vertraging in invoers reeks tekens (msx)

Pagina: 1
Acties:

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Soms even een gokje waar je dit soort 'exotische' topics kwijt moet... ;)

Ok, vroeger had ik - en veel tweakers met mij - een MSX. Dat ding had de rare eigenschap om soort te vertragen als je een reeks dezelfde tekens invoerde. Als je bijvoorbeeld Enter ingedrukt hield, kwamen de Entertjes eerst heel snel en dan steeds langzamer. Dit gebeurde ook met andere tekens. Misschien deden (doen?) andere computers dit ook wel, dat weet ik niet, maar waar ik benieuwd naar ben is waarom en hoe dit komt. Weet iemand dat?

(hopen dat ik geen schop van een modje krijg als dit het verkeerde forum is... :) )

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 15:51

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Inputdevices werkten (en werken) met buffers. Deze buffers worden gevuld door input te geven. In het geval van een keyboard, door een toets in te drukken. Houd je de toets vast dan wordt de buffer met een bepaalde repeat-snelheid gevuld (afhankelijk van hoeveel tijd de processor beschikbaar heeft voor input, maar vaak kan dit ongestoord). Deze buffer wordt vervolgens uitgelezen door een ander stukje software die er iets mee doet (in veel gevallen het tonen van het karakter). Omdat de MSX natuurlijk uit een tijd komt dat processor-snelheid laag was (en dus weinig processor tijd overblijft bij het uitvoeren van een taak als een andere taak bezig is) denk ik dat er 2 opties zijn: Of 1) de buffer wordt vertraagd uitgelezen, zodat die load geminimaliseerd blijft, of 2) de repeat-snelheid wordt verlaagd bij een bepaalde buffer grootte. Dit verschil kun je testen door de enter-toets weer los te laten. Gaat de computer nog even door met enteren (het uitlezen van de buffer) dan is het optie 1, stopt hij direct, dan is het optie 2.

Natuurlijk is dit gebaseerd op de kennis die ik heb van computers, en daar staat een MSX niet tussen, anders dan dat ik er spelletjes op speelde en wat licht basic op het geprogrammeerd. Maar het zal iets in die richting zijn. :)

Gentoo Linux doet dit trouwens ook (repeat snelheid verlagen). De gentoo-patches zorgen ervoor dat tijdens het compileren van dingen, de computer goed te gebruiken blijven en haalt daarom ook dergelijke truukjes uit. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Aha. Dat verklaart inderdaad een hoop. Ik geloof dat het dan optie 1 is. Thanks, mr. Visionair ;)

• m17
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2021

m17

ik heb daar vrijwel nooit echt last van.. behalve dat het heeel soms een heeel klein beetje trager gaat. maar goed, dat krijg je als je de input via de keyboardbuffer leest (met de bios) wat MSX(DISK)BASIC doet.