Nieuw systeem...budget maar toch performance

Pagina: 1
Acties:

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:49
Ik ben voor iemand een PC aan het samanstellen met een zeer beperkt budget die toch een goede computer wil. Het gaat gebruikt worden voor het normale huistuin en keuken gebruik, multitasking en gamen zonder al te zware eisen aan picture quality te stellen (CoD en BF2 op medium settings). Budget ligt tussen de €500 - €600 (liever 500 dan 600 ;) )

Ik heb een systeem bij Alternate samengesteld met hier en daar wat consessies maar het lijkt me toch vrij werkbaar voor de bovengenoemde taken.

Processor
AMD Athlon 64 3000+ (1,8 GHz) (Retail, OPGA, "Venice") €159
Is volgens de reviews een goede proccesor en heeft denk op het moment een goede prijs kwaliteit verhouding. Er zullen niet echt dingen zoals video encoding/decoding gedaan worden en in het systeem zit geen zware grafische kaart dus heeft het denk ik niet veel meerwaarde om een zwaardere processor erin te zetten.

Moederbord
MSI K8N Neo4-FI (Retail, FireWire, RAID, Gb-LAN, sound) €99
Een PCIe moederbord met geintegreerde lan en sound kaart zodat daar op bespaard kan worden. Ik heb gekozen voor 939 socket omdat combinatie processor en moederbord bijna even duur zijn als een combinatie met een 754 socket. Upgraden in de toekomst is dan makkelijker en voor het PCIe slot heb ik denk ik een mooie videokaart gevonden.

Intern geheugen
MDT DIMM 512 MB pc3200 (Bulk , MDTDDR400/512, 32x8) €45
512mb komt voor de moderne spellen eigenlijk al tekort maar voor de spellen die hij nu speelt gaat het nog net (hij vind het goed werkbaar). Bovendien kan hij in de nabije toekomst makkelijk upgraden.

Harde schijf
Hitachi Deskstar 7K250 (Boxed , HDS722516VLAT20) €84
Tsja gewoon de goedkoopste 160GB schijf met 8mb cache gezocht. Hitachi is naar mijn ervaring gewoon betrouwbaar. Bovendien heeft deze schijf een lage acces time.

Videokaart
MSI X700Pro-TD 128mb (Retail, DVI, TV-Out) PCIe €89
Deze kaart verbaasd mij een beetje. Het is een beetje een sup-topper dus voldoende om de huidige games te spelen maar de prijs klopt niet....elke andere X700 kaart die ik kan vinden is minimaal €150. Verder kon ik ook weinig over deze kaart vinden dus is dit gewoon een goede kaart voor een leuke prijs? of is het een kaart die onder het X700 label verkocht wordt maar niet te vergelijken valt met een 'echte' X700? Het is gewoon een volwaardige X700pro. :)

Behuizing
Arctic-Cooling Silentium T3 (ATX, Retail) €79
Aardige kast met reeds ingebouwde 350w voeding en een 80mm case-fan.

Toebehoren
Monitor, keyboard+muis en DVD-brander zijn reeds aanwezig.

Totaal €555 (verzendkosten buiten beschouwing gelaten)

Mijn vraag is of ik qua prijs/kwaliteit verhouding hier een goed systeem heb staan? Of er op enkele onderdelen nog te bezuinigen valt of dat ik juist op de verkeerde dingen bezuining?

Bovendien is dit compatible? Als ik deze onderdelen in de PC-builder van Alternate gooi komen er meerdere incompabiliteits waarschuwingen uit maar als ik zo de specs. van alle onderdelen bekijk zou het toch gewoon moeten lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Polster op 01-09-2005 16:02 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik zou kijken voor merk geheugen...
Is misschien wel wat duurder, maar aardig belangrijk wanneer je ook een stabiel systeem wilt...

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:46
Op dat moederbord kan je nog wat bezuinigen:
MSI RS480M2, Xpress 200 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, VGA, 1394) 82€

oeps, dus zonder vga? dan kan het nog goedkoper! momentje
Asrock 939S56-M, 756 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) 58,85€
DIt moederbordje is stabiel heeft alles onboard behalve vga maar daarvoor heeft het een PCI-E slot.

[ Voor 47% gewijzigd door Zeus op 01-09-2005 14:45 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Met onboard video en het is een mATX bord, aardig klein dus... :)

• Polster
Ah die Asrock ziet er idd goed uit...toch weer €40 besparing. Helaas niet bij dezelfde winkel maar met zo'n besparing toch de moeite waard. Is wat minder luxe, geen firewire of Gbit-lan, maar dat is van ondergeschikt belang.

[ Voor 26% gewijzigd door Polster op 01-09-2005 14:52 ]

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
ShellGhost schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:43:
[...]

Met onboard video en het is een mATX bord, aardig klein dus... :)
nieuw ULI board van asrock kun je misschien ook overwegen, loopt een topic over op PMG
ULi Athlon64 Socket939 TGI chipset: AGP & PCI-express, ook erg goedkoop 65 euro

misschien een optie, ik zou wel voor een dubbele geheugenoplossing gaan, 2x 256mb dus ipv 1x512

voor de rest is het een leuk systeem ;)

• Polster
Denk niet dat er nog een AGP slot bij hoeft dus dit bordje heeft denk ik niet echt meerwaarde. En 2*256 in dual channel is wel iets sneller maar snelheidsverschil is nou ook weer niet dramatisch.....bovendien kan er met 1*512 over een paar maanden makkelijk worden geupgrade naar 1gb in dual channel.

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Polster schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:57:
Denk niet dat er nog een AGP slot bij hoeft dus dit bordje heeft denk ik niet echt meerwaarde. En 2*256 in dual channel is wel iets sneller maar snelheidsverschil is nou ook weer niet dramatisch.....bovendien kan er met 1*512 over een paar maanden makkelijk worden geupgrade naar 1gb in dual channel.
Daar heb je wel gelijk in, maar hou er dan wel rekening mee dat je er later eenzelfde 512mb bankje bij moet aanschaffen.
TS, Het bespaart ook behoorlijk wat om die 3000+ venice los koopt, en er zelf een cooler bijneemt, zit een verschil van 37 euro tussen namelijk.
Pagina: 1