Probleem raid0 op nforce3

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Vegnagun939
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 09:29
Ik heb 2x maxtor 80gb in een raid0 config draaien.
Nu wil ik windows xp gaan installeren. Ik boot vanaf cd, ik laad de nvidia raid drivers in via de diskette en dan gaat het mis. Windows ziet 2 schijven van 80gb, wat dus eigenlijk 1 van 160gb moet zijn.
Als ik verder ga met de installatie worden de bestanden probleemloos gekopieert. Op een gegeven moment wordt de computer herstart en moet deze booten vanaf de schijven. Dit lukt alleen helaas niet, de 1ne keer blijft het systeem hangen en de andere keer krijg ik de melding dat het besturingssysteem ontbreekt.

specs:
mobo: gigabyte K8NSC-939
hd: 2x maxtor 6Y080M0

Wat doe ik fout?

Verwijderd

Ik ben te lui om te kijken of die schijven PATA of SATA zijn.... vertel eens?

• Vegnagun939
Het zijn SATA schijven :)

Als ik een andere schijf met windows xp geinstalleert op de ide aansluit dan herkent hij de array wel zoals het hoort. Maar dat is dus niet wat ik wil, ik wil windows xp op de raid array.

Verwijderd

Standaardstappen die je kan proberen is om te kijken of er een nieuwe BIOS voor jouw plank is.
Ook de driver gebruiken die Gigabyte beschikbaar stelt en daar moet je vooral op letten dat ze digitaal ondertekend zijn.

Ik heb vaak genoeg gehad met niet-ondertekende drivers die je met F6 wilt toevoegen dat ze niet worden geaccepteerd in het gedeelte waar de bestanden naar de HDD worden gekopieerd, nadat die bak is herstart krijg je een dialoog of je zeker weet dat je die driver wilt laden, maar dan is het al te laat.

Dus zonder digitaal ondertekende drivers lukt het (waarschijnlijk) niet

• Vegnagun939
Ik heb een bios update gedaan met de nieuwste bios: geen resultaat.
De gebruikte raid driver is een diskette die gemaakt moest worden met een proggie op de cd van het moederbord. Op de website van gigabyte zelf is helemaal niks te vinden over raid drivers van dit moederbord :?

Verwijderd

Ik heb dit ook eens gehad....bleek dat ik net de verkeerde driver flop had gemaakt. Ik lees meestal niet of maar half. Toen heb ik eens goed in het boekje zitten neuzen en toen lukte het meteen.
Misschien heb jij ook wel dit minpuntje :P

Weet je zeker dat de HD goed zijn. Tis toch een nieuw mobo wat dus geen moeilijkheden zou moeten hebben met 160G schijven.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 08:48 ]

• Vegnagun939
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 08:47:
Ik heb dit ook eens gehad....bleek dat ik net de verkeerde driver flop had gemaakt. Ik lees meestal niet of maar half. Toen heb ik eens goed in het boekje zitten neuzen en toen lukte het meteen.
Misschien heb jij ook wel dit minpuntje :P
Soms wel :+ Maar in dit geval niet. Ik heb precies volgens boekje de diskette gemaakt

Verwijderd

Ik heb niet goed gelezen zie ik nu.

Jij zegt dat je 2 schijven van 80G in raid zet. Dan klopt het dat er maar 80G word gezien want raid in 2 schijven van 80 is effectief 80G.

Raid5 in bv 5 schijven van 80 is 400G -> hou je effectief +/- 280 over meen ik (70% over)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-03 17:02

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 08:54:
Ik heb niet goed gelezen zie ik nu.

Jij zegt dat je 2 schijven van 80G in raid zet. Dan klopt het dat er maar 80G word gezien want raid in 2 schijven van 80 is effectief 80G.

Raid5 in bv 5 schijven van 80 is 400G -> hou je effectief +/- 280 over meen ik (70% over)
Jij hebt het over RAID1, TS heeft gewoon een stripeset van 160GB hoor ;)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:41

Barrycade

Through the...

Zie ook eens MANUAL S-ATA RAID nforce 3

Als het hier niet mee lukt weet ik het ook niet meer. Is de stap voor stap aan het handje manual van jouw moederbord gevonden gewoon op de site van Giga-Byte.

Ik denk dat je de BIOS stappen overslaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 01-09-2005 09:02 ]

Verwijderd

Anders ff deze faq lezen RAID FAQ

Verwijderd

sphere schreef op donderdag 01 september 2005 @ 08:59:
[...]

Jij hebt het over RAID1, TS heeft gewoon een stripeset van 160GB hoor ;)
Ja klopt...'t was nog vroeg he :O

• Vegnagun939
Probleem opgelost :)

Het bleek dus dat ik naast de raid driver ook de sata driver moest laden in de windows setup.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Probeer voortaan éérst de manual te lezen, voordat je moord en brand roept.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.