Toon posts:

ik zoek een CRT zonder dunne horizontale lijntjes

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zoek een CRT graag groter dan 21inch en die geen van die dunnen horizontale lijntjes over het scherm heeft want ik vind die niet prettig om te zien

( ik wil geen lcd of tft om dat mijn broertjes wel eens met de vingers iets aan wijzen op het scherm )

en CRT kunnen daar wel tegen

weet iemand een goede Monitor (merk en type)

ik wou voor de Iiyama HM204DT Vision Master Pro 514 gaan maar jaaa die heeft horizontale lijntjes

dus weer verder zoeken

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Ik geloof dat er weinig keus voor je is. de meeste, al dan niet alle CRT's die een redelijke vlakke beeldbuis hebben die lijntjes.

Waarom is het een probleem voor je?

Meh ...

• Gregoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:56
Alle diamondtron beeldbuizen hebben inderdaad horizontale lijnen door het beeld. Dit zijn vlakke beeldbuizen. Voor zover ik weet hebben alle vlakke beeldbuizen dus dit fenomeen.

Dan zou je dus uitkomen bij een "bol" scherm, die hebben hier geen last van. Of deze nog nieuw te krijgen zijn boven 21" vraag ik me af. Als je voor die grootte gaat wil je meestal namelijk toch ook wat meer uitgeven voor een degelijke en vlakke beeldbuis.

Maar ik neem aan dat je dus ervaring hebt met de lijntjes en je er al wel eens aan gestoord hebt? Want voor zowat iedereen valt het in de praktijk bij dagelijks gebruik namelijk mee qua storende factor.

Verwijderd

Over het algemeen zie je die lijntjes, versterkers, niet. Zie je ze wel, dan kun je met zachte klopjes aan de zijkanten de lijnen vaak wel "wegwerken". Zonder die lijntjes btw geen goed beeld, slechte buizen over het algemeen. Heb nog een vrij jonge 19inch crt hiet staan van Iiyama, zonder lijntjes, maar vind het maar een brak beeld. Sinds de komst van TFT schermen verpest ik mijn oogjes niet meer. Maar er is een alternatief voor je :

http://www.agneovo.nl/products/E-19.htm

1 van de weinige TFT monitoren met een glasplaat ervoor. Misschien leuk alternatief voor je. Heb het scherm zelf ook, valt niets op aan te merken ;)

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 06:58
De flatron monitoren van LG hebben bv een platte beeldbuis, maar geen lijntjes! Ik zat alleen even op de LG site te kijken, en zag daar geen 22" met die technologie, 19" hebben ze wel bv deze -> t.net/pw.

(tegenwoordig best aardige prijs, iig stuk minder als dat ik er destijds voor heb mogen betalen :X)

Verwijderd

Topicstarter
ik had eerst een nieuwe 19 inch scherm van philips die had ook van die lijnen de volgende dag had ik hem al omgeruild voor een 19inch bol scherm (wel een stuk goed koper) maar minder scherp en geen lijnen die me Irriteren

maar dit scherm heb ik nu 3 jaar en nu wil ik iets groters

ik heb ook een hekel aan tft en lcd schermen die mag je niet eens aan raken op het scherm gaat al kapot

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:21

BHQ

Ik heb deze lijntjes ook op een 17" en nu pas vallen ze weer op :(

Maar als je er eenmaal aan gewend bent zie je het echt niet meer. Geloof me als ik zeg dat het je beeldkwaliteit (en rechtheid ;)) ten goede komt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 13:27
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 07:22:
ik had eerst een nieuwe 19 inch scherm van philips die had ook van die lijnen de volgende dag had ik hem al omgeruild voor een 19inch bol scherm
Je kan het de volgende keer eens iets langer dan één enkele dagje proberen :) Ik ben ook best wel precies wat m'n beeld betreft, maar werk al jaren met Diamond- en Trinitron schermen en nog nóóit last van die lijntjes gehad behalve de eerste en tweede dag (maar toen lette ik er ook speciaal op 8)7 ).

Verder is er niet echt keuze op 21/22" gebied met vlakke en scherpe buizen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Yapser schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 07:53:
Ik heb deze lijntjes ook op een 17" en nu pas vallen ze weer op :(

Maar als je er eenmaal aan gewend bent zie je het echt niet meer. Geloof me als ik zeg dat het je beeldkwaliteit (en rechtheid ;)) ten goede komt.
Ik had nog nooit achter zo'n plat (diamondtron) scherm gezeten, en een collega bracht een keer z'n pc mee, dat ik er ff naar kon kijken, maar de lijntjes vielen me direct op, heeeeeeeel Irritant.!!

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Quasar-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 15:30
Misschien kan je ergens een 2de hands shadowmask scherm vinden. Bijv. de 19" Inch Eizo f730 heeft een shadowmask beeldbuis, het is een (enigszins) rond scherm (ipv vlak zoals diamondtron) zonder enige horizontale lijntjes. Ik vraag me af of er nog wel 21"+ crt schermen verkocht worden nieuw? De keuze zal iedergeval niet groot zijn.

Dell verkoopt ook CRTs en volgens mij is de 19" een shadowmask! Model DELL M993s. Ik zou het wel ff dubbel checken met een verkoper. De US dell site staat de M993 (zonder s) als shadow mask en op de NL site staat het met een s.

Ik zou niet weten of het goeie kwaliteit is, maar vast niet slechter dan vergelijkbare monitoren als philips of samsung.

[ Voor 10% gewijzigd door Quasar- op 02-09-2005 08:57 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien handig als je je even verdiept in de technologie van beeldbuizen, dan weet je namelijk waarom die lijnen er zijn en ook op hoe het alternatief heet.

Grof gezegd zijn er twee soorten beeldbuis:

Shadow mask en aperture grille.

Shadow mask moet je zien als een vergiet- een zwarte plaat met zeer veel zeer kleine gaatjes erin. Bij shadow mask zijn er dus geen lijnen over het scherm, maar de scherpte is kleiner (de gaten zijn altijd een beetje rond).

Aperture grille bestaat uit een zeer groot aantal draadjes die vertikaal over het scherm gespannen staan. Die vertikale draadjes worden door een tweetal horizontale steundraden op hun plaats gehouden. Die steundraden zijn wat je ziet bij deze schermen. Het voordeel van deze schermen is dat de (sub)pixels echt strak recht zijn, wat scherper beeld geeft. Aperture grille wordt onder de merknamen Diamondtron en Trinitron verkocht.

Als je dus niet van die draadjes houdt maar wel een CRT wilt, moet je op zoek gaan naar shadow mask schermen. In tegenstelling tot wat sommigen beweren worden deze schermen volop gemaakt en zijn ze ook volstrekt vlak te krijgen. Het is echter wel zo dat ze vaak in het goedkopere, kwalitatief mindere segment zitten. Er zijn wel goede, maar daar moet je wel goed voor zoeken.

Let ook op het nadeel van vlakke CRT schermen: de scherpte in het midden is beter dan aan de randen. Bij bollere schermen treedt dit minder op :o

Oslik blyat! Oslik!

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 21:53
Ik heb de LG F900b 19" en ik heb nog nooit de lijntjes kunnen zien, hoe goed ik er ook naar ging zoeken :P . Is echt een super r-laxt beeldscherm.

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het valt alleen op als je eraan denkt en gaat zoeken op een witte achtergrond. Anders valt het echt niet op. Hier een trouwe gebruiker van een Philips 109P Brilliance met lijntjes.

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Gregoor schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 05:01:
Alle diamondtron beeldbuizen hebben inderdaad horizontale lijnen door het beeld. Dit zijn vlakke beeldbuizen. Voor zover ik weet hebben alle vlakke beeldbuizen dus dit fenomeen.

Dan zou je dus uitkomen bij een "bol" scherm, die hebben hier geen last van. Of deze nog nieuw te krijgen zijn boven 21" vraag ik me af. Als je voor die grootte gaat wil je meestal namelijk toch ook wat meer uitgeven voor een degelijke en vlakke beeldbuis.

Maar ik neem aan dat je dus ervaring hebt met de lijntjes en je er al wel eens aan gestoord hebt? Want voor zowat iedereen valt het in de praktijk bij dagelijks gebruik namelijk mee qua storende factor.
Ik heb 2 Philips 17 inch monitors (107b dacht ik) thuis met een vlakke beeldbuis maar ik heb het nog nooit gezien hoor :/

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:07

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 04:25:
( ik wil geen lcd of tft om dat mijn broertjes wel eens met de vingers iets aan wijzen op het scherm )

en CRT kunnen daar wel tegen
Een CRT kan daar ook niet tegen. Je beschadigt de coating als je met je vingers aan een CRT zit.

Tegen drukkende vingers op een scherm helpt sowieso maar een ding: afhakken die vinger, anders leren ze het nooit.

Signatures zijn voor boomers.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf een philips 201b40 (21") bevalt me prima :) Hij is niet helemaal vlak, maar dat hoeft ook niet: het ding is zelf-instellend, en zorgt er dus zelf voor dat je beeld gewoon helemaal af is gesteld alsof het vlak is.
Geen trinitron oid nodig dus :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20
babba schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:08:
[...]

Ik heb 2 Philips 17 inch monitors (107b dacht ik) thuis met een vlakke beeldbuis maar ik heb het nog nooit gezien hoor :/
Dat komt omdat philips geen trinitron buizen maakt. Dus als je die lijnen niet wilt dan moet je een crt nemen met een philips buis.
Sony, Ilyama, Nec, Einzo vallen dus al af die gebruiken trinitron buizen (Het is een sony vinding he)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

dion_b schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 11:59:
Let ook op het nadeel van vlakke CRT schermen: de scherpte in het midden is beter dan aan de randen. Bij bollere schermen treedt dit minder op :o
Afbeeldingslocatie: http://www.lge.com/download/migration/why_image_02.gif
Dat heeft te maken met een bolle binnenkant en vlakke voorkant.

Afbeeldingslocatie: http://www.lge.com/download/migration/why_image_01.gif
LG Flatron is zowel vlak van binnen als vanbuiten, zo wordt dat effect tot het minimum herleid.

Ik heb ook paar Flatron schermen in gebruik, eerst wat ik deed was met een meetlat controleren of het scherm vlak is, het is effectief vlak. Deze schermen hebben geen tension wires. Het beeld van deze schermen zijn volgens mij erg goed.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rapture schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:19:
[...]

[afbeelding]
Dat heeft te maken met een bolle binnenkant en vlakke voorkant.

[afbeelding]
LG Flatron is zowel vlak van binnen als vanbuiten, zo wordt dat effect tot het minimum herleid.
Tot een minimum, maar het blijft aanwezig - zelfs al was de brekingsindex en dikte van het scherm te verwaarlozen, het blijft zo dat de aansturing van de electronenkanon angulair gebeurt en dat een bepaalde verandering van hoek in het midden van het scherm een kortere afstand voorstelt dan ergens naar de hoeken toe. Daarnaast is de afgelegde weg in (en dus vertekening door) het glas aan de randen hoger. Dit effect is trouwens sterker naarmate de beeldbuis korter is, wat de laatste tijd nogal een trend is.

Pet af voor de fabrikanten dat ze het grotendeels kunnen opvangen, maar bij gelijke technische snufjes zal een bol scherm minder vertekeningen en meer scherpte blijven tonen :z
Ik heb ook paar Flatron schermen in gebruik, eerst wat ik deed was met een meetlat controleren of het scherm vlak is, het is effectief vlak. Deze schermen hebben geen tension wires. Het beeld van deze schermen zijn volgens mij erg goed.
Dat zeker, ben grote voorstander van LG CRT schermen
(al draai ik zelf - meer door toeval dan iets anders - vrijwel uitsluitend met Sony buizen)

Oslik blyat! Oslik!

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb hier ook een 19" scherm van LG staan met vlakke beeldbuis en geen lijntjes (LG F900B als ik het goed zeg). Heb dit scherm nu 1,5 jaar en ben er erg tevrden over! Maarjah jij zoekt een 21" scherm... denk dat dat lastig wordt zonder lijntjes.

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Dutchmega schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:04:
Het valt alleen op als je eraan denkt en gaat zoeken op een witte achtergrond. Anders valt het echt niet op. Hier een trouwe gebruiker van een Philips 109P Brilliance met lijntjes.
niet helemaal correct wat je zegt.
Ik zag ze lopen op een "standaard" (blauw) windows bureaublad, en nee ik wist van te voren niet dat ze er inzaten. de computer was vanwege e-mail problemen bij me gebracht.

Was op een 17" van Illiama of Belinea

[ Voor 6% gewijzigd door 2bmws op 02-09-2005 15:12 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Heb 3 jaar met Iiyama Vision Master Pro 452 gewerkt na 2 dagen zag ik die lijntjes niet meer. Als je de hele dag in je achterhoofd die lijntjes houdt dan ga je er idd op letten en dan kan het irritant wezen maar das per persoon verschillend ;)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Verwijderd

ik heb hier een LG F700P (17" crt) en ik zie helemaal niets van horiztontale lijntjes ;\

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 07:22:

ik heb ook een hekel aan tft en lcd schermen die mag je niet eens aan raken op het scherm gaat al kapot
Even ter informatie, bij mij op school hebben ze TFT's staan waar iedereen met zijn vuile poten aanzit en op zit te drukken(dat geeft zulke leuke kleurtjes :( ), en ze doen het nog steeds.
Geen enkele monitor kan tegen handcontact zoals al eerder gezegd, maar tenzij jij met zand en scherpe objecten(en de standaard zuren) op je TFT gaat is er weinig aan de hand.
Er zijn ook zat 'kappen' te krijgen voor TFT's, zodat er al helemaal geen probleem meer is.

Ik heb trouwens hetzelfde, probleem, zowel mijn vader als mijn zus kunnen niet met hun poten van het beeldscherm(TFT) afblijven, maar na veel zeiken en meppen(op vingers) is het me redelijk gelukt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dunnen lijntjes bestaan niet, wel dunne lijntjes. :)

Ik zit al >6 jaar tegen 21" iiyama schermen aan te kijken en door dit topic werd ik er op geattendeerd dat mijn schermen er elk 2 bevatten anders had ik het echt niet gezien.

Maar zonder dollen, je moet gewoon die schermen een kans geven zich te bewijzen want na vrij korte tijd zie je ze absoluut niet meer.

ARME AOW’er

• PilatuS
  • Niet online
Hier zit ik met een iiyama 19" en heb dus ook 2 lijnen, deze vielen mij wel op bij de aankoop alleen is het zo goed als onzichtbaar als je er een niet witte achtergrond opzet.

Was echt even vergeten dat die lijnen op mijn scherm zaten omdat ze bij gewoon gebruik niet opvallen.

Het zou natuurlijk wel fijner zijn als ze er niet zaten maar het stoort mij totaal niet.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 18:43

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

De eerste keer dat ik een Trinitron beeldbuis zag (van m'n broertje) zei ik dat het scherm kaputt was :p Wist ik veel.... Inmiddels werk ik zelf al jaren met 2 19" Sony Trinitron beeldschermen, en ik moet zeggen dat ik de lijnen wel zie, maar me eraan storen doe ik (inmiddels) niet meer. Ik denk ook dat een CRT zonder de lijntjes boven de 19" niet of nauwelijks te vinden is.

[ Voor 4% gewijzigd door lameeuw op 02-09-2005 19:07 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:09:
[...]
Een CRT kan daar ook niet tegen. Je beschadigt de coating als je met je vingers aan een CRT zit.

....
offtopic:
Een coating verniel je niet door met je vingers eraan te zitten maar door het gebruik van agressieve schoonmaakmiddelen. Veel meer dan een schoon doekje en lauw water is niet nodig

Verwijderd

Ik wilde ook even mijn ervaring van mijn Intergraph 21sd95 geven. :9
Ik zit nu zeker al een kwartier te zoeken naar lijntjes oid , maar ik kan nix vinden.
Beeld is naar mijn mening goed , tis immers al een wat ouder beesje aan het worden, magoed het is een 21inch bullebak , loei zwaar enzo (bla bla bla). :X
Maar zoals ik al zei, geen streepjes te bekennen en naar mijn mening een perfect scherm, alleen wat onhandig groot .
Ik durf alleen zo snel niet te zeggen wat voor type beeldbuis erin zit , maar zijn vast wel mensen aanwezig die dat zo weten.

Verwijderd

Ik heb een iiyama 17inch CRT, heerlijk beeld, 1280*1024 @ 90hz.
Deze beeldbuis heeft ook zo twee horizontale lijntjes, maar na de eerste paar uren dat ik de monitor gebruikt heb, is het mij eerlijk gezegd nooit meer opgevallen.
Ik heb hem nu al bijna 3 jaar, en tenzij ik echt per expres op zoek ben naar de lijntjes (zoals nu), valt het me gewoon NIET op.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Alle apperture grill monitoren hebben 2 draaglijntjes. Wil je die niet dan zul je deze betere monitorsoort dus links moeten laten liggen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Als het main probleem dat je geen TFT wilt je broertje dat eraankomt is, zou ik toch echt eens gaan rondkijken in een paar winkels, omdat er ook TFT's zijn met zo'n glasplaat ervoor, oa van Sony.

edit: een soort van plastic of glasachtige laag in ieder geval, het ziet er zeer strak uit en je kunt het ook heel erg makkelijk schoonmaken.

[ Voor 30% gewijzigd door Vyo op 03-09-2005 21:21 . Reden: edit: ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daarnaast is ook onzin dat TFT schermen bij aanraking kapot gaan. Je ziet even kleurtjes maar na een paar seconden trekken die gewoon weg. Zoals iemand hier boven al zegt; ook bij ons op school staan er TFT schermen waar sommige figuren met hun wijsvinger op het scherm lopen te drukken (hard ja). En nee dat scherm is niet stuk en nee er zitten geen dooie pixels in.

De coating van m'n oude Iiyama is er daarintegen al zowat vanaf (gaten), terwijl die nooit schoongemaakt is met bijtende middelen (alleen met water).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-08 23:33
Het grote punt is natuurlijk VETTE en VIEZE vingers en niet de vingers zelf (kinderen hebben soms de ranzigste dingen aan hun handen ;-)). In plaats van voor een CRT te gaan zou ik zoals al eerder genoemd eens kijken naar een TFT met glasplaat, zoals Sony, AG/Neovo maar ook vooral Xerox hebben.

^ Wat hij zegt.

Pagina: 1