Raid: software- of hardwarematig?

Pagina: 1
Acties:

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Ik heb momenteel 2 schijven van 160Gb zitten, de vrije ruimte begint krap te worden en ik heb geen backup :|
Daar moet dus wat aan gedaan worden, maar ik ben er nog niet volledig uit wat ik precies ga doen en mijn budget is ook niet zo gigantisch groot (maximum €500). Jullie meningen zouden dus zeker van pas komen. De bedoeling is om 4 schijven van 250gb in raid5 te zetten. Dan heb ik in totaal 750Gb extra (moet ik wel weer even mee voort kunnen) én mijn data is dan weer wat veiliger.
Nu heb ik gedacht aan één van volgende oplossingen:

- In mijn huidige pc (AMD Athlon XP 2500+ met 512Mb ram, wordt waarschijnlijk nog uitgebreid naar 1Gb) een gewone ide-controller steken, de 4 schijfjes daar aan hangen en software-raid via windows XP (professional). Dit is de goedkoopste oplossing, maar ik vrees wat voor de extra cpu-belasting omdat er ook nog op gegamed moet worden (games en windows gaan niet op die raid-array komen te staan, maar blijven op de huidige schijven, dat scheelt ook nog waarschijnlijk). Bovendien herkent linux die windows-raid-arrays niet (als ik goed geïnformeerd ben).
- In mijn huidige pc een hardware-matige raid-controller steken. Ik denk hierbij momenteel vooral aan de Promise FastTrack SX4000 of het grotere broertje, de SX6000. Volgens de reviews zijn dat goede controllers, bovendien hardware-matig, dus de cpu wordt dan weinig extra belast. De highpoint RocketRaid-serie is goedkoper, maar die is minder qua performance. Of is daar geen merkbaar verschil in? Momenteel lijkt mij dit de beste oplossing, maar die raid-controller is wel een serieuze meerkost :? De moeite waard, of niet?
-Een oudere pc die hier nog staat (AMD Duron 1Ghz, 512Mb ram). Die zou dan enkel als fileserver moeten dienen, maar is die wel snel genoeg voor softwarematige raid en later nog gigabit-lan? Of hierin die goedkopere rocket-raid plaatsen? Nadeel is dan wel dat er weer een pc extra moet aanstaan...

Performance is eigenlijk niet heel belangrijk, omdat het toch maar is om data weg te schrijven en cd-images te laden, maar als de array in mijn huidige pc komt, mag die zijn performance niet te veel dalen.
Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen, als er nog meer info nodig is, geef ik die graag.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik zou voor die oudere pc een extra raid kaartje halen en daar die schijven in doen...
Dan hoef je die alleen een stroompje te geven en netwerk, de rest kan je dan van afstand doen...
En op die manier blijft je eigen pc verschoond van extra hardware die zwaar kunnen gaan leunen op bv je voeding...
En op de overall performance van je pc uiteraard...

• ComBax
De voeding gaat denk ik geen problemen opleveren.
In mijn pc zit een Antec Truepower 380Watt en in die oudere pc een smartpower 400Watt (ook Antec).
Is de Highpoint Rocketraid 454 dan een goede keuze? Prestaties zullen wel iets minder zijn, maar da's niet zo gigantisch belangrijk. Zolang die Duron én die raid-controller én gigabit-lan (als we weer wat geld hebben) kan trekken, is het al goed.

[ Voor 16% gewijzigd door ComBax op 01-09-2005 15:57 ]

Verwijderd

Let op die die Promise FastTrack SX4000 hopenloos verouderde Linux drivers heeft, daarom heb ik een 3Ware controller aangeschaft.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 15:57 . Reden: veranderen van woordjes ]

Verwijderd

Ik heb die Promise hier nu een paar maanden probleemloos draaien.
Een Athlon mobile van 1.8Ghz als fileserver/mediaserver met 4 x 300GB Sata

Voor mijn gevoel niet bloedsnel, maar lekker vlot
Voor mij was de SX4000 een goeie keus

Verwijderd

Ik heb die Promise kaart een tijdje gebruikt. Dat ding is loeigroot en ik vond de performance bedroevend. Dat is voor jou kennelijk minder belangrijk. Bij mij zat hij ook in m'n normale pc met 4 seagates van 200 GB. Ik heb hem teruggebracht omdat:
- de kaart net niet lekker paste in mijn kast (de toch al niet al te kleine H600 van Aopen)
- er nauwelijks performance winst was tov een normale schijf
- bij een raid 5 config steeds naar alle schijven tegelijk wordt geschreven en dat maakt best veel herrie (veel meer dan de raid 10 oplossing die ik nu heb)
- het stroomverbruik veel hoger was - waarom weet ik niet precies, maar met de ingebouwde watt meter scheelde dat wel 20 watt

Kortom, ik vond hem te duur voor wat de kaart bood. Ik heb het reepje geheugen nog wel liggen ;)

• ComBax
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 16:24:
Ik heb die Promise kaart een tijdje gebruikt. Dat ding is loeigroot en ik vond de performance bedroevend. Dat is voor jou kennelijk minder belangrijk. Bij mij zat hij ook in m'n normale pc met 4 seagates van 200 GB. Ik heb hem teruggebracht omdat:
- de kaart net niet lekker paste in mijn kast (de toch al niet al te kleine H600 van Aopen)
- er nauwelijks performance winst was tov een normale schijf
- bij een raid 5 config steeds naar alle schijven tegelijk wordt geschreven en dat maakt best veel herrie (veel meer dan de raid 10 oplossing die ik nu heb)
- het stroomverbruik veel hoger was - waarom weet ik niet precies, maar met de ingebouwde watt meter scheelde dat wel 20 watt

Kortom, ik vond hem te duur voor wat de kaart bood. Ik heb het reepje geheugen nog wel liggen ;)
Welke controller heb je nu dan?
Nog een stapje duurder waarschijnlijk :/

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

No one expects the Spanish Inquisition

in bedoel.. en nu iets heel anders.

Toch software raid5? De prijs is niet te verslaan, zeker niet tenozichte van de goedkope raid5 kaarten die stiekem toch een boel cpu cycles wegeten. lees de reviews hier goed op na!

http://www.tomshardware.com/storage/20041119/

een 2e pc als fileserver en die via gigabit leegtrekken is moeilijk, aangezien Je gigabit ethernet adpater ook nog eens de nodige cpu kost. het is niet zo simpel als het lijkt.

Dan zou je ook not iscsi via die andere pc kunnen proberen:
iSCSI thuis

mooie NAS :) thuis.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ComBax
Software-raid is inderdaad het goedkoopste, maar ik wist niet zeker of die Duron 1Ghz wel snel genoeg ging zijn daarvoor.
Die iSCSI-toestanden zijn wel leuk, maar mijn kennis van linux is nog niet zo fameus. Ik ga het wel nog eens bekijken.

Verwijderd

ComBax schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:13:
[...]

Welke controller heb je nu dan?
Nog een stapje duurder waarschijnlijk :/
Ik ben IT journalist. M'n pc staat er om geld mee te verdienen en dus mag dat wel wat kosten inderdaad. Ik heb allerlei probeersels achter de rug
- de promise kaart
- 'soft' raid met een Silicon image controller
- 'soft ' raid 1 en 0 met de IHCR6
- 'soft' raid 5 met de IHCR7 <- dat performt dus echt voor geen ene meter
- 'soft' raid 10 met de IHCR7

Soft tussen quotes omdat het wel een HW oplossing is, maar die wel erg hard leunt op je processor helaas

En nu: gewoon alle schijven los zonder raid. Erg gemakkelijk met images terugzetten (en dat moet nogal eens als je veel software test), voldoende snel en vooral geen gekloot. 1 systemschijf; 1 data schijf; 1 download schijf en 1 back-up schijf

• ComBax
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:19:
[...]En nu: gewoon alle schijven los zonder raid. Erg gemakkelijk met images terugzetten (en dat moet nogal eens als je veel software test), voldoende snel en vooral geen gekloot. 1 systemschijf; 1 data schijf; 1 download schijf en 1 back-up schijf
Zo gaat het ook natuurlijk, maar ik vergeet nogal eens om backups te maken, dus heb ik liever dat er automatisch een vorm van backup is ;)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

ComBax schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:44:
- In mijn huidige pc (AMD Athlon XP 2500+ met 512Mb ram, wordt waarschijnlijk nog uitgebreid naar 1Gb) een gewone ide-controller steken, de 4 schijfjes daar aan hangen en software-raid via windows XP (professional). Dit is de goedkoopste oplossing, maar ik vrees wat voor de extra cpu-belasting omdat er ook nog op gegamed moet worden (games en windows gaan niet op die raid-array komen te staan, maar blijven op de huidige schijven, dat scheelt ook nog waarschijnlijk). [/b]
Zolang je de raidpartitie niet gebruikt. gebruikt die ook geen cpu.
dus zolang je die spellen niet op de raidpartitie zet maakt dat ook niks uit voor je spellen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• ComBax
Nog een vraagje: kan je een software-matige Raid5-array nog uitbreiden? Dus nu 4 schijfjes, in windows array aanmaken en stel binnen een jaar ofzo een extra schijfje erbij en raid-array uitbreiden. Gaat dat? Of moet dan een nieuwe array aangemaakt worden?

Denk dat het trouwens een aparte fileserver gaat worden, als het meezit kan ik nog een 7VAXP-moederbordje (met 4 ide-aansluitingen) met XP2200+ op de kop tikken :)

• ComBax
Even een (late) update.
De fileserver is uiteindelijk volgende config geworden:
-Abit ST6 moederbord
-Intel P3 1Ghz
-512Mb ram
-Promise IDE-controller (Ultra ATA/133)
-30Gb maxtor-schijfje met daarop het OS (windows server 2003)
-4x250Gb harde schijf (maxtor maxline3) in raid5 (softwarematig dus)

Helaas is één van de 4 schijven defect (ze werkt wel, maar geeft errors welke door powermax bevestigd worden). RMA is dus aangemaakt (ondertussen al een weekje geleden), maar staat al de hele tijd op 'in process', dus we wachten nog op de vervangschijf om dan de defecte op te sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door ComBax op 04-10-2005 21:54 ]

Pagina: 1