NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Je kunt niet zomaar een oud filter voor nieuwe units pakken. Grote kans dat het niet lekker loopt. Je kunt nu wel lopen patchen met wat gekke notch filters, maar daar schiet je denk ik weinig mee op. Het is zinvoler om gewoon een compleet nieuw filter te maken denk ik, dus anders aanpakken. Bandfilter is absoluut uit den bose voor een tweeter
Daarnaast is 2 Khz veel te laag voor deze tweeter. Fs is 1900 Hz, dus dan zou je eigenlijk zeker niet onder de 2.5 Kz willen filteren, liefst niet onder de 3 Khz.
Probeer eens op 2.5 of 3 Khz te filteren, met een L-pad voor de tweeter.
[ Voor 36% gewijzigd door voodooless op 31-08-2005 22:32 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Daar ben ik het absoluut mee eens, de bulten op die frequenties zorgen ervoor dat het geluid zeer schel en bijna pijnlijk aan de oren gaat klinken.deepspace schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:23:
Ik zou me eerder zorgen maken om die piek bij 1,5 en 2.8K
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
mijn 2e raad zou zijn: scharrel ergens een filterschema van de visaton Vib op en bouw het na. De Vib was een hele goede box van visaton welke afaik gebruik maakte van de door jouw gekozen units.
Of de kastafstemming een beetje klopt weet ik uiteraard niet (maar als je software gebruikt heb je daar waarschijnlijk wel aan gerekend)
een nieuw filter ontwerpen kan natuurlijk ook, maar dat is imo het lastigste van zelfbouw (helemaal een 2 weg luidspreker met behoorlijke woofer en metal dome)
"man is not truly one, but truly two,"
Di Visaton VIB 2000GF bestaat wel uit een DSM25FFL tweeter, maar dan met GF200 woofers. Het filter daarvan kan speaker-pro niet simuleren dus ik kan het ook niet precies nabouwen. En dezw woofers kosten €77,- /st dus ik wil eerst nog even met wat filter otwerpen spelen.
Als een bandpass-filter altijd afgeraden wordt bij een tweeter, hoe kom ik dan van de sterk oplopende grafiek af bovenaan? Of is dat geen probleem?
Ik ga vannavond weer wat filters uitproberen, ik post de resultaten wel.
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Ik bedoel niet de vib 2000gf, maar de orginele vib (hij is dus in de loop der jaren aangepast doordat bijv de wsp21s al geruime tijd uit productie is)eatme schreef op donderdag 01 september 2005 @ 07:31:
Bedankt voor de snelle reaties.
Di Visaton VIB 2000GF bestaat wel uit een DSM25FFL tweeter, maar dan met GF200 woofers. Het filter daarvan kan speaker-pro niet simuleren dus ik kan het ook niet precies nabouwen. En dezw woofers kosten €77,- /st dus ik wil eerst nog even met wat filter otwerpen spelen.
Als een bandpass-filter altijd afgeraden wordt bij een tweeter, hoe kom ik dan van de sterk oplopende grafiek af bovenaan? Of is dat geen probleem?
Ik ga vannavond weer wat filters uitproberen, ik post de resultaten wel.
Ik geloof dat het filter van de Vib 12db/18db was, maar waarschijnlijk nog met een hoop extra fratsen.
Die 18dB/okt in het hoog zullen ze wel uit belastbaarheidsredenen gedaan hebben.
Het schema heb ik wel ergens, maar daar kan ik nu niet bij (ben bij ouders)
Ik kan 'm niet eerder dan maandag of dinsdag posten.
In een dos venster werkt alt+printscreen toch ook?eatme schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:13:
Wat zouden jullie aanraden? en hebben jullie nog meer tips ( al is het maar hoe ik screencaptuers van Speaker-Pro maak)
Wise enough to play the fool
@teacher : Niet binnen dit programma. Normaal doe ik ook ALt_prtsc maar het werkt hier niet. Als ik hem in een window laat draaien gaat hij fullscreen als ik de garfiek opvraag. Ik had noit gedacht dat ik nog eens foto's van mijn scherm zou gaan maken, maar ik kon niets anders meer bedenken.
[ Voor 53% gewijzigd door eatme op 01-09-2005 14:05 ]
Ik ga wel wat spelen met het filter.
[ Voor 37% gewijzigd door eatme op 01-09-2005 19:14 ]
Hij is later een keer herzien (met dezelfde speakerunits) en die versie staat ook op de site: Vib '93
Zelf zou ik voor die versie gaan; het impedantieverloop van dat filter is wat netter (wat ik niet zou verwachten kijkende naar de opzet)
De L-pad zou je eigenlijk uiteindelijk moeten vervangen door een weerstandnetwerkje
[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 01-09-2005 20:09 ]
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen want ik hou niet zo van die hoge kasten en een gat aan de voorkant. Ik kan het 2e filter niet simuleren met Speaker Pro van Visaton, dus ik bouw hem wel en kijk wel hoe het klinkt. Ik kom er op zijn vroegst zaterdag aan toe maar ik laat wel horen of het een verbetering is t.o.v. nu.
[ Voor 12% gewijzigd door eatme op 01-09-2005 22:59 ]
Vind je een poort aan de voorkant niet mooi, zet hem dan aan de achterkant
Ik zou er gewoon even aan gaan rekenen.
De WSP21s is een te mooie driver om 'zomaar' ergens ingeschroefd te worden.
Hoeveel liter is de inhoud van de bestaande kast?
De kast is nu zo'n 22 liter inhoud. Zijn er nog "trucs" om daarvoor te compenseren? Mijn vrouw vindt deze boxen al aan de grote kant en ze zal dus niet wild enthousiast zijn als ik de 91cm hoge of 40cm diepe of brede variant als verrassing in de huiskamer plempmr_petit schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:29:
[...]
Ik zou er gewoon even aan gaan rekenen.
De WSP21s is een te mooie driver om 'zomaar' ergens ingeschroefd te worden.
Hoeveel liter is de inhoud van de bestaande kast?
Ik vindt dat idee van de bas-opening aan de achterkans wel een goed idee trouwens
[ Voor 44% gewijzigd door eatme op 01-09-2005 22:58 ]
Bij 22 liter moet je een br pijpje gebruiken met een diameter van 50mm en een lengte tussen de 13 cm (40hz) en 18cm (35hz).
Een grotere pijp kan natuurlijk ook, maar die wordt dan wel langer (wat waarschijnlijk niet in een 22liter kastje gaat passen; een 70mm pijpje komt al op minimaal 28cm).
Bij een afstemming op 40hz heb je iets meer, en harder laag; bij een afstemming op 35hz zal het laag iets strakker klinken.
ha, deepspace is me voor; wel ongeveer dezelfde br afstemming; niet dezelfde mening over gesloten...
kom op zeg; die wsp21s komt gesloten toch helemaal niet laag
en met een serieweerstand doe je juist de parameters waarop deze woofer zo goed is ontworpen teniet. Je houdt dan een woofer over die eigenlijk nergens goed in is
[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 01-09-2005 23:27 ]
kijk dan maar ff naar de simulaties. Op zich is ie best geschikt, komt echter niet diep. Die 2 Ohm serieweerstand helpt dan nog een beetje. Ik zou echter ook voor BR gaan, al was het maar vanwegen de belastbaarheid (als in: Xmax).mr_petit schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:23:
Gesloten is geen optie; daarvoor is de wsp21s imo absoluut niet geschikt.
40 Hz kan idd ook nog. Groep delay is dan nog steeds erg netjes => laag zal dus nog behoorlijk strak zijn.Bij een afstemming op 40hz heb je iets meer, en harder laag; bij een afstemming op 35hz zal het laag iets strakker klinken.
Elke woofer kan je met bochten wel in een gesloten kast wringen; maar dit is imo een typische BR woofer. Zelf zou ik ook voor de 40hz afstemming gaan; zo rond de 60-70hz is de output dan toch nog 1db hoger.
Overigens kan je de speakers zonder al te veel WAF te verliezen best vrij diep maken, zeker als ze naast een AV meubel komen te staan. Als je het aangezicht smal houdt (baffle step, ik weet het) en ze slim plaatst dan kan je best een beetje smokkelen.
Verder zou je de speaker kunnen stuffen; 75% losjes vullen met BAF of wol (zorg ervoor dat de poort en woofer elkaar kunnen "zien") dan kan je de kast zomaar 10-20% kleiner maken.
De overmatige hoge tonen zijn weg en (ik denk door de bas-pijp) de lage tonen zijn meer aanwezig. Muziek die ik al jaren door de zelfde boxen hoor met de oude filters klinkt echt anders en zonder uitzondering beter. Bedankt voor de hulp en het advies.
Ik heb nog 1 vraag: jullie raadden een baspijp van 50mm aan en ik heb de BR19.14 van visaton gekocht. Deze is aan het uiteinde 50mm en bij de wand 60. Nu heb ik er 63mm vanaf gehaald om hem de aangegeven 13cm te maken, maar hierdoor wordt hij wel breder. Maakt dit veel ui? Het klinkt in ieder geval goed en ik ben er blij mee.
Bedankt voor de hulp en het advies.
iig mooi om te lezen dat je weekendje klussen niet voor niets was