[Peltier] 8,6V peltier op 12V, effect?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb een Peltier op de kop getikt 8)7 met de volgende specs:
30x30x4mm. 8,6V/6A/51,6W met koelvermogen van 28,7 Watt.

Nu heeft mijn voeding alleen maar 12V lijnen die ik kan gebruiken.
Uit alle andere Peltier posts gelezen te hebben kan ik geen voorbeeld halen van deze situatie en kan ik hooguit extraploren wat de gevolgen zijn.

Ik denk te begrijpen (mede door de Peltier FAQ) dat de efficientie omlaag gaat (relatief meer stroomverbruik i.v.t. extra koelvermogen) maar het maximaal koelvermogen wel stijgt.

Is er echter iemand met kennis van zaken die me met zekerheid kan vertellen wat de gevolgen zijn als ik een 40% hoger voltage erop zet?

Edit:
Indien ik een andere Peltier met de volgende specs:
40x40x4,7mm. 15V/3,9A/58,5W met een koelvrmogen van 33 Watt
op 12V zou aansluiten, welke van de twee zou het beste presteren qua koelvermogen?

En een laatste vraag... zijn beide Peltiers met lucht te koelen? (laptop koelproject, don't ask)

[ Voor 20% gewijzigd door Tijgert op 01-09-2005 09:56 . Reden: Vergelijkend waren onderzoekje. ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35

Acheron

updatepack.nl

Je hebt ook nog 5V lijnen. In combinatie met de 12V, kan je 7V uit je voeding persen, zonder naar de winkel te hoeven gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Acheron op 01-09-2005 09:57 ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Hoeveel ampere kun je op de 3.3 volt -lijn uit een voeding trekken? --------> is dit genoeg, dan kan je ook de 12 volt en de 3.3 doen, dan krijg je een mooie 8.7 volt :-)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja... 40% meer stroom betekend gewoon dat hij zo ongeveer 40% minder goed gaat werken... Alle extra stroom die je erin pompt wordt omgezet in wartme... wat dus afgaat van je koelend vermogen van je peltier :)

de 15V versie op 12V werkt ideaal :)

De peltier met lucht koelen kan je doen, maar het effect van de peltier zal minimaal zijn omdat de warme kant gewoon niet genoeg gekoeld wordt om het maximale uit de peltier te halen :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik wil als aparte voeding een oude 235W ATX voeding gebruiken, ik weet alleen niet welke pinnen van de ATX connector ik moet kortsluiten om de voeding aan te laten springen zonder dat er een mobo aan hangt. Die voeding moet alles wel voldoende kunnen leveren, ook 3,3V.

Edit: Apennootjes.

mmm... dan gaat het nog problematischer worden ben ik bang. Ik wil namelijk met een minimale koelrib de warme kant koelen en met een gelijke koelrib de koele lucht omleiden naar de intake van mijn laptop.

En toch ga ik het proberen >:)

[ Voor 34% gewijzigd door Tijgert op 01-09-2005 10:30 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:28

rimpeldinky

nani?

erm, 2 lijnen combineren zou ik niet doen voor een peltier, die trekt zoveel stroom dat je meteen sluiting krijgt en eventueel je voeding opblaast, de 15v peltier op 12v laten is de beste oplossing imho

*burp*

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Zo veel stroom trekt hij toch niet? Maar 6A?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Tijgert schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:32:
Zo veel stroom trekt hij toch niet? Maar 6A?
6A is aardig wat hoor...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Om 2 lijnen te combineren kijk ook eeens hier:
Fans op 7V -> nog alternatieven (en neveneffecten) !
De 5V lijn gaat dus niet belast worden, maar integendeel, deze krijgt stroom toe (ipv dat hij moet leveren) Met 6A zou ik het eigenlijk niet riskeren. Ik zou gaan voor de peltier van 15V en dan op 12V. De efficientie van een peltier is optimaal als die een stuk onder de 100% van zijn maximale capaciteit gaat werken. -> 15V op 12V laten werken is dus ideaal. Verder heeft deze 2de dan ook meer wattage :9

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
is 33 watt niet te weinig....ik meen dat die dingen 2x het opgenomen vermogen van de cpu moeten hebben ongeveer....

over wat voor cpu gaat het hier ?

Verwijderd

Ik hoop dat het niet over een cpu gaat... !!! |:(
Grafische kaart, of een ander projectje??? (is het zelfs niet te weinig voor een nieuwere grafische kaart?)
EDIT> ah ok, laptop koelproject...
33Watt is wel met lucht te koelen, als je er een ferme heatsink opzet. Voorbeeld: stockkoeler van een AMD64 X2.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 11:18 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:17

Epsilon

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 11:12:
Ik hoop dat het niet over een cpu gaat... !!! |:(
Grafische kaart, of een ander projectje??? (is het zelfs niet te weinig voor een nieuwere grafische kaart?)
EDIT> ah ok, laptop koelproject...
33Watt is wel met lucht te koelen, als je er een ferme heatsink opzet. Voorbeeld: stockkoeler van een AMD64 X2.
33 watt kan je makkelijk koelen met elke heatsink/fan combi, dat is een peulenschil voor actieve koellichamen. Menig northbridge koeler kan dat nog wel afvoeren.

Die stock heatsinks van de A64 kunnen 200w afvoeren met een beetje fan. Uiteraard is altijd de vraag: bij welke temperatuur (of beter, temperatuursverschil met ambient). Dat is dan ook waar het probleem zit. Voor normale temps (niet boven de 50c heatsink temp, wat alsnog resulteerd in 60c op je cpu) blijf je altijd zitten met de oppervlakte, de warmtespreiding, airflow etc.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
Epsilon schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:12:
[...]

33 watt kan je makkelijk koelen met elke heatsink/fan combi, dat is een peulenschil voor actieve koellichamen. Menig northbridge koeler kan dat nog wel afvoeren.

.
dat zal het probleem ook niet zijn...het is de vraag of je met 33 watt een cpu/gpu voldoende kan koelen (denk het niet)......misschien de chipset :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Detonator op 01-09-2005 12:17 ]

Verwijderd

Mja, maar bij een peltier wil je toch zo laag mogelijke temps halen, en daarvoor moet de warme zijde ook zo laag mogelijk zijn. Als je een peltier goed wil koelen, zeker luchtkoelen, zou ik toch geen te klein koelertje nemen zoals een NB-heatsink, maar minstens een CPU-heatsink.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Het zal alles moeten passen in een kleine ruimte, ik zal dus in de breedte moeten gaan werken met hele brede heatsinks en een radiaal fan.

Uiteindelijk moet het komen te werken in mijn projectje: (ik citeer even uit een ander topic)

Na mijn gemodde X800XL, die mod te hebben gemod en uiteindelijk watercooling op alles te hebben gezet, dacht ik dat het tijd was voor een nieuw project.

Dus, hier is het! Wat vinden jullie van mijn lappie cooler voor mijn XPS 2?

Ik begon met twee plaatjes perspex en een kat :) ...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/lappiecooler/perspexpure.jpg

Een stapel rondliggende HD fans...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/lappiecooler/hdfanspile.jpg

Wat spacers (en mouten en boeren 8)7 )...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/lappiecooler/spacers.jpg

Hotspots meten...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/lappiecooler/fanlocation.jpg

Gaten meten...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/lappiecooler/measure.jpg

Wat grote gaten maken...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/lappiecooler/holed.jpg

Fans monteren en aansluiten voor test...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/lappiecooler/inside.jpg

KLaar! side view (fuzzy cam ON)...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/lappiecooler/sideview.jpg

Klaar! top view...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/lappiecooler/lapcooltemp.jpg

Eerst had ik de stroom voorziening vanaf de USB poort lopen, maar 5v levert gewoon niet genoeg vermogen voor een redelijke airflow. Dus monteerde ik maar een externe voeding met een standaard adapter plug en een aparte USB plug voor die plug zodat ik hem alsnog op de USB poort aan kan sluiten. (voor als hij thuis op de bamk staat of op bed en er toch iets cooling nodig is zonder meteen twee voedingen te hoeven verslepen).
Zodra ik er een kans voor heb komen er nog rubberen voetjes onder want anders is de airflow te beperkt.
De fans blazen nu maar kunnen eventueel nog geweizigd worden naar zuigen (mijn vrouw denkt dat dat beter is ;) )

Tadaa!! dussss.... wat denken jullie?

Oh ja, temperatuur verschillen... weinig, die 6800 Ultra wordt zo friggin heet, daar koelt weinig tegenop, helemaal van buitenaf, maar de onderkant bakt nu tenminste mijn noten niet meer (en daar is mijn vrouw ook al blij mee :P )

Ik denk nu echter ook aan een andere uitvoering, een 40x40x3,2mm. 15V/12A/180W met een koelvermogen van 113 Watt op 5V ofzo.
Dat zou meer koelvermogen moeten leveren dan de andere op 12V...

[ Voor 76% gewijzigd door Tijgert op 03-11-2005 23:10 ]

Verwijderd

Ik zie nog altijd niet wat je er nu mee wilt doen?

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
(zucht) inbouwen in bovenstaand project, de koele lucht van de peltier omleiden naar de intake van de CPU en/of GPU fan.

Verwijderd

En hoe denk jij die 180W van die laatste peltier te gaan koelen in die 2.5CM ruimte? Dat zijn al bijna dingen voor watercooling he...

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
1. Door er 5V op te zetten i.p.v. 12V (eventueel 7V)
2. Door een koperen heatsink, met hele dunne lamellen, op te dremelen.
3. Door een of meerdere radiaal fans de lucht te laten verschuiven.

Muco had een vrij klein radiaal fannetje, dun genoeg, twee daarvan zijn exact groot genoeg voor de peltier. Ik kan ook een gewone case exhaust fan erin monteren, maar dan krijg je best een groot gat.

Het grote probleem nu is de juiste heatsink te vinden, koper, dunne lamellen en groot genoeg om er twee kleine van te zagen (een voor de warme kant en een voor de koude kant)... weet iemand een goed model?

Ik zie het al helemaal voor me: de warme kant krijgt een langere sink waarlangs de lucht stroomt terwijl de koude kant een hogere krijgt die boven het bord uitkomt en bijna naadloos aansluit met de intake. Schermpje ervoor om de koele luchtstroom om te buigen... CAN I GET AN AMEN FELLOW TWEAKERS!! :)

Dit gaat een first worden, external Peltier cooled laptop, support graag :P

[ Voor 5% gewijzigd door Tijgert op 01-09-2005 17:26 ]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
idd, ik heb al besloten dat de Titan CU7TB van Perfectsystems.nl de beste vorm heeft om er twee tegen elkaar te shroeven (met de peltier er tussen) en de ideale hoogte heeft. Hij zal dan een mm of 3 boven het bord uitkomen en praktisch naadloos aansluiten op de intakes... jaja, dit gaat helemaal goed komen!

Het probleem wat ik nu ondervind is de exhaust fan, jeweetwel, een radial fan die normaal de hete lucht uit je PC haalt maar nu de sinks gaat aanblazen.
De Titan's zijn daarvoor brak, iets van 9 CFM als max terwijl de Spire en de Akasa's in de 30 CFM zitten (+ korreltje zout).

Die Akasa's zijn alleen in blauw of rood te vinden bij Atro.nl maar die intake daarvan lijkt me zo klein en restrictief ondanks dat ze 35 CFM beloven.
De Spire's zien er beter uit (en zijn zwart) maar bij 4Launch.nl staat hij vermeld als 10mm dik, de FD08025B1ME3 versie, terwijl ik de 25mm dikke FD08025B1ME4 moet hebben.
Bij Funprice.nl staat er helemaal niks bij en elders vinden lijkt voorlopig niet te lukken :'(

So close... alleen nog die klote fans |:(

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ok...2e probleem.

Ik heb nu een 180W Peltier die ik moet zien te voeden.
Dat slurpt 15A op 12V en dat trekt mijn 235W ATX voeding denk ik niet...

Gezien dit mijn topic is :P kan iemand mij vertellen waar ik een sterk genoege voeding vandaan haal? Of hoe ik die maak?

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
v&a, beetje 550w voeding heeft iets van 24a op de 12v lijn max

[ Voor 4% gewijzigd door ikman op 03-11-2005 23:45 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Die kun je vinden bij dump stores ;)

Overigens, wat voor een nut hebben die casefans als je laptop er boven op staat? De aanvoer is mooi gespacered, maar als je met je laptop bodem de fans afdek het je nog niets... je zou dan spacers óp dat ding moeten maken waardoor de lucht ook weg kan...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Er zitten ook spacers op dat ding :)

Welke dump stores? vast geen army dumps toch?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
SHuisman schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:01:
Hoeveel ampere kun je op de 3.3 volt -lijn uit een voeding trekken? --------> is dit genoeg, dan kan je ook de 12 volt en de 3.3 doen, dan krijg je een mooie 8.7 volt :-)
Als je dit doet gaat je 3.3 volt lijn juist minder vermogen moeten leveren :)
Pagina: 1