Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

vraagje - voeding modificeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn grote vraag is, mag ik het doen, en hier zie je wat ik wil doen

Nieuwe fan insteken, met verlichting, case'tje van plexi maken... dus er zit nix meer van metaal in...
mag dit, of niet? gaat de plexi niet smelten ofzo, en ik zag ook dat er van de chip van de voeding
een draadje liep die vast zat aan de voedingscase zelf.. heeft dit nut dat draadje, zoja voorwat of mag ik het gewoon loslaten hangen?

Verwijderd

Dat draadje is mogelijk de aarde van je voeding.
Plexi zal niet smelten. Je gaat immers koelen met een fan.
Maar een echte casemod is het niet, meer onderdelen vervangen ;)

Verwijderd

Topicstarter
mja, ik ben nu full casemod aan 't doen, maar eerst wat voortwerken dat ik mss hier een CiP kan plaatsen... toch bedankt, dus die aarding mag losblijven

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:02:
mja, ik ben nu full casemod aan 't doen, maar eerst wat voortwerken dat ik mss hier een CiP kan plaatsen... toch bedankt, dus die aarding mag losblijven
Of je lust 'm door naar je kast...
Dan is je voeding toch geaard..
Wat wel belangrijk kan zijn...

Verwijderd

Draadje is inderdaad een aarding. De plexiglazen behuizing zou theoretisch (maar of dit in praktijk ook zo is weet ik niet) problemen kunnen geven, omdat de originele metalen behuizing ook de functie heeft van 'kooi van Farraday'. Daarom ook het draadje als aarding. Dus welke effecten dat het wegvallen van deze 'kooi' gaat geven, zou ik niet durven voorspellen. Verder moet je er dan ook nog voor zorgen dat je computerkast op zich ook nog eens geaard is, mits dit anders via de voeding het geval is, maar met die plexiglazen behuizing niet meer...

Verwijderd

Topicstarter
ok, daar kijk ik dan wel voor, of ik leg vanonder een ijzeren plaatje in de plexi, ik post allesinds het resultaat hier wel

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:06:
ok, daar kijk ik dan wel voor, of ik leg vanonder een ijzeren plaatje in de plexi, ik post allesinds het resultaat hier wel
Een ijzeren plaatje, gaat normaal gezien niets helpen als 'kooi', je hebt namelijk een kromming nodig. Wat beter gaat zijn denk ik is het volgende: aanschouw de voedingsbehuizing als een kubus. Leg gewoon in elk van de ribben van de kubus (langs de binnenkant van de voeding dus) een metalen draad die je elektrisch allemaal met elkaar verbindt, en vervolgens verbindt je het geheel ook met dat bewuste draadje zodat het geaard is. Je kan ook altijd eens proberen zonder iets, en als het werkt: perfect! ;)

Verwijderd

Topicstarter
maar wat zijn de ramp scenarios als ik probeer zonder de aarding?

• ShellGhost
  • Laatst online: 16-12-2021
Dat een stroompje kan terug slaan je moederbord op...
Anders zou die vertrekken riching de aardlekschakelaar als ik het goed heb...

Verwijderd

Hmm, stroompje op moederbord slaan, gaat niet gebeuren hoor. Alleen kan de elektronica van de andere onderdelen verstoord worden door het elektromagnetisch veld. Mijn gevoel zegt dat het niet echt problemen gaat geven. Ik zou het als volgt uittesten: Sluit alleen het echt noodzakelijke aan om beeld te krijgen en te testen (mobo, voeding, geheugen, cpu, grafische kaart, hd)plaats de voeding zo ver mogelijk van de andere onderdelen, en start dan de pc op. Laat een kwartiertje benchmarken en laat memtest gedurende een tijdje lopen. Alles in orde? -> breng dan de voeding een paar centimeter dichter naar de plek waar die moet ingebouwd worden en ga opnieuw een beetje testen. Alles weer in orde? -> weer dichter brengen. En zo voortgaan tot je hem kan inbouwen. Als je iets opmerkt van problemen ofzo direct terug verderafbrengen en pc afsluiten, en dan zal je een iets betere 'kooi' moeten aanbrengen. (Bijvoorbeeld die metalen draden in de ribben van de 'kubus')

Rampenscenario, ergste geval dus, is dat er onderdelen kapot gaan. Maar als je voorzichtig te werk gaat, gaan ze eerst gewoon probleempjes geven waardoor je gewaarschuwd bent. Het zou mij eigenlijk echter verbazen als het problemen geeft. Dit projectje heeft een hele goede kans van slagen zolang je gezond verstand maar gebruikt, stap voor stap werkt, en tussendoor alles goed in de gaten houdt. Vergeet niet je kast te aarden.

• subsonik
  • Laatst online: 20-11 23:11
3 woorden: doe het niet.

Dat draadje is een aardingsdraadje, en is cruciaal voor de EMC afscherming (afscherming tegen hoogfrequente straling). In veel voedingen zijn bepaalde filtercondensatoren aan massa verbonden via een schroefje door de printplaat. Als je dit schroefje niet meer aardt, werkt het filter niet meer...

Dat je voeding volledig in een metalen kastje zit is ook niet toevallig. Er worden enorme stromen geschakeld aan een hoge frequentie, wat een berg straling veroorzaakt. Het kastje houdt dit tegen.

Als je het toch doet, kan je problemen krijgen met stabiliteit van je systeem, radio- en tv-ontvangst, e.d. Zendamateurs in je straat zullen het ook niet graag hebben.

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

subsonik schreef op donderdag 01 september 2005 @ 16:48:
3 woorden: doe het niet.

Dat draadje is een aardingsdraadje, en is cruciaal voor de EMC afscherming (afscherming tegen hoogfrequente straling). In veel voedingen zijn bepaalde filtercondensatoren aan massa verbonden via een schroefje door de printplaat. Als je dit schroefje niet meer aardt, werkt het filter niet meer...

Dat je voeding volledig in een metalen kastje zit is ook niet toevallig. Er worden enorme stromen geschakeld aan een hoge frequentie, wat een berg straling veroorzaakt. Het kastje houdt dit tegen.

Als je het toch doet, kan je problemen krijgen met stabiliteit van je systeem, radio- en tv-ontvangst, e.d. Zendamateurs in je straat zullen het ook niet graag hebben.
Ik denk dat je nu het één en ander wel wat erg fatalistisch voorstelt. Ik heb zelf ook een voeding, en ik ben echt niet de enige, waar de behuizing niet meer omheen zit. Dit kan problemen geven, maar het lijkt me heel erg sterk dat je buurman de zendamateur in de buurt hier last van zal hebben.
Zoals ik al eerder zei, ik heb het ook, en heb nergens last van.
Verder heb ik ook een niet-metalen case ( maar van mdf) ik zou wel alles goed aarden, ik heb dit gewoon met een koperdraad gedaan.

[CM] Flightcase Mod

Verwijderd

Voor je zoiezo aan je voeding gaat frutten zou ik em eerst een dag buiten je kast laten liggen, nergens op aangesloten. Je condensators kunnen een aardige schok opbouwen.

• subsonik
  • Laatst online: 20-11 23:11
Gnuitenjong schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:47:
[...]

Ik denk dat je nu het één en ander wel wat erg fatalistisch voorstelt. Ik heb zelf ook een voeding, en ik ben echt niet de enige, waar de behuizing niet meer omheen zit. Dit kan problemen geven, maar het lijkt me heel erg sterk dat je buurman de zendamateur in de buurt hier last van zal hebben.
Zoals ik al eerder zei, ik heb het ook, en heb nergens last van.
Verder heb ik ook een niet-metalen case ( maar van mdf) ik zou wel alles goed aarden, ik heb dit gewoon met een koperdraad gedaan.
Wel, ik studeer ind. ingenieur elektronica, en heb zelf al schakelende voedingen ontworpen en gebouwd. Ik weet dus ongeveer wel waar ik over spreek ;)

Een en ander hangt wel af van de kwaliteit van de voeding zelf, een slecht ontworpen PCB zal veel harder stralen dan een goed ontworpen PCB.

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-10 00:39
Ik wil een stillere, Papst of Panaflow fan, in m' n Enermax EG851 zetten ter vervanging van de luidruchtige fan die er nu in zit. Hoor wel van anderen Enermax EG851 dat de voeding na modificatie het na 3 maanden begaf.

Verwijderd

Database freak schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 01:50:
Ik wil een stillere, Papst of Panaflow fan, in m' n Enermax EG851 zetten ter vervanging van de luidruchtige fan die er nu in zit. Hoor wel van anderen Enermax EG851 dat de voeding na modificatie het na 3 maanden begaf.
Tja, een stille fan is wel leuk, maar er moet nog genoeg luchtdoorstroming zijn om de boel gekoeld te krijgen, want anders kan die idd stuk gaan.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

120 mm fan ? desnoods een 140 ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

subsonik schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 01:42:
[...]

Wel, ik studeer ind. ingenieur elektronica, en heb zelf al schakelende voedingen ontworpen en gebouwd. Ik weet dus ongeveer wel waar ik over spreek ;)

Een en ander hangt wel af van de kwaliteit van de voeding zelf, een slecht ontworpen PCB zal veel harder stralen dan een goed ontworpen PCB.
Ik heb niets gezegd :P
offtopic:
* Gnuitenjong gaat waarschijnlijk 10 jaar eerder dood aan een overdosis straling

[CM] Flightcase Mod

Verwijderd

als je toch naar een plexibehuizing wil voor het doorzicht en je neonkweetnietwatjes die er eventueel inkomen, kan je nog altijd binnen de plexi met kippegaas rondomrond een kooitje maken. Dit is evenwel niet 100% dichting, maar zal toch al 99% weghalen. Met een klein beetje deftige voeding moet dit zeker te doen zijn.

Een vriend van mij zit nu met een aopen voeding in zijn duron 800 waarvan het deksel van de voeding eraf is, en deze heeft totaal geen problemen. lijkt me dus doenbaar, en als je eventueel kippegaas ertegen hangt, dan ben je 100% zeker (zorg wel dat dit niet op je voeding valt 8)7

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-10 00:39
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 09:39:
[...]

Tja, een stille fan is wel leuk, maar er moet nog genoeg luchtdoorstroming zijn om de boel gekoeld te krijgen, want anders kan die idd stuk gaan.
Ik neem dan ook een Papst die dezelfde CFM heeft als degene er nu inzit.
Pagina: 1