Toon posts:

Lexar Firewire cardreader op 4 pins firewire

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het hoort hier niet echt thuis, maar volgens mij ook nergens anders. Aangezien het tenslotte om de cardreader gaat zet ik het dan maar onder fotografie.

Ik wil me binnenkort een card-reader aanschaffen zodat ik snel foto's kan overzetten op mijn pc. Na wat rond lezen op internet vond ik zeer positieve kritieken over de Lexar firewire cardreader.

Nu blijkt die cardreader een 6-pins aansluiting te hebben. Jammer genoeg heeft mijn laptop een 4-pins aansluiting. Aangezien ik vroeger al (dure) verloopkabels had gezien besloot ik even op GoT te kijken of er geen prestatieverlies was met zo een verloop-kabel (anders kan ik misschien beter USB 2.0 nemen). Nu lees ik hier dat die 2 pinnetjes die ik tekort heb gebruikt worden om het apparaat van stroom te voorzien. Bij een iPod of zo is dat geen probleem omdat dat toch zelf stroom voorziet, maar bij een card-reader is dat volgens mij niet zo prettig.

Vraag:
Klopt het nu echt dat ik onmogelijk een firewire cardreader op mijn laptop kan aansluiten (door mijn bestaande 4-pins uitgang te gebruiken ntl)?

Als dat niet zo is moet ik natuurlijk op zoek gaan naar een andere card-reader. Bij het lezen kwam ik ook op een site waar beweerd werd dat PCMCIA card-readers nòg sneller zijn dan firewire. Klopt dit wel, ik vond nergens andere sites die iets gelijkaardigs beweerden. Ik heb naast die 4-pins firewire ook USB 2.0 en PCMCIA in mijn laptop.

Vraag:
Welke type cardreader (firewire, USB 2.0, PCMCIA) zal de hoogste snelheden behalen? (En zijn er voorkeuren op gebied van merken)

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-03 14:29

Beaves

Usque ad Finem

(jarig!)
Volgens mij gaat dat niet werken omdat een 4-pins Fireware poort geen stroom levert, zoals de 6-pins dat wel doet. Daardoor krijgt de cardreader geen stroom. Maar zeker weten doe ik dit niet helaas.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Usb 2.0 (highspeed) haalt max. 480Mb/s en Firewire 400Mb/s (er bestaat ook firewire-800 met 800MB/s en binnekort firewire 3200)
Nu maken meer randapp. gebruik van usb dus neemt de snelheid wel iets af, USB is denk een goedkopere oplossing

http://www.twintek.nl/im5in1.html

[ Voor 10% gewijzigd door Pinin op 01-09-2005 16:51 ]

www.casarodriguillo.com

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:37

Zoefff

❤ 

Ik denk toch dat ze er bij OM meer verstand van hebben :)

-> OM

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Topicstarter
tomleeuw schreef op donderdag 01 september 2005 @ 16:49:
Usb 2.0 (highspeed) haalt max. 480Mb/s en Firewire 400Mb/s (er bestaat ook firewire-800 met 800MB/s en binnekort firewire 3200)
Nu maken meer randapp. gebruik van usb dus neemt de snelheid wel iets af, USB is denk een goedkopere oplossing

http://www.twintek.nl/im5in1.html
Dus in theorie moet een USB 2.0 card-reader sneller presteren dan een Firewire card-reader. En waar plaats ik PCMCIA card-readers? Zijn die nog sneller dan USB 2.0 of zijn dit net de traagste card-readers?

• Pinin

Pinin

ja, usb-highspeed (usb 2.0 is een algemene term voor alle usb app. en geeft niet meer de snelheid aan) is nu nog sneller dan firewire, maar maakt weinig uit
Pcmcia-cardreaders zijn langzamer, duurder en er passen maar 1 of 2 type cards in.
Wat voor card heb je? voor een sd zag ik laats een heel klein dingetje ála usb-stick

Met een usb-highspeed reader ben je het snelste en goedkoopste uit.

[ Voor 41% gewijzigd door Pinin op 01-09-2005 17:43 ]

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Topicstarter
tomleeuw schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:41:
ja, usb-highspeed (usb 2.0 is een algemene term voor alle usb app. en geeft niet meer de snelheid aan) is nu nog sneller dan firewire, maar maakt weinig uit
Pcmcia-cardreaders zijn langzamer, duurder en er passen maar 1 of 2 type cards in.
Wat voor card heb je? voor een sd zag ik laats een heel klein dingetje ála usb-stick

Met een usb-highspeed reader ben je het snelste en goedkoopste uit.
Ik heb momenteel nog geen kaarten maar het worden sowieso Sandisk Extreme III of Sandisk Ultra II kaarten.

Ik ben nu aan het kijken naar de snelste USB 2.0 card-readers maar raak er niet goed uit.

- Als ik de SanDisk Extreme III koop dan is de SanDisk ImageMate zonder twijfel de snelste reader. Jammer genoeg kosten Extreme III kaarten een pak meer dan Ultra II én merk je in een D70 amper verschil in schrijfsnelheid.
- Koop ik Ultra II kaarten dan is de ImageMate weer sub-optimaal omdat er snellere lezers op de markt zijn voor Ultra II. Probleem is: te weten komen welke card-reader het snelst (en best) Ultra II kaarten kan lezen. Als ik die card-reader ken kan ik de prestaties vergelijken en een afweging maken tussen prijs- en prestatie-verschil

• Pinin

Pinin

Ik bedoelde eigenlijk het formaat van je kaart, maar omdat je een D70 hebt wordt het dus CompactFlash, alleen als je geld te veel hebt zou ik een extreme-III kopen, Ik heb zelf een Extreme-II en die is sneller dan ik kan gebruiken. En ik heb ook een Traxdata-pro kaartje en die is (Theoretisch) nog weer sneller, maar ik merk geen ruk verschil. Die snelheden is puur marketing, alles boven de 32x is snel zat.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Topicstarter
tomleeuw schreef op donderdag 01 september 2005 @ 19:07:
Ik bedoelde eigenlijk het formaat van je kaart, maar omdat je een D70 hebt wordt het dus CompactFlash, alleen als je geld te veel hebt zou ik een extreme-III kopen, Ik heb zelf een Extreme-II en die is sneller dan ik kan gebruiken. En ik heb ook een Traxdata-pro kaartje en die is (Theoretisch) nog weer sneller, maar ik merk geen ruk verschil. Die snelheden is puur marketing, alles boven de 32x is snel zat.
Dat dit in-camera geen verschil uitmaakt geef ik je 110% gelijk!

Maar volgens http://www.robgalbraith.c..._page.asp?cid=7-7883-7912 is er in de ImageMate een groot verschil in prestaties van de Extreme III en de Ultra II. Vandaar dat ik toch de Extreme III overweeg omdat die daar zoveel sneller in is (jammer genoeg is Ultra II er trager in dan in de andere USB 2.0 card-reader en de Lexar FireWire)

• Pinin

Pinin

o.k. Als je vaak veel upload/download is dat misschien wel het overwegen waard.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Toch nog even de firewire USB 2.0 discussie.

Ik heb er weinig verstand van, maar concensus in de fotografie wereld lijk inderdaad te zijn dat firewire in praktijk sneller is.

Iemand een verklaring daar voor?

Bestaan er eigenlijk internal firewire readers?

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-03 17:55
als je alleen compactflash gaat gebruiken is een pcmcia adapter een heel goed idee! die zijn namelijk erg snel, want de aansluiting is native. (compact flash == soort van IDE/ata, en PCMCIA (cardbus) is dat ook).. Bovendien is zo'n adaptertje helemaal niet duur, en het kost geen ruimte, want het zit helemaal intern in je laptop.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1