netwerk attached storage

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-04 10:56
Hallo beste mensen,

Dit is mijn 1e post op tweakers, ik hoop dat ik in de goede categorie heb gepost.

Ik wil graag een hardeschijf op mijn router aansluiten, welke ik zowel over internet (ftp) als over het bedraade netwerk kan benaderen. Ik weet dat er meerdere oplossingen zijn, een kant en klaar apparaat met hardeschijf of een adapter met een usb2 aansluiting (ik weet overigens niet of er ook adapters zijn waar je direct een sata hardeschijf op aan kan sluiten). Het is voor een klein netwerk, geen proffessioneel gebruik. Ik gebruik een sweex broadband router.

Welke apparatuur kan ik het best aanschaffen? Ik kan nergens snelheidstests e.d. vinden. Zelf heb ik dit apparaat op het oog: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=LSUS80&

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Hoe groot is je budget??
Anders zou je voor een Iomega Nas kunnen gaan...
Die kan je direct aan je netwerk hangen...

http://www.tweakers.net/p...&Query=iomega+nas&x=0&y=0

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zelf zit ik met hetzelfde probleem als jij. Het lijkt me echter onlogisch om eerst van sata naar usb te gaan en dan weer van usb naar ethernet. Er zijn ook externe schijven te koop die zelf een ethernet aansluiting hebben, dat scheelt weer een extra kastje + conversie

@shellhost: die dingen zijn imho buitenproportioneel duur. 500 euro voor 160 gb, voor dat geld stel ik een complete pc voor je samen :X

[ Voor 21% gewijzigd door Rac-On op 01-09-2005 11:12 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• ShellGhost
rac-on schreef op donderdag 01 september 2005 @ 11:12:
zelf zit ik met hetzelfde probleem als jij. Het lijkt me echter onlogisch om eerst van sata naar usb te gaan en dan weer van usb naar ethernet. Er zijn ook externe schijven te koop die zelf een ethernet aansluiting hebben, dat scheelt weer een extra kastje + conversie

@shellhost: die dingen zijn imho buitenproportioneel duur. 500 euro voor 160 gb, voor dat geld stel ik een complete pc voor je samen :X
Voor 500 euro heb je niet de specs die ik nu heb... :P
Daarom vroeg ik ook naar het budget...
Wanneer dat namelijk lekker hoog is kan hij beter dat doen dan zelf gaan zitten pielen...

• Rac-On
  • Niet online
ShellGhost schreef op donderdag 01 september 2005 @ 11:18:
[...]

Voor 500 euro heb je niet de specs die ik nu heb... :P
Daarom vroeg ik ook naar het budget...
Wanneer dat namelijk lekker hoog is kan hij beter dat doen dan zelf gaan zitten pielen...
nee maar ik zie in de pricewatch staan:
Iomega NAS 100d, 160GB (Linux) € 487,24

voor dat geld heb ik een media center in elkaar gezet met een 200gb sata schijf, dus zo'n Iomega ding lijkt me niet een heel handige keus. Daarnaast lijkt het me dat dit soort systemen veel meer stroom vragen dan een simpele externe harddisk, toch?

• ShellGhost
rac-on schreef op donderdag 01 september 2005 @ 11:20:
[...]

nee maar ik zie in de pricewatch staan:
Iomega NAS 100d, 160GB (Linux) € 487,24

voor dat geld heb ik een media center in elkaar gezet met een 200gb sata schijf, dus zo'n Iomega ding lijkt me niet een heel handige keus. Daarnaast lijkt het me dat dit soort systemen veel meer stroom vragen dan een simpele externe harddisk, toch?
Valt op zich wel mee...
Het jammere alleen van die Iomega is dat je er niet goed rechten op kan zetten qua mappen enzo...

Wat je ook kan doen is een "oudere" pc nemen, die vol hangen met disken en die als file server gebruiken...
Dan kan je kiezen wat voor disken je erin wilt, aantal gig en merk enzo...

• necessaryevil
Die iomega nas is iig veel te duur.

Ik vraag me af hoe die goedkopere sets presteren en ik vraag me ook af of het wel lukt om grotere hardeschijven op een oudere computer aan te sluiten. Ik herinner me dat er lang geleden eens computers waren waarvan het bios slechts schijven tot 8 gbyte aankon (volgens me elektro-boer is dit overigens op te lossen door een nieuwe controller te plaatsen).

Verwijderd

Move PNS > NT

Als je zelf al aangeeft dat dit in een thuisomgeving draait en je weinig geld wilt uitgeven; waarom plaats je het dan in PNS?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je een prehistorische pc hebt moet je je daar inderdaad zorgen over maken... Maar voorlopig lijkt je pc daar geen last van te hebben, of wel?

Sommige routers hebben een extra USB-poort voor opslag, maar dan moet je expliciet uitkijken naar zo'n router. Ik heb er een met USB-aansluiting, maar alleen maar voor printers. Die ondersteunt niks anders.

Volgens mij is zo'n router een betere optie - dan koop je een behuizing en een dikke harde schijf. Dan ben je sowieso goedkoper uit.

[ Voor 55% gewijzigd door Borromini op 01-09-2005 21:08 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• necessaryevil
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:02:
Move PNS > NT

Als je zelf al aangeeft dat dit in een thuisomgeving draait en je weinig geld wilt uitgeven; waarom plaats je het dan in PNS?
Bij troubleshooting dacht ik meer aan iets dat je al in bezit hebt en niet werkt

• necessaryevil
Borromini schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:07:
Als je een prehistorische pc hebt moet je je daar inderdaad zorgen over maken... Maar voorlopig lijkt je pc daar geen last van te hebben, of wel?
Ik wil dan een aparte pc gebruiken voor dit doeleinde. Die moet ik nog aanschaffen en die moet ook weinig energie gebruiken. Ik heb nog halve prehistorische server liggen (pentium I of II).

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Aangezien de HD niet rechtstreeks op de pc aangesloten is, weet ik niet of de eventuele limieten van het bios er iets toe doen. Het bios komt nl. niet in contact met de netwerk-HD. Ik denk dat de beperkende factor eerder je OS zal zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:58
Een Pentium III kost je nog geen 100 euro in de vraag en aanbod op de frontpage. Daar kan je toch vrijwel alle HD-formaten in kwijt die je wilt?

• Rac-On
  • Niet online
djluc schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:21:
Een Pentium III kost je nog geen 100 euro in de vraag en aanbod op de frontpage. Daar kan je toch vrijwel alle HD-formaten in kwijt die je wilt?
een PIII heeft een aantal nadelen:
- gebruikt veel stroom
- is groot
- produceert herrie/warmte
- is minder makkelijk op te zetten dan een usb disk
- minder makkelijk uit te breiden

allemaal redenen waarom ik ook een setje externe disks (usb en ethernet, ben er nog niet uit) neer wil zetten. Qua kosten scheelt het me weinig, maar qua gemak, ruimte, stroom e.d. heb ik er voordeel van.

(owja, en heb al 2 servers draaien, dus nog 1 is zo'n overkill...)

• necessaryevil
Borromini schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:16:
Aangezien de HD niet rechtstreeks op de pc aangesloten is, weet ik niet of de eventuele limieten van het bios er iets toe doen. Het bios komt nl. niet in contact met de netwerk-HD. Ik denk dat de beperkende factor eerder je OS zal zijn.
Ik ga het gewoon proberen. Ik kan - als ik de sata controller en de hd heb gekocht - altijd nog een p3 of een nas kopen. usb 2 sata converters zijn volgensmij wel los te koop.

Als het er ooit nog van komt dan post ik hier nog wel de resultaten.

Verwijderd

Is dit niks voor je?
http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Ik heb zelf zo'n NSLU2 gehad. Stroomverbruik is praktisch nul. Ik had er een 2,5" HD aan hangen die werd gevoed door de NSLU2. Google maar eens op die naam. Dat dinge draait onder een Linux variant en er zijn ongelooflijk veel programma's voor gemaakt. FTP server; Streaming muziek en ga maar door.

Een echt nadeel: hij accepteert alleen een unix bestandssysteem, dus je schijf omprikken naar je windows computer is er niet meer bij.

Prijs was een paar maanden geleden ongeveer 90 euro dacht ik

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:31:
Is dit niks voor je?
http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Ik heb zelf zo'n NSLU2 gehad. Stroomverbruik is praktisch nul. Ik had er een 2,5" HD aan hangen die werd gevoed door de NSLU2. Google maar eens op die naam. Dat dinge draait onder een Linux variant en er zijn ongelooflijk veel programma's voor gemaakt. FTP server; Streaming muziek en ga maar door.

Een echt nadeel: hij accepteert alleen een unix bestandssysteem, dus je schijf omprikken naar je windows computer is er niet meer bij.

Prijs was een paar maanden geleden ongeveer 90 euro dacht ik
Nix te prutsen met Samba ?

Overweeg goed of je echt FTP wil gaan gebruiken, erg onveilig . . . . .

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Op een LAN achter een router mag dat toch niet zoveel uitmaken? Als je je router goed instelt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:55:
[...]

Nix te prutsen met Samba ?

Overweeg goed of je echt FTP wil gaan gebruiken, erg onveilig . . . . .
Samba leek me zo duidelijk dat ik het daarom niet noemde. Dat is idd de standaard functionaliteit. Je kunt er meer mee doen - in die categorie paste FTP.

Meer info staat op http://www.nslu2-linux.org/

edit: even wat minder bot verwoorden, dat was niet de bedoeling

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 22:15 ]

• necessaryevil
Gaaf apparaat, die NSLU2. Ik overweeg hem om te kopen. Maar is er toevallig echt geen sata versie van?

Verwijderd

necessaryevil schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 11:50:
Gaaf apparaat, die NSLU2. Ik overweeg hem om te kopen. Maar is er toevallig echt geen sata versie van?
Niet dat ik weet - je sluit er externe schijven op aan. Ze zitten niet intern - dat ding is net even groot als een pakje sigaretten. IS wel USB 2.0 overigens

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Op mijn werk heb ik een of ander kastje liggen (merk weet ik niet meer prijs ongeveer 120 euro) hier kon je gewoon een ATA disk inschroeven. Het kastje zelf heeft een UTP aansluiting en een klein rommetje met een linux iets erop wat er voor zorgde dat ie ftp/smb server kon spelen. Verder heeft asus een router die usb harddisk en usb webcam ondersteuning gaf.

[ Voor 25% gewijzigd door raymonvdm op 04-09-2005 01:33 ]

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
necessaryevil schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 11:50:
Waarom een sata versie? Je hebt alle disks toch nog in gewoon IDE? (voor de snelheid hoef je het niet te doen want dat is hier duidelijk niet de beperkende factor)

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-04 20:42
is het geen optie om je sweex router te modden zoals in dat ene topic hier op GoT. dan kun je er 2 usb poorten op maken waar je dan weer een externe harddisk aan kwijt kunt. ik weet niet of je heel erg handig bent, maar dit lijkt mij toch een vrij goedkope oplossing...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Dwightjo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-03 15:33
Die NSLU van Linksys is heel leuk
alleen de snelheid is om te huilen, meer dan 3.5MB per sec zul je niet echt halen.

Hier heeft niemand een oplossing voor gevonden. wel schijnt er een firmware versie te zijn waarbij je dus wel gewoon ntfs kunt gebruiken.

Illest Alive

Verwijderd

NAS werkt erg goed (via ethernet) en hoeft niet zo duur te zijn.
Ik gebruik een Netdisk van Iomega (www.simplesoftproducts.nl is Nederlandse dealer).
Heeft ook nog usb2
Pagina: 1