkocht (waarschijnlijk na jouw bestelling :P), maar ik kreeg gisteren een mailtje dat hij alweer beschikbaar was.

Vanmiddag als ik thuis ben maar meteen aan de lader hangen. Ik kan niet wachten om m'n agenda in kleur in te kunnen vullen.. dat vond ik toch wel een flink gemis op m'n IIIc.

[edit]

Hm, nu zal ik wel gek zijn enzo, maar goed. Ik had op m'n IIIc een programma genaamd 'Mail' standaard op het apparaatje staan, wat automagisch zonder dat ik verder iets hoefde te doen, m'n inbox/postvak in naar m'n Palmpje kopieerde. Zit dat tegenwoordig anders ofzo? Ik ben wel moe, maar ook weer niet zo moe dat ik er volledig overheen zit te kijken..

[ Voor 18% gewijzigd door Tarin op 08-09-2005 21:59 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Martin Sturm
Ik heb m'n Tungsten E2 binnen.. alleen zijn ze vergeten om m'n bestelde 1GB SD-kaartje erbij te doen 8)7 . Als het goed is wordt dat nu nagestuurd. Die screenprotector erop doen is toch wel even prutsen als je daar geen ervaring mee hebt.. Helaas heeft m'n screenprotector nu een hele kleine beschadiging in een hoek :(
Maar goed, hij zit nu.. even kijken hoe het bevalt, en dan bestel ik nog wel een nieuwe ofzo binnenkort. Het enige nadeel is dat ik nu dus nog geen muziek op m'n palm kan zetten omdat ik geen geheugenkaart heb :'(
Maar goed, ooit zel het allemaal wel werken en compleet zijn :p

Verwijderd

Zijn er hier E2 genruikers die navigeren met het apparaat ? In een ander topic [ Fujitsu-Siemens Pocket LOOX 420 BT/WLAN ] wordt melding gemaakt van een mogelijk nadeel van de 320x320 reolutie:
paQ schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:57:
[...]De E2 heeft een wat scherper display, maar alles wordt dan ook wel in oude-mensen-letters weergegeven. Misschien dat dat een vertekend beeld geeft.
Er wordt een vergelijking gemaakt met de Loox420, welke ook niet rot is ;), met zijn resolutie van 240x320 ...

Ik twijfel nogal over de keus, en de resolutie is op dit moment het struikelblok:
De resolutie van de E2 is 320x320... Heb ik nou meer aan een resolutie 240x320 is ?
Want het rechthoekige formaat lijkt mij ip handiger (zoals voor navigatie), dan het vierkante formaat van de E2, maar die hoger lijkende resolutie van de E2 doet mij wankelen in mijn beperkte kennis van wat wijsheid is... B)

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Trouwens, qua accessories: ik heb er meteen ook maar zo'n bluetooth-dongle bij gehaald, mocht je er nog geen hebben, bij Mediamarkt hebben ze hele schattige kleine voor 20 euro. Da's dit dingetje, en na even geklooi (denk er aan de bijgeleverde drivers te installeren) kan ik nu internetten en m'n gmail checken :).

Over Gmail en Versamail trouwens: er zit *ergens* tussen die twee een kromheidje waardoor je als je al een zooi mail in je inbox hebt zitten, Versamail òf alles, òf niets (als je "only from last 7 days" oid kiest) downloadt. Wat ik heb gedaan naar aanleiding van een tipje is een tweede gmail-account geopend, alles automagisch daarnaartoe laten forwarden, en dat op m'n palm ophalen. Beetje omslachtig, maar het werkt nu perfect :).

• Martin Sturm
Ik heb vandaag eens het goede voorbeeld gegeven en een productsurvey geschreven over het apparaat:

Palm Tungsten E2 survey door Martin Sturm

Algemene beoordelingAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifFeaturesetAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
PrestatiesAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifBeeldkwaliteitAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
Bouwkwaliteit en afwerkingAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifErgonomieAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
Uitbreidbaarheid en veelzijdigheidAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk3_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk0_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifMobiliteit en accuduurAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
PrijsAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blk4_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/prs/bar/blkn_3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif

Gebruikt in combinatie met:Gebruikt onder besturingssystemen:
  • Windows XP, Mac OS X en Palm OS
Ervaring met één exemplaar, sinds september 2005
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/zpx.gif

Introductie

De Palm Tungsten E2 is duidelijk een zakelijke PDA die geoptimaliseerd is voor de pure PDA-toepassingen. Hij mist in tegenstelling tot bijvoorbeeld de producten uit de Palm Treo-serie de gsm-functionaliteit en moet het ook stellen zonder WiFi (802.11a/b/g). Wel beschikt de Tungsten E2 over ingebouwde Bluetooth-adapter en een uitbreidingsslot waar SD-geheugenkaarten in kunnen. Ik heb de Tungsten E2 uitgebreid vergeleken met de Tungsten T5, die in het bezit is van mijn vader.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/1831/949.jpg
Wat betreft prijsstelling zit de Tungsten E2 gepositioneerd tussen de duurdere Tunsten T5/T|X en de goedkopere Zire-serie. Desondanks is de prijs/prestatieverhouding erg goed. Ik heb besloten tot de aanschaf van de Tungsten E2 aangezien ik al enkele jaren gebruik maakte van een Palm IIIxe-PDA en het Palm OS mij erg goed bevalt. Na een uitgebreide vergelijking van de beschikbare modellen van Palm ben ik tot de conclusie gekomen dat de E2 het beste bij mij paste gezien mijn gebruik van het apparaat (vooral als agenda en organizer en eventueel op een later moment als navigatiesysteem). Het apparaat voldoet nu, ongeveer 3 maanden na aanschaf, nog steeds aan mijn verwachtingen.

Specificaties

De Palm Tungsten E2 beschikt over een Intel XScale processor op 200MHz. Ten opzichte van de Tungsten T5 is de kloksnelheid een stuk lager (de T5 heeft een processor op 400MHz), maar in de praktijk 'voelen' beide PDA's even snel. De Tungsten E2 beschikt over 32MB ingebouwd flashgeheugen, waarvan ongeveer 26MB beschikbaar is voor de gebruiker. In tegenstelling tot oudere PDA's van Palm, blijven de gegevens in het geheugen zitten wanner de batterij leeg is, wat uitermate handig is. In mijn vorige PDA, de Palm IIIxe, was dit niet zo, waardoor regelmatig een backup moest worden teruggezet omdat de batterij volledig leeg was. Naast het interne geheugen beschikt de E2 ook over een slot waarin geheugenkaartjes van het SD-formaat kunnen worden gestopt. Dit geheugen kan op dezelfde manier worden gebruikt als het interne geheugen, en dus ook voor programma's. Het kleinere geheugen van de E2 in vergelijking met de Tungsten T5 is dus nauwelijks een nadeel, omdat dit eenvoudig kan worden opgelost. Helaas heeft de Tungsten E2 geen ingebouwde mogelijkheid om als USB-drive te functioneren, zoals de Lifedrive en de Tungsten T5 wel kunnen. Om de Tungsten E2 als externe USB-drive te kunnen gebruiken moet extra software worden aangeschaft en geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/1831/947.jpg
Scherm

Het scherm van de Tungsten E2 heeft een resolutie van 320x320 pixels en ondersteunt 65.536 kleuren. Het scherm is zeer helder en van hoge kwaliteit. De kleuren en het contrast neemt nauwelijks bij een veranderende kijkhoed, waardoor de Palm ook goed gebruikt kan worden als navigatiesysteem, al heb ik hier geen praktijkervaring mee. Ten opzichte van de Tungsten T5 heeft de E2 wel een 'vast' grafiti gedeelte (voor het invoeren van letters). Uiteraard gaat dit ten koste van de beschikbare ruimte voor weergave van foto's en video's. Voordeel is wel dat de gevoeligheid van het invoervlak naar mijn idee wel iets beter is dan bij de T5. De gevoeligheid van het scherm voor invoer met de bijgeleverde Stylus is gewoon goed. Om het scherm tegen krassen en beschadigingen te beschermen heb ik een Brando Workshop screenprotector gekocht, waardoor de gevoeligheid wel iets af neemt, maar nog ruim voldoende is.

Bluetooth en aansluitingen

De Palm Tungsten E2 beschikt standaard over een ingebouwde Bluetooth-module. Deze kan worden gebruikt om gegevens met bijvoorbeeld een mobiele telefoon te kunnen uitwisselen. Daarnaast biedt de E2 ook de mogelijkheid om te synchroniseren met een computer via Bluetooth en kan worden gesurft op internet via Bluetooth, mits er een computer in de buurt is die internet deelt en over Bluetooth beschikt. Ik heb geen compatibiliteitsproblemen ondervonden met de Bluetooth-module, maar ik heb deze dan ook op slechts een beperkt aantal mobiele telefoons uitgeprobeerd (een Nokia 6230 en een Samsung waarvan ik het typenummer niet weet). Om te synchroniseren met mijn pc gebruik ik een USB Dongle van Sitecom, wat vlekkeloos werkt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/1831/948.jpg
De Tungsten E2 beschikt verder over een koptelefoonaansluiting die van voldoende kwaliteit is voor het beluisteren van muziek. Ik merk dat ik met mijn oordopjes (Sennheiser MX450) het volume erg laag moet zetten om een aangenaam geluidsniveau te bereiken. Voor het afspelen van muziek en video's wordt Realplayer bijgeleverd, wat op zich werkt, maar beperkte functionaliteit heeft. Het samenstellen van playlists is vrij omslachtig en hetzelfde geld voor het kopieren van muziek naar de Palm. Voor het communiceren met de computer beschikt het apparaat over een USB-aansluiting die goed werkt. Het opladen dient te gebeuren via een losse stroomadapter en werkt dus niet via USB, wat op zich wel een nadeel is. Aan de andere kant is het hierdoor wel makkelijker om de Palm op te laden wanneer er geen computer in de buurt is.

Algemene ervaringen

Ik gebruik mijn Palm vooral als agenda, adresboek en todo-list beheerder en voor deze functies is het echt een ideaal apparaat. Af en toe gebruik ik hem als mp3-speler, waarvoor hij ook goed voldoet maar zoals gezegd wat weinig functionaliteit biedt; dit is uiteraard op te lossen door een andere muziekspeler er op te installeren.

De levensduur van de batterij is erg goed vind ik. Ik hoef hem maar weinig op te laden bij mijn gebruik (gebruik hem dagelijks voor het bijhouden van m'n agenda). Op dit punt is de E2 aanzienlijk beter dan de Tungsten T5. De degelijkheid van de behuizing is ook goed. Wanneer hij echter bijvoorbeeld veel in (volle) tassen wordt gestopt, is het aan te raden om een stevige behuizing bij te kopen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/check0.gif Negatieve eigenschappen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
- Aanwezigheid 'vast' grafiti-gedeelte voor de handschriftherkenning i.p.v. schrijven op het scherm zoals bij de Tungsten T5
- Accu kan niet worden opgeladen via USB-aansluiting
- Kan standaard niet als externe USB-drive worden gebruikt
- Biijgeleverde muziekspeler wat beperkt in functionalteit (en geen Ogg-support).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/check.gif Positieve eigenschappen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/px.gif
- Gunstige prijs/prestatie verhouding
- Snelle processor processor voor de typische PDA-toepassingen
- Aanwezigheid van Bluetooth
- Goed en helder scherm
- Levensduur van de accu is erg goed
- Flashgeheugen, waardoor gegevens bewaart blijven bij lege accu

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/1831/946.thumb.jpg   Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/1831/947.thumb.jpg   Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/1831/948.thumb.jpg   Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/1831/949.thumb.jpg  
[ Bekijk in Productsurvey ] [ Survey invullen ]

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Nette review! Ik heb er in principe weinig op aan te merken (met de meeste punten ben ik het helemaal eens, wat is dat Realplayer een wanprogramma :P).

Ik ben ook erg tevreden over de batterijlevensduur, maar ik merk wel dat die flink hard achteruit gaat zodra je gebruik maakt van Bluetooth (ik heb een poging tot surfen gedaan). Hotsync via bluetooth is dan weer een enorme uitkomst, dat kabeltje heb ik 1 keer gebruikt..

Overigens vind ik het 'internetten' op het ding nog wat tegen vallen. Ik had uiteraard niet verwacht uitgebreid ingewikkelde website te kunnen bekijken, maar Wikipedia bijvoorbeeld is niet echt snel. Nu zal dat vooral aan mijn gebruikte browser (AvantGo) liggen, maar ik heb nog niet echt een andere gratis browser gevonden.. dat onderwerp lijkt een beetje een ondergeschoven kindje te zijn op de website van Palm zelf: over Blazer is nauwelijks meer iets te vinden bijvoorbeeld.

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Haa mensen ... sorry voor de kick en zag ook niet een echt topic (non-accesoires) voor de E2
Maar ik wil via mijn Palm Tungsten E2 SMSjes versturen over bluetooth naar mijn Samsung E-900 ... nu blijkt de Palm geen samsung telefoons te ondersteunen. Ik kan wel verbinding maken, maar iets versturen via bluetooth wil niet ... tja dan heb ik er ook niets aan he. Is er een manier om dit te omzeilen en toch iets te versturen ? Alvast bedankt !
Pagina: 1