[XP] blokkeren van driveletters?

Pagina: 1
Acties:

• Yabadab
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 12:38

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Ik wil graag weten of het mogelijk is bepaalde driveletters te blokkeren.

Het probleem is als volgt:
Op de zaak hebben we enkele laptops. Op iedere pc worden twee netwerkverbindingen gemaakt met de driveletter "F" (data) en "G" (financieel programma), zo ook op de laptops.

Wanneer de laptops niet zijn ingelogd op het netwerk zijn de netwerkverbindingen ook niet gemaakt. Wanneer nu een USB stick of digitale camera wordt aangesloten op een laptop krijgt deze de eerst volgende vrije driveletter: "F". Maar aangezien deze al gereserveerd is voor de netwerkverbinding, wordt het USB-device niet getoond in de verkenner.

Middels systeembeheer -> computerbeheer -> schijfbeheer is het weliswaar mogelijk om de driveletter te veranderen, maar dat is te lastig voor mijn collega's om iedere keer te moeten uitvoeren als ze een nieuw USB apparaat aansluiten.

Daarom vroeg ik mij af of het mogelijk is de driveletters "F" en ""G" te blokkeren, zodat deze niet meer vrij zijn en het USB-apparaat dus een ander nummer krijgt?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Of je ze kan blokkeren weet ik niet. Je kan ze wel verbergen dmv TweakUI of andere programma's.

Beste manier is om je drives een letter op het einde van het alfabet te geven (X, Y, Z, Q). Weinig kans dat die toegewezen zullen worden aan een usb-stick.

[ Voor 47% gewijzigd door Borromini op 01-09-2005 22:11 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Driveletters op het einde van het alfabet is geen optie. Bepaalde programma's staan nu eenmaal ingesteld op de "F" of "G" schijf.

Maar TweakUI is een goed idee. Zover ik het thuis heb kunnen testen op mijn eigen desktop PC en USB-MP3-speler werkt het goed. Zal het morgen eens op de zaak proberen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Yabadab schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:20:
Driveletters op het einde van het alfabet is geen optie. Bepaalde programma's staan nu eenmaal ingesteld op de "F" of "G" schijf.

Maar TweakUI is een goed idee. Zover ik het thuis heb kunnen testen op mijn eigen desktop PC en USB-MP3-speler werkt het goed. Zal het morgen eens op de zaak proberen.
Let wel op: als zo'n USB-stick een verborgen drive letter krijgt, zal hij dus ook niet verschijnen in explorer enzo.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Heb het hier getest.
Wanneer ik normaal mijn MP3 speler aansluit krijgt deze de letter "M".

Na het verbergen van "M" met TweakUI krijgt hij de letter "N".
(overigens moest ik wel de driveletter M eerst uit regedit verwijderen HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/MountedDevices, had de MP3speler namelijk standaard de "M" toegewezen)