FTP Server werkt wel en niet

Pagina: 1
Acties:

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hoi,

ik heb een Wanadoo Family met Livebox aansluiting... en nou heb ik een vreemd probleem, waar ik niet uitkom... heb een simpele FTP server geinstalleerd, om vanaf m'n werk bestanden naar huis te kunnen verplaatsen....

na heel veel gepruts is het me gelukt om de FTP server aan de praat te krijgen, althans, dat dacht ik.... als ik via www.net2ftp.com inlog op mijn ftp-server gaat alles prima en perfect.... maar als ik op mijn werk gewoon simpel FTP Pro (en ook de ftp prompt in het cmd.exe scherm) start, dan maakt hij geen verbinding. In mijn FTP server log zie ik ook niet dat er uberhaupt een poging tot contact is geweest... ik snap er geen drol van...

iemand enig idee?

Gr en dank,

Edward

PS. ik heb in de LiveBox configuratie Basic een "Lan Server Configuration" toegevoegd:
servername: FTP, Access activated: Yes, Protocol: TCP, Port From: 34590, Port To: 34600, Local IP address: 192.168.5.10, interface: mer0

Bij NAT Policy Based staat:
ActionID: 1, Action Type: Redir Port, Address From: 192.168.5.10, Address To: 192.168.5.10, Redirect Port From: 34590, Redirect Port To: 34600, Status Enabled.

Bij Firewall Policies staat:
Sequence: 3, Source IP From: *, Source IP To: *, Source Port From: *, Source Port To: *, Destination IP From: *, Destination IP To: *, Destination Port From: 34590, Destination Port To: 34600, Protocol: tcp, Filter: allow, NAT: 1, TC: NA.

• Upsal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08-2024
Welke poort gebruik je voor te FTP-en? Het kan zijn dat deze verkeerd ingesteld staat op je router.
Het kan ook zijn dat deze poort geblokkeerd is op je werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Upsal op 31-08-2005 22:59 ]

Verwijderd

Wat Upsal zegt, waarschijnlijk een blokade want via je www.net2ftp.com op je erk zal je er waarschijnlijk wel op kunnen komen.
Wat ook het overwegen waard is dan is WebDAV dat werkt bijna altijd.(Zeker omdat het mee lift op het HTTP verkeer)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb je de juiste poorten ingesteld (voor FTP en Passive). Als dit niet goed staat kan je namelijk intern (je eigen netwerk) wel op je server komen, maar extern (vanaf de rest van de wereld) niet.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Probeer gewoon ff naar een "normale FTP server" te connecten (dia van je provider?) dan weet je meteen of het aan poorten blokkade ligt enzo. Verder zie ik dat je 34590-345600 hebt gebruikt en je hebt kans dat die poorten inderdaad gewoon afgesloten zijn op je werk..

Wees consequent, maar niet altijd

• P.O. Box
  • Niet online
Naar een gewone FTP server lukt het wel... maar die gebruikt poort 21....

ik wist niet dat op mijn werk de uitgaande poorten ook nog eens geblokkeerd konden zijn... bovendien, gebruikt die uitgaande poort van me bij het zoeken van contact met mijn PC thuis dan ook poort 34590 t/m 34600? Geen idee hoe FTP precies werkt, maar ik dacht dat alleen de poorten van de PC waar de server op staat en waar contact mee gezocht wordt van belang zijn...

zijn er misschien poorten die ik beter kan gebruiken, die bijv wel zeker open staan?

poort 21 kan geloof ik niet, omdat de Livebox die zelf gebruikt om updates op te halen enzo....

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:34
Waarom zou je FTP doen via een website? Misschien ben ik paranoia... Dat het wachtwoord van FTP clear-text over de lijn gaat is een, maar om het nou ook nog eens op een website van een 3e partij in te vullen...

• P.O. Box
  • Niet online
Weet dat dat niet al te jofel is, maar moest het toch op een manier testen.... en via net2ftp werkte het dus wel.... verder wil ik het om de redenen die je zelf al noemt gewoon via WS_FTP doen, maar dan moet het wel meewerken...

• P.O. Box
  • Niet online
FTP hier op het werk komt nu zo ver:
220 Welkom
Host type (1): Automatic detect
USER edwardvb
331 Password required for edwardvb
PASS (hidden)
230 User successfully logged in.
SYST
215 UNIX emulated by FTP Server.
Host type (2): UNIX (standard)
Sending "FEAT" command to determine what features this server supports.
FEAT
211-Extensions supported
SIZE
Apparently, this server does not support the "FEAT" command for automatic discovery of features.
Sending the FEAT command is optional. You can disable it in the site options of the profile.
PWD
257 "/" is current directory.
CWD /
250 "/" is current directory.
PWD
257 "/" is current directory.
TYPE A
200 Type set to ASCII
PASV
227 Entering Passive Mode ([mijn IP adres],173,202)
connecting data channel to [mijn IP adres]:173,202(34590)
PORT [een IP adres beginnend met 10],13,251
200 Port command successful.
LIST
150 Opening ASCII mode data connection for directory list.
Dan zou je denken, dat is al een heel eind... dat denk ik ook... maar verder komtie niet... er verschijnen geen directories niks... hij blijft hier in hangen....
kan het nu nog steeds met die uitgaande poorten van m'n werk te maken hebben?

trouwens... deze regel vind ik wel apart, aangezien ik bij WS_FTP opgeef dat hij contact moet maken met poort 34599, maar dat zal wel wat met de NAT installingen e.d. te maken hebben:
connecting data channel to [mijn IP adres]:173,202(34590)
edit:
nog een trouwens:
als ik in WS_FTP klik op disconnect, krijg ik ook nog keurig de gedagmelding van mijn FTP server:
QUIT
221 Doei doei
Connection closed. Ready for next connection.
passive mode aan en uit heb ik beiden al geprobeerd overigens

[ Voor 24% gewijzigd door P.O. Box op 01-09-2005 12:57 ]

• P.O. Box
  • Niet online
Sorry dat alles een beetje in losse berichtjes komt, maar nog even het volgende:

in mijn WS_FTP scherm krijg ik dus geen listing te zien... toch kan ik bijvoorbeeld wel van directory wisselen (als ik nl. een nietbestaande dir aanroep, zegtie: "dir bestaat niet"... en anders gaattie daar gewoon in)... ook kan ik zelfs directories aanmaken.... (zojuist de directory "appeltaart" succesvol aangemaakt)... via net2ftp.com zie ik die directory dan ook echt staan... ik kan echter geen files uploaden.... hij lijkt dan te beginnen, maar doet een poging om STOR filename te doen, en houdt er dan mee op....

het probleem zit hem dus echt in het overgooien van de data.... iemand enig idee? heeft dat misschien toch nog steeds met de poorten te maken?

Gr,

Edward

• Ook

Ook

Yes I can!

Je zegt wel dat je Passive Mode gebruikt, en ik zie dat ook wel staan, maar ik zie ook het volgende voorbij komen in je logs:
PORT [een IP adres beginnend met 10],13,251

En dat is toch echt een commando voor Active Mode en vandaar dat het iig ook niet gaat werken. Active mode houdt namelijk in dat de server, om data zoals dir-listings of files te versturen, connectie wil initieren naar de client op het IP adres bij het PORT commando.... En aangezien je zelf al aangeeft dat dat met een 10 begint, is het dus een private IP en kan er nooit een inkomende connectie naar toe gemaakt worden en krijg je uiteindelijk de "Data socket time out" melding omdat de data socket niet kan verbinden.. Snap je?

Weet je zeker dat Passive mode aanstaat?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
passive mode moet je op de server ook wel goed het externe ip adres invullen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• P.O. Box
  • Niet online
Ja, ik weet zeker dat de passive mode aanstaat....
zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.formulaworld.com/pics/ftp.gif

Maar ik krijg wel soms de melding, "couldn't create socket connection" (ofzoiets... ben vergeten computer thuis aan te zetten, dus kan het niet letterlijk citeren).

Het lijkt ook alleen fout te gaan als er daadwerkelijk data getransfered moet worden. Dus de inhoud van een listing, of files. Kan namelijk wel door de directories heen wandelen (als ik die althans met de hand intyp, want ze verschijnen dus niet in de listing). (edit: oh, dat zei je al)

Ik snap wat je bedoelt... heb even geftpt naar mijn server van mijn site en de logs vergeleken, en daar zie ik idd dat PORT commando niet staan....
laurens0619 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 08:19:
passive mode moet je op de server ook wel goed het externe ip adres invullen :)
Die opmerking snap ik ff niet?

[ Voor 12% gewijzigd door P.O. Box op 02-09-2005 11:26 ]

• Ook

Ook

Yes I can!

Edwardvb schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 11:19:
Ja, ik weet zeker dat de passive mode aanstaat....
zie afbeelding:
[afbeelding]
Is dat screenshotje van je client? Of van je server? De keuze tussen Passive of Active Mode wordt namelijk gemaakt door de client; of de server het vervolgens correct ondersteund is dan een 2e (en om Passive mode op je server OK te laten verlopen dien je inderdaad je externe IP adres te specificeren zoals laurens0619 schrijft, maar ik denk niet dat dat hier het probleem is).

Ik snap dus niet helemaal hoe jouw FTP client nou ingesteld staat; eerst komt de server aan met passive mode ("227 Entering Passive Mode ([mijn IP adres],173,202)", en 1 commando verder begint de client ineens over Active mode ("PORT [een IP adres beginnend met 10],13,251")en dan gaat het mis :?

Probeer anders eens met Internet Explorer als FTP client; OK, hij is crappy, maar je weet tenminste wel zeker dat ie passive mode gebruikt als je dat instelt via Extra --> Opties --> Geavanceerd --> "Passief FTP protocol gebruiken" (onder "Surfen").

Succes en als je een tester nodig hebt dan hoor ik het wel ;)

PS: Als je zin hebt is dit een ERG goeie manual over Passive/Active FTP en wat al die commando's nou precies betekenen; hier is 99% van alle issues mee op te lossen (als je het goed leest ;))
Active FTP vs. Passive FTP, a Definitive Explanation

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-02 18:50

TommyGun

Stik er maar in!

Obliterator schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:16:
Waarom zou je FTP doen via een website? Misschien ben ik paranoia... Dat het wachtwoord van FTP clear-text over de lijn gaat is een, maar om het nou ook nog eens op een website van een 3e partij in te vullen...
Net2FTP gebruik ik anders al jaren en nooit problemen mee dus. En anders is een user / ww zo veranderd

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1