Aanschaf en plaatsing Wireless ADSL router, tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik sta op het punt een notebook aan te schaffen, de Acer Aspire 1692 ( IEEE 802.11g ondersteuning).

Dit om in de woonkamer te kunnen internetten en uiteraard ook alle andere PC zaken op de bank te kunnen doen.
Ik heb op zolder (2e etage) een 'normale' PC staan met flink wat harddisk ruimte en wil ik uiteraard kunnen benaderen met het notebook. Ook zal ik deze PC gebruiken voor de (grote) downloads.
De PC is nu aangesloten aan een Alcatel speedtouch ADSL modem (ethernet, analoog dus geen ISDN) die ook op zolder staat.

Aangezien het modem reeds enkele jaren oud is en zo nu en dan kuren begint te vertonen wil ik deze vervangen.

Ik had dit in gedachten om de gewenste situatie te krijgen :

- Wireless ADSL router/modem aanschaffen, deze plaats ik beneden in de woonkamer waar ook de ADSL splitter zit. Dit omdat ik een zo goed mogelijk bereik wil hebben in de woonkamer (en tuin) en daarmee een zo hoog mogelijke doorvoersnelheid wil krijgen. Ik zal vrijwel nooit in andere ruimtes het notebook gebruiken.
- De PC op zolder wil ik aansluiten aan de router met een (lange) netwerkkabel. Deze loopt dan vanaf zolder naar beneden. Het lijkt me verstandiger niet wireless van zolder naar de woonkamer te gaan, vanwege de verbinding en doorvoersnelheid. De verbinding tussen PC <-> Router <-> Notebook wil ik graag zo optimaal mogelijk hebben.
Ik heb begrepen dat zo'n kabel maximaal 100 meter lang mag zijn. Ik schat de lengte van zolder naar woonkamer in totaal zo'n 20 meter, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Klopt dit ?

Is het makkelijk om zelf zo'n stekker aan de kabel te zetten ? De kabel moet namelijk door gaten in muren en plafonds, dus moet er aan één kant de stekker eraf.

Ik heb meerdere reviews gelezen over Wireless ADSL router/modems, maar ben nog niet geheel zeker welke ik moet kopen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Linksys WAG54G-EU, ik heb reeds wat ervaring met die Linksys (maar dan zonder geïntegreerd modem). Ik heb echter ook gelezen dat US robotics of Tornado's beter zijn.
Ik zal niet veel gebruik maken van de hardware matige firewall en ook geen hoogstaande netwerken aanleggen, maar ik wil wel optimale verbinding.
Is die Linksys een goede keuze ? Wat is het verschil tussen de WAG54G en de WAG354g ?
Wat houdt annex A en B nu precies in ?

Ik vraag hierbij wat tips voor aanschaf en wellicht over de plaatsing van de router en wel/niet bekabeling in mijn situatie.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Ik heb begrepen dat zo'n kabel maximaal 100 meter lang mag zijn. Ik schat de lengte van zolder naar woonkamer in totaal zo'n 20 meter, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Klopt dit ?
Ja, zolang je splitter maar binnen een meter van je ISRA punt zit kan de lengte van de andere kabels in een normaal formaat huis niet zo'n probleem zijn.
Is het makkelijk om zelf zo'n stekker aan de kabel te zetten ? De kabel moet namelijk door gaten in muren en plafonds, dus moet er aan één kant de stekker eraf.
Bij de meeste computerhandelaren kan je een speciale tang huren om die stekkertjes aan een kabel te kunnen zetten. Of dit makkelijk is hangt natuurlijk ook een beetje van je eigen kundigheid af ;)
Ik heb meerdere reviews gelezen over Wireless ADSL router/modems, maar ben nog niet geheel zeker welke ik moet kopen.
Verder kan ik je even niet helpen met de keus voor een draadloos modem / router. Ikzelf heb een USrobotics wireless router staan (USR8054), maar op een of andere manier legt die zeker eenmaal per dag de verbinding eruit, erg irritant iig.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Xymox schreef op donderdag 01 september 2005 @ 09:07:
Wat houdt annex A en B nu precies in ?
Dit is heel simpel.
Annex A is geschikt voor een analoge lijn. En Annex B is geschikt voor een ISDN lijn. Belangrijk verschil, zeker aangezien Annex A niet op ISDN lijn functioneerd en vice versa.

Over het maken van stekkertjes. Met zo'n tangetje is het niet moelijk. Pretty straightforward. Volgens mij moet je het 1x gedaan hebben en dan gaat het verder prima.

Er voor kiezen om je PC aan een UTP kabel te hangen en wireless enkel gebruiken voor je notebook ben ik met je eens. Dat is voor je PC gezien de beste config en voor je laptop het gemak van vrijheid.

[ Voor 37% gewijzigd door Ultraman op 02-09-2005 00:53 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.