Ik heb een Peltier op de kop getikt
met de volgende specs:
30x30x4mm. 8,6V/6A/51,6W met koelvermogen van 28,7 Watt.
Nu heeft mijn voeding alleen maar 12V lijnen die ik kan gebruiken.
Uit alle andere Peltier posts gelezen te hebben kan ik geen voorbeeld halen van deze situatie en kan ik hooguit extraploren wat de gevolgen zijn.
Ik denk te begrijpen (mede door de Peltier FAQ) dat de efficientie omlaag gaat (relatief meer stroomverbruik i.v.t. extra koelvermogen) maar het maximaal koelvermogen wel stijgt.
Is er echter iemand met kennis van zaken die me met zekerheid kan vertellen wat de gevolgen zijn als ik een 40% hoger voltage erop zet?
Edit:
Indien ik een andere Peltier met de volgende specs:
40x40x4,7mm. 15V/3,9A/58,5W met een koelvrmogen van 33 Watt
op 12V zou aansluiten, welke van de twee zou het beste presteren qua koelvermogen?
En een laatste vraag... zijn beide Peltiers met lucht te koelen? (laptop koelproject, don't ask)
30x30x4mm. 8,6V/6A/51,6W met koelvermogen van 28,7 Watt.
Nu heeft mijn voeding alleen maar 12V lijnen die ik kan gebruiken.
Uit alle andere Peltier posts gelezen te hebben kan ik geen voorbeeld halen van deze situatie en kan ik hooguit extraploren wat de gevolgen zijn.
Ik denk te begrijpen (mede door de Peltier FAQ) dat de efficientie omlaag gaat (relatief meer stroomverbruik i.v.t. extra koelvermogen) maar het maximaal koelvermogen wel stijgt.
Is er echter iemand met kennis van zaken die me met zekerheid kan vertellen wat de gevolgen zijn als ik een 40% hoger voltage erop zet?
Edit:
Indien ik een andere Peltier met de volgende specs:
40x40x4,7mm. 15V/3,9A/58,5W met een koelvrmogen van 33 Watt
op 12V zou aansluiten, welke van de twee zou het beste presteren qua koelvermogen?
En een laatste vraag... zijn beide Peltiers met lucht te koelen? (laptop koelproject, don't ask)
[ Voor 20% gewijzigd door Tijgert op 01-09-2005 09:56 . Reden: Vergelijkend waren onderzoekje. ]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.