KIA Sorento : ervaringen & richtprijs 2e hands

Pagina: 1
Acties:
  • 845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 09:04

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Randinfo : ik bekijk auto's als een noodzakelijk kwaad; maar wat luxe is natuurlijk altijd meegenomen :p

Toen ik onlangs "toevallig" even aan de garage van Mercedes passeerde, dacht ik : waarom niet een kijkje nemen bij de 'nearly new car'-afdeling of ze geen interessante ML 270 staan hebben (mijn vrouwtje vindt het "dreamcar"). De prijzen vielen nogal tegen; het goedkoopste model begon rond de 33000 €, en ik kan me voorstellen dat dit waarschijnlijk nog niet een superdeluxe versie zou zijn.

Principieel koop ik nooit een nieuwe auto, want vanaf het moment dat je de garage buitenrijdt ben je x% van je waarde al kwijt, vandaar mijn keuze voor 'nearly new car'.
Erg veel kilometers per jaar rijd ik niet (tussen 15000 en 25000), dus de auto (diesel, vooral vanwege koppel) die ik koop mag gerust wat km's hebben (tot 120 000 lijkt me maximum), en ik denk dat de diesels van de laatste jaren wel gemakkelijk de 200 000 km moeten halen zonder problemen.

In gedachten verzonken, passeerde ik een KIA garage, en toen merkte ik de Sorento op.
"hmmz... ziet er ook wel een mooie wagen uit ... Even informeren..."

Er stond onder andere een 2.5 CRD Ex Automatique, quasi full option.
Ik heb even in de wagen gezeten, en moet toegeven dat ik onder de indruk was. Alleen het merk zelf schrikt mij wat af... (snobisme misschien ? ;) )

Na wat reviews erover gelezen te hebben, heb ik een over het algemeen positieve indruk over deze wagen. Maar reviews handelen natuurlijk steeds over nieuwe wagens...

De dealer zei dat er in februari een identieke Sorento vrij kwam uit een leasing van 3 jaar, met +/- 120 000 km op de teller. Volgens de dealer zat er geen noemenswaardig verschil op de nieuwere modellen.

Nu eindelijk mijn vragen :

- Wat denken jullie wat de correcte prijs hiervoor zou zijn ( met usual stuff bij een dealerverkoop : garantie etc).. Ik dacht persoonlijk rond de 10 000 a 12 000 €

- Rijdt er iemand van jullie met een KIA Sorento 2.5 CDI (automatique/ex), en is er na xx km/jaar sprake van slijtage ??? Bv interieur/zetels/plastic dashboard/motorgeluiden/vering/...
(maw duurzaamheid dus)

- Zit er een (groot) verschil tussen de huidige en vroegere modellen ?

- Hoe zit het met de service van KIA ?

Rij - en andere ervaringen zijn natuurlijk ook meer dan welkom..

Thanks - een (misschien) toekomstige Sorento-rijder

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

paQ

de Sorento is mij destijds door de spreekwoordelijke neus geboord vanwege een levertijd uiteenlopend van 13 tot 18 maanden :o

destijds werd er méér voor een 2e hands sorento neergeteld dan een nieuwe!

Voor de rest heb ik 0,0 ervaring met de wagen / merk, maar ik denk dat je er met 12.000 euro niet bent. Althans niet voor een 2,5 liter diesel EX

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Antitag-brigade, tot uw dienst ;)

• paQ

paQ

volgens de autoweek base:

occasionprijs 2004 € 31.000 (30.000km)
occasionprijs 2003 € 27.100 (60.000km)
occasionprijs 2002 € 23.700 (90.000km)

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:39

Vuvuzela

My spire is forming

KIA :r

Niet onderbouwd... maar het lijkt me gewoon duidelijk ;)

edit// mja oké onderbouwing:

Ik werk @ land rover.. En er komt hier vanalles langs van Hummer tot ferrari tot kia :P
Kia is goed voor wat je ervoor betaald, maar die prijs is niet zomaar zo laag. Qua uitstraling vind ik het zowiezo niets. En qua interieur.. de materialen die gebruikt zijn + het design.. ik vind het allemaal NET niet.. maar oké de prijs.. :>

[ Voor 74% gewijzigd door Vuvuzela op 01-09-2005 22:41 ]

I served in a company of heroes.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57

SmartDoDo

Woeptiedoe

MCK schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:31:

Niet onderbouwt.. maar het lijkt me gewoon duidelijk ;)
Mij niet echt eigenlijk. De laatste keer dat ik in een Kia zat vond ik het een prima auto. Los daarvan waarderen we in SG een mening vooral als hij onderbouwd is.

• paQ

paQ

Zeg Stig... jij rijdt zeker op een scooter?

wat is er nou mis met een kia?
zeker die nieuwe opirius... dat zijn auto's die ik serieus overwogen heb :)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:18
Enige ervaring met Kia en andere koreaanse merken (Deawoo bv.) is dat ze qua afwerking gewoon iets minder zijn... heel veel (goedkoop) plastic, waar het ook maar kan.

Nu is de prijs voor een sorento natuurlijk al een stuk hoger dan die goedkope modellen dus zal er ook wat minder op afwerking ed bezuinigt zijn...

gewoon goed kijken hoe en wat... en kijken wat zon ding oplevert als je em over enkele jaren weer verkoopt.

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
paQ schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:21:
de Sorento is mij destijds door de spreekwoordelijke neus geboord vanwege een levertijd uiteenlopend van 13 tot 18 maanden :o
!!!
destijds werd er méér voor een 2e hands sorento neergeteld dan een nieuwe!

Voor de rest heb ik 0,0 ervaring met de wagen / merk, maar ik denk dat je er met 12.000 euro niet bent. Althans niet voor een 2,5 liter diesel EX
paQ schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:26:
volgens de autoweek base:

occasionprijs 2004 € 31.000 (30.000km)
occasionprijs 2003 € 27.100 (60.000km)
occasionprijs 2002 € 23.700 (90.000km)
Hehe... Ik ben een harde onderhandelaar... ;) Budget is niet echt een probleem voor me, dus kan ik wel wat hoger gaan... De auto heeft wel 120 000 km, dus afgaande op de lijst :

code:
1
2
3
4
5
6
7
Een beetje wiskunde : afgeleiden etc...
31 000 - 27 100 = 3900 verschil
27 100 - 23 700 = 3400 verschil

verschil tssn 3900 en 3400 is 500 €
dus de volgende te verwachten daling is 3400-500 = 2900
23700-2900 = 20 800 !!!!!  voor een auto van 120000 km ...

Ik zal echt wel mijn prijs iets naar omhoog moeten halen denk ik ;)
SmartDoDo schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:24:
offtopic:
Antitag-brigade, tot uw dienst ;)
offtopic:
* D4Skunk kruipt weg in een hoekje... :D

Los van dt-fouten >:) : ik dacht hetzelfde, maar toen ik deze wagen zag, ben ik wel mijn mening gaan herzien... Je moet eens de moeite nemen om hem eens te gaan bekijken, de prijs in het achterhoofd te houden, en me dan je mening opnieuw te geven..

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

paQ schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:36:
[...]

Zeg Stig... jij rijdt zeker op een scooter?

wat is er nou mis met een kia?
zeker die nieuwe opirius... dat zijn auto's die ik serieus overwogen heb :)
Scooter is al lang weg... heb alleen geen andere avater..

Ik zal wel "verwend" zijn met auto's uit hogere prijsklassen.. + dat ik nog niet zelf moet kiezen tussen auto's. Want dan snap ik wel dat Kia vanwege de prijs zeker aantrekkelijk is.. En smaken verschillen dus je kan ze ook mooi vinden.

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter

Niet onderbouwd... maar het lijkt me gewoon duidelijk ;)

edit// mja oké onderbouwing:

Ik werk @ land rover.. En er komt hier vanalles langs van Hummer tot ferrari tot kia :P
Kia is goed voor wat je ervoor betaald, maar die prijs is niet zomaar zo laag. Qua uitstraling vind ik het zowiezo niets. En qua interieur.. de materialen die gebruikt zijn + het design.. ik vind het allemaal NET niet.. maar oké de prijs.. :>
* D4Skunk moet wat sneller leren typen...

Wat voor defecten/slijtage vallen er dan zoal te zien ?

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

D4Skunk schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:48:
[...]
Wat voor defecten/slijtage valt er dan zoal te zien ?
geen? :P maar ik bedoel vooral:
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:44:
qua afwerking gewoon iets minder zijn... heel veel (goedkoop) plastic, waar het ook maar kan.
Deze mening deel ik dus!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
MCK schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:51:
[...]

geen? :P maar ik bedoel vooral:
Dat noem ik nu eens goed nieuws !!! :9
[...]

Deze mening deel ik dus!
Dit is dus inderdaad persoonlijk... Ik denk dat zo'n auto tov mijn klanten er niet 'te patserig' uitziet, en ook niet te goedkoop (ik heb atm een Alfa Romeo 156 1.9 JTD van 2001, en deze voldoet ook aan die voorwaarden).
Het design van Landrover is idd beter, maar ik heb er persoonlijk het geld niet voor over... En ik kom liever niet bij een klant met een duurdere/betere wagen dan die van de klant...

Elk zijn mening natuurlijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door D4Skunk op 01-09-2005 23:01 . Reden: verduidelijking ]

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Afwerking is inderdaad wat minder , kijk maar bij een subaru impreza uit 2000.
Daar heb je bv nog schuifjes voor warme of koude lucht...vrij antiek :P.(voor een wagen van 40k nieuw)

Maar het is een leasebak zei je?

Neem dan iig wel de moeite om hem te laten keuren door een onafhankelijk bedrijf...lease wagens en maatschappijen staan niet bekend om hun nette omgang met wagens.

Overgens kan elke diesel veel km's aantikken , een beetje diesel zou de de 3 a 4 ton moeten kunnen halen.
Me vader heeft 10 jaar geleden ook al 260.000 op een diesel gezet , en motor liep nog vloeiend.

Verders moet ik toegeven dat ik niet bekend ben met KIA, maar heb er in elk geval nooit wat slechts over gehoord!

[ Voor 3% gewijzigd door AcIDeR op 01-09-2005 23:02 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:53

GaMeOvEr

Is een hork.

Wegligging schijnt niet over te houden (Sowieso rijden SUV's al anders dan "gewone" auto's) in vergelijking tot andere SUV's in zijn klasse en je moet met het materiaalgebruik kunnen leven.

Voor de rest zijn de motoren ook niet de krachtigste.

Kortom, ik zou eens gaan rijden, en ook in vergelijkbaar ander spul, voordat je je keuze maakt en hem na het onderhandelen koopt. ;)

(Nu ben ik nogal een sportieve rijder, dus ik heb al snel wat te zaniken over wegligging. ;) )

Uiteindelijk zijn er nog wel een aantal factoren die hem prijstechnisch interessanter maken dan andere merken, het is niet alleen maar het merkje, komt ook in bepaalde aspecten van de auto terug. :)

Aannames zijn fataal.

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
AcIDeR schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:02:
[...]
Maar het is een leasebak zei je?
[...]
Alweer een reden om de prijs wat te drukken 8)
GaMeOvEr schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:18:
Wegligging schijnt niet over te houden (Sowieso rijden SUV's al anders dan "gewone" auto's) in vergelijking tot andere SUV's in zijn klasse en je moet met het materiaalgebruik kunnen leven.

Voor de rest zijn de motoren ook niet de krachtigste.

Kortom, ik zou eens gaan rijden, en ook in vergelijkbaar ander spul, voordat je je keuze maakt en hem na het onderhandelen koopt. ;)

(Nu ben ik nogal een sportieve rijder, dus ik heb al snel wat te zaniken over wegligging. ;) )

Uiteindelijk zijn er nog wel een aantal factoren die hem prijstechnisch interessanter maken dan andere merken, het is niet alleen maar het merkje, komt ook in bepaalde aspecten van de auto terug. :)
Het gaat me atm niet echt om de sportiviteit/wegligging, maar meer om het comfort... In het huidige verkeer maakt het nu toch niet uit of je met 140 pk of 500 pk in de file staat ;)

offtopic:
* D4Skunk hoopt binnen enkele jaren een lotus elise als 3e wagen/fun-car aan te schaffen, of zo'n oude lancia delta integrale :9~

[ Voor 3% gewijzigd door D4Skunk op 01-09-2005 23:26 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:53

GaMeOvEr

Is een hork.

D4Skunk schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:25:
[...]

Alweer een reden om de prijs wat te drukken 8)

[...]

Het gaat me atm niet echt om de sportiviteit/wegligging, maar meer om het comfort... In het huidige verkeer maakt het nu toch niet uit of je met 140 pk of 500 pk in de file staat ;)

offtopic:
* D4Skunk hoopt binnen enkele jaren een lotus elise als 3e wagen/fun-car aan te schaffen, of zo'n oude lancia delta integrale :9~
Comfort zit volgens mij wel goed, hij deint namelijk prima. ;)

offtopic:
hmmm. * GaMeOvEr moet ook nog een 3e auto. :P

Aannames zijn fataal.

• paQ

paQ

comfort...

tja... over het algemeen zal je meer weggeluid hebben in een sub, en misschien wat meer wind en motor geluid.

In de Sorento is alles van plastic. En plastic werkt bij druk op de carosserie en warmte en koude. Maar goed. In de ML van meredes is ook alles plastic... (Amerikaans he)
De achterbank van de Sorento is overigens niet om over naar huis te schrijven.

Dat zijn tot nog toe imo enkel nog minpunten wat betreft het comfort.

(groot) voordeel vind ik echter de hoge zit met een goed uitzicht.

// edit:
de autoweek review over de 2.5 CDRi EX
Niet om aan te horen
Met de Kia kun je goed meekomen in het gewone verkeer én kun je serieuze beklimmingen doen. Het motorgeluid is echter nogal onvriendelijk. Bij constante snelheid is het nog wel te pruimen, maar bij accelereren laat de motor zich op een onprettige manier horen. Dat kan tegenwoordig stukken geraffineerder. En wanneer deze diesel koud is, is hij helemaal niet om aan te horen. Geen commentaar hebben we op de versnellingsbak. Anders is het met de besturing. Want de Koreaan stuurt ultralicht, zonder noemenswaardig gevoel en alles behalve direct. Je draait je dus een ongeluk aan dat wiel. Ook de koppeling is lastig te doseren; nadat we een week geprobeerd hadden zonder horten en stoten van kiet te gaan, lieten we ‘m nog steeds te snel opkomen. De auto komt daardoor helemaal uit de veren voordat hij begint met rijden.
De Sorento staat behoorlijk slap op z’n wielen en hij waggelt over hobbelige wegen en verkeersdrempels. Volgens Kia heeft Porsche gewerkt aan het onderstel voor de Europese Sorento… Op de snelweg merk je niet zoveel van die slappe vering en rij je als een vorst. Met onder je pedaal een vracht koppel waarmee je goed kunt doorrijden en onder je kont een paar puike stoelen. Maar wanneer je even snel een rotonde wil nemen, word je weer met twee benen in de realiteit gezet: wiebel, waggel.

[ Voor 58% gewijzigd door paQ op 01-09-2005 23:33 ]

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:27:
[...]

Comfort zit volgens mij wel goed, hij deint namelijk prima. ;)

offtopic:
hmmm. * GaMeOvEr moet ook nog een 3e auto. :P
* D4Skunk * H O O P T * binnen enkele jaren een lotus elise als 3e wagen/fun-car aan te schaffen, of zo'n oude lancia delta integrale ;)
paQ schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:31:
comfort...

tja... over het algemeen zal je meer weggeluid hebben in een sub, en misschien wat meer wind en motor geluid.

In de Sorento is alles van plastic. En plastic werkt bij druk op de carosserie en warmte en koude. Maar goed. In de ML van meredes is ook alles plastic... (Amerikaans he)
De achterbank van de Sorento is overigens niet om over naar huis te schrijven.

Dat zijn tot nog toe imo enkel nog minpunten wat betreft het comfort.

(groot) voordeel vind ik echter de hoge zit met een goed uitzicht.

// edit:
de autoweek review over de 2.5 CDRi EX

[...]
Dit is een totaal andere review dan diegene die je (gratis) op het net terugvindt. Bedankt voor de nuttige info.
Binnen 2 weken zijn het opendeurdagen bij de KIA-garages in België.. De testrit zal veel uitwijzen veronderstel ik... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

oh België....

dan moet je de BPM er nog even afhalen ;)
die zaten nog bij mijn prijzenstaatje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 09:44

TwoR

Gekleurde stippen

De Sorento staat behoorlijk slap op z’n wielen en hij waggelt over hobbelige wegen en verkeersdrempels.
Helemaal eens over deze stelling. Heb wel eens in een Sorento gereden en he is opzich een prima auto en inderdaad wat lastig om de koppeling op te laten komen maar dat went wel redelijk snel. Wat niet went is inderdaad dat de Sorento blijft hobbelen bij verkeersdrempels.
Toen ik voor het eerst met een sorento reed, reed ik achter iemand aan en toen hij over de verkeersdrempel ging en ik deze met dezelfde snelheid nam zat ik met mijn hoofd tegen het plafond en had ik mijn rug ongeveer gebroken. Het ging alle kanten op.

Verder is het een prima auto. Maar doordat er zoveel verkeersdrempels in NL zijn vind ik het persoonlijk niet echt een auto waar je veel comfort in zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 10:47

J.W

TwoR schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 08:44:
[...]

Helemaal eens over deze stelling. Heb wel eens in een Sorento gereden en he is opzich een prima auto en inderdaad wat lastig om de koppeling op te laten komen maar dat went wel redelijk snel. Wat niet went is inderdaad dat de Sorento blijft hobbelen bij verkeersdrempels.
Toen ik voor het eerst met een sorento reed, reed ik achter iemand aan en toen hij over de verkeersdrempel ging en ik deze met dezelfde snelheid nam zat ik met mijn hoofd tegen het plafond en had ik mijn rug ongeveer gebroken. Het ging alle kanten op.

Verder is het een prima auto. Maar doordat er zoveel verkeersdrempels in NL zijn vind ik het persoonlijk niet echt een auto waar je veel comfort in zal hebben.
wegligging is idd ruk, je word er zeeziek van.

Ik heb 8 maanden in een sorento CRDI automaat LX gereden.

Deze auto kostte meer dan 42.000€ en ik heb nog nooit zo'n rotauto gereden.

De automaat en cruisecontrol hadden regelmatig kuren en de automaat is zelfs bij 40.000km gesneuveld.
De achteruit deed het niet meer, net terwijl ik met de auto in een pakeervak stond 8)7

Kia meldde mij en de leasemaatschappij doodleuk dat het wel meer dan een maand kon duren, omdat er dan pas weer een nieuwe boot met onderdelen uit korea kwam.
Uiteindelijk heeft het "maar" 3 weken geduurd.
Sowieso een erge botte service bij KIA NL.

Het verbruik is ook rampzalig, met heel veel geluk haal je 1 op 7 a 8.
Onderhoud interval is 15.000km.

Voor de rest is het wel een goede trekauto en ziet ie er leuk uit van binnen en buiren.

Maar voor mij iig nooit meer een sorento.

[ Voor 3% gewijzigd door J.W op 02-09-2005 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
TwoR schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 08:44:
[...]

Hmm, dat valt echt wel tegen... Ik heb ondertussen wel al begrepen dat ie min of meer rijdt zoals een vrachtwagen, maar een verkeersdrempel zou normaalgezien voor een suv toch geen probleem mogen vormen imho. 8)7
J.W schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 09:14:
[...]

wegligging is idd ruk, je word er zeeziek van.

Ik heb 8 maanden in een sorento CRDI automaat LX gereden.

Deze auto kostte meer dan 42.000€ en ik heb nog nooit zo'n rotauto gereden.

De automaat en cruisecontrol hadden regelmatig kuren en de automaat is zelfs bij 40.000km gesneuveld.
De achteruit deed het niet meer, net terwijl ik met de auto in een pakeervak stond 8)7

Kia meldde mij en de leasemaatschappij doodleuk dat het wel meer dan een maand kon duren, omdat er dan pas weer een nieuwe boot met onderdelen uit korea kwam.
Uiteindelijk heeft het "maar" 3 weken geduurd.
Sowieso een erge botte service bij KIA NL.

Het verbruik is ook rampzalig, met heel veel geluk haal je 1 op 7 a 8.
Onderhoud interval is 15.000km.

Voor de rest is het wel een goede trekauto en ziet ie er leuk uit van binnen en buiren.

Maar voor mij iig nooit meer een sorento.
Dit is wel echt slecht nieuws... Als hij echt niet te betrouwen is, dan valt hij voor mij wel af, ongeacht het prijskaartje...
offtopic:
Door wat voor wagen heb je hem dan vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W

J.W

D4Skunk schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 09:34:
[...]

Hmm, dat valt echt wel tegen... Ik heb ondertussen wel al begrepen dat ie min of meer rijdt zoals een vrachtwagen, maar een verkeersdrempel zou normaalgezien voor een suv toch geen probleem mogen vormen imho. 8)7

[...]

Dit is wel echt slecht nieuws... Als hij echt niet te betrouwen is, dan valt hij voor mij wel af, ongeacht het prijskaartje...
offtopic:
Door wat voor wagen heb je hem dan vervangen ?
Tja ze zeiden tegen mij dat ik de eerste was met een kapotte automaat in NL, misschien heb ik gewoon pech gehad dat kan bij elk merk overkomen.

De reden waarom ik vind dat je hem niet zou moeten nemen, is het verbruik/onderhoudinterval en de hele slechte wegligging.

offtopic:
door een 320d e90, maar daar rijd mijn vrouw nu in, rij nu weer in mijn 156 1.8 uit '98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
J.W schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 09:46:
[...]

Tja ze zeiden tegen mij dat ik de eerste was met een kapotte automaat in NL, misschien heb ik gewoon pech gehad dat kan bij elk merk overkomen.

De reden waarom ik vind dat je hem niet zou moeten nemen, is het verbruik/onderhoudinterval en de hele slechte wegligging.
Verbruik is niet echt een issue voor mij (binnen redelijke grenzen natuurlijk).
Die wegligging zal ik bij de testrit binnen 2 weken zelf moeten ervaren.. Het belooft in elk geval niet veel goeds :(
offtopic:
door een 320d e90, maar daar rijd mijn vrouw nu in, rij nu weer in mijn 156 1.8 uit '98
Blijkbaar hebben we een gelijkaardige smaak :D
hmmz BMW... heb ik mijn twijfels bij... De reden dat ik zou kiezen voor de Sorento is vooral ruimte...
Dito bij de alfa : de beste wagen (tot nu toe ;) ) wat betreft prijs-kwaliteit, maar o wee als je meer dan een bak bier moet vervoeren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W

J.W

D4Skunk schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 10:07:
[...]

Verbruik is niet echt een issue voor mij (binnen redelijke grenzen natuurlijk).
Die wegligging zal ik bij de testrit binnen 2 weken zelf moeten ervaren.. Het belooft in elk geval niet veel goeds :(
Zou er inderdaad ook een stuk meerijden, vooral wat bochten pakken.
test sowieso wel de de 4x4 uit, :P
Schijnt dat de wegligging van de kia sportage/hyundai tucson stukken beter is, misschien dat dat een optie is ?

[...]
Blijkbaar hebben we een gelijkaardige smaak :D
hmmz BMW... heb ik mijn twijfels bij... De reden dat ik zou kiezen voor de Sorento is vooral ruimte...
Dito bij de alfa : de beste wagen (tot nu toe ;) ) wat betreft prijs-kwaliteit, maar o wee als je meer dan een bak bier moet vervoeren !
Rijd heerlijk de bmw, alleen de opties zijn verschrikkelijk duur.(in ons geval +11.000€)
Maar de alfa is en blijft gewoon super, ben ook lid van de 156club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Die 2.5 diesel Sorento vreet in de praktijk iets van 1 op 9... en met de huidige benzineprijzen, die overigens alleen nog maar omhoog gaan... (op de lange termijn gaan de prijzen niet meer omlaag, als je daarin gelooft, geloof je in fabeltjes.) lijkt het verstandiger om een gewone auto te kopen als je een suv niet echt nodig hebt.

Maar het blijft een mooie auto, ik heb een keer in de 2.5 diesel gereden ervan. Hele comfortabele auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Bartjuh schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 21:00:
Die 2.5 diesel Sorento vreet in de praktijk iets van 1 op 9... en met de huidige benzineprijzen, die overigens alleen nog maar omhoog gaan... (op de lange termijn gaan de prijzen niet meer omlaag, als je daarin gelooft, geloof je in fabeltjes.) lijkt het verstandiger om een gewone auto te kopen als je een suv niet echt nodig hebt.

Maar het blijft een mooie auto, ik heb een keer in de 2.5 diesel gereden ervan. Hele comfortabele auto :)
Als kleine zelfstandige moet ik toch ergens met mijn geld naartoe, dus of ik het nou aan de belastingen geef, of aan mijn auto, maakt voor mij niet zoveel verschil... ;)

Wat ik bv wel te duur vond, en waar alles mee begonnen was, was een Mercedes M 55 AMG die in België op E-bay te koop stond, voor maar 25000 €. Bleek dat (in België) inschrijvingstaks en jaarlijkse verkeersbelasting op deze wagen al +/-3500€ bedroegen... Dat vond ik dan weer 'iets' (lees: veel) te duur

Vergeet ook niet dat we in België geen BPM hebben (voor zover ik begrepen heb verhoogt dit de prijs met +/- 40 %)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Ok, tijd voor een mega-kick; ik moet jullie toch een beetje op de hoogte houden he :p

offtopic:
Jezus, 4 september, dat is al lang geleden zeg....

De sorento
Ik ben dus naar de Sorento gaan kijken, heb er een proefrit mee gemaakt, en was toch niet echt overtuigd. De occasie was al vekocht, dus probeerden ze mij een nieuwe wagen aan te smeren, wat mijn vertrouwen in de garage ook al niet echt beter maakte. Het probleem is dat zo'n nieuwe wagen al vlug 50 a 60% van zijn waarde op 3 a 4 jaar tijd verliest... te veel dus...
Ik heb nog even getwijfeld omdat mijn vaste garagist me vertelde dat hij de sorento zeer goedkoop kon leveren (25K); maar dat bleek op een vergissing te berusten : die wagen die hij aan 25K verkocht had bleek een wagen voor export naar Spanje te zijn, dus was hier geen BTW bijgeteld...
Exit Sorento dus...

Vervolgens ben ik naar het autosalon in Brussel geweest, heb zo ongeveer alle mogelijke middenklassers en groter :*) bekeken, en de volgende (nieuwe) auto's in overweging genomen :

Volkswagen Passat, Toyota RAV4, Volvo S60 :

Mooie wagens, maar imho redelijk duur, gezien mijn voorkeur uitgaat naar full-option wagens. (snel 40k+). In de eerste jaren verlies je ook makkelijk 10K+ op zo'n wagen, zeker als je wat km's doet...

edit:

De Mercedes vergeten...

Mercedes ML

Uiteindelijk vond ik deze toch net iets 'te amerikaans/plastic' en natuurlijk ontieglijk duur...

BMW X5

Prachtige wagen, maar veel te duur (60K+), 5K+ inschrijvingstaks, omnium verzekering, ...
En dan houd ik nog geen rekening met de waardevermindering...

Toyota Prius

Alhoewel deze op designergebied een ramp is, was ik compleet verliefd op deze wagen. Dit is echt een wagen die zijn tijd VER vooruit is (10 jaar ?). Als halve gadget-freak was het vooral de technologie en zuinigheid die me aansprak.
Ik vond de prijs aan de hoge kant (27,5K) voor een compacte middenklasser, maar gelukkig kwam de staat tussenbeide dmv een belastingsvoordeel van 15% op de aankoopprijs, dus kwam de kostprijs neer op 23,375K. Niet echt goedkoop, maar door het lage verbruik etc haal je die extra kost er wel uit. Ik had wel mijn twijfels over het rijcomfort/vermogen (te vgl met 110 PK), dus wou ik een testweekend.
Ik stond op het punt er eentje te testen , toen ik er achter kwam dat het belastingsvoordeel enkel geldig is voor aankoop door particulieren, en niet voor vennootschappen, dus exit Prius :(

Vervolgens...

..gebeurde er niets meer op autovlak (inrichten van onze eerste kinderkamer/mijn bureau/het verder inrichten van onze woonkamer/feestdagen/verjaardagen - noem maar op) ...

tot...

...ik vorige week zag dat mjin Alfa met rasse schreden de 170K km aan het halen was. Als ik nog een beetje geld voor mijn auto wilde krijgen, moest ik hem asap verkopen...
Toen ben ik als een gek gaan rondzoeken op tweedehandssites, en ben ik uiteindelijk gevallen op :

....

Trommelgeroffel

...

Het verrassende resultaat :

Een BMW X5 3.0Da van september 2003, met 75000 km op de teller, met zogoed als alle opties...
8)7
Ik besef dat dit een groot contrast is met de laatste wagen die ik in gedachten had (de Prius); maar ik dacht bij mezelf : WTF, waarom ook niet !!!
Uiteindelijk valt de kost van zo'n wagen nog mee, gezien de grootste waardevermindering al gebeurd is, en het is natuurlijk echt super om vanuit zo'n hoge, comfortable zitpositie met zoveel power en gemak op de baan te zijn. Op de veiligheid van zo'n wagen valt ook echt niets aan te merken, om nog maar te zwijgen van de wegligging...
De volgende keer dat ik nog eens meer dan 10 uur/dag moet rijden, zal dit waarschijnlijk eerder een genot dan een kwelling zijn in deze wagen...
De verzekering en prijs vallen ook best mee, gezien het niet meer om een nieuwe, omnium verzekerde wagen gaat...

Opties zijn veelvuldig aanwezig : verwarmde/elektrisch verstelbare lederen zetels, apart VDO_dayton GPS (gezien het BMW-navisysteem niet echt 100% je-van-het is), anti-carjack, carkit,...

* D4Skunk gaat hem morgenmiddag ophalen, misschien zet ik dan nog wat pics online....

[ Voor 7% gewijzigd door D4Skunk op 02-04-2006 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45950

iig 10x mooier, en betere uitstraling dan dat gedrocht van een kia !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
Sorento is nog niet eens zo lelijke imo, maar het interieur is geenzins te vergelijken met die X5. Hoe vaker ik hem zie, hoe mooier ik hem vind. BMW is imo qua rijgedrag en comfort ook heel veel hoogstaander dan Kia, maar daar betaal je voor. Als je de centen hebt, waarom niet ?

Veel rijplezier gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

da's niet misselijk :P

maar wel super ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
paQ schreef op zondag 02 april 2006 @ 00:11:
da's niet misselijk :P

maar wel super ;)
Dan loopt hij niet meer zo lekker denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:17

TMC

- Edit: laat maar, 't is een oud topic. :+ -

[ Voor 110% gewijzigd door TMC op 02-04-2006 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk

D4Skunk

Kind of Blue

Topicstarter
Hmmz, het eerste weekend zit erop met deze wagen, en in 1 woord : schitterend. 'k Heb wel niet zoveel km's gereden dit weekend (200+ denk ik), maar de weinige km's waren zalig; de wagen spoort aan tot rustig, beheerst rijgedrag, met een tikje sportiviteit af en toe... Zalige kilometervreter. Het verbruik valt binnen de verwachtingen (11,8 l/100 km gemiddeld), en het comfort en de wegligging zijn echt subliem. De wagen is weliswaar iets harder afgeveerd, maar niet in die mate dat het storend werkt.

Het grootste nadeel aan deze wagen is dat het voorste gedeelte van onze garage nu wel erg vol komt te staan ;)

Kortom, een echte aanrader !!!

Tot slot een picje :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/bull/got/voituurkeKlein.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 18:28
Het feit dat je geen Kia gekocht hebt verdient al een applaus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:36
Wat een mooie bak die X5, en wat een verschil met die KIA!
Nu al de sodemieter naar Het grote BMW topic :Y)
Pagina: 1