Installatie Paralelle PCI-kaart

Pagina: 1
Acties:

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45
Hallo,

Een tijdje terug ben ik overgestapt van Windows 98 naar Windows XP Pro. Nu heb ik in mijn PC een extra paralelle poort zitten voor mijn scanner, op basis van het ISA-principe. Echter, dit wordt niet meer ondersteunt in Windows XP en daarom heb ik besloten om een PCI kaart in te bouwen.

Als ik de PC nu opstart wordt dit kaartje automatisch gevonden, geen probleem. Maar als ik vervolgens de drivers wil installeren, dan lijkt het wel of het systeem blijft hangen; er komt totaal geen reactie meer.

Iemand misschien een oplossing? Het betreft een PCI kaartje van het merk 'Sweex'. De oude ISA-kaart heb ik er nog in laten zitten, ik neem aan dat dit niets uitmaakt?

Alvast bedankt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je niet gewoon zoeken naar Win200 drivers voor je ISA-kaart? Veel kans dat die perfect werken op je Win Xp (alletwee NT doorontwikkelingen uiteindelijk...). Probeer dat es voor je kosten maakt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Jewie
Borromini schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:58:
Kan je niet gewoon zoeken naar Win200 drivers voor je ISA-kaart? Veel kans dat die perfect werken op je Win Xp (alletwee NT doorontwikkelingen uiteindelijk...). Probeer dat es voor je kosten maakt.
Ik ben al tijden bezig geweest met het zoeken naar de goede drivers. Heb echter niets kunnen vinden.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Op driver guide gekeken?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Een extra LPT poort op een ISA kaart, lijkt me niet dat je daar drivers voor nodig hebt... Als het geval niet conflicteert met LPT1 op je mobo etc :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Jewie
Ja, niets op te vinden.

• Jewie
Voor de duidelijkheid.

In dat topic van toendertijd is mij verteld geworden dat ISA enkel alleen ondersteunt wordt in XP als daar de exacte drivers voor te vinden zijn. Deze heb ik dus niets kunnen vinden. Ik heb tevens contact gezocht met Holtek, de fabrikant, en zij hebben mij ook niet verder kunnen helpen.

Aangezien ik de scanner toch nodig heb, heb ik besloten gebruik te maken van de PCI formaat.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 14:19

TheBorg

Resistance is futile.

limoentje schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:04:
Een extra LPT poort op een ISA kaart, lijkt me niet dat je daar drivers voor nodig hebt... Als het geval niet conflicteert met LPT1 op je mobo etc :)
Idd. Ik zou het IO addres instellen op &H278 en de IRQ op 5.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
Haal die isa-kaart er eens uit en waarschijnlijk zijn je problemen opgelost zodat je alleen de pci-lpt kaart gebruikt.

Of check welke jumper instellingen die isa-kaart heeft dus I/O-adress en IRQ en reserveer die in je bios voor non-plug & play apparaten.

De meeste voorkomende instellingen voor lpt zijn irq5 of irq7 adressen weet ik nu niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 01-09-2005 22:16 ]

• Jewie
TheBorg schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:08:
[...]

Idd. Ik zou het IO addres instellen op &H278 en de IRQ op 5.
In de BIOS stond hij al vermeldt op IRQ 5, aangezien Windows 98 hier ook gebruik van maakte.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Gaat het om een PnP kaart of een met jumpers?
Wat stond in de BIOS op IRQ5, je LPT2 ISA kaart?
Probeer em anders eens handmatig toe te voegen in Windows :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Jewie
Ik heb het al werkend.

In een bepaalde map stond een setup-programma. Dit maar eens opgestart en geinstalleerd. Volgens mij zijn hierdoor bepaalde instellingen gecontroleerd ed., want na een verplichte reboot kon ik na de kaart-detectie de drivers probleemloos installeren. Erg leuk, wordt helemaal niets over vermeldt in de handleiding (typisch Sweex?).

De ISA-kaart welke ik in Windows 98 gebruikte was een non-PnP. Hiervoor was in de BIOS de IRQ 5 vrijgehouden (legancy isa) en de jumpers op de kaart waren goed ingesteld lijkt mij.

Al met al heeft het probleem dus erin gezeten dat het noodzakelijk programma niet geinstalleerd was.

Dank voor jullie inbreng.

[ Voor 3% gewijzigd door Jewie op 01-09-2005 22:53 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor programma/driver iets het was dan :)
Zou je eens wat driver info uit Apparaatbeheer over de LPT poort kunnen dumpen?

• Jewie
limoentje schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:41:
Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor programma/driver iets het was dan :)
Zou je eens wat driver info uit Apparaatbeheer over de LPT poort kunnen dumpen?
Het is een NetMos PCI ECP Parallel Port
Stuurprogrammaversie 5.0.2183.1

I/O-bereik AC00-AC07
I/O-bereik B000-B007

Dit zijn de gegevens welke ik zo kan achterhalen.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Haha ik dacht dat we et nog over de ISA kaart hadden, nevermind :)

Pagina: 1