MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X
Het is hier geen dumpbak
Non-Windows Operated Systems of Apple Talk zouden allebei betere plekken zijn.
Aangezien je vraag in eerste instantie is hoe vanaf CD te booten, zet ik deze over naar Apple Talk. Of het daar een lang leven beschoren is, is een tweede, want bootopties ziten in de Open Firmware en daar is met een beetje zoekwerk genoeg over te vinden...
Oslik blyat! Oslik!
als je c gebruikt om op te starten, start ie gelijk op van de cd.
als je het goed gebrand hebt, dan zou het zo moeten werken. Probeer anders eens een live cd van die distributie.
bootable is de cd lijkt me wel. deze komt direct van ubuntu en is als iso gebrand.
Eerste reactie:m0n0 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 10:47:
Okay mensen, ik kan simpelweg niet overweg met 10.3 klinkt gek maar teveel eyecandy
Nu heb ik me mac nog niet zo lang, heb er maar 7uurtjes bij elkaar mee gewerkt en het bevalt me echt niet.
Tweede reactie: Kan je je Mac dan niet beter verkopen?
uhm, welke niet-uitschakelbare eyecandy irriteert je dan? Ik geloof best dat er mensen zijn die Linux fijner vinden dan MacOSX (beide hebben voor en nadelen t.o.v. elkaar), maar de reden 'teveel' eyecandy vind ik toch wel redelijk onzinnig. Dock vergroting kan je uitzetten (godzijdank), 'bouncing' dock-iconen kan je ook uitzetten, minimize-animatie is nou ook niet wat je zegt het toonbeeld van irritatie, en in plaats van het kleurrijke blauwe kleurenschema kan je ook voor het soberdere Graphite kiezen. Met ShapeShifter kan je zelfs een compleet ander theme voor OSX gebruiken.m0n0 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 10:47:
Okay mensen, ik kan simpelweg niet overweg met 10.3 klinkt gek maar teveel eyecandy
...
Kortom: eyecandy kan NOOIT het probleem zijn, en het slaat werkelijk nergens op om een OS dat je kennelijk dus niet van tevoren getest hebt uit het raam te gooien om die reden. Houd er namelijk rekening mee dat wanneer je over gaat op Linux je geen garantie hebt dat al je hardware werkt. Ik zou dus nog even wachten met het weggooien van OSX en eerst even proberen zinnig na te denken. OSX 10.3 is in mijn ogen zelfs de meest cleane OSX release.
My 2 cents.
Launching containers into space
Mischien heb ik me niet goed duidelijk gemaakt.
Ik vraag hier niet om pep talk of om een reden waarom ik OSX zou blijven gebruiken. Ik heb dan alleen vermeld dat ik het eraf wou en ubuntu erop wou. Ik heb dan ook totaal niet gezegd dat er iets mis was met OSX enkel dat ik er niet zo 123 mee om kon gaan. En denk je nou echt dat ik nu voor altijd van mac af wil ? HAHA, ik heb toch niet voor niks die G4 gekocht
Dus dont piss on my battery pls
Ook niet onder X11?m0n0 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:32:
Alleen opt moment heb ik een Debian based WS nodig ivm diversre aplicaties die ik getest moet hebben.En deze kunnen echt niet op een Apple
en als je de code hebt kun je het waarschijnlijk ook gewoon voor osX compileren
MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Mijn vraag was eiglijk meer van hoe de helle start een mac van cd
Kan een mac wel booten met usb support ? aangezien me tb USB is ..
Ik weet vrijwel zeker dat je CD-ROM niet goed is. Heb je de bootable PPC CD-ROM genomen, en klopt de md5 checksum?
* dawuss heeft alleen ervaring met debian 2.2 op een iMac G3 233, maar dat werkte een paar jaar geleden als een zonnetje
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
https://wiki.ubuntu.com/Installation/PowerPCm0n0 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:52:
Hmmz,
Mijn vraag was eiglijk meer van hoe de helle start een mac van cdIk moet eerlijk toegevend at het nogsteeds niet werkt :x
Overigens werkt alles goed met Ubuntu, behalve WLAN, Apple heeft nl de WLAN drivers niet Open Source gemaakt waardoor de AirPort voor alsnog niet goed werkt.Booting the installer
Download this CD image and burn it to a CD:
PowerPC
To boot the CD on "NewWorld" Power Macs (from the blue-and-white G3 onwards), hold down the c key when booting your computer, or else Command-Option-Shift-Delete. "OldWorld" Power Macs (beige G3 and older) will not boot from CD and are not currently supported by Ubuntu.
A netboot install is also available, but for now it is outside the scope of this document.
Once the installer starts, you will be greeted with a simple boot menu.
Press Enter to boot, or use one of the other boot methods described on this screen.
[ Voor 8% gewijzigd door Zwerver op 03-09-2005 00:22 ]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Je moet in de openfirmware (alt + option + o + f als ik me niet vergis) en daar het volgende commando intikken:
daarna tik je:boot cd:,\install\yaboot
ininstall
dit alles stond in de documentatie dat op de CD staat...
hmmm wat lees ik dan verkeerd aan de startpostm0n0 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:32:
Okay
Mischien heb ik me niet goed duidelijk gemaakt.
Ik vraag hier niet om pep talk of om een reden waarom ik OSX zou blijven gebruiken. Ik heb dan alleen vermeld dat ik het eraf wou en ubuntu erop wou. Ik heb dan ook totaal niet gezegd dat er iets mis was met OSX enkel dat ik er niet zo 123 mee om kon gaan. En denk je nou echt dat ik nu voor altijd van mac af wil ? HAHA, ik heb toch niet voor niks die G4 gekochtIk heb de OSX cds nog liggen dus dats geen probleem. Alleen opt moment heb ik een Debian based WS nodig ivm diversre aplicaties die ik getest moet hebben.En deze kunnen echt niet op een Apple
Dus dont piss on my battery plsIk weet dat je zweerd bij OSX , maar begrijp wel dat ik er ook niks raar overzeg enkel dat de eyecandy even wennen is en dan even wennen nugeen optie is ^^
Maar goed... als je Debian nodig hebt om te testen, is het ongeveer net zo zinloos om Ubuntu te gaan draaien. Het is weliswaar afgeleid van Debian, maar het is GEEN Debian. Draai dan gewoon Debian. Een applicatie die per se onder OS9.2 moet kunnen draaien ga ik ook niet testen in de Classic omgeving van OSX.m0n0 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 10:47:
Nu kwam ik op www.ubuntulinux.com en zag ik dat deze neit alleen gebaseerd is op debian maar ook nog eens een PPC distro heeft. Nu heb ik me mac nog niet zo lang, heb er maar 7uurtjes bij elkaar mee gewerkt en het bevalt me echt niet.
Echter snap ik niet hoe ik die mac van CD-rom kan laten startenheb alles al geprobeerd zelf google bood geen oplossing
Iemand een idee ?
BTW: ik wil geen dualboot enkel ubuntu erop
Launching containers into space
Je kunt ssh en ssh X11 forwarding gebruiken. Je ssh't naar de x86-pc met -C -X als parameters en start gewoon het programma. Krijg je de output van het programma netjes op je Mac.cold schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:38:
Ook met linux op een mac kan je geen voor x86 gecompileerde progs draaien
en als je de code hebt kun je het waarschijnlijk ook gewoon voor osX compileren
I don't like facts. They have a liberal bias.
[ Voor 3% gewijzigd door Digistorm op 03-09-2005 11:22 ]
Hier stond achterhaalde informatie…
Verwijderd
offtopic:
Ik snap het niet hoor. Het is een forum waar je vragen kan stellen weet je het antwoord niet dan reageer je niet. Tips zijn natuurlijk altijd welkom maar de TS geeft aan dat hij dat ook niet wil dus stop daar dan ook mee.
Het is niet Apple die verantwoordelijk is voor de WLAN driver, maar Broadcomm. Die gasten maken de gebruikte chip en hebben Apple een licentie gegeven voor een driver voor de Mac. Zolang Broadcomm de specificaties niet vrijgeeft, krijg je niet zo snel een open source driver. Het reverse engineeren is dan de enige optie, alleen is die kans klein, omdat er alternatieve WLAN kaarten met fatsoenlijke drivers voor Linux zijn.Zwerver schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 00:20:
[...]
https://wiki.ubuntu.com/Installation/PowerPC
[...]
Overigens werkt alles goed met Ubuntu, behalve WLAN, Apple heeft nl de WLAN drivers niet Open Source gemaakt waardoor de AirPort voor alsnog niet goed werkt.
Als Apple zou willen dat die driver OSS zou zijn dan kan Broadcomm hoog en laag springen, dan wordt dat ding Open SourceHJR schreef op zondag 04 september 2005 @ 09:25:
[...]
Het is niet Apple die verantwoordelijk is voor de WLAN driver, maar Broadcomm. Die gasten maken de gebruikte chip en hebben Apple een licentie gegeven voor een driver voor de Mac. Zolang Broadcomm de specificaties niet vrijgeeft, krijg je niet zo snel een open source driver. Het reverse engineeren is dan de enige optie, alleen is die kans klein, omdat er alternatieve WLAN kaarten met fatsoenlijke drivers voor Linux zijn.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Volgens mij zijn voor wat betreft het draaien van applicaties Debian en Ubuntu best goed uitwisselbaar. Libraries, daemonscripts, logbestanden staan allemaal op dezelfde plek. Alleen de dependencies in de APT pakkettenbieb zijn anders, hoewel er vaak alleen verschil zit in de pakketnaam, niet in de samenstelling.Whieee schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 10:49:
Maar goed... als je Debian nodig hebt om te testen, is het ongeveer net zo zinloos om Ubuntu te gaan draaien. Het is weliswaar afgeleid van Debian, maar het is GEEN Debian. Draai dan gewoon Debian. Een applicatie die per se onder OS9.2 moet kunnen draaien ga ik ook niet testen in de Classic omgeving van OSX.
Verder kan ik de TS wel aanbevelen om de schijf te partitioneren en een dual install te maken. Dan heb je tenminste een systeem waar je alle kanten mee uit kunt. De Linux installer zal gekoppeld aan Open Firmware een keuzemenu maken waarmee je bij het opstarten voor de Linux of MacOSX kant kunt kiezen. Bij mij was bij een nieuwe installatie van de MacOSX kant dat menu weer verdwenen. Dat heb ik zo gelaten omdat het (voor een Apple gebruiker) er lelijk uit zag en de Apple bij opstarten met de alt-toets ingedrukt ook een keuzemenu presenteert.
In dat geval maar wordt het dus met VNC werken. VNC server en client zit standaard in Ubuntu, voor MacOSX heb je voor de server OSXVNC of een getweakte Apple Remote Acces, en voor de client 'Chicken of the VNC' of VNCThing. Elk van de clients heeft soms zijn nukken met toetscombinaties of drag'n'drop acties, afhankelijk van of je vanaf Linux op MacOSX werkt of andersom.DiGiSTORM_ schreef op zaterdag 3 september 2005 @ 11:21:
(Over X11 forwarding) Wat heel leuk werkt totdat je iets hebt met grafische output of grafische UI elementen. Want dan gaat een WiFi verbinding over z'n nek en is zelfs 100 Mbit nog niet echt prettig werken.
Je kan niet vanaf een USB drive booten, wel vanaf Firewire...m0n0 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:52:
Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?