CPU keuze hulp nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• Hedster
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:57
Na 2 - 2.5 jaar trouwe dienst, is het tijd dat ik mijn P4 2.53 ghz (533)/ 1gb ram (PC2700) / ATI 9600XT & asus p4s8x maar eens ga vervangen voor iets nieuws.

na dik 3 weken struinen op forums, reviews en benchmarks (tweakers.net / Tom's Hardware Guide
/ Sharky Extreme / Anandtech) begin ik toch te twijvelen of ik een goede keus zal maken. En vraag daarom toch jullie ervaring kennis over het volgende. (hoop niet dat ik meteen een slotje krijg, want wordt er nu behoorlijk gek van 8)7 )

dual core is voor mij nog niet van toepassing, en zou evt. in de toekomst van toepassing kunnen worden.
overclocken is voor mij ook niet van belang.

op het moment gebruik ik mijn pc voor wat games ( ben geen extreme gamer speel o.a guildwars), en vooral voor het comprimeren en de-comprimeren van bestanden (300MB - 4GB) winrar / winace
en wat foto bewerking (niet profesioneel)

budget: rond de 500-650 euro veel hoger wil ik niet gaan

het volgende heb ik op het oog:
amd 64 3700+ San Diego 1MB L2
asus A8N-E
XFX 6600GT. (ivm Dual DVI voor 2 17" tft schermen die er nu al staan)
Zalman VF700-Cu VGA Cooler
2x 512 PC3200 ram (gratis van een collega)
Coolermaster RealPower 450W
kast / schijven en optical drives gaan mee naar het nieuwe systeem

de reden waarom ik dit vraag is mede het volgende:

misschien is voor mijn doeleinde een 3500+ Venice 512 KB L2 wel verstandiger (prestatie, prijs/kwaliteit) dan een 3700+ San Diego 1MB L2

of misschien vinden jullie dat mijn huidige pc nog best wel een tijdje mee kan (na 2 - 2.5 jaar heb ik wel het idee dat nu toe ben aan wat nieuws)

nogmaals, ik ben al een tijdje aan het vergelijken zoeken en twijvelen maar kan geen keus maken.

Help mij AUB uit de brand, alvast bedankt !

[ Voor 15% gewijzigd door Hedster op 31-08-2005 22:42 ]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-04 10:18
De eerste vraag wat wil je vooral met je pc doen? gamen grote bestanden omzetten?
Ik lees dat dat het geval dan zou ik toch een betere 3dkaart nemen en de 3500+ is al voldoende voor jou eisen. De 3700 is natuurlijk beter maar overbodige luxe zoals ik het lees. Ik zou voor een 6800gt gaan of dergelijk en een sli bord zodat je in de toekomst goed kan uitbreiden. Verder ziet het er netjes uit. Let wel op dat je hd`s 7200rpm zijn want anders worden je laad tijden erg lang.

• Hedster
mijn 2 WD 120GB 7200 rpm schijven gaan mee naar het nieuwe systeem.

ik zal mijn post even aanpassen. want budget vermelden is misschien wel zo makkelijk ;)
budget ligt rond de 500-650 euro

• DaannO
jnijs schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:02:
mijn 2 WD 120GB 7200 rpm schijven gaan mee naar het nieuwe systeem.

ik zal mijn post even aanpassen. want budget vermelden is misschien wel zo makkelijk ;)
budget ligt rond de 500-650 euro
Doe het is anders zo: je gaat hier naar toe http://www.tweakers.net/pricewatch zoekt daar allemaal spullen samen voor rond de 600 euro waarvan jij denkt dat het goed is voor jou eisen. Dan kunnen wij je adviseren wat je wel en niet moet doen! suc6

• Hedster
DaannO schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:03:
[...]

Doe het is anders zo: je gaat hier naar toe http://www.tweakers.net/pricewatch zoekt daar allemaal spullen samen voor rond de 600 euro waarvan jij denkt dat het goed is voor jou eisen. Dan kunnen wij je adviseren wat je wel en niet moet doen! suc6
dat had ik dus al gedaan. ben al een behoorlijke tijd bezig met het samen stellen van onderdelen. maar loop dus op dit gebied tegen de lamp

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Heb zelf 3500+, die is net zo snel geklokt als de 3700, maar heeft minder cache.. performance verschil? Minimaal... dus die 3500 pakken..
Heb zelf de A8N-SLI, fijn bord.. stabiel en snel, veel opties.. top.

• Hedster
MaxxBass schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:08:
Heb zelf 3500+, die is net zo snel geklokt als de 3700, maar heeft minder cache.. performance verschil? Minimaal... dus die 3500 pakken..
Heb zelf de A8N-SLI, fijn bord.. stabiel en snel, veel opties.. top.
heb net mn openings post ge-edit:

"op het moment gebruik ik mijn pc voor wat games ( ben geen extreme gamer speel o.a guildwars), en vooral voor het comprimeren en de-comprimeren van bestanden (300MB - 4GB) winrar / winace
en foto bewerking (niet profesioneel)"

• DaannO
jnijs schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:05:
[...]

dat had ik dus al gedaan. ben al een behoorlijke tijd bezig met het samen stellen van onderdelen. maar loop dus op dit gebied tegen de lamp
Zoals ik al eerder zei en maxbass ook bevistigd is de 3500 voldoende. Ik zou alle tijd nemen voor het uitzoeken van je pc en opnieuw samen stellen want je geeft toch zo rond de 600 euro uit en dat is niet niks.Dus denk er een paar keer over na en doe wat jou verstandig lijkt. suc6

Verwijderd

Volgens mij zit je met de componenten die jij opsomt al wel een stuk boven je budget, bij de goedkoopste winkel die ik ken kom ik uit op ongeveer 750 euro.

• Hedster
bij www.icomputers.nl

Asus A8N-E 94,00
AMD Athlon 64 3700+ BOXED (Socket 939) *SAN DIEGO-core* 285,00
Zalman VF700-Cu VGA Cooler 25,00
XFX Nvidia 6600GT 128MB DDR3 SDRAM (PCI-E) 172,00
Coolermaster RealPower 450W 79,00

had het inderdaad even moeten vermelden:

Totaal 655,00

alvast bedankt voor jullie adviezen/reacties. en ik zal dit zeker in mijn overweging opnemen.
maar het is dus duidelijk, dat ik er qua preformance een stuk op vooruit ga?

[ Voor 56% gewijzigd door Hedster op 31-08-2005 22:43 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Een Venice 3500+ is inderdaad ruim voldoende, zeker als je geen extreme gamer bent. Ik heb zelfs Cool'n'Quiet ingeschakeld waardoor mijn CPU meer op 1 GHz werkt dan op stock speeds :) Zuinig en koel aangezien ook de Vcore verlaagd wordt. En ook stil in combinatie met een temperatuursgestuurde CPU-fan. En zodra er meer CPU-kracht nodig is, schakelt de CPU onmiddellijk in een hogere versnelling.
offtopic:
Wel grappig om te zien dat mijn Zalman 7700Cu af en toe gewoon uitvalt omdat de CPU echt niet warm wordt :P

Wens je ook stilte aangezien ik zie dat je een Zalman VGA-koeler hebt besteld? De chipsetfan van de A8N-E maakt namelijk echt een pokkeherie. Lees er maar eens de verschillende gebruikerservaringen op na hier op GoT. Die zalman koeler vind ik trouwens ook niet echt stil op 12V.
DaannO schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 21:58:
De eerste vraag wat wil je vooral met je pc doen? gamen grote bestanden omzetten?
Ik lees dat dat het geval dan zou ik toch een betere 3dkaart nemen en de 3500+ is al voldoende voor jou eisen. De 3700 is natuurlijk beter maar overbodige luxe zoals ik het lees. Ik zou voor een 6800gt gaan of dergelijk en een sli bord zodat je in de toekomst goed kan uitbreiden. Verder ziet het er netjes uit. Let wel op dat je hd`s 7200rpm zijn want anders worden je laad tijden erg lang.
SLI zou ik net niet aanraden. :)

[ Voor 20% gewijzigd door D-Three op 31-08-2005 22:37 ]

• DaannO
Ik wel met het oog op de toekomst en dat hij er een poos mee wilt doen lijkt me dat de beste uitbreidemogelijkheid in de toekomst.

• Hedster
Laagvliegerke schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:33:

Wens je ook stilte aangezien ik zie dat je een Zalman VGA-koeler hebt besteld? De chipsetfan van de A8N-E maakt namelijk echt een pokkeherie. Lees er maar eens de verschillende gebruikerservaringen op na hier op GoT. Die zalman koeler vind ik trouwens ook niet echt stil op 12V.

[...]

SLI zou ik net niet aanraden. :)
een zalman 7700cu heb ik al het bezit.
ik heb het inderdaad gelezen over die chipset koeler. misschien vervangen voor een pasive? ZM-NB47J

• D-Three
DaannO schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:37:
[...]

Ik wel met het oog op de toekomst en dat hij er een poos mee wilt doen lijkt me dat de beste uitbreidemogelijkheid in de toekomst.
Iedereen zijn mening natuurlijk Maar persoonlijk zie ik er het nut niet van in. Stel je koopt nu een 6800GT. In de "toekomst" (bijvoorbeeld 1 jaar?) wil je dus upgraden en een tweede 6800GT er bij prikken. Je moet dus op zoek naar identiek dezelfde kaart en er bestaat al een kans dat die niet meer verkocht wordt. Dus moet je tweedehands gaan zoeken wat wel een voordeel is aangezien het goedkoper is maar wel omslachtig. Stel dat je gemakkelijk de goede kaart kan vinden. Dan vraag ik mij af of de prestaties beter zullen zijn dan die van een 7800GT die binnen een jaar ook veel goedkoper is en nog eens meer shaders en weet-ik-veel wat voor andere technieken ondersteunt dan een 6800GT.
Dat heb ik zelf ondervonden bij de upgrade van een 9800 Pro (AGP) naar een 6600GT (PCIe). De 6600GT is midrange en was op dat moment ongeveer even snel en duur als de 9800 Pro die een half jaar daarvoor een topmodel was. Tegenwoordig is de 6600GT in de recentste games echter een stuk sneller dan de 9800 pro. Waarschijnlijk ook door mijn A64 maar ook omdat de 6600GT nieuwere technieken aan boord heeft die "oudere" games nog niet gebruikten. Daarom vind ik het ook interessanter om geen tweede 6600GT te kopen maar om up te graden naar een videokaart van een nieuwere generatie. Just my 2 cents.
jnijs schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:37:
[...]

een zalman 7700cu heb ik al het bezit.
ik heb het inderdaad gelezen over die chipset koeler. misschien vervangen voor een pasive? ZM-NB47J
Ik bedoelde niet dat je een 7700cu moet kopen ;)
Toen ik op zoek was naar een goedkoop nF4-bordje voor mijn schoonbroer heb ik gelezen dat de chipsetfan van de A8N-E veel herrie maakt. Ik weet niet of die koeler gemakkelijk te vervangen is door een zalman-koeler aangezien ikzelf een DFI LanParty nF4 heb. Misschien kan je daarvoor eens zoeken op GoT. Voor mijn schoonbroer heb ik uiteindelijk een DFI NF4-DAGF gekocht maar ook daarvan kan ik de chipsetfan niet echt stil noemen. Maar zijn volledige PC klinkt als een jet aangezien al z'n fans continue op 12V draaien :P

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 31-08-2005 23:13 ]

• DaannO
Laagvliegerke schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 23:08:
[...]

Iedereen zijn mening natuurlijk :) Maar persoonlijk zie ik er het nut niet van in. Stel je koopt nu een 6800GT. In de "toekomst" (bijvoorbeeld 1 jaar?) wil je dus upgraden en een tweede 6800GT er bij prikken. Je moet dus op zoek naar identiek dezelfde kaart en er bestaat al een kans dat die niet meer verkocht wordt. Dus moet je tweedehands gaan zoeken want wel een voordeel is aangezien het goedkoper is maar wel omslachtig. Stel dat je gemakkelijk de goede kaart kan vinden. Dan vraag ik mij af of de prestaties beter zullen zijn dan die van een 7800GT die binnen een jaar ook veel goedkoper is en nog eens meer shaders en weet-ik-veel wat voor andere technieken ondersteunt dan een 6800GT.
Dat heb ik zelf ondervonden bij de upgrade van een 9800 Pro (AGP) naar een 6600GT (PCIe). De 6600GT is midrange en was op dat moment ongeveer even snel en duur als de 9800 Pro die een half jaar daarvoor een topmodel was. Tegenwoordig is de 6600GT in de recentste games echter een stuk sneller dan de 9800 pro. Waarschijnlijk ook door mijn A64 maar ook omdat de 6600GT nieuwere technieken aan boord heeft die "oudere" games nog niet gebruikten. Daarom vind ik het ook interessanter om geen tweede 6600GT te kopen maar om up te graden naar een videokaart van een nieuwere generatie. Just my 2 cents.
Ieder zijn eigen mening natuurlijk :) Maar wat jij dus zecht is dat iedereen die een sli bord heeft nu er 2 kaarten op moeten hebben geprikt omdat jij de kans klein acht dat je in de teokomst deze erbij prikt en dezelfde kan vinden? Lijkt mij een beetje stug, maar dat is mijn mening.

• D-Three
DaannO schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 23:11:
Maar wat jij dus zecht is dat iedereen die een sli bord heeft nu er 2 kaarten op moeten hebben geprikt
Ja omdat SLi en CrossFire momenteel gewoon PR stunts zijn. Wat heb je aan 100 fps als 60 fps ook al voldoende is? Iedereen wil gewoon de snelste kaart of een broertje of zusje daarvan. Trouwens als je zegt dat je "later" nog wel dezelfde kaart zal bijkopen, komt het er toch niet van ;) Dus moet je nu 2 kaarten hebben om stoere 3DMark scores te halen want veel meer nut heeft het niet. Je kan het vergelijken met overclocken (en ja ook ik maak mij daar schuldig aan ;)); BH-5 geheugen op 260 MHz met 2-2-2-5 timings levert een veel hogere bandbreedte op dan CL3 geheugen op stock-speeds. Daarmee haal je wel betere scores in bijvoorbeeld pifast maar echt veel hogere prestaties behaal je er eigenlijk niet mee. Pure CPU power kan natuurlijk wel prestatiewinst opleveren maar dat is dan weer iets anders :)
omdat jij de kans klein acht dat je in de teokomst deze erbij prikt en dezelfde kan vinden?
Neen dat is slechts één reden. De andere en meest belangrijke is dat het interessanter is om up te graden naar een kaart van een nieuwere generatie.

[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 31-08-2005 23:32 ]

• DaannO
Ieder zijn mening :)

• D-Three
Inderdaad. Blij dat we zo goed kunnen opschieten :P

• DaannO
Laagvliegerke schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 23:33:
Inderdaad. Blij dat we zo goed kunnen opschieten :P
Haha pcies daar voor is got om ieders mening aan te horen 8)

• D-Three
:D
Maar goed, terug on-topic.
jnijs schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 22:30:
bij www.icomputers.nl

Asus A8N-E 94,00
AMD Athlon 64 3700+ BOXED (Socket 939) *SAN DIEGO-core* 285,00
Zalman VF700-Cu VGA Cooler 25,00
XFX Nvidia 6600GT 128MB DDR3 SDRAM (PCI-E) 172,00
Coolermaster RealPower 450W 79,00

had het inderdaad even moeten vermelden:

Totaal 655,00

alvast bedankt voor jullie adviezen/reacties. en ik zal dit zeker in mijn overweging opnemen.
maar het is dus duidelijk, dat ik er qua preformance een stuk op vooruit ga?
Ik zie net dat je 172 euro wil betalen voor een XFX 6600GT 128MB DDR3. Dat vind ik persoonlijk nogal duur aangezien je voor minder een betere kaart kan krijgen namelijk de X800GT die net geïntroduceerd is door ATi:
Sapphire ATI X800GT 256MB DDR3 SDRAM (PCI-E) 155,00
Sapphire ATI X800GT 128MB DDR SDRAM (PCI-E) 140,00
Alleen in OpenGL games als Doom3 moet de X800GT zijn meerdere erkennen in de 6600GT maar van ATi-kaarten is het algemeen gekend dat ze wat zwakker zijn in OpenGL-games. De meeste games zijn tegenwoordig toch Direct3D. De X800GT heeft weliswaar ook geen SM3.0 ondersteuning maar of dat nu echt belangrijk is moet je zelf uitmaken. De prijs ligt alvast een stukje lager.

edit:
De 128MB variant heb ik doorstreept aangezien er DDR staat en niet DDR3. Misschien is het een tikfout maar DDR presteert wel minder goed en laat zich minder goed overclocken dan GDDR3 waardoor ie misschien zelfs minder goed presteert dan de 6600GT. De 256MB variant is dus beter aan te bevelen en is ook nog goedkoper dan de 6600GT.

[ Voor 14% gewijzigd door D-Three op 01-09-2005 00:10 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Voor de ts vind ik een nieuw systeem niet nodig, ik heb alleen een beetje problemen met je mobo en grafische kaart :P dat zijn niet de beste produkten als je het mij vraagt, destijds had je ook een P4G8X als ik me niet vergis, dat was een betere configuratie geweest, omdat de P4S8X een SiS chipset gebruikt zou ik daar niet zo blij mee zijn, je videokaart is wel aan de trage kant voor tegenwoordig, kijk anders eens in V&A voor een nieuw AGP kaartje ;)
Verder: voor intensief hardeschijf gebruik zou je dus eens aan snellere harde schijven moeten denken, maar je CPU en geheugen kunnen nog mee vind ik ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

jnijs, lees de sticky van Abbadon Beleid t.a.v. 'Wat moet ik nemen?' lijstjes, lezen! eens door, dan weet je wat we verwachten van een topic als deze :)

Aangezien die van jou niet aan die richtlijn voldoet gaat dit topic op slot

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.