Profielwerkstuk: Revoltionaire Koelingen

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 153772

Topicstarter
Hallo,

Ik wil samen met een vriend een Profielwerkstuk over Revolutionaire Koelingen maken.
Wij hebben zelf natuurlijk beschikking over Luchtkoeling, en ik heb een Waterkoelingsset, maar...

Wij willen er ook graag extremere koelingen in betrekken, zoals PhaseChange en/of StikstofKoeling, en de mogelijkheid om te koelen in Olie. (Hier hebben wij wat over gelezen)

Nu zoeken wij mensen die hier ervaring mee hebben, om eventueel een keer bij hem langs te komen, om in het echt te zien hoe dit in zijn werk gaat. En wij zoeken ook linkjes en dergelijken die uitlkeg geven over deze koelingsmethodes.

Vriendelijke dank alvast,

Thomas en Dominique.

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
voor uitleg:

www.xtremesystems.com
--> forums
--> Xtreme cooling --->vapor en DI/ln² sectie. Als je over vapor uitlegt wilt zeker vragen achter Chilly1.

DE expert als het op gebied van Phase change aankomt. Over belgie... ik zou eens zoeken hier achter een user met de username Jort

is een HVAC deskundige dus... die zal je ook wel kunnen voort helpen

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

De bedoeling van een profielwerkstuk is dat je zelf dingen uitzoekt toch? Niet zomaar vragen gaat neerplempen :?

Anyway: in de Frequently Asked Questions DOC ver. 2.0 van dit forum staat heel veel uitleg :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 13:00

Iet

Motrax schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:25:
De bedoeling van een profielwerkstuk is dat je zelf dingen uitzoekt toch? Niet zomaar vragen gaat neerplempen :?

Anyway: in de Frequently Asked Questions DOC ver. 2.0 van dit forum staat heel veel uitleg :)
Als je ff goed leest zie je dat dat voor het grote deel best zijn bedoeling is. (het ergens thuis bekijken.)

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Anoniem: 79743

vloeibare stikstof koeling door waus: [rml][ LN2] Pentium M 740 - no oc [ PICS][/rml]
zijn ook een aantal topics te vinden over droog ijs (co2) koeling

phase-change hebben we hier ook flink wat topics van lopen (en komt er snel nog 1tje bij :P ) zoals [rml][ PC] Algemeen Phasechange discussie topic[/rml]

Bij phase-change laten we een "koudemiddel" verdampen in een koper blok (dit wordt dan erg koud) dit koudemiddel wordt daar vandaan gezogen door de compressor die het in de condensor tot hoge druk pompt. De hoge druk zorgt ervoor dat het koudemiddel "condenseert" en dus weer vloeistof wordt. waarna het (vaak) door een heel erg dun buisje gaat, cappilair genoemt (dit zorgt ervoor dat er een drukverschil kan worden opgebouwt tussen het verdamp blok en de condensor. Lengte en interne diameter van de cappilair bepalen je koelcapaciteit.

oh btw entity_razer: chilly is niet de enige expert die we hebben.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Entity_Razer schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:22:
voor uitleg:

www.xtremesystems.com
--> forums
--> Xtreme cooling --->vapor en DI/ln² sectie. Als je over vapor uitlegt wilt zeker vragen achter Chilly1.

DE expert als het op gebied van Phase change aankomt. Over belgie... ik zou eens zoeken hier achter een user met de username Jort

is een HVAC deskundige dus... die zal je ook wel kunnen voort helpen
Chilly1, OPPainter, PC ICE, runmc, macci en fugger zijn toch echt wel de mensen die weten hoe je met Phase Change, Dry Ice e.d. moet omgaan :)

@unknown_road: Inderdaad, zie daarom ook mijn opsomming van de beste overclockers ;)

Trouwens, het valt me op dat het de laatste tijd best stil is bij deze overclockers :)

[ Voor 20% gewijzigd door Phyxion op 01-09-2005 15:38 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
FnF schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:35:
[...]

Chilly1, OPPainter, PC ICE, runmc, macci en fugger zijn toch echt wel de mensen die weten hoe je met Phase Change, Dry Ice e.d. moet omgaan :)
En Haeg voor de waterchillers en phase-change gebeuren... :)

OPPainter, en fugger hebben nog nooit een phase-change systeem zelf gebouwd. Weten natuurlijk wel het een en ander van vloeibare stikstof en droog ijs.

Haeg zijn professionals idd en we hebben in NL nog een handjevol hobbiesten rond lopen zoals Epsilon, Twynn etc. Zoek maar naar de topics ;) www.icecoldcomputing.com is ook een aanrader voor de beginner, site van dabit 1 van de pioneers op phase-change gebied.

Topicstarter
alvast bedankt voor deze hulp en uitleg. we willen ook graag bij iemand die zoiets heeft staan. het liefst bij twee mensen. 1 die het zelf heeft geknutseld en 1 die een complete set heeft gekocht. overigens willen we het echt niet bij jullie neerdumpen. maar een profielwerkstuk is ook onderzoek doen door iets aan andere te vragen. wij gaan zelf trouwens een project doen waarbij een computer in de olie komt te staan. wij zullen jullie ook over dit project graag vertellen met fotows en dergelijke als jullie willen.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Dat idee van die PC in olie klinkt misschien leuk maar een stevige waterkoeling (eventueel zelfbouw) koelt veel beter.

De PC's die in olie zijn gedompelt waren allemaal oude 486 o.i.d. pc's. Moderne PC's geven ~20 keer zo veel vermogen af. Dan warmt je olie heel snel op en schiet je er dus niks mee op.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 01-09-2005 16:32 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Doe goed onderzoek voordat jullie een pc in olie gooien. veel olieen gaan na verloop van tijd stroom geleiden. En de vloeistoffen die echt goed geschikt zijn zijn enorm duur. (3m Fluorinent)

Topicstarter
Anoniem: 79743 schreef op donderdag 01 september 2005 @ 16:34:
Doe goed onderzoek voordat jullie een pc in olie gooien. veel olieen gaan na verloop van tijd stroom geleiden. En de vloeistoffen die echt goed geschikt zijn zijn enorm duur. (3m Fluorinent)
ja de vraag is alleen na verloop van welke tijd? een week? een dag? een paar uur? de pc hoeft geen weken te draaien he. als hij het maar doet. het is een proef niet om echt te laten werken. owja de pc gaat zolang mogelijk draaien dus we kunnen aangeven hoe lang hij het blijft doen in de olie (maarja dat is pas naderhand:P)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het ligt er helemaal aan hoe vies de olie word, zodra er teveel troep inzit gaat het geleiden en dan is het dag pc, sluit je de boel goed af zodat er weinig in kan komen kan het best eens een jaar draaien.

Er was een duitser die zijn pc al behoorlijk lang in olie goed had draaien.

Topicstarter
PilatuS schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:16:
Het ligt er helemaal aan hoe vies de olie word, zodra er teveel troep inzit gaat het geleiden en dan is het dag pc, sluit je de boel goed af zodat er weinig in kan komen kan het best eens een jaar draaien.

Er was een duitser die zijn pc al behoorlijk lang in olie goed had draaien.
kijk ik ben op zoek naar een link of iets van een site ofzo van die duitser.
de kast waarin de olie komt word waarschijnlijk helemaal afgesloten. alleen nog iets bedenken dat de uitknop aan de buitenkant komt. anders moet je elke keer met je handen in de olie. is dat heel moeilijk? ik ben geen electricien maar daar is vast een simpel schakelaartje voor te maken of niet??

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ff google gaf mij dit als eerste hit -> http://www.markusleonhardt.de/oelbilder.html

Anoniem: 69437

Je kan in principe je computer zelfs in gedestilleerd water (zuiver H2O dus) stoppen. Zuiver water geleidt geen stroom. Dat water moet je dan wel goed afschermen, want zodra er zouten in het water komen is het 'dag pc'. Maar dat zou ik toch wel extreme waterkoeling noemen! :P

Probleem zou kunnen zijn dat de computer onderdelen eventueel zelf zouten afgeven aan het water. Blijft bij een ideetje dus.

Anoniem: 144949

Anoniem: 69437 schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:52:
Je kan in principe je computer zelfs in gedestilleerd water (zuiver H2O dus) stoppen. Zuiver water geleidt geen stroom. Dat water moet je dan wel goed afschermen, want zodra er zouten in het water komen is het 'dag pc'. Maar dat zou ik toch wel extreme waterkoeling noemen! :P

Probleem zou kunnen zijn dat de computer onderdelen eventueel zelf zouten afgeven aan het water. Blijft bij een ideetje dus.
En daarbij komt nog eens dat in zuiver water ook nog altijd H+ en OH- ionen zitten die geleiden. Weliswaar in enorm kleine hoeveelheden, maar het zou toch voor lekstromen kunnen zorgen (geen idee of dit invloed gaat hebben op de werking van elektronica...)

Topicstarter
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:59:
[...]

En daarbij komt nog eens dat in zuiver water ook nog altijd H+ en OH- ionen zitten die geleiden. Weliswaar in enorm kleine hoeveelheden, maar het zou toch voor lekstromen kunnen zorgen (geen idee of dit invloed gaat hebben op de werking van elektronica...)
en daar komt nog eens bij dat heel je pc oplost in dat water. langzaam maar zeker en in olie minder geloof ik.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 22:16

Syzzer

Prutser

Over het PC in Olie gebeuren: wellicht dat je met plastic spray op de gedeelten die niet contact hoeven te maken met wat anders nog (flink) wat 'uptime' kunt winnen.

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Je kunt ook eens kijke naar Stirling engine's, ook een leuke vorm van Extreme koeling :9

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heeft er één ong hetzelfde idee als ik voor een profielwerkstuk. :P
Dit was 1 van de onderwerpen op mijn lijstje. Efficiëntie van verschillende koelingsmethoden en natuurlijk werking. :)

U dont mind if I bookmark do u? ^_^

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

profielwerkstuk, gezien je nickname en je topicstart ben je hier alleen gekomen voor hulp bij je huiswerk. En dat is toch echt niet de bedoeling van GoT: daarnaast zie ik totaal geen eigen inzet in je topicstart om een eind op weg te komen. Dus helaas: deze gaat dicht :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.