Toon posts:

hogere cpu of meer geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nu ga ik toch een laptop kopen en vraag ik me een beetje af waar ik meer aan heb

voornamelijkj ga ik een beetje grafische programmas draaien, flash photshop etc en nu vraag ik me af of ik kmeer heb aan een laptop met een processor van 1.7 ghz en 2 gig geheugen of een proc van 2 gig met 1 gig geheugen (gaat om centrino en ddr2)

ik twijfel tussen de 5514wlmi van acer of de 1692wlmi ook van acer

5514:
spire 5514WLMi_VOIP, Intel Mobile Pentium processor CentrinoT ì 2.0GHz(Dothan 760/2MB/533MHz), Microsoft Windows XP Home Edition SP2, ì 15.4TFT WXGA CrystalBrite, 1024MB DDR 2 533 RAM (2x 512), 100GB HDD, ì DVD-Dual double layer (slot-in), LiIon, 56K modem, Gigabit Lan & Wireless ì 802.11g, Bluetooth, Analog+digital TV tuner (w/ SW MPEG) with remote, ì 4-in-1 card reader, 128MB ATI X700, S-video, IEEE1394, FIR, VOIP BT Phone ì bundle

1692:
Intel® Mobile Pentium® processor Centrino? 1.7GHz(Dothan 740/2MB/533MHz), Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2, 15.4"WXGA Acer CrystalBrite, 1024MB DDR II RAM (2x 512), 100GB HDD (5400rpm), Double Layer DVD-RW (slot), LiIon, 56K modem, Wired & Wireless 802.11b/g Lan, 4 in 1 card reader, no FDD, ATI X700 128MB

maar dan de 1692 met 2 gig geheugen

prijzen:

de 1692 met 2 gig geheugen voor 1500
de 5514 met dus 1 gig voor 1800

kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen?

ow bovendien heb ik ook geen tv op mn kamer dus tvkaartje is wel makkelijk ? :D

welke zou het beste geschikt zijn?

thnx

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Tsja... geheugen is altijd uitbreidbaar naderhand en een CPU omwisselen gaat niet zonder meer in een laptop. Natuurlijk zal de 2GHz iets meer verbruiken, maar er zijn mensen op dit forum die hun pentium M op een lager voltage laten draaien (langere levensduur ?, minder energieverbruik, minder warmte en minder kabaal). De vraag voor mij zou alleen zijn of het prijsverschil te rechtvaardigen tov van de prestatie en die tv kaart. Wat kost dat geheugen los ?.

[ Voor 18% gewijzigd door KaMiKaZe op 01-09-2005 17:52 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Bij beide staat 1024MB DDR2 (2x 512) :? De ene had toch 2gig?

Als dat dus zo is -en even niet kijkend naar de rest van de hardware- zou je zeggen dat die 300MHz het niet haalt bij 1GB extra RAM. Het is natuurlijk nog de vraag of je die 2GB echt gaat gebruiken, maar als ik kan kiezen tussen 300MHz meer of 1GB meer dan weet ik het wel. Verdubbeling van het RAM of ~17% meer CPU snelheid (300MHz tov 1700MHz)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik neem aan dat je al wat ervaring hebt met de programmas. Kijk eens wat het geheugengebruik is, als dit ver onder de 1GB blijft is het nogal overbodig om een systeem met 2GB ram te kopen.
Daarnaast is het zo dat je het verschil tussen de 1.7 en 2.0 GHz ook niet zo heel erg gaat merken. Die Dothan dingen zijn heerlijk snel (heb zelf een 1.7GHz Dothan en dat bevalt me prima).

Verwijderd

Er is is een nieuwsitem geweest waarin stond dat meer ram niet noodzakelijk sneller maakt (in sommige tests zelfs iets trager?).

Ik zou de twee gigahertz nemen (in verhouding wel stukje sneller dan de 300mhz op zich) en met 1 gig ram moet je toch toekomen.

Mijn enige bedenking hierbij is dat over een jaartje als windows Vista langskomt je aanbevolen systeem toch een gigabyte ram nodig gaat hebben en dan is twee gigabyte misschien geen overdreven luxe meer ...

ik denk dat je dit zelf wat moet afwegen.

Verwijderd

Topicstarter
kortom jullie zeggen dat een 2gig proc met 1 gig geheugen niet veel sneller is als een 1.7gig proc met 2 gig geheugen

en gezien ik 300 euro minder uitgeef aan de 1.7 gig proc kan ik beter daar voor gaan

andere reactie: 150 euro betaal ik voor een extra geheugenstripje 1024 in mn laptop te laten zetten..

tv kaartje... tja ik heb hier een gezamelijke woonkamer met tv dus echt nodig is het niet

ik geloof dat ik al overtuigd ben en die 300 euro lekker uitgeef aan andere leuke dingen en dus ga voor de 1.7gig met 2 gig geheugen

(btw 1 progrramma (flash bv) zal die gig nooit gebruiken, maar zodra ik er even photoshop en 3dmax bij nodig heb dan loopt het toch snel vol soms.. dus ook in dit geval heb ik meer aan de 2 gig geheugen.)

• KaMiKaZe
Waarom pak je dan niet gewoon die 1.7 met 1gig, kijken hoe het loopt en is het te traag dan kun je altijd die extra gig erbij zetten.

Verwijderd

Topicstarter
1 gig geheugen meer in die 1.7 gig proc kost me toch maar 150 euro... dat heb ik er wel voor over zit ik zo ie zo voor toekomst wat beter ..

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
1GB geheugen is echt voldoende. Alleen spellen als doom3 en battlefield hebben er baat bij(soms zelf 1.5gb)

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 18:03:
1 gig geheugen meer in die 1.7 gig proc kost me toch maar 150 euro... dat heb ik er wel voor over zit ik zo ie zo voor toekomst wat beter ..
150 euro voor misschien een paar procentjes winst, ik zou ze lekker in m'n broekzak houden en er een fatsoenlijk toetsenbord en muis bij kopen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er zijn maar weinig spellen die meer dan 1GB nodig hebben. Ik zou het lekker bij 1 gig houden.

Verwijderd

Topicstarter
maar het gaat mij niet alleen om spellen, ik ben ook veel grafisch bezig in verschillende programmas tegelijk.. dus ik denk dat 2 gig geen overbodige luxe is? of zie ik dat verkeerd?

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 12:17
Werkt je veel met kleine bestanden is 1GB wel genoeg. Maar ga je echt grote dingen maken/ontwerpen in photoshop (A2/A1 etc) dan heb je meer geheugen nodig.

Verwijderd

Als je met die zware grafische programma's aan de slag gaat en je hebt er meerdere tegelijk geopend, dan denk ik dat het echt wel veel verschil maakt (tussen 1 en 2 GB ram). Dus ik zou voor de 2GB gaan

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

KaMiKaZe schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:51:
Tsja... geheugen is altijd uitbreidbaar naderhand en een CPU omwisselen gaat niet zonder meer in een laptop.
Een high end CPU (zoals de 2Ghz) maakt de laptop wel extra duur, die paar extra Mhz betaal je erg sterk, Over een jaar kan je voor relatief weinig geld de CPU upgraden naar een (dan verouderd) 2Ghz model, zo valt er voor beide iets te zeggen. De meerwaarde van het extra GB geheugen hangt nogal af van welke programma's je gerbuikt, en ook hoe je ze gebruikt... Daar zou je zelf eens over moeten nadenken, maar het verschil tussen 1 en 2 GB is niet zo heel groot, vermoed ik (1.7 en 2Ghz overigens ook niet).
Extra reepjes geheugen eten overigens ook extra stroom, maar dat 'kan' je uitsparen als er minder geswapt hoeft te worden, kortom, hangt wederom van het verwachte geheugengebruik af.

Tegenwoordig zijn er geloof ik heel fatsoenlijke usb2 TV kaartjes (zoek zelf even wat reviews bij elkaar) dus daar hoef je het ook nie voor te laten, lijkt me.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• KaMiKaZe
Luxx schreef op donderdag 01 september 2005 @ 18:39:
[...]

Een high end CPU (zoals de 2Ghz) maakt de laptop wel extra duur, die paar extra Mhz betaal je erg sterk, Over een jaar kan je voor relatief weinig geld de CPU upgraden naar een (dan verouderd) 2Ghz model, zo valt er voor beide iets te zeggen. De meerwaarde van het extra GB geheugen hangt nogal af van welke programma's je gerbuikt, en ook hoe je ze gebruikt... Daar zou je zelf eens over moeten nadenken, maar het verschil tussen 1 en 2 GB is niet zo heel groot, vermoed ik (1.7 en 2Ghz overigens ook niet).
Extra reepjes geheugen eten overigens ook extra stroom, maar dat 'kan' je uitsparen als er minder geswapt hoeft te worden, kortom, hangt wederom van het verwachte geheugengebruik af.

Tegenwoordig zijn er geloof ik heel fatsoenlijke usb2 TV kaartjes (zoek zelf even wat reviews bij elkaar) dus daar hoef je het ook nie voor te laten, lijkt me.
Daarom zeg ik er ook bij of de 300 euro extra wel gerechtvaardigd is. Dat heeft natuurlijk allemaal te maken met het budget van de TS en de applicaties die hij wil gaan draaien.
Voor iemand in de bijstand is 300 euro heel veel, maar als je pappie multimiljonair is is het bij wijze van spreken "peanuts".

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

"Welke ... moet ik kopen?"-vragen zijn in de regel ongewenst op GoT, dit is geen uitzondering. Benchmarks en reviews kun je zelf ook opzoeken, je budget weet je zelf beter dan wie dan ook. Daar kunnen wij niet in helpen...

Verder is het niet raar dat je weinig hulp gevonden hebt in de FAQ en beleid van dit subforum, aangezien laptops thuishoren in Complete Systemen & Laptops :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.