Ik heb een oud pc'tje thuis staan met wat opstartproblemen, kom er zelf niet uit, hoop dat iemand me in de juiste richting kan wijzen.
Het is een Toshiba Equium 3200M (PV1058E0-351NL) uit '98. Het booten schijnt nooit probleemloos te zijn gegaan. Soms pieptonen en soms geen beeld. Nadat de computer na verloop van tijd helemaal geen beeld meer gaf ie is bij mij afgeleverd
. De pieptoon was te identificeren als 'defecte GFX', omdat het een onboard GFX is heb ik er in een PCI slot een oude S3Virge naast gezet, hier schakelde ie direct op over, de pieptoon was weg en ik kreeg weer beeld.
Nou tot zover ging het voorspoedig. Als ik nu opstart echter krijg ik de volgende melding:
>>> Award BootBlock Bios v1.0
>>> Copyright (c) 1998, Award Software,Inc.
>>>
>>> BIOS ROM checksum error
>>>
>>> Dectecting floppy drive A media...
>>> INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Ik ben wat wezen zoeken, dus ik dacht: flashen dat ding. Maar nu kan ik onmogelijk op i-net het type mobo vinden. Het staat niet op het ding zelf en heel google kan het ook niet vinden. Behalve dat de bussnelheid 100mhz is
. Wat te doen? Nog verder zoeken? Of is er een andere weg? Nummers van North en Southbridge op aanvraag.
Bvd.
edit: bios resets zijn al gedaan > geen effect
Het is een Toshiba Equium 3200M (PV1058E0-351NL) uit '98. Het booten schijnt nooit probleemloos te zijn gegaan. Soms pieptonen en soms geen beeld. Nadat de computer na verloop van tijd helemaal geen beeld meer gaf ie is bij mij afgeleverd
Nou tot zover ging het voorspoedig. Als ik nu opstart echter krijg ik de volgende melding:
>>> Award BootBlock Bios v1.0
>>> Copyright (c) 1998, Award Software,Inc.
>>>
>>> BIOS ROM checksum error
>>>
>>> Dectecting floppy drive A media...
>>> INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Ik ben wat wezen zoeken, dus ik dacht: flashen dat ding. Maar nu kan ik onmogelijk op i-net het type mobo vinden. Het staat niet op het ding zelf en heel google kan het ook niet vinden. Behalve dat de bussnelheid 100mhz is
Bvd.
edit: bios resets zijn al gedaan > geen effect
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 14:43 ]