Band- of hoog doorl. filter voor Tweeter?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:56
Een tijd geleden heb ik mijn Scanspeak boxen met kapotte woofers en tweeters uitgerust met Visaton speakers (WSP21S als woofer, DSM25FFL als tweeter). Het filter heb ik laten zitten. Sinds ik een nieuwe versterker heb en wat beter ben gaan luisteren valt me op dat de hoge tonen naar verhouding erg hard klinken. Het filter bestaat uit een enkele spoel in serie met de woofer als laag doorlaat en een Condensator Paralel op de tweeter als hoogdoorlaat. Als ik dit in het programma Speaker-Pro invoer zie ik bij 3kHz en 10 KHz enorme pieken. Ik ben dus met het zelfde programma maar nieuwe filters gaan maken en ik loop tegen het volgende aan :

Ik heb de karakteristiek nu aardig recht met een 12db/okt. laagdoorlaat op 1200hz en een 12db/okt hoogdoorlaat op 2KHz.
Het enige is nog dat vanaf 10KHz de karakteristiek nog 7dB omhoog loopt (blauwe liin). Als ik ipv het hoogdoorlaat filter een bandfilter erin zet (2000 / 15000Hz, 12db/okt) is dat tegen te gaan.

Wat zouden jullie aanraden? en hebben jullie nog meer tips ( al is het maar hoe ik screencaptuers van Speaker-Pro maak :) )

Edit: Hoe pas ik de Topic titel aan in "Band- of hoog doorl. filter voor Tweeter?

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/eat_me/filter.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door eatme op 31-08-2005 22:18 . Reden: typo ]

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou me eerder zorgen maken om die piek bij 1,5 en 2.8K

Je kunt niet zomaar een oud filter voor nieuwe units pakken. Grote kans dat het niet lekker loopt. Je kunt nu wel lopen patchen met wat gekke notch filters, maar daar schiet je denk ik weinig mee op. Het is zinvoler om gewoon een compleet nieuw filter te maken denk ik, dus anders aanpakken. Bandfilter is absoluut uit den bose voor een tweeter

Daarnaast is 2 Khz veel te laag voor deze tweeter. Fs is 1900 Hz, dus dan zou je eigenlijk zeker niet onder de 2.5 Kz willen filteren, liefst niet onder de 3 Khz.

Probeer eens op 2.5 of 3 Khz te filteren, met een L-pad voor de tweeter.

[ Voor 36% gewijzigd door voodooless op 31-08-2005 22:32 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
deepspace schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:23:
Ik zou me eerder zorgen maken om die piek bij 1,5 en 2.8K
Daar ben ik het absoluut mee eens, de bulten op die frequenties zorgen ervoor dat het geluid zeer schel en bijna pijnlijk aan de oren gaat klinken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:49

mr_petit

opperprutser

mijn 1e raad zou zijn: schroef er weer scanspeak chassis in :+
mijn 2e raad zou zijn: scharrel ergens een filterschema van de visaton Vib op en bouw het na. De Vib was een hele goede box van visaton welke afaik gebruik maakte van de door jouw gekozen units.

Of de kastafstemming een beetje klopt weet ik uiteraard niet (maar als je software gebruikt heb je daar waarschijnlijk wel aan gerekend)

een nieuw filter ontwerpen kan natuurlijk ook, maar dat is imo het lastigste van zelfbouw (helemaal een 2 weg luidspreker met behoorlijke woofer en metal dome)

"man is not truly one, but truly two,"

• eatme
Bedankt voor de snelle reaties.

Di Visaton VIB 2000GF bestaat wel uit een DSM25FFL tweeter, maar dan met GF200 woofers. Het filter daarvan kan speaker-pro niet simuleren dus ik kan het ook niet precies nabouwen. En dezw woofers kosten €77,- /st dus ik wil eerst nog even met wat filter otwerpen spelen.

Als een bandpass-filter altijd afgeraden wordt bij een tweeter, hoe kom ik dan van de sterk oplopende grafiek af bovenaan? Of is dat geen probleem?

Ik ga vannavond weer wat filters uitproberen, ik post de resultaten wel.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik weet niet hoe je dat gedaan hebt. vermoedekijk het je dat met het filter helemaal scheef getrokken, want de curve hoort gewoon plat te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/frequenz/gross/dsm25ffl_8_fs.gif

• eatme
Hij loopt aan het einde wel wat omhoog. De schaal is alleen anders.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zijn idd zo'n 4 dB, maar in de filters van de visaton speakers met deze tweet zie je dat daar niks aan gedaan wordt. Gewoon houden zo.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

eatme schreef op donderdag 01 september 2005 @ 07:31:
Bedankt voor de snelle reaties.

Di Visaton VIB 2000GF bestaat wel uit een DSM25FFL tweeter, maar dan met GF200 woofers. Het filter daarvan kan speaker-pro niet simuleren dus ik kan het ook niet precies nabouwen. En dezw woofers kosten €77,- /st dus ik wil eerst nog even met wat filter otwerpen spelen.

Als een bandpass-filter altijd afgeraden wordt bij een tweeter, hoe kom ik dan van de sterk oplopende grafiek af bovenaan? Of is dat geen probleem?

Ik ga vannavond weer wat filters uitproberen, ik post de resultaten wel.
Ik bedoel niet de vib 2000gf, maar de orginele vib (hij is dus in de loop der jaren aangepast doordat bijv de wsp21s al geruime tijd uit productie is)

Ik geloof dat het filter van de Vib 12db/18db was, maar waarschijnlijk nog met een hoop extra fratsen.
Die 18dB/okt in het hoog zullen ze wel uit belastbaarheidsredenen gedaan hebben.

Het schema heb ik wel ergens, maar daar kan ik nu niet bij (ben bij ouders)

• eatme
Ik heb gegoogled maar die vib niet kunnen vinden. Als je het schema kan posten graag. Bedankt in ieder geval.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ik kon 'm zelf ook niet op google vinden.
Ik kan 'm niet eerder dan maandag of dinsdag posten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

eatme schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:13:

Wat zouden jullie aanraden? en hebben jullie nog meer tips ( al is het maar hoe ik screencaptuers van Speaker-Pro maak :) )
In een dos venster werkt alt+printscreen toch ook?

Wise enough to play the fool

• eatme
Ik blijf zelf ook zoeken, als ik hem vind laat ik het weten, ander hobby ik wel door en wacht ik tot volgende week. Nogmaals bedankt.'

@teacher : Niet binnen dit programma. Normaal doe ik ook ALt_prtsc maar het werkt hier niet. Als ik hem in een window laat draaien gaat hij fullscreen als ik de garfiek opvraag. Ik had noit gedacht dat ik nog eens foto's van mijn scherm zou gaan maken, maar ik kon niets anders meer bedenken.

[ Voor 53% gewijzigd door eatme op 01-09-2005 14:05 ]

• eatme
Ik heb in het Archief van het Archief van Visaton gezocht en vond de VIB 1986

Ik ga wel wat spelen met het filter.

[ Voor 37% gewijzigd door eatme op 01-09-2005 19:14 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat is idd de orginele vib.
Hij is later een keer herzien (met dezelfde speakerunits) en die versie staat ook op de site: Vib '93
Zelf zou ik voor die versie gaan; het impedantieverloop van dat filter is wat netter (wat ik niet zou verwachten kijkende naar de opzet)
De L-pad zou je eigenlijk uiteindelijk moeten vervangen door een weerstandnetwerkje

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 01-09-2005 20:09 ]

• eatme
Mijn kast is alleen een stuk lager dan deze kasten. Maakt dat veel uit? En scheelt het erg veel als ik er geen baspijp in zet?

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen want ik hou niet zo van die hoge kasten en een gat aan de voorkant. Ik kan het 2e filter niet simuleren met Speaker Pro van Visaton, dus ik bouw hem wel en kijk wel hoe het klinkt. Ik kom er op zijn vroegst zaterdag aan toe maar ik laat wel horen of het een verbetering is t.o.v. nu.

[ Voor 12% gewijzigd door eatme op 01-09-2005 22:59 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

het is wel belangrijk dat je de inhoud hetzelfde houdt; minder hoog betekend diepere kist.
Vind je een poort aan de voorkant niet mooi, zet hem dan aan de achterkant :)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik zou er gewoon even aan gaan rekenen.
De WSP21s is een te mooie driver om 'zomaar' ergens ingeschroefd te worden.

Hoeveel liter is de inhoud van de bestaande kast?

• eatme
mr_petit schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:29:
[...]

Ik zou er gewoon even aan gaan rekenen.
De WSP21s is een te mooie driver om 'zomaar' ergens ingeschroefd te worden.

Hoeveel liter is de inhoud van de bestaande kast?
De kast is nu zo'n 22 liter inhoud. Zijn er nog "trucs" om daarvoor te compenseren? Mijn vrouw vindt deze boxen al aan de grote kant en ze zal dus niet wild enthousiast zijn als ik de 91cm hoge of 40cm diepe of brede variant als verrassing in de huiskamer plemp :).

Ik vindt dat idee van de bas-opening aan de achterkans wel een goed idee trouwens >:)

[ Voor 44% gewijzigd door eatme op 01-09-2005 22:58 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, 22 liter Bassrelfex is wel erg krap. Als je de tuning op zo'n 35 Hz zet kan het misschien nog wel klinken. 22 liter gesloten kan prima met een Qtc van 0.614, echter zal het dan niet waanzinnig diep gaan. Je zou nog een 2 Ohm weerstand in serie met de woofer kunnen zetten om de Qtc en diepgang wat uit te diepen, maar dan verlies je wel gevoeligheid.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Op zich kan je de box wel 22 liter houden. Gesloten is geen optie; daarvoor is de wsp21s imo absoluut niet geschikt.

Bij 22 liter moet je een br pijpje gebruiken met een diameter van 50mm en een lengte tussen de 13 cm (40hz) en 18cm (35hz).
Een grotere pijp kan natuurlijk ook, maar die wordt dan wel langer (wat waarschijnlijk niet in een 22liter kastje gaat passen; een 70mm pijpje komt al op minimaal 28cm).

Bij een afstemming op 40hz heb je iets meer, en harder laag; bij een afstemming op 35hz zal het laag iets strakker klinken.

edit:

ha, deepspace is me voor; wel ongeveer dezelfde br afstemming; niet dezelfde mening over gesloten...

kom op zeg; die wsp21s komt gesloten toch helemaal niet laag :P

en met een serieweerstand doe je juist de parameters waarop deze woofer zo goed is ontworpen teniet. Je houdt dan een woofer over die eigenlijk nergens goed in is

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 01-09-2005 23:27 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mr_petit schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:23:
Gesloten is geen optie; daarvoor is de wsp21s imo absoluut niet geschikt.
kijk dan maar ff naar de simulaties. Op zich is ie best geschikt, komt echter niet diep. Die 2 Ohm serieweerstand helpt dan nog een beetje. Ik zou echter ook voor BR gaan, al was het maar vanwegen de belastbaarheid (als in: Xmax).
Bij een afstemming op 40hz heb je iets meer, en harder laag; bij een afstemming op 35hz zal het laag iets strakker klinken.
40 Hz kan idd ook nog. Groep delay is dan nog steeds erg netjes => laag zal dus nog behoorlijk strak zijn.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ik heb gekeken naar de simulaties. Een 2 ohm weerstand trekt wel een gedeelte recht (komt nog steeds niet echt laag imo), maar er zit dan ook nog een dsm25ffl boven te blazen, en die heeft een 'aanwezige' klank (zacht uitgedrukt :+)

Elke woofer kan je met bochten wel in een gesloten kast wringen; maar dit is imo een typische BR woofer. Zelf zou ik ook voor de 40hz afstemming gaan; zo rond de 60-70hz is de output dan toch nog 1db hoger.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Like I said, ik zou ook voor BR gaan. De tweeter is btw geen probleem met die serieweerstand in een gesloten kast: gewoon een L-pad :)

• eatme
HIer kan ik wat mee!! Als het allemaal lukt bouw ik dit weekend de filters van de VIB 93 en boor ik in de achterkant een gat waar ik een pijp inzet van 50mm bij 13 cm.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dat gaat helemaal goedkomen.

Overigens kan je de speakers zonder al te veel WAF te verliezen best vrij diep maken, zeker als ze naast een AV meubel komen te staan. Als je het aangezicht smal houdt (baffle step, ik weet het) en ze slim plaatst dan kan je best een beetje smokkelen.

Verder zou je de speaker kunnen stuffen; 75% losjes vullen met BAF of wol (zorg ervoor dat de poort en woofer elkaar kunnen "zien") dan kan je de kast zomaar 10-20% kleiner maken.

• eatme
Ik heb zaterdag de onderdelen gehaald voor het filter uit de VIB '93 en heb de boel vandaag in elkaar gezet.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ WAT EEN WERELD VAN VERSCHIL. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

De overmatige hoge tonen zijn weg en (ik denk door de bas-pijp) de lage tonen zijn meer aanwezig. Muziek die ik al jaren door de zelfde boxen hoor met de oude filters klinkt echt anders en zonder uitzondering beter. Bedankt voor de hulp en het advies.

Ik heb nog 1 vraag: jullie raadden een baspijp van 50mm aan en ik heb de BR19.14 van visaton gekocht. Deze is aan het uiteinde 50mm en bij de wand 60. Nu heb ik er 63mm vanaf gehaald om hem de aangegeven 13cm te maken, maar hierdoor wordt hij wel breder. Maakt dit veel ui? Het klinkt in ieder geval goed en ik ben er blij mee.

Bedankt voor de hulp en het advies.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dattie bij de wand wat breder is maakt niet uit; dat zit allemaal in de marge. Theoretisch zit er een klein verschil tussen (de afstemming wordt misschien een halve herz hoger; het is onmogelijk te zeggen welke afstemming beter is), maar dat verschil zal je nooit kunnen meten en al helemaal niet kunnn horen.

iig mooi om te lezen dat je weekendje klussen niet voor niets was :)

Pagina: 1