768 of 1280 MB RAM in mijn Powerbook doen?

Pagina: 1
Acties:

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Sinds een aantal weken ben ik de trotse bezitten van een 12" Powerbook (1,5 Ghz). Ik ben zo verknocht geraakt aan OSX dat ik eigenlijk niet meer naar mijn Windows PC omkijk en dus alles op mijn PB doe. Nou zit er standaard 512 MB geheugen in en dat blijkt toch echt te weinig te zijn wanneer ik een hoop programma's tegelijk open heb staan. Nou heb ik twee mogelijkheden. 256MB er uit en 512 MB erbij (totaal 768), of 256 MB er uit en 1024 erbij (1280 totaal).

Het prijsverschil is enorm (1 Gig is ongeveer 4x zo duur als 512). Mijn vraag is dus eigenlijk of je in de praktijk veel verschil merkt tussen 768 en 1280 MB RAM. Iemand met ervaring?

Ik heb meestal de volgende programma's tegelijk open staan: Safari, Mail, iTunes, iPhoto, MS Word, Adium, iCal, aMule en Dashboard. Photoshop gebruik ik ook, maar niet met belachelijk hoge resolutie foto's. Gamen doe ik ook niet op m'n Mac.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:32
Ligt er ook een beetje aan of je "officieel" Apple geheugen neemt of niet.. bij Macramdirect.com (goeie service) valt de prijs van 1 Gb reepje best mee.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Ik heb zelf 768 MB intern in m'n PB 12" (1,5Ghz) en het werkt gewoon lekker. Ik speel soms ook World of Warcraft op m'n PB met een extern scherm eraan, en dat gaat best aardig...(totdat je in Iron Forge komt... ;))

Ik heb zelf dus nog niet de behoefte om voor 1gb te gaan, het werkt best rap zo. Ik gebruik ook alle applicaties die jij aangeeft (behalve aMule, eMule draait gewoon op m'n Windows 2k3 servertje).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Als het idd 4 x zo duur zou zijn voor 1 gig tegenover 512MB. Dan zou ik gewoon 2 x 512MB nemen. :)

• Fevida
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 11:40:
Als het idd 4 x zo duur zou zijn voor 1 gig tegenover 512MB. Dan zou ik gewoon 2 x 512MB nemen. :)
Dat is helaas geen optie. Standaard zitten er 2x 256 MB in waarvan er maar 1 te verwisselen is. :'(

• Fevida
willem169 schreef op donderdag 01 september 2005 @ 11:37:
Ligt er ook een beetje aan of je "officieel" Apple geheugen neemt of niet.. bij Macramdirect.com (goeie service) valt de prijs van 1 Gb reepje best mee.
Is idd erg goedkoop op Macramdirect.com! 149,- dollar is ongeveer 120 euro. Ik begrijp dat je daar ook wel eens wat gekocht hebt? Heb je ook invoerrechten moeten betalen?

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb dezelfde afweging gemaakt en heb uiteindelijk voor 1 GB gekozen.
Vooral omdat je met 512 MB erbij een uitbreiding hebt van 256 MB, en met 1 GB erbij is het een uitbreiding van 768 MB.
Verder omdat je maar 1 sodimm kunt bijplaatsen, en als je later alsnog 1 GB wilt, raak je de 512 MB vast wel kwijt maar reken er niet op dat je er nog veel voor terug krijgt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Ik heb zelf voor mijn PowerBook een standaard Kingston 1GB reepje gekocht (KVR333X64SC25/1G) voor E 130,-

Dus nu heb ik 1250 MB Ram ipv 512 MB, draait een stuk beter! Geheugen wat speciaal voor Apple wordt gemaakt is een stuk duurder en deze module werkt ook gewoon.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:32
Bullet_Tooth_Tony:
Is idd erg goedkoop op Macramdirect.com! 149,- dollar is ongeveer 120 euro. Ik begrijp dat je daar ook wel eens wat gekocht hebt? Heb je ook invoerrechten moeten betalen?
Klopt. Nee, ze zetten "computerchip sample" op de (goed beschermde) envelop.
Heb er een 2 Gb setje gehaald voor mijn 17" Pb.

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09-2025
Weet je zeker dat die KVR bij jou goed werkt? Ik heb namelijk net mijn KVR 512 reepje uit mijn ibook moeten halen omdat mijn iBook constant vast bleef lopen. Heb in plaats daarvan nu een 1GB reep van Crucial erin zitten, en dat werkt perfect.

Kingston Value Ram (KVR) levert nog al eens problemen op, check bijvoorbeeld:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=142866

Op mijn ibook werkt KVR dus niet, maar als het op een powerBook wel werkt: ik heb een 512MB reepje in de aanbieding :)

[ Voor 3% gewijzigd door schijndel op 01-09-2005 15:46 ]

Verwijderd

Ik heb met die module tot nu toe geen problemen gehad icm mijn PowerBook 15 Inch 1.5 GHz. Uptime 8 dagen.

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Als ik een reepje van 1gb wil kopen kan ik toch ook gewoon bij een PCboer langsgaan :?

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat laatste heb ik ook gedaan met het bijplaatsen van 512MB in mijn iBook. Gewoon langs de PC boer gegaan, ter plekke de boel opengeschroefd en geplaatst. Kun je direct checken of het werkt, blijf er gewoon ff een kwartiertje staan programma's openen en het geheugen volplempen. Werkt het, dan blijft het hoogstwaarschijnlijk werken. Werkt het niet, dan hoef je sowieso niet te betalen. De zgn. win-win situatie :)

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Meeste geheugen zal wel werken hoor. Vermijd dus kingstone value dit keer. Neem voor de rest gewoon de goedkoopste. 1gb voor 93- 100euro wel te vinden..

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Maar dat is het van de lokale pc-boer, meestal is dat ook een beetje duurder. Vandaar dat het soms scheelt als je online kan bestellen :)

Verwijderd

Safari, Mail, iTunes, iPhoto, MS Word, Adium, iCal, aMule en Dashboard
En dat heeft 512mb nodig? Dan moet ik zeggen dat OSX of slecht met zijn geheugenmanagement omgaat, of dat er iets mis zit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 07:48 ]

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Wel de hele zin quoten he... ;)
...tegelijk open staan...
offtopic:
Overigens is het 'slecht met geheugen omgaat' of 'slechte geheugenmanagement heeft'.

Verwijderd

Begrijpelijk, maar het komt er bij mij niet echt binnen dat een paar simpele programma's 512mb geheugen vreet. Is er echt niet iets anders verkeerd ingestelt?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 08:51 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nee, het staat juist goed ingesteld.
Toen ik 256 MB had met wat programma's open, had ik 256 MB in gebruik.
Toen ik 512 MB had met dezelfde programma's open, had ik 512 MB in gebruik.
Nu ik 1280 MB heb met dezelfde programma's open, heb ik soms ook wel 1280 MB in gebruik.
Het grote voordeel is dat het allemaal veel sneller werkt :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Ah zo, dan begrijp ik het. Je gebruikt dus je volle RAM, en dan hoe meer RAM je hebt, hoe sneller het is, omdat hij meer in het RAM kan stoppen?

Zit opzich wel een logica in :) Ik ga zo anders wel ff een Mac Mini oid kopen / bekijken ;)

Verwijderd

Ik heb ook een powerbook 12" 1,5Ghz met 1,25 gb geheugen, verschil tussen 512 en 1250 is ECHT aanzienlijk, vraag me af dat ook zo is al je 768 erin hebt zitten.

Ik heb trouwens een speciaal reepje van kingston gekocht voor de apple.

Verwijderd

Ik merk zelf namelijk niet echt het verschil tussen 512mb en 1gb op mijn windows-laptop, behalve dan met VM-Ware waar 1gb echt noodzakelijk is :P

Ik ben echt benieuwd naar de Mac Mini :@

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 13:15 ]

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

ToFast schreef op donderdag 01 september 2005 @ 19:08:
Meeste geheugen zal wel werken hoor. Vermijd dus kingstone value dit keer. Neem voor de rest gewoon de goedkoopste. 1gb voor 93- 100euro wel te vinden..
ik hoor juist mensen het tegenovergestelde zeggen, dat ze met goedkoop geheugen juist kernel panics krijgen.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 14:51
1,25
Zeker voor serieuzer photshop werk.

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Daarom neem ik ook 1gb er bij. Heb erg veel Photoshop, Illustrator met Indesign of QuarkXpress open. Soms ook nog flash, word soms een beetje traag met 512mb :P

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

ik heb 768 en is ruim voldoende voor mij: limewire,mail,tomato,iTunes,Safari,Msnmessenger.

vooral limewire vreet geheugen, als ik die niet aanheb weet ik sowieso het geheugen niet vol te krijgen. (en om een digitaal fotootje te bewerken in photoshop heb ik ook echt geen 512 extra nodig hoor)

Verwijderd

Ik heb even bij -het eerder genoemde- macramdirect gekeken waar ze voor ca 170 euro een 1GB Samsung module verzekerd naar NL verzenden. Na wat Googlen kwam ik ook terecht op kiq.nl en volgens mij verkopen ze daar 1GB modules voor flink lagere prijs (voor mijn 15" PB 1.67Ghz EUR 106,49 excl = 126,72 incl BTW). Waarom bestellen jullie bij macramdirect in de VS? In NL is dat toch een stuk goedkoper?

zie ook: http://www.kiq.nl/estore/...elid=10&merkid=3&key=5163

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is al gezegd, maar normaal gesproken is 1gig niet 4 maal zo duur, en ik zou daar dus gewoon voor gaan.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01
ik heb net 2x1Gb besteld bij www.mailamac.nl voor ongeveer €280 voor allebei die reepjes. (incl btw)

ben benieuwd :)

Verwijderd

Canaria schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 10:38:
Nee, het staat juist goed ingesteld.
Toen ik 256 MB had met wat programma's open, had ik 256 MB in gebruik.
Toen ik 512 MB had met dezelfde programma's open, had ik 512 MB in gebruik.
Nu ik 1280 MB heb met dezelfde programma's open, heb ik soms ook wel 1280 MB in gebruik.
Het grote voordeel is dat het allemaal veel sneller werkt :)
Da's het typische gedrag van een Unix kernel, al het geheugen dat niet gebruikt wordt door programma's is in gebruik als read- en write cache voor het filesysteem. En dat maakt een machine (aanzienlijk) sneller.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:01
ik heb nu die 2Gb ram erin ipv 1. Het draait echt zelfs nog sneller dan eerst. Word je echter wel erg lui van qua multitasken en programma's niet sluiten.

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

super-muffin schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:22:
Als ik een reepje van 1gb wil kopen kan ik toch ook gewoon bij een PCboer langsgaan :?
Of desnoods uit de pricewatch hier halen?
Pagina: 1