Ik heb een Philips DVDR1640P DVD brander. Deze hangt aan een VIA IDE chipset als Primary Slave. Vorige week kon ik daar (onder XP) een data DVD mee branden, maar toen ik hetzelfde een week later onder Linux (met K3b) probeerde kreeg ik i/o errors.
Sinds die errors kan ik niet zoveel meer met de brander. Laatje gaat niet meer open (niet met knop en niet softwarematig; nog wel met paperclip...). Brander wordt nog wel door BIOS en OS herkend, maar daar houdt enige ondersteuning ook op. Als ik met Nero CD-info wil kijken wat er aan de hand kan zijn, dan loopt deze vast bij de schijfherkenning.
Ik heb inmiddels een nieuwe firmware geinstalleerd, maar zou verder niet weten waar ik dit kan zoeken. BIOS? Brander overleden? Ander diagnostisch tooltje?
Nog even wat extra info uit dmesg gehaald:
Daarmee googlen (en dan vooral met die status timeout) levert ook niet bijster veel op....
Sinds die errors kan ik niet zoveel meer met de brander. Laatje gaat niet meer open (niet met knop en niet softwarematig; nog wel met paperclip...). Brander wordt nog wel door BIOS en OS herkend, maar daar houdt enige ondersteuning ook op. Als ik met Nero CD-info wil kijken wat er aan de hand kan zijn, dan loopt deze vast bij de schijfherkenning.
Ik heb inmiddels een nieuwe firmware geinstalleerd, maar zou verder niet weten waar ik dit kan zoeken. BIOS? Brander overleden? Ander diagnostisch tooltje?
Nog even wat extra info uit dmesg gehaald:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| hdb: PHILIPS DVDR1640P, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hdb: status timeout: status=0xd0 { Busy }
hdb: DMA disabled
hdb: ATAPI reset complete
hdb: ATAPI 40X DVD-ROM DVD-R CD-R/RW drive, 2048kB Cache
hdb: packet command error: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdb: packet command error: error=0x44 { AbortedCommand LastFailedSense=0x04 } |
Daarmee googlen (en dan vooral met die status timeout) levert ook niet bijster veel op....
[ Voor 25% gewijzigd door Flydude op 01-09-2005 19:36 ]
I am rubber, you are glue