Pixelview GF6600GT koelpasta...

Pagina: 1
Acties:

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-07 16:20
Hallo, ik heb al sinds de aanschaf van deze kaart (die overigens wel goed presteert) al warmte en dus uitval/haper problemen.

Ik heb de koeler van de kaart gehaald, en de pasta zat er op de volgende manier op:

(niet geresizesde plaatjes, excuus, daarom ook een link)

http://isl33t.net/pics/dichtbij.jpg
http://isl33t.net/pics/groot.jpg

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat je warmte hebt is logisch dat heeft iedere kaart :P

Maar leuk om te weten hoe de koelpasta op je kaart zat, erg boeiend om te weten ;).
Ik denk dat je je vraaag vergeten bent ;)

Gabriël AM5

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat is nu exact je vraag?

Ik zie in ieder geval dat er geen koelpasta op de bridgechip zit. Die moet echter ook voldoende gekoeld worden aangezien hij toch wel wat warm wordt.

• Zaggy
Warmte problemen + geshowde pic = vraag :P

Hoort dat zo te zitten?

Is het een mogelijke oorzaak van m'n warmte problemen?

<edit>
en wat is de bridgechip?
</edit>

[ Voor 18% gewijzigd door Zaggy op 01-09-2005 19:52 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zaggy schreef op donderdag 01 september 2005 @ 19:51:
Warmte problemen + geshowde pic = vraag :P

Hoort dat zo te zitten?

Is het een mogelijke oorzaak van m'n warmte problemen?

<edit>
en wat is de bridgechip?
</edit>
Nou, ik weet niet of je kaart een temperatuursensor heeft, anders is het misschien eens handig om eerst de temperatuur uit te lezen. Ik denk in ieder geval, nu dat je de koeler verwijdert hebt, dat het verstandig is om de koelpasta volledig te verwijderen en een dun laagje nieuwe aan te brengen op de core.

Het ziet er op deze manier inderdaad slordig uit maar een normale koeler zou dit toch goed koel moeten kunnen houden. Misschien is de ventilatie in je kast niet helemaal in orde?

De bridgechip is trouwens dat chipje dat op dat kleinere rechthoekje zit rechtsonder de core.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

kan je probleem zijn, maar lijkt me niet.

Probeer idd eens je temperatuur uit te lezen, dit kan dacht ik met speedfan en in het nViaia driver menu.

Gabriël AM5

• Zaggy
Temperatuur is 50 graden waneer de kaart nouwlijks wat doet.
Waneer battlefield 2 draait is dit rond de 70 graden!

Verwijderd

Dat is de chip die van PCI-E naar AGP omzet dacht ik, en inderdaad, nu moet je sowieso de koelpasta vrewijderen en nieuwe aanbrengen. Hoe je natuurlijk altijd zelf kan testen of de paste het ptobleem is: voelen aan de heatsink, verbrand je er je fikken aan, dan is er toch een redelijke warmteoverdracht van de core naar de sink. Kan je de sink echter nog aanraken, en is er toch warmteproblemen, dan weet je dat de koelpasta als isolator optreedt...
EDIT>, ok test eens bij 50° in idle dan (bij 45° ligt de pijngrens van de mens). Laat de kaart dus eens op 50° komen, en voel dan eens aan de sink: voelt die maar 'gewoon warm' aan, weet je dat er een slechte warmteoverdracht is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 20:04 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zaggy schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:00:
Dat klinkt misschien hoog maar is nog binnen de acceptabele waarden voor een grafische kaart.
Misschien ligt de oorzaak bij je geheugen (test dit is met Memtest86) of je voeding die te zwak is (controleer je spanningen).

Verwijderd

Zaggy schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:00:
:| Oei, je videokaart gaat kapot !! :|

Nee, dat is niet erg hoor. Gpu's worden altijd wel warm, als je wat had gezocht via google ofzo had je je cooler er niet af hoeven te halen

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:06
Zoiezo teveel koelpasta, je moet echt een superdun laagje hebben.. Uitsmeren met een vierkant stevig kaartje oid.

• Zaggy
Ok bedankt voor de tips ;) , ik dacht zelf al dat de pasta niet rondom de core hoorde maar er alleen op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:02:
Nee, dat is niet erg hoor. Gpu's worden altijd wel warm, als je wat had gezocht via google ofzo had je je cooler er niet af hoeven te halen
Tja maar nu heeft de TS toch ineens de gelegenheid om dat oud zwembad koelpasta eraf te halen, en er zelf netjes een dun laagje op aan te brengen. Zie het als een win-win situatie...

• Zaggy
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:02:
[...]

:| Oei, je videokaart gaat kapot !! :|

En wat verklaart die artifacts na enkele uren dan ;)?

Verwijderd

Zaggy schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:05:
Artifacts, dacht ik, wordt veroorzaakt door te warm/ te ver geklokt geheugen, niet door de gpu...

• Zaggy
De GPU werkt op z'n allerhoogst 79 graden Celcius, en de PC stotterde dan even en ging dan verder of rebootte, ook had ik problemen op gewoon 2d gebied, met vastlopers en reboots, als ik de kaart wat onderclockte, van 500/900 naar 300/600 dan waren de problemen over.

Nu vind ik het al hilarisch dat de kaart niet gewoon werkt op z'n standaard waardes, dus daarom deze check.

Verwijderd

Zaggy schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:12:
De GPU werkt op z'n allerhoogst 79 graden Celcius, en de PC stotterde dan even en ging dan verder of rebootte, ook had ik problemen op gewoon 2d gebied, met vastlopers en reboots, als ik de kaart wat onderclockte, van 500/900 naar 300/600 dan waren de problemen over.

Nu vind ik het al hilarisch dat de kaart niet gewoon werkt op z'n standaard waardes, dus daarom deze check.
Hmm, dat zou inderdaad niet mogen op stock-snelheden. En zeker niet in 2D gebied. Welke onderdelen heb je voor de rest in je pc zitten, en welke voeding? Wat zijn de temps van cpu en dergelijken?

• Zaggy
Amd64 3200+ Venice @ 2 ghz
Asus A8V
Q-TEC 400Watt
dual channel pc3200 kingston
Pixelview gf6600gt 128mb

CPU temp: rond de 40C
Videokaart: idle 48, stress 60-80

Verwijderd

1 ding valt mij al op: Q-Tec... ;)
Doet het probleem zich nu nog voor, nudat je de koeler terug met nieuwe koelpasta behoorlijk hebt geïnstalleerd? Zo ja, zou ik eens met een andere voeding proberen, als je de kans hebt om dat van iemand te lenen ofzo.

Verwijderd

q tec 400 watt...

mag ik je doorverwijzen naar het topic "welke voeding heb ik nodig?", met een dergelijk systeem lijkt een qtekje het zeker niet te trekken.

edit: weeral te laat :X

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 20:22 ]

• Zaggy
Hm, ik heb nog geen rare dingen met de voeding meegemaakt behalve dat hij een redelijk luid suizend geluid maakt.

De temperatuur blijft trouwens onder 70graden C nu.

Ik ga nog wat meer zware spellen spelen, het resultaat post ik nog :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:08:
[...]

Artifacts, dacht ik, wordt veroorzaakt door te warm/ te ver geklokt geheugen, niet door de gpu...
of een te warme/ te ver overgeclockte core ;)
Geheugen arti's zijn stippjes vaak in een vierkant/schaakbordjes patroon (echt kleine stipjes). Bij de core zijn het groote vlakken , bv een stuk muur dat ipv baksteen achtig gewoon zwart is, fouten in het renderen dus.
Ik moet wel zeggen dat je het niet te precies meot nemen, want mijn videokaart loopt op stock snelheden, water op de core en heatsinkjes+fan op het geheugen en nog zie ik in BF2 stipjes ed, dit kom dan doordat 2 textures niet goed op elkaar aansluiten ed. dus een fout in het spel en geen arti's van me kaart ;).
Zaggy schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:05:
[...]

70 graden is normaal voor een 6600GT met zo'n stock koeler in een gemiddelde pc.

btw. over die zee koelpasta, ik zou me er niet te druk overmaken, tis maar pasta :P

Gabriël AM5

• Zaggy
Het is dat m'n kamer vaak veels te heet, is (aan de kant van de zon :X ).
Dus ik heb hem nu weer op 500/900, kamer fannetje die de boel wat koeler houd, en het draait tussen de 70-75 graden, geen artifacts.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zaggy schreef op donderdag 01 september 2005 @ 20:57:
Het is dat m'n kamer vaak veels te heet, is (aan de kant van de zon :X ).
Dus ik heb hem nu weer op 500/900, kamer fannetje die de boel wat koeler houd, en het draait tussen de 70-75 graden, geen artifacts.
Probeer dan te zorgen voor een betere koeler op je grafische kaart en/of meer ventilatie in je kast. Ik weet niet hoe de koeling van je kast nu in elkaar zit.

Verwijderd

Een goede tip voor een vga koeler is de zalman vf700, stil en toch zeer sterke koelprestaties, deze houdt je kaartje wel koel :9
zitten trouwens ook mini heatsinkjes bij voor op je geheugenchipjes

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 21:23 ]

• Zaggy
Ik heb nu een slechte ventilatie in m'n kast eigenlijk, en ik heb nog aardig wat ruimte in m'n drivebay, waar alleen een brander zit nu. Zijn daar fans voor? Er zijn voor zover ik weet geen plekken om anders een fan in te doen in mijn kast. (oude Aopen)

Verwijderd

Ik neem aan dat er nog gewoon garantie op de kaart zit, ik zou hem terug brengen (als je de koeler er weer zonder zichtbare schade op krijgt) en een andere vragen.

Deze kaart heeft gewoon te weinig marge en zal naarmate die ouder wordt steeds beroerder worden.

Een 6600 hoort rond die temperaturen geen problemen te vertonen.
Pagina: 1