Toon posts:

X.org gebruikt af en toe veel CPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu al ruim een halfjaar Slackware 10.1 (met de nodige updates uit -current, waaronder X.org 6.8.2) op mijn computer. Als window manager gebruik ik KDE 3.4.1 en het werkt eigenlijk perfect en het bevalt me goed. Ik heb alleen 1 probleem wat ik nog steeds niet heb kunnen oplossen.

Zo af en toe begint X in één keer veel meer CPU te gebruiken dan normaal gesproken. Normaal gesproken gebruikt X zo'n 4 á 5 procent van m'n CPU, een beetje afhankelijk van wat ik aan het doen ben. Maar soms dan schiet het CPU gebruik in één keer omhoog naar 20 tot 40 procent. Op zich is dat niet heel erg vervelend, want er valt nog steeds wel mee te werken, alleen heeft het op de één of andere manier ook invloed op m'n netwerk verbinding. Tijdens zo'n periode (die meestal niet meer dan 5 minuten duurt) is m'n netwerk verbinding enorm traag. Voor zover ik heb kunnen nagaan gebeurt dit niet als een ander programma veel gebruik maakt van de processor.

Ik dacht aanvankelijk dat het misschien te maken had met de behoorlijk slechte ATi drivers, maar ik heb sindskort een nVidia kaart (omdat m'n ATi het begeven had) en met de nVidia drivers heb 'k precies hetzelfde probleem.

Logfiles bieden weinig aanknoppingspunten. /var/log/messages meldt niks bijzonders, dmesg ook niet en /var/log/Xorg.0.log bevat ook bar weinig informatie. Het is ook alleen X waarvan het CPU gebruik ineens omhoogschiet.

Nog even de specs van m'n systeem:

EPoX 8RDA+ met nForce 2 chipset
AMD Athlon XP 3000+ (op normaal snelheden)
1 gig ram
MSI NX6600-VTD256 videokaart
Linux 2.4.31 (met NTFS en I2C patches en Highmem en Highmem I/O aan)
X.org 6.8.2
KDE 3.4.1

• m17
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2021

m17

hier constateerde ik hetzelfde wanneer ik de composite extension inschakelde in xorg.conf... vraag me hoe of waarom.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Composite extensie niet aanstaan. Heb er wel een keer mee zitten klooien maar dat was met een tweede X sessie, dus op zich zou dat niet veel uit moeten maken.