Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Volt regulator voor molex

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn dierbare pIII ( :*) ) een 12cm fan zitten met een molex aansluiting.

Mijn vga kaart en proc zijn passief gekoeld dus het is een stil systeem, maar de 12cm fan maakt daar lekker misbruik van.

Normaal gesproken heb ik die fan niet aangesloten, maar bij warm weer als nu (28 graden) kruip ik even in de kast om hem aan te sluiten.

Geen geweldig systeem dus. Ik zoek nu een regulator die het voltage kan veranderen a la de Zalman FanMate.

Alle regulators en frontpanels etc. die te vinden zijn werken met de 3 pins aansluiting, en het moederbord heeft die niet (dus de fan ook niet). Het is wel mogelijk om er een 3pins aansluiting op te doen (de search functie geeft geweldige informatie er over) maar dat zie ik niet zitten.

Die zalman is dus iets dat in de aanmerking komt. Het maakt mij weinig uit of het binnen in de kast of buiten de kast zit.

Kan iemand mij aan zo'n ding helpen (link, naam van een bedrijf die zoiets heeft, iemand die zo gek is om het te willen maken etc)?

Ter informatie: Het is een 12v fan op een molex die je ook gewoon in je (ide) hdd's duwt.

(Misschien is dit geen topic waard maar ik zag geen betere oplossing.)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
je kan er ook gewoon even voor zorgen dat de fan standaard op 5 of 7 volt loopt. Is niet ingewikkeld, kijk maar eens in de CME faq

LinkedIn
BlackIntel

• Dani007
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 18:37
Effe gezocht via google. Misschien is dit wat... ;) een regelaar die als ingangsspanning 5 tot 35 volt kan hebben. En heeft een instelbare uitgangsspanning van 1,2 tot 10 volt.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~janlingen/fotomateriaal%20e.d/spanningsregelaar-schema.jpg

Je heb voor dit schema'tje nodig:
- een potmeter 5 K-ohm.
- een weerstand 270 ohm.
- een spanningsregelaar LM317 T (1,5 A) of verglijkbaar.

Aansluitingen Potmeter: 1 en 3 zijn gelijk, 2 is de massa aansluiting.
Aansluiting Spanningsregelaar: A = Regeling, B = Uitgang en C = Ingang.
-Meer info-

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Dani007 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 21:20:
Effe gezocht via google. Misschien is dit wat... ;) een regelaar die als ingangsspanning 5 tot 35 volt kan hebben. En heeft een instelbare uitgangsspanning van 1,2 tot 10 volt.

[afbeelding]

Je heb voor dit schema'tje nodig:
- een potmeter 5 K-ohm.
- een weerstand 270 ohm.
- een spanningsregelaar LM317 T (1,5 A) of verglijkbaar.

Aansluitingen Potmeter: 1 en 3 zijn gelijk, 2 is de massa aansluiting.
Aansluiting Spanningsregelaar: A = Regeling, B = Uitgang en C = Ingang.
-Meer info-
Lm317 werkt hier perfect voor. Dit is heb ik ook gebruikt voor mijn regelbare voeding (niet pc), maar werkt ook prima als fancontroller, en heel erg simpel zelf te maken.

[CM] Flightcase Mod

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

neem gewoon een extra molex naar 3pin stekkertje en een zalman ding ?
?

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 01-09-2005 13:22 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Je kan opzich juist die 3connectors gebruiken , alleen min en plus, want de 3rde is om het RPM van de fan mee uit te lezen, als het goed is werkt ie ook best zonder die rpm draadje.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:03
heuveltje schreef op donderdag 01 september 2005 @ 13:22:
neem gewoon een extra molex naar 3pin stekkertje en een zalman ding ?
?
De fan heeft geen 3-pins aansluiting, maar een molexaansluiting en dus werkt zo'n zalman kabeltje niet.

Je kunt ook losse molexen kopen en als je daar het 12-volt-draadtje weglaat en de 5 volt ervoor in in de plaats zet, dan zou je fan op 5 volt moeten werken.

Verwijderd

Waarom niet gewoon potmetertje ertussen? Makkelijk as hell :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 13:38:
Waarom niet gewoon potmetertje ertussen? Makkelijk as hell :)
moet je geen kwart-watt potmeter nemen, want die fikken na verloop van tijd door.
ik zou de LM317 schakeling aanraden... heb het zelf ook gemaakt, en verwerkt in een 5.25 paneeltje.
4 potmeters + 4 schakelaars voor full-off + 2 leds voor elk channel (powerled en een gedimde die het voltage moet wergeven)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

LuukNouwen schreef op donderdag 01 september 2005 @ 13:30:
[...]

De fan heeft geen 3-pins aansluiting, maar een molexaansluiting en dus werkt zo'n zalman kabeltje niet.

Je kunt ook losse molexen kopen en als je daar het 12-volt-draadtje weglaat en de 5 volt ervoor in in de plaats zet, dan zou je fan op 5 volt moeten werken.
Je hebt gewoon een verloopkabeltje van een molex naar een 3 pins stekker dat bedoelde ik !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een andere oplossing.

Ik waag mij er niet aan om aan molex stekketjes te gaan kloten, alhoewel zo'n schakeling niet erg moeilijk te maken is.

Ik heb vanochtend een uurtje in de search doorgebracht (alweer) en toen tot de volgende oplossing gekomen (Erg simpel, eigenlijk was dit geen topic waard |:( ):

Eerst van molex naar 3pin:
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=843

Dan de controller:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1718

En dan weer naar molex (kan volgens freezing hardware. Voor de zekerheid wel even nagevraagd of hij niet het "derde draadje" gebruikt):
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=798

Die fanmate heeft een snoer van 80 cm en er wordt dubbelzijdig tape meegeleverd waardoor je hem makkelijk buiten de kast kan gebruiken.

Verder zag ik dat freezing hardware het eerste product (molex naar 3pin) ook in de 7 volts versie heeft (voor de mensen die het zoeken. Als ik in de search kijkt zijn dat er veel).

Heel erg bedankt voor jullie input en die schakeling hou ik zeker in mijn hoofd (voor modelspoor, andere verslaving van mij).

Verwijderd

Het 3de draadje is gewoon voor de rpm-uitlezing. Heb je niet nodig.
Wat misschien ook van nut kan zijn: nast 7V kan je het boeltje ook nog op 8.7V laten draaien.
Fans op 7V -> nog alternatieven (en neveneffecten) !
Pagina: 1