Toon posts:

[Discussie] Harde schijven en zonnevlekken: Errors?

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Recent had ik een onverklaarbaar probleem, namelijk dat er in mijn directe omgeving totaal 5 schijven errors gaven. 3 Van deze schijven waren al redelijk op leeftijd, maar de overige twee waren nog geen jaar oud. Ik probeer altijd overal een verklaring voor te vinden, dus ben gaan zoeken naar overeenkomsten. Daar kwam ik het volgende tegen: 4 Schijven zitten in een ongeaarde PC en de 5e hangt buiten een wel geaarde PC. Maar dan zou dit nog toeval kunnen zijn. Het bleef spoken, vooral omdat m'n eigen schijf (die van minder dan 1 jaar) wat stof bevatte en dat bij het wegblazen van dit stof wat ratelend geluid uit de schijf kwam. Bij het opnieuw opstarten na schoonmaak draaide de schijf weer naar behoren. De schijf is onderdeel van een RAID0, dus ik had geen SMART. Ook van de andere schijven is helaas geen info beschikbaar.
Bovenstaande bood nog geen antwoorden, dus ik ging verder denken.... Plots kwam er iets in m'n hoofd op over storingen op mobiele telefoons als gevolg van zonnevlekken, wat overigens een verhaal was wat jaren terug heb gezien. De zonnevlek, wat eigenlijk een explosie op de zon is, veroorzaakt een magnetische drukgolf die de aarde kan raken. Door deze magnetische golf zou ook stof een magnetische lading kunnen krijgen waardoor het invloed heeft op electronica. Een zoektocht op het web leverde op dat er de afgelopen 2 weken extra activiteit op de zon is waargenomen. Bovendien hoord ik vandaag in het weerpraatje op Radio 2 meldingen van het noorderlicht, wat ontstaat onder invloed van zonnevlekken en dus magnetische velden.
Dit zou dus verklaren dat het wegblazen van stof op de onderkant van de schijf het probleem oplostte. Blijft dan over waarom dit optreedt bij een niet geaarde PC of bij schijven buiten een geaarde kast. Vroeger heb ik op school (MTS-E) uitgebreid informatie gehad over de kooi van Faraday. Een kooi van Farady is een metalen kast of frame wat gesloten is en geaard. Deze kooi heeft als eigenschap dat het (electro)magnetische straling buiten houdt. Een geaarde PC werkt dus eigenlijk als kooi van Faraday. De 5 schijven die het probleem hadden, hingen geen van alle in zo'n "kooi". 4 Hangen in een niet geaarde PC en de 5e hangt los buiten de PC.

Op basis van bovenstaande feiten kom ik tot de volgende stelling:

"Zonnevlekken zijn schadelijk voor harde schijven die niet in een geaarde PC zitten."

Graag jullie reactie/mening hierover.

Misschien overbodig, maar toch even een paar opmerkingen:
  • Ieders mening wordt gerespecteerd, dus flamen wordt gemeld.
  • Houdt het ontopic en ga niet leuteren over de invloed op het weer in Nederland.
  • Onderbouw je mening, zodat anderen hier ook nog wat aan hebben

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:21
Beetje ver gezocht maar het zou een doorbraak zijn als het echt zo was... Ikzelf vermoed echter domme pech... Wat je zou kunnen proberen is wachten tot er weer een explosie wordt voorspeld (of worden die niet voorspeld) één schijf in een donkere geaarde case van faraday leggen en 1 in de open ruimte...

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:13
waren de PC's 24/7 aan?
bij normaal gebruik [dus niet 24/7] hoe is de aan/uit schakeling?
ik doe eerst een groepsschakelaar aan en daarna pas de PC.
de PC reageert echter al 1 sec bij de groepsinschakeling.
mijn idee is dat ik netjes moet wachten en geen haast moet hebben bij deze procedures.
mijn eerste pc [ongeaard] gaf vroeger idd harddisk errors.
imho krijgen harde schijven vooral door aan/uitschakelen of stroomstoring [voedingen] problemen.

zou je nog wat ideeën over de kosmische beinvloeding kunnen geven?
voorbeeld zou zijn; de afstand tussen schijf en platter is bijvoorbeeld gerelateerd aan de golflengte van kosmische straling.en geeft daardoor sneller doorslag.
dus bij de huidige compactisering steeds vaker, als we buiten de kooi van faraday/aarding gaan werken...

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
@Gr0wLiThE: Tja het kan ver gezocht zijn. Aan de andere kant denk ik dat domme pech en toeval hetzelfde zijn. Ik ben de laatste week op het wereldwijde web veel topics tegengekomen over defecte schijven waarin het werd afgedaan als domme pech of toeval. Als het zovaak toeval genoemd wordt, is het geen toeval meer maar is er een lijn in te ontdekken.

@beascob: Alle PC's schakelen uitsluitend via ATX uit. Mijn eigen ervaring, met de schijf buiten de kast, is op een tijdelijke SBS, die dus 24/7 aan staat. Stroomstoring is dus uitgesloten.

Wat betreft de ideeën over de invloeden: tja, ik ben nog aan het zoeken. Er is eens een programma geweest over de invloeden van zonnevlekken op de moderne technologie binnen onze maatschappij. Het gedeelte over (mobiele) communicatie bleef hangen. Er werd aangegeven dat in theorie een zonnevlek het complete telefoonverkeer plat zou kunnen leggen, alsmede andere belangrijke zaken als radar. Er werd ook een link gelegd naar een wapen dat in het geheim (da's met veel wapens) een electrobom werd ontwikkelt. Hiermee is het mogelijk om met een magnetisch veld alle communicatie stil te leggen en complete chaos te veroorzaken. Heden ten dage speelt dit nog steeds, maar dan als angst dat terroristen dit in gaan zetten. Deze ideeën onderbouwden mijn gevoel dat er iets aan de hand is (geweest).

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
offtopic:
Een zonnevlek is in principe trouwens geen 'explosie' ofzo op de zon, maar is juist een duizend graden koeler is.. Wel gaat een zonnevlek gepaard met hogere zonneactiviteit :)

Verder zouden jouw schijven al zwak moeten zijn, immers, anders zouden er wereldwijd véééél hdd's uit moeten vallen en niet alleen jouwes. Mijn laptop is ook ongeaard en doet 't nog prima verder :)

Met die 'electrobom' bedoel je ongetwijfeld een EMP, ElektroMagnetic Puls wat idd een boel kan verneuken.. Genoeg over te vinden op 't net :)

[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 02-09-2005 00:16 ]

Verwijderd

Wetenschappelijk natuurlijk een verschrikking om zo te redeneren maar ware het zo dat zonnevlekken inderdaad een schadelijke invloed hadden op electronica op aarde dan denk ik dat dat verschijnsel al eerder aan het licht was gekomen. Verschrikkelijk om vanuit het feit dat er nog geen daadwerkelijk onderzoek naar gedaan is te concluderen dat het onderliggende feitelijke effect er dan ook wel niet zal zijn, maar toch.

Voorts denk ik dat de invloed van zonnevlekken, als die al daadwerkelijk (lees: meetbaar) speelt op het niveau van de electronica in een harde schijf, zo klein is dat die binnen de werkingssfeer van die electronica blijft. Ik denk niet dat het het verschil tussen crashen en werken uitmaakt. Ik ben geen (astro)fysicus en ook geen electronica-expert maar het lijkt mij gewoon sterk. Overigens kan ik me invloed op communicatie door de ether wel meer voorstellen, misschien onjuist en gevoelsmatig, omdat electromagnetische golven makkelijker verstoord worden dan onder invloed van magnetisme in een bepaalde situatie gebrachte partikels op een vaste drager (platter van een schijf).

Maar zoals alle wetenschappelijke theorieën moet deze ook gefalsifieerd worden, en daarvoor hebben we nou niet bepaald goed materiaal - de enige 'meetresultaten' die we hebben tot nu toe zijn jouw vier schijven die stuk gingen buiten een geaarde PC en de laptopschijf van de persoon boven mij die het nog wel prima doet. Dat is weinig empirisch materiaal. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 12:47 ]

Verwijderd

Ik weet helemaal niks nakkes nada van electro techniek, maar ik zie op forums op internet wel een sterke toename in posts over defecte hdd's or gerelateerde storingen. Dat fascineert me wel.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-02 15:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:06:

omdat m'n eigen schijf (die van minder dan 1 jaar) wat stof bevatte en dat bij het wegblazen van dit stof wat ratelend geluid uit de schijf kwam.
Hoe bedoel je "stof bevatte"? Was de buitenkant stoffig? Dat maakt niks uit voor de werking.
Was de binnenkant stoffig? Dan kun je de schijf beter direkt wegflikkeren. Schijven zijn volledig stofvrij van binnen.

Al met al lijkt me stof geen oorzaak van een HD failure.

We hebben het toch wel over harde schijven en niet over floppy's of CD's he?

Daarbij wil ik je stelling wel uitbreiden: Een ongeaarde PC heeft een groter risico op fouten dan een geaarde. Een PC geaard hoort te zijn omdat je anders met grote waarschijnlijkheid 120V op de kast hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 02-09-2005 15:38 ]

Signatures zijn voor boomers.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Laat ik een misverstand uit de wereld helpen: een ongeaarde kast is een evengoede "kooi van faraday" als een geaarde kast. Zoals hierboven al vermeld voorkomt aarding wel dat je zelf onder stroom komt te staan als er iets goed mis gaat...

• wjv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02 17:44

wjv

Even uit mijn hoofd; elektronica buiten onze dampkring is zeer gevoelig voor kosmische straling, welke veroorzaakt worden door verhoogde zonne-activiteit. Daarom is de elektronica van satellieten altijd goed afgeschermd. Spul binnen onze dampkring wordt door de ionensfeer(?) afgeschermd van kosmische straling. De electromagnetische straling van verhoogde zonne-activiteit komt niet boven het magnetisch veld uit wat altijd al op aarde aanwezig is. Dus dat lijkt me niet de oorzaak van enig harde schijf uitval.

Verwijderd

ehm dan nog iets

kan de harde schijf zelf niet gezien worden als een kooi van faraday (ja toch) , belangrijk voor die externe

en zelfs zonder aarding werkt een kooi van faraday, aangezien de ladingen zich dan enkel op de buitenkant (grootste oppervlak, al scheelt het niet veel met binnenkant) zullen bewegen en dus geen interne componenten zullen raken

en tja over die magnetische puls, er zijn andere apparaten die er veel gevoeliger voor zijn en geen kooi van faraday hebben en toch niet uitvallen

Verwijderd

Topicstarter
Goed, er is weinig wetenschappelijk bewijs dat ik gelijk heb, maar net als het tanassi opviel, merkte ik ook op dat er opvallend veel topics "wereldwijd" lopen over problemen met schijven.

Over die kooi van Farady het volgende: De kooi doet z'n werk beter als die geaard is. Dat de harde schijf zelf ook al kooi werkt neem ik direct aan. Waar het bij mij om ging, is dat de electronica van de schijf stof bevatte. Mijn vermoeden is dat dat stof magnetische lading kreeg, waardoor de electronica niet goed meer functioneerde. Ik heb inmiddels een scan gedraaid op bad sectors en heb er 0 gevonden, dus de magnetische lagen zijn niet beschadigd. Een tweede schijf is elders ook weer in gebruik. De rest heb ik niet meer gesproken, maar dat lijkt ook een goed teken. Als de schijven echt defect waren, hadden ze zich wel gemeld.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 21:39:
In de hardeschijf zelf ziten de siper sterke magneten. Probeer eens een schijf kapot te krijgen met een koelkast magneetje. Denk niet dat het je zal lukken.
Zoals ik dus al aangaf vermoed ik niet dat het directe magnetische straling op de schijven is, maar magnetisch geladen stof wat de electronica in de war schopt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 22:17 ]

Verwijderd

In de hardeschijf zelf ziten de siper sterke magneten. Probeer eens een schijf kapot te krijgen met een koelkast magneetje. Denk niet dat het je zal lukken.
Pagina: 1