Mobo verwisselt, RAID array niet mee te nemen :?

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:04
Een vriend van mij heeft zijn mobo kapot gemaakt met een lekkende watercooling. Dus ik vandaag een nieuw mobo gekocht, windows geinstalleerd, werkt allemaal prima.

Hij heeft één IDE schijf waar dus windows op staat, en 2 SATA schijven. Het mobo dat ik heb gekocht (Gigabyte 7VM400AM-RZ, damn hoe komen ze op die namen..) heeft dus 2x SATA op het mobo zitten. Nadat windows was geinstalleerd heb ik dus die 2 SATA schijven aangesloten en de drivers er voor gezocht, maar kan ze niet vinden. De software die gigabyte meelevert, van Via dus, gaat er namelijk vanuit dat ik de schijven in RAID wil draaien, en vanuit de software van VIA kan ik een raid 1, 0 of JBOD aanmaken. Ik wil de schijven gewoon niet in RAID zetten, maar gewoon standaard normaal net zoals elke andere schijf zonder moeilijk RAID gedoe. Ik duik dus het BIOS in en zie bij Integrated Peripherals de optie "SATA mode" staan, met IDE en RAID als optie.

Nou ja, normaal heet dus kennelijk IDE, dus ik zet het bios van RAID naar IDE, F10 en enter en weer windows in. Maar ik snap nu niet hoe ik dat bordje duidelijk moet maken dat ik gewoon die schijven zonder RAID wil gebruiken, maar gewoon dus op IDE modus.

Want als ik dus nu in Deze Computer kijk zie ik een C en D schijf, dat is de IDE schijf met 2 partities, en vervolgens F en wil je die openen zegt ie of je de schijf wilt formatten.

Beide SATA schijven worden overigens in het BIOS herkend, dus ze werken wel goed. De RAID software kan ze ook vinden, maar ik wil dus weten hoe ik dat ding op IDE modus krijg ipv op raid.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Davy24
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Even aangenomen dat F de juiste grootte heeft.
Kun je ze niet 1 voor 1 aansluiten/ formatteren?.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Even zoeken en je vindt dit: RAID FAQ

Ik kan niet uit je topicstart opmaken of je de sata schijven met behoud van data wilt overzetten, of gewoon opnieuw gaat beginnen, anders gaat bovenstaande niet op :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Widow
De F drive is 0kb groot, en er staat namelijk data op zoals muziek, films en fotoalbums die de eigenaar van de PC niet graag kwijt wilt raken.

Maar ik ga zo eens proberen ze 1 voor 1 aan te sluiten, misschien dat ie ze dan wel op gewone IDE modus zet.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:06
JBOD = wat je wilt
(Just a Bunch Of Drives)

[ Voor 4% gewijzigd door Sluuut op 01-09-2005 14:01 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Widow
Hmm, met 1 schijf ingeplugt verdwijnt de hele F schijf, dus dat wil niet.

Maar over JBOD, is dat niet gewoon raid met verschillende schijven :? want ik zoek zegmaar gewoon normale modus

• Davy24
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Is dat met beide schijven het geval?

En JBOD is idd wat je wilt.

[ Voor 31% gewijzigd door Davy24 op 01-09-2005 14:17 ]

• Widow
Aah ik heb het gevonden, in het RAID BIOS menu moesten de schijven op IDE modus gezet worden :P vaag maar nu werkt het goed :) er staan nu 2 sata schijven in deze computer weergegeven.

[ Voor 19% gewijzigd door Widow op 01-09-2005 14:18 ]

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 01:18

SiGNe

Ook hoi!

JBOD maakt er wel 1 gote schijf van, maar schrijft niet de ene helft van de data op de ene schijf en de andere helft op de andere.
Als je een JBOD schijf als single aansluit staat alle data er nog gewoon..

Niet?
[Specs]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:06
SiGNe schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:21:
JBOD maakt er wel 1 gote schijf van, maar schrijft niet de ene helft van de data op de ene schijf en de andere helft op de andere.
Kan iemand dat bevestigen? Dat is de eerste keer dat ik het hoor.. of een bron? :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

SiGNe schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:21:
Dit deel klopt dat weet ik zeker! (=bevestiging dus)
Dit weet ik niet zeker, nog nooit getest. Dat zal eral aan liggen hoe de toc op de schijf staat, weet niet 100% zeker hoe windows dit regelt. Hij maakt er normaal 1 en als die vol is maakt ie een 2e, 3e,... (onder NTFS is dat, FAT32 is kl*te).

Dus de data zal er nog wel opstaan, zoveel is ook zeker, maar of je die appart kan lezen zonder een data-recovery programmaatje, dat durf ik niet zeggen... Zoals ik zei, nog nooit zelf getest...

Maar ja, het zou wel kunnen hoor...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

op mijn mobo kan ik ook enkel kiezen uit mirroring, striping of jbod (spanning).
Als ik niets kies is de schijf niet onder windows te vinden.
Ik heb jbod bij 2 sata schijven gekozen en ik zie beide sata schijven los in windows.
Let wel, ik heb bij beide schijven een APARTE JBOD raid array aangemaakt.
Als je dat doet dan kun je de schijf WEL in een andere pc steken en uitlezen.
Als je MEERDERE schijven in 1 JBOD array propt dan kun je de schijven niet meer afzonderlijk uitlezen.

Tenminste, zo is het bij mij nforce 4 pro moederbord (nvidia sata raid controller)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 21:17 ]

Pagina: 1