Toon posts:

CPU temp beneden de 25 graden, heeft 't zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, m'n waterkoeling is af en werkt als een (koud winter-)zonnetje. Ik heb alleen nog geen Peltiers gemonteerd (ik heb 2x80W liggen) omdat ik me afvraag hoeveel ik ermee opschiet door de proc onder de 25 graden te koelen (en dus condensatieproblemen enzo op m'n nek te halen).

Dus, wie van jullie heeft duidelijk veel winst gehaald door met peltiers (of vloeibare helium, voor mijn part) z'n procje ver onder de 25 graden te brengen?

Als het veel scheelt, dan koel ik de proc rechtstreeks met peltiers. Scheelt 't weinig, dan koel ik m;n koelwater met peltiers, en gebruik ik de hogere delta-T om passieve koellichamen efficienter te laten werken. (als ik m'n koelwater op ambienttemp wil houden met peltiers, dan mag de warme kant van die peltiers best warm worden...)

Rust op mijn slaapkamer is namelijk ook belangrijk, en peltiers op de proc betekent ook veel lucht door radiatoren enzo. Eigenlijk ga ik voor een PC zonder ventilatoren, if possible.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:50
Ik heb peltier met luchtkoeling (Alpha + dubbele Ystech) op mijn Celeron 300A.
Helaas is het een slechte Celeron... :(
Bij mij liggen de temps ongeveer zo:
< 25 C Stabiel op 504 MHz (112 FSB)
> 25 C Stabiel op 464 MHz (103 FSB)
> 50 C Stabiel op 309 MHz (67 FSB)

Boven de 50C is alleen zonder peltier (alleen luchtkoeling).
Door de luchtkoeling kan ie 's winters full load op 504. 's Zomers wordt ie te warm (30C) en moet ie terug naar 464.

Idle -9C. Misschien kan ie dan nog wat sneller, maar wat heb ik aan een snelle proc die ik dan niet mag belasten (temp omhoog -> instabiel :( )

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Niks peltiers bij mij.. gewoon een Orbje...
CPU bij rust.. 23 graden..:)
CPU stressed 43 graden...:)

Tja of het zin heeft onder 25 graden te brengen... hoe koeler hoe beter...hoe meer te overklokken..

Verwijderd

Topicstarter
Jah, hoe kouder, hoe beter te overklokken,d a's helemaal waar. Maar het houd ergens op, dus wilde ik van die die-hard figuren hier weten wat de resultaten zijn van < 25 graden koeling.

Voordat ik m'n TB900 sloopte liep-ie op 1103MHz zolang de CPU temp maar niet boven de 50 graden uitkwam. De vraag is of ik boven de 1250 uitkom door de proc te koelen met 2 peltiers van 80W. Niemand kan dat met zekerheid zeggen natuurlijk, maar hoe meer zekerheid ik daarover heb, hoe liever. Het sealen van de proc is namelijk meestal niet echt eenvoudig, en het levert een niet echt verkoopbaar moederbord op. Wat me over een maand of 9 weer opbreekt....

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:02

me1299

$ondertitel

Soms vraag ik me af of het niet goedkoper is een Thunderbird 1200 met Superorb te kopen ofzo.. dan zit je nog hoger ook.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

het is de kick om een cpu over te klokken, waarom tunen sommige mensen hun auto dan ???
daar steekt ook soms veel geld in voor die paar pk's meer

ik ga binnenkort proberen om peltier in m'n case te steken eerste keer is niet gelukt

lees maar www.tomamod.com

Verwijderd

Topicstarter
Waterkoeling is:
- goedkoop
- leuk om te maken
- verdomd stil
- zeer, zeer efficient (Tcpu = 23.5 graden onder load).

Mijn waterkoeling kost alles bij elkaar zo'n 75-90 piek (peltiers niet meegerekend), en die gaat de komende paar generaties PC wel mee. Die ORBjes kun je elke proc weer een neiuwe kopen.

Alleen als je beneden het dauwpunt gaat koelen, dan begint 't opeens erg veel moeite te kosten, en relatief veel geld.

Btw, denk je dat als ik een TBird-1200 zou kopen dat dat ding op 1200 blijft draaien? No way!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:50
Mijn Celeron is zo'n slot ding. Errug makkelijk afschermen. Gewoon aan beide kanten een laagje schuimrubber-spul ofzo en klaar. ff CPU sandwichen... :)
Socket-versie zijn moeilijker

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Op dinsdag 16 januari 2001 11:16 schreef DaBit het volgende:
Waterkoeling is:
- goedkoop
- leuk om te maken
- verdomd stil
- zeer, zeer efficient (Tcpu = 23.5 graden onder load).

Mijn waterkoeling kost alles bij elkaar zo'n 75-90 piek (peltiers niet meegerekend), en die gaat de komende paar generaties PC wel mee. Die ORBjes kun je elke proc weer een neiuwe kopen.

Alleen als je beneden het dauwpunt gaat koelen, dan begint 't opeens erg veel moeite te kosten, en relatief veel geld.

Btw, denk je dat als ik een TBird-1200 zou kopen dat dat ding op 1200 blijft draaien? No way!
das niet veel. Wat voor radiator heb je dan? En wat voor pomp? Wel lekker goedkoop !!! Mijn silverado luchtkoeler kostte 140 piek :( al is het wel een super koeler 900@1100 idle 28 graden en stressed 44 graden !!!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:08

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

hehe... m'n cpu wordt max 35 graden stressed... en dat alleen wanneer ik de kachel in m'n kamer flink aan heb staan... bij normale kamertemp. wordt de cpu na een paar uur UT slechts 33 graden... :) kwestie van voltage op 1,425 volt en klaar is kees... en nog lekker stil ook met m'n nieuwe Spire! :)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

Topicstarter
- Waterblokjes: 1tje is gemaakt uit spuitgegoten aluminium doosjes voor elektronica. Die had ik nog liggen. De anderen zijn gemaakt door Socket7 koelers dicht te lijmen met 2-componenten metaallijm. Overigens de meest efficiente blokjes die ik ooit gemaakt heb. Werkt veel beter dan U-vormige kanalen door een blok aluminium enzo.

Kosten: een paar gulden voor de lijm (8 ofzo), plus een gulden of 4 voor de slangtules. Iedereen die met waterkoeling gaat heeft nog wel wat oude Socket7 koelertjes liggen. En anders doet de computerzaak op de hoek wonderen. Die hebben nog wel wat oud/rot spul liggen.

- Slang: 6mm binnendiameter PVC slang. 3 meter a Fl 0,26 per meter.

- Waterpomp: Sicce Nova a Fl 29,95

- PVC pijp diameter 125mm met schoefdop, en een lijmmof voor diameter 125mm: Fl 0,- (bekende loodgieter heet dat). Da's trouwens mijn pompbakje. Als je die zooi moet kopen, dan ben je ook maar een paar piek kwijt.

- 8 piek voor nog wat los spul zoals aanpasstukjes van 1/8" draad naar 3/8" draad, slangklemmen, nog wat 8mm en 13mm slangtules, wartel e.d.

- Radiator: ik heb een stel kachelradiatoren uit een 27 jaar oude Mercedes en uit Opel Kadett's geprobeerd. Beide doen niet veel zonder airflow door de radiatoren. Tot nu toe presteren de zijwanden van de bigtower nog het beste zonder ventilator. Oja, die radiatoren kostten mij ook niks, maar ze kosten ca. 10 piek op de sloop, als je ze zelf uit een sloopauto haalt.

Maar het radiatorprobleem, daar ben ik nog niet uit. Die AOpen HX08 kastjes doen 't prima, maar je hebt geen mooie plek voor een radiator in dat ding :(
En ik wil geen klein ding waar ik een dikke 120mm fan achter moet knopen.

Verwijderd

Topicstarter
Update: ik ben er zojuist achter gekomen dat als je met Peltiers aan de gang gaat, dat je echt niet onder een goede radiator uitkomt :'(

Fukzooi, dat worden dus weer van die gruwelijke blaasdingen die ze fans noemen.
Pagina: 1