Zero Fill duurt dagen met 160 GB Seagate

Pagina: 1
Acties:

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:49
Mijn PC draait op 2 Seagate 160 GB SATA schijven in RAID 1. Ze waren eerst aangesloten op de Intel controller op mijn ASUS P5AD2-P bord.
Meerdere malen gaf die foutmeldingen dat hij de 2e schijf niet meer kon invinden. Na reboot moest deze dan ge-rebuild worden. Als ik de schijven met SeaTools testen gaf deze tool geen fouten aan.

Daarna heb ik de schijven op de Silicon controller aangesloten en dat is weer een tijd goed gegaan. Na een tijdje werd de PC voor me gevoel weer steeds langzamer. Omdat het een MCE PC is en deze makkelijk (staan geen belangrijke gegevens op) te herinstalleren is ben ik weereens bezig gegaan met de hardeschijven.

Met DicsWizard probeerde ik de beide schijven voor te schrijven met nullen. De eerste schijf ging goed. Weet niet precies hoelang het duurde maar iig minder al 12 uur. De tweede schijf is nu nog steeds bezig en dat terwijl hij al sinds gister middag begonnen is.

Tot 89% gaat het goed. Op dezelfde snelheid als de andere schijf. Daarna duurt het uren per procent. Vanmorgen 9 uur stond hij op 92% en nu op 93%.

Nog een paar specs:

ASUS P5AD2-Premium Met nieuwste BIOS
2X Seagate 160GB SATA (ST3160827AS)
aangesloten op de Silicon Image Sil3114R controller

Is de schijf nu echt stuk of kan het na de "Zero Fill" opgelost zijn?

Kan ik garantie claimen met het argument dat het Zero Fill process van Seagate zelf niet lukt?

Update
Wat ik trouwens nog niet had verteld is dat ik voordat ik met "Zero Fill" begonnen ben eerst nog Windows schijfcontrolle heb gedraait. Deze bleef alleen bij 'Stap 4' op 0% hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door My-life op 02-09-2005 23:58 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:37
Misschien een brakke kabel?

• My-life
Nee. Ik heb nu andere kabels als toen (kortere), maar geen verschil. Alle kabels zijn ook gloed nieuw. Heb ook meedere poorten gebruikt. Waaronder ook waarop de andere HD zit die wel goed werkt. Ook die kabel en een nieuwe heb ik geprobeert om alles uit te sluiten.

Verwijderd

Ik vraag me af hoe betrouwbaar de contoletool is. Heb hier ook eens een probleem gehad met leesfouten in een RAID0. Beide schijven gecheckt met de software van Maxtor, maar geen fouten. Schijven los aangesloten en toen zag ik de temp: +/- 70 graden. In mijn geval was er dus wel iets aan de hand, maar dan met de electronica in de drive. Maxtor heeft beiden netjes vervangen.

• My-life
Als het idd aan de controller zou liggen, waarom doet de andere schijf en het eerste deel van de 2e schijf het dat wel gewoon? Ook toen ik ze op de Intel ICH6R controller had aangesloten had ik problemen.
Ik heb nog een andere controller, el cheapo PCI kaartje van Silicon, in een andere PC. Daar kan ik hem ook nog in proberen, maar ik wou toch die Zero Fill niet afbreken en nog gewoon laten lopen.

• My-life
Nog ff om aan te geven hoe snel het gaat. Hij staat nu op 94% :'(

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Geduld is een schone zaak.

Verwijderd

Er was toch ook een andere optie voor --> Quick format on de seagate tools ?

• My-life
@PuDy
Das waar, maar dit is wel beetje overdreven vind je niet. Als met een paar dagen wachten het probleem opgelost zou zijn. Dan vond ik het wel best, maar ik denk dus van niet.

@KeNeDa
Weet ik niet meer. Zou goed kunnen, maar wat schiet ik daarmee op? Daar rolt ie hoogst waarschijnlijk zo doorheen.

Verwijderd

tja, vaag idd

wat ik gedaan heb toen er een harde schijf vrij raar ging doen
(ik kon geen partitie trekken met windows)
: helemaal leegmaken door slate te gebruiken
hier

ik geloof dat het dat programma was, (zet ook allemaal nulletjes, misschien is het sneller, het kan handig zijn voor als je die tweede ook zou willen doen of zo)

daarna heb ik een fat32 partitie getrokken met linux install cd (omdat windows het niet deed)

en een uitgebreide schijfcontrole gedaan met windows (kan de schijf de bad-sectors eens goed alloceren)

daarna werkte alles goed, en heb ik er niets meer van gehoord aangezien het mijn schijf niet was

gezien het feit dat je die tool gebruikt hebt zou ik verwachten dat het niet zou helpen maar je weet maar nooit, geen enkel detectie programma is perfect.

• My-life
kHeb ff de info van dat tooltje gelezen, maar er staat alleen dat deze alle partities verwijderd.

Partities maken en verwijderen is bij alletwee de schijven geen enkel probleem.

Ik denk zelf dat gewoon het laatste gedeelte (buitenste rand?) stuk ofzo is. En dat de laatste 11% daarom zo tergend langzaam gaat. (Staat nu nog steeds op 94%)

Hopelijk schiet it morgen ofzo ineens door...

Wat ik trouwens nog niet had verteld is dat ik voordat ik met "Zero Fill" begonnen ben eerst nog Windows schijfcontrolle heb gedraait. Deze bleef alleen bij 'Stap 4' op 0% hangen.

• My-life
Nog steeds op 94% :'( .

Begin zo langzamerhand te twijfelen of het nog enig zin heeft...

[ Voor 5% gewijzigd door My-life op 03-09-2005 08:39 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:48

DataGhost

iPL dev

nee het heeft geen zin, hij kan gewoon niet schrijven op dat deel van de schijf(a.k.a. stuk)... probeer de SMART info anders eens uit te lezen met speedfan

• My-life
Hij kan wel schrijven. het gaat alleen tergend langzaam. Als ie nog niet verder is als ik thuis kom stop ik hem.

Speedfan draaien is nu een beetje moeilijk, want er staat nu geen OS op.

[ Voor 61% gewijzigd door My-life op 03-09-2005 12:33 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

My-life schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 12:32:
Hij kan wel schrijven. het gaat alleen tergend langzaam. Als ie nog niet verder is als ik thuis kom stop ik hem.

Speedfan draaien is nu een beetje moeilijk, want er staat nu geen OS op.
ja dat betekent dat ie niet goed kan schrijven en dus kaduuk is :) als de rest wel snel gaat ligt het namelijk niet aan PIO, als het alleen op dat deel van de schijf gebeurt

• My-life
Dat denk ik ook idd.

Wat betekent PIO? De controller? Voor maandag kan ik toch niet terug naar de winkel. Dus laat ik hem tot dan maar door draaien.

Waar ik alleen bang voor ben is dat zij hem testen met Seatools en daaruit concluderen dat er niet met de HD aan de hand is, om hem daarna weer onverrichte zaken aan mij terug te geven.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

My-life schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 15:16:
Dat denk ik ook idd.

Wat betekent PIO? De controller? Voor maandag kan ik toch niet terug naar de winkel. Dus laat ik hem tot dan maar door draaien.

Waar ik alleen bang voor ben is dat zij hem testen met Seatools en daaruit concluderen dat er niet met de HD aan de hand is, om hem daarna weer onverrichte zaken aan mij terug te geven.
Short for Programmed Input/Output, a method of transferring data between two devices that uses the computer's main processor as part of the data path. ATA uses PIO and defines the speed of the data transfer in terms of the PIO mode implemented, as shown below:
code:
1
2
3
4
5
6
PIO Mode    Data Transfer Rate (MBps)   Standard    
0           3.3                         ATA     
1           5.2                         ATA     
2           8.3                         ATA     
3           11.1                            ATA-2   
4           16.6                            ATA-2

Normaal hoort je controller op DMA te staan, wat veel sneller is
maar zoals ik al zei, als het nu nog steeds snel is aan het begin van de schijf en later langzamer kan je ervan uit gaan dat ie nog op DMA staat en niet op PIO en dus je schijf kapot is (hoogstwaarschijnlijk)

• My-life
kHeb Zero Fill afgebroken. Hij reageerde niet, toen met Ctrl-Alt-Del ge-reboot. Ben nou bezig met Full Surface Scan, van Seatools, maar denk dat hij daar wel goed doorheen komt.

Maandag schijf terug brengen naar de winkel. Hoe kan k ik het best aantonen of welke tool kunnen zij het beste gebruiken om te zien dat de HD stuk is?

• My-life
Gelukkig.

Seatools toont nu ook aan dat de schijf stuk is. Honderde 'bad sectors'. Die Zero Fill heeft um toch goed gedaan :) .

Morgen dus terug naar de winkel en w88 totdat er een nieuwe voor binnen komt. (Ideaal dat RAID1. Kan tenminste gewoon door draaien en die andere er later zo bijzetten :) )

• My-life
Lang leven de goede service van de computerwinkel waar mijn onderdelen vandaan komen.

Om jullie toch even op de hoogte te houden:

Ik heb zojuist gehoord dat voor mij NU AL een nieuwe/gerepareerde hardeschijf voor me klaar ligt.
En dat allemaal binnen de 4 maanden!

Ik hoop wel het dat het een nieuwe is.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-02 08:28
4 maanden is wel een beetje lang hè :Y) Of bedoelde je het ook cynisch :P

shop survey in het eerste geval dan maar >:)

[ Voor 25% gewijzigd door -ErikE- op 24-12-2005 11:24 ]

Pagina: 1