Toon posts:

Systeem springt uit, hoge cpu temp.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen:

Twee weken geleden kreeg ik mijn computer niet meer aan. Zelfs BIOS kon ik niet inkomen... Ik heb de computer weggebracht en zowel de harde schijf als het moederbord bleken defect. Ook vertelde de verkoper dat mijn systeemkast te klein was. (Wel vreemd want dat vertelden ze niet toen ik mijn videokaart door hen liet inbouwen). Tot slot bleek de data van een tweede harde schijf niet meer te redden terwijl de schijf het wel gewoon nog doet. De harde schijf was dynamisch of iets dergelijks en waarschijnlijk ook raid geschakeld. (Ook best vreemd want deze harde schijf hebben zij zelf ingebouwd). Maar goed: Ik kan niet zonder computer, dus heb ik een nieuw moederbord, een nieuwe harde schijf en een nieuwe behuizing gekocht met een extra fan erin. Alles door de winkel laten doen voor eventuale aansprakelijkheid. De pc bleef het tot voor kort goed doen.

Nu heb ik twee problemen:
1) De pc schakelt zichzelf af en toe ineens helemaal uit. Gewoon *poef*... Soms doet ie het een dag en soms drie keer achter elkaar gelijk na het aanmelden bij windows. Mijn virussoftware is up-to-date, mijn router prima geconfigureerd en de firewall staat aan dus het zal geen virus o.i.d. zijn.
Zelf ben ik gaan kijken wat het probleem kon zijn, maar kwam er niet achter. Sterker nog: een tweede probleem dook op:

2) Mijn CPU draait standaard op zo'n 50 graden celcius en mijn moederbord op zo'n 40 graden celcius. Vind ik wat aan de hoge kant maar zou geen probleem moeten zijn. Maar als ik bijvoorbeeld een groot bestand met winrar extract (50% cpu usage) knalt de temperatuur binnen een minuut naar zo'n 78 graden. Dat lijkt mij veel te hoog.

Ben zelf gaan kijken wat de oorzaken zijn en ben erachter gekomen dat het in ieder geval niet is:
- Probleem 2 is de oorzaak van probleem 1. De computer springt inderdaad normaal gesproken uit bij een te hoge temperatuur, maar ook bij 50 graden celcius (zonder zware programma's dus) kapt ie er soms mee.
- De fan op de cpu draait constant op 2600 rpm, en case fan op 1350 rpm.
- De airflow lijkt het ook niet te zijn aangezien het systeem ongeveer een jaar heeft gedraaid in een kleinere kast met een fan minder.
- Of het de voeding is weet ik niet maar die pas twee maanden oud en geupgrade naar een hoger wattage.

Moet ik terug naar de winkel en denken jullie dat ik in mijn recht sta als ik hen vraag het te fixen aangezien het systeem het eigenlijk nog geen twee dagen goed heeft gedaan, of kan iemand mij met een simpele truc uit de brand helpen?

Er is niets overclocked...

Alvast bedankt allemaal.

Voor de zekerheid de specs (mischien kunnen jullie mij nog iets aanraden n.a.v. deze specs):

Operating System:
Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack:Service Pack 2
Internet Explorer

Motherboard:
CPU Type: Intel Pentium 4HT, 3000 MHz (3.75 x 800)
Motherboard Name: Asus P4P800-VM (3 PCI, 1 AGP, 4 DIMM, Audio, Video, LAN)
Motherboard Chipset: Intel Springdale-G i865G
System Memory: 1024 MB (DDR SDRAM) (4X 256 dual channel)
BIOS Type: AMI (02/22/05)

Display:
Video Adapter: RADEON X800 Pro (256 MB)
Monitor: Acer AL707 (3200031CPK00)

Multimedia:
Audio Adapter: Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller

Storage:
Floppy Drive
Disk Drive: WDC WD1600JB-00GVC0
Disk Drive: WDC WD25 00JB-55GVC0 USB Device
Disk Drive: WDC WD2500JB-55GVC0
Optical Drive: PIONEER DVD RW DVR-106
Optical Drive: PIONEER DVD-RW DVR-108

Op USB:
256 MB memory Stick
Canon 865i Printer
Canon 5200 F Scanner
Logitech Quickcam Zoom

Op geluidskaart: Logitech Z680 speakers

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Ik denk dat er iets met je koeler aan de hand is, of niet goed geinstalleerd of te zwak. Voelt hij warm of koel als je je hand er (voorzichtig) tegen aan houdt? En wat voor voeding is het precies? Merk en wattage..

Welkom btw

Hang loose, KiteSurfing for life!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je late reactie (het tijdstip natuurlijk) :)

De koeling van de cpu voelt niet warm aan. Ik zou er zometeen op kunnen gaan slapen :z
De voeding is een ASUS A-36H 360 Watt.

Ben overigens niet nieuw hier, maar ben mijn gebruikersnaam kwijt 8)7 |:(

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 03:19 ]

• Beercase

Beercase

So soft!

Ow hehe, lullig.

Dan denk ik dat je koeler slecht contact maakt met de core van de cpu. Miss zit er te veel koelpasta op (wat TE vaak voorkomt bij pc boeren). Schoonmaken en opnieuw installeren lijkt mij voldoende.. Tenmiste als de koeler dat ook is. Vergeten te vragen, welke heb je precies?

En die voeding is wel voldoende!

[ Voor 6% gewijzigd door Beercase op 01-09-2005 03:20 ]

Verwijderd

Voel je northbridge es, die willen ook wel es 50-60 graden worden 8)7

Kan toch? :)

Misschien underclocken? (ja eh, wie weet helpt dat, maar aan een slomere cpu heeft ie niks idd :/ )

Verwijderd

Topicstarter
Heb even gegoogled op northbridge maar ik wordt hier niet echt wijzer van. Op het ene plaatje is de northbridge de southbridge en andersom. Ik krijg zelfs bruggen te zien. ;)

Vandaar even een plaatje (misschien zien jullie hierop gelijk al iets wat niet klopt):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~snorlax/Foto's/nortbridge2.jpg

Als de northbridge het deel is met die koeling met die draden erin geklemd, dan is die in ieder geval niet heet.

Kan het echt zo zijn dat teveel koelpasta de oorzaak is van een cpu die van 50 naar 80 graden springt in enkele seconden?

Underclocken zou ik zonde vinden, zeker nu met een nieuw mobo, hdd en casing. Wilde hem eigenlijk gaan overclocked maar dat lijkt mij geen goed plan met 80 graden celcius op 50%cpu.

Springt me nog iets te binnen: heb AIDA32 gebruikt om de temperaturen te meten. Is dat betrouwbaar?

Ps. Die kaart onderin is een gare TV tuner van medion (7134) :r , was ik vergeten in de specs op te nemen. Excuus

Groeten Zeebert

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 04:12 ]

• Beercase

Beercase

So soft!

Ziet er prima uit zo, zou gewoon de koeler opnieuw plaatsen. Zeker als hij niet warm aan voelt. Verschilt het al je het zijpaneel eraf laat?
Verder is de northbridge idd dat koelding met de draden erin.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het koeleradvies. Heb de pc weggebracht om de koeler na te laten kijken, want er was niet teveel koelpasta gebruikt. Bij Mycom vertelden ze me dat de intel koeler (standaardkoeler voor mijn processor) een slechte koeler was. Ik geloof best dat er betere zijn maar met de meegeleverde koeler mag de cpu temperatuur natuurlijk niet rond de 80 garden uitkomen bij 50% cpu belasting.
Ik heb er nu een zalman koeler (CNPS7000B-Cu) op laten zetten, en de temperatuur komt stressed niet boven de 40 graden uit. _/-\o_

Klein nadeel: Mycom heeft het hele systeem: incl. nieuw moederbord, de standaardkoeler, en een nieuwe harde schijf in een nieuwe grotere behuizing gezet. Zij hebben ergens dus iets fout gedaan, maar de 40 euro voor de nieuwe koeler mocht ik netjes lappen. Uiteraard heb ik hier over geklaagd, want het mag duidelijk zijn dat zij of de koeler verkeerd geinstalleerd hebben of een slecht werkende koeler geinstalleerd hebben. Dit kwam nog eens bovenop de klachten die ik had over dataverlies, en het feit dat ze mij pas geadviseerd hadden om een grotere kast aan te schaffen nadat het mobo en de hdd gefrituurd waren (die ook zij weer geinstallerd hadden). Je mag toch verwachten dat als je je hardware laat installeren dat het werkt dacht ik zo... Ter vergoeding kreeg ik een mycom fles champagne (alsof ik na voor de derde keer naar de winkel en op kosten gejaagd te zijn wat te vieren had) en een gaar headsetje. Deze belediging heb ik vriendelijk afgeslagen. :r
Is er geen manier om over dit soort service een klacht achter te laten?
Voortaan doe ik het zelf wel. Daar heb ik nu meer vertrouwen in, en als het fout gaat dan heb ik het in ieder geval zelf gedaan.

Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 15:18 ]

• Beercase

Beercase

So soft!

Zeker vreemd dat mycom je laat betalen voor een koeler die niet goed was... Hier kun jeje bevindingen kwijt http://www.tweakers.net/shopsurvey. En suc6 met je koele pctje :)

Verwijderd

Waarschijnlijk is je pctje geassambleerd door een stagere net als ik? :P haha btw ik werk bij een veel beter bedrijf naturlich ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die klacht ga ik daar zeker achterlaten! Thx. Ik denk inderdaad dat ie door een of andere onervaren jongen in elkaar is gezet. Dat geintje kostte me dan ook gelijk 40 euro. Erg jammer, maar ben al lang blij dat de pc het weer goed doet. Aangezien de cpu nu niet meer warm loopt kan ik vast wel een koetje laten grazen }:O

Verwijderd

Dit heeft een vriend van mij ook gehad. Hij heeft ongeveer dezelfde specs als jij en zijn proc werd ook ongelofelijk heet. Hij is ook terug gegaan voor een nieuwe koeler, nadat de eerste oplossing van zijn kastdeur maar open te laten niet werkte. Maar nu ik dit hoor, kan hij er veel meer uit halen. Die kast moet gewoon vervangen worden. Ik zal het m zeggen!

Verwijderd

Topicstarter
Hehe goed om te horen. Ik heb me echt gek lopen zoeken naar dit vreemde verschijnsel overal en was al bang dat ik een idiote vraag zou stellen zoals het topic ook doet vermoeden. Blij dat er nog iemand anders er iets aan gehad heeft. :*)
Pagina: 1