Recent had ik een onverklaarbaar probleem, namelijk dat er in mijn directe omgeving totaal 5 schijven errors gaven. 3 Van deze schijven waren al redelijk op leeftijd, maar de overige twee waren nog geen jaar oud. Ik probeer altijd overal een verklaring voor te vinden, dus ben gaan zoeken naar overeenkomsten. Daar kwam ik het volgende tegen: 4 Schijven zitten in een ongeaarde PC en de 5e hangt buiten een wel geaarde PC. Maar dan zou dit nog toeval kunnen zijn. Het bleef spoken, vooral omdat m'n eigen schijf (die van minder dan 1 jaar) wat stof bevatte en dat bij het wegblazen van dit stof wat ratelend geluid uit de schijf kwam. Bij het opnieuw opstarten na schoonmaak draaide de schijf weer naar behoren. De schijf is onderdeel van een RAID0, dus ik had geen SMART. Ook van de andere schijven is helaas geen info beschikbaar.
Bovenstaande bood nog geen antwoorden, dus ik ging verder denken.... Plots kwam er iets in m'n hoofd op over storingen op mobiele telefoons als gevolg van zonnevlekken, wat overigens een verhaal was wat jaren terug heb gezien. De zonnevlek, wat eigenlijk een explosie op de zon is, veroorzaakt een magnetische drukgolf die de aarde kan raken. Door deze magnetische golf zou ook stof een magnetische lading kunnen krijgen waardoor het invloed heeft op electronica. Een zoektocht op het web leverde op dat er de afgelopen 2 weken extra activiteit op de zon is waargenomen. Bovendien hoord ik vandaag in het weerpraatje op Radio 2 meldingen van het noorderlicht, wat ontstaat onder invloed van zonnevlekken en dus magnetische velden.
Dit zou dus verklaren dat het wegblazen van stof op de onderkant van de schijf het probleem oplostte. Blijft dan over waarom dit optreedt bij een niet geaarde PC of bij schijven buiten een geaarde kast. Vroeger heb ik op school (MTS-E) uitgebreid informatie gehad over de kooi van Faraday. Een kooi van Farady is een metalen kast of frame wat gesloten is en geaard. Deze kooi heeft als eigenschap dat het (electro)magnetische straling buiten houdt. Een geaarde PC werkt dus eigenlijk als kooi van Faraday. De 5 schijven die het probleem hadden, hingen geen van alle in zo'n "kooi". 4 Hangen in een niet geaarde PC en de 5e hangt los buiten de PC.
Op basis van bovenstaande feiten kom ik tot de volgende stelling:
Graag jullie reactie/mening hierover.
Misschien overbodig, maar toch even een paar opmerkingen:
Bovenstaande bood nog geen antwoorden, dus ik ging verder denken.... Plots kwam er iets in m'n hoofd op over storingen op mobiele telefoons als gevolg van zonnevlekken, wat overigens een verhaal was wat jaren terug heb gezien. De zonnevlek, wat eigenlijk een explosie op de zon is, veroorzaakt een magnetische drukgolf die de aarde kan raken. Door deze magnetische golf zou ook stof een magnetische lading kunnen krijgen waardoor het invloed heeft op electronica. Een zoektocht op het web leverde op dat er de afgelopen 2 weken extra activiteit op de zon is waargenomen. Bovendien hoord ik vandaag in het weerpraatje op Radio 2 meldingen van het noorderlicht, wat ontstaat onder invloed van zonnevlekken en dus magnetische velden.
Dit zou dus verklaren dat het wegblazen van stof op de onderkant van de schijf het probleem oplostte. Blijft dan over waarom dit optreedt bij een niet geaarde PC of bij schijven buiten een geaarde kast. Vroeger heb ik op school (MTS-E) uitgebreid informatie gehad over de kooi van Faraday. Een kooi van Farady is een metalen kast of frame wat gesloten is en geaard. Deze kooi heeft als eigenschap dat het (electro)magnetische straling buiten houdt. Een geaarde PC werkt dus eigenlijk als kooi van Faraday. De 5 schijven die het probleem hadden, hingen geen van alle in zo'n "kooi". 4 Hangen in een niet geaarde PC en de 5e hangt los buiten de PC.
Op basis van bovenstaande feiten kom ik tot de volgende stelling:
"Zonnevlekken zijn schadelijk voor harde schijven die niet in een geaarde PC zitten."
Graag jullie reactie/mening hierover.
Misschien overbodig, maar toch even een paar opmerkingen:
- Ieders mening wordt gerespecteerd, dus flamen wordt gemeld.
- Houdt het ontopic en ga niet leuteren over de invloed op het weer in Nederland.
- Onderbouw je mening, zodat anderen hier ook nog wat aan hebben