Whieee schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 10:49:
Maar goed... als je Debian nodig hebt om te testen, is het ongeveer net zo zinloos om Ubuntu te gaan draaien. Het is weliswaar afgeleid van Debian, maar het is GEEN Debian. Draai dan gewoon Debian. Een applicatie die per se onder OS9.2 moet kunnen draaien ga ik ook niet testen in de Classic omgeving van OSX.
Volgens mij zijn voor wat betreft het draaien van applicaties Debian en Ubuntu best goed uitwisselbaar. Libraries, daemonscripts, logbestanden staan allemaal op dezelfde plek. Alleen de dependencies in de APT pakkettenbieb zijn anders, hoewel er vaak alleen verschil zit in de pakketnaam, niet in de samenstelling.
Verder kan ik de TS wel aanbevelen om de schijf te partitioneren en een dual install te maken. Dan heb je tenminste een systeem waar je alle kanten mee uit kunt. De Linux installer zal gekoppeld aan Open Firmware een keuzemenu maken waarmee je bij het opstarten voor de Linux of MacOSX kant kunt kiezen. Bij mij was bij een nieuwe installatie van de MacOSX kant dat menu weer verdwenen. Dat heb ik zo gelaten omdat het (voor een Apple gebruiker) er lelijk uit zag en de Apple bij opstarten met de alt-toets ingedrukt ook een keuzemenu presenteert.
DiGiSTORM_ schreef op zaterdag 3 september 2005 @ 11:21:
(Over X11 forwarding) Wat heel leuk werkt totdat je iets hebt met grafische output of grafische UI elementen. Want dan gaat een WiFi verbinding over z'n nek en is zelfs 100 Mbit nog niet echt prettig werken.
In dat geval maar wordt het dus met VNC werken. VNC server en client zit standaard in Ubuntu, voor MacOSX heb je voor de server OSXVNC of een getweakte Apple Remote Acces, en voor de client 'Chicken of the VNC' of VNCThing. Elk van de clients heeft soms zijn nukken met toetscombinaties of drag'n'drop acties, afhankelijk van of je vanaf Linux op MacOSX werkt of andersom.